*skräckhistorier* ni med stall *långt*

L

lillmaria88

Här är en *skräckhistoria* som jag har varit med om i mitt stall. Jag hade en hyresgäst som hyrde in sin häst i mitt stall (eller pappas kanske, fast ingen av mina föräldrar kan något om hästar :P) som stod där i ca 3 månader, betalade 1 stallhyra lovade mig att jag skulle få 2 hyror samtidigt (hyra 1500 med allt förutom kraftfoder). Fick hyra våran transport för 100 kr gången, körde sönder den så vi fick köpa ett nytt däck.

Hon fick låna en klädpåse (stor sopsäck) med fina märkes kläder jag tänkte sälja för att prova, som jag aldrig fick igen.

Hästen som stod inhyrd var en foderhäst. En dag så kom hon aldrig till stallet, det dröjde 2 veckor innan vi fick tag på henne och då hade hon en ursäkt att hon inte hade råd med att ha hästen, men lovade att hon skulle betala stallhyran hon var skyldig mig (3000 kr plus ett reducerat pris på transporten på 200 kr). Sen att hon skulle lämna mina kläder.

Vi fick iaf tag på ägaren till hästen men dom hade ingen möjlighet att ta hem hästen så jag tog hand om hästen i 6 månader mot stallhyran av ägaren.

Jag fick tillbaka 200 kr av tjejens pappa, gick till hennes föräldrar för att försöka få tag på henne men det gav inte så mycket resultat, hon var ändå 22 år.

Har pratat med tjejen säkert 50 ggr i mobilen, har sätt henne på stan ett par ggr men har ej vågat gå fram själv. Hittat henne på internet att hon har köpt massa hundar och sånt. Men har inte sett en skymt av pengar fast vi kommit överens om olika betalningar.

Blir verkligen ledsen hur folk beter sig ibland! Nu har det gått 2 år men än är jag förbannad! Har till och med gått till polisen, men utan resultat.

Det ända bra är att jag fick ett heltids jobb av ägaren till hästen. Fast det var jag värd, efter ridit och tagit hand om hästen.

Dela med er av skräckisar!

Sv: *skräckhistorier* ni med stall *långt*

Har ingen skräckhistoria. Men blir förbannad på tjejen du berättar om. Har du försökt med inkasso bolag? Hade ni kontrakt?

Senast ändrad av en moderator:

När jag gick till polisen så sa dom att jag skulle försöka kräva ut pengarna med hjälp av kronofogden, men att det kunde dröja flera år.

Jag har tyvärr oxå varit med om något liknande, för många år sedan.
Tjejen (myndig person) sökte stallplats hos mig, och fick det. Dagen efter kom hon ridandes på sin häst _ i grimman_..... Hon skulle komma med grejjorna senare... (Här borde jag ha anat ugglor i mossen, inser jag efteråt)

Nåja, efter några dagar kom hon med all utrustning och allt var ok i två månader. Stallhyran betalades och hästen sköttes. Då köpte hon en häst till, och fick stallplats hos mig även åt den. Allt ok i en månad.

Sedan fick jag ingen mer stallhyra, trots tjat både muntligt och skriftligt. Hon mockade nattetid för att slippa se mig. Sedan slutade hon med det oxå. Så utöver att fodra hästarna fick jag mocka och sköta om dem. Jag jagade henne överallt, men hon var som bortblåst.

Efter tre månader ringde jag polisen och anmälde henne till kronofogden. Givetvis hade hon massor med skulder och inga tillgångar, så jag lyckades inte få ut ett enda korvöre. Enligt polisen kunde jag inte "överta" hästarna och sälja dem, jag kunde inte låsa stallet och behålla dem. Det enda jag kunde göra var att meddela ägaren skriftligt att om hon inte hämtade dem senast den och den dagen, så skulle jag binda dem i hennes trädgård.

Sagt och gjort, och på natten före utsatt datum försvann hästarna. Hon red iväg på dem i bara grimman... Grejjorna hämtades efter några dagar, på natten. Jag hade inte låst in sakerna, som hennes förra stall hade gjort - de lyckades få ut stallhyran den vägen (fick jag höra långt senare).

Hade en tjej och hennes ponny inackorderad i mitt stall och när hon skulle ut och åka transport med sin häst gick den inte att lasta. Snäll som man är tog jag min häst och lastade på henne och då följde hennes häst med in. Jag tog ut min och sen kunde dom åka.

En vecka senare kommer jag hem och då håller dom på och lastar MIN häst i transporten, utan att jag vet om det för att dom ska iväg med sin. Och man måste veta hur man ska lasta henne för att hon ska gå in direkt annars snurrar honn runt på rampen och slänger sig iväg från transporten. Det är väl inte så farligt OM det inte varit för att det var vinter. Min häst hade 8 spetsbroddar på varje hov. Dom hade inte satt på henne transportskydden. Jag blev vansinnig. För hade det hänt något med min häst hade det varit jag som hade fått tagit ut veterinär och betalat för det samt att hon var mitt uppe i tävlingar. Dom kunde inte förstå vad de hade gjort för fel.

När jag jobbade som stallchef på ett islandsstall i Norge fick vi en hyresgäst som inte var riktigt som han borde...

Han var 16 år och jätteduktig fälttävlansryttare, huxflux fick han idén att skaffa en islänning för de var ju "lätta och bra"...
Han hade även två till hästar men i ett annat stall.

Det fungerade ett tag men när han aldrig fick kläm på gångarterna så skulle han "göra om" hästen till en sportsponny istället, rakade hela hästen i december och klippte "pottfrisyr" och kort svans :crazy: Började rida hästen som en tregångare och träna hoppning.
Han hade massor med skötare som tog hand om hästen, ingen som visste vad de gjorde dock och ibland var det ingen som tog n och mockade åt hästen så då fick jag göra det. Hästen stod även själv jämt för om han stod med andra så kanske han skulle skadas.. :crazy:

Alla andra hästar på gården gick i stora flockar med ca 15-15 hästar i respektive flock.

Sen vart hästen sjuk och ägaren började strunta mer och mer i hästen, jag fick ta hand om hästen och fick även medicinera den, vi det här laget så var det ingen som tog ut/in och mockade, detta fick jag göra. Vi fick även låna ett av ridskolehästarnas täcken och ha på han då han frös så han skakade annars :(

Slutligen flyttade ägaren hästen efter att ha bråkat mkt med stallägaren om pengar mm, stallägaren kontaktade hans föräldrar utan resultat.

När han flyttat men lämnat bland annat sin dyra sadel fick han ett ultimatium.

Antningen betalade han sin faktura på 3 stallhyror, mockning, omskötsel, medicin mm eller så behöll vi sadeln som var värd ca 15.000, till slut betalade han då fakturan och kom och hämtade sin sadel.

Denna killen var dessutom sliskig och riktigt jobbig bortskämd unge, alla i stallet pustade ut när han lämnade oss.
Riktigt synd om hästen dock, han hade det inte bra stackarn :(

Som tur är sålde han den sen efter ett tag till en mer kunnig och erfaren ryttare,

Har tack och lov varit förskonad från sånt här nu i många år, men på 90-talet hade vi följande människor i ett stall som jag var inackorderad i.

En familj som hade 2 fullblod och en ponny. De kom till stallet på tidiga hösten och tog väl hand om sina hästar och betalade för dem i kanske 2 månader. Sen började helvetet :cry:

Ägaren och övriga familjen försvann och slutade att betala såväl stallhyror som alla andra räkningar som de var skyldiga (t ex hovslagare, veterinär). Ponnyn hade en otrolig hosta och ägaren hämtade aldrig ut medicinen till den. Fullblodsstoet var dräktigt och fölande, men fölet dog på väg till veterinären. Fullblodsvalacken hade mugg/rasp så han fick lymfangit och veterinärerna vägrade behandla honom eftersom ägaren var skyldig pengar. Vi andra i stallet fick hjälpas åt att borsta/sköta hästarna och la ihop till avmaskningsmedel till dem. Stallägaren låg ute med stallhyror för sammanlagt i allafall ett halvår. Fullbloden såg hemska ut, pälsarna var glanslösa, hovarna långa och bedrövliga o s v. Slutligen efter många turer fick stallägaren en kusin till hästägaren att hämta hem hästarna (kusinen var den som lämnat hästarna till honom).

I samma stall stod senare en äldre man med 2 hästar, en gammal nordsvensk och en lippizzaner. Problemet var inte att mannen inte betalade för sig, men han var ALDRIG hos hästarna på vintern :eek: På sommaren hade han dem utanför sin sommarstuga som trädgårdstomtar/akvariefiskar att titta på. Det var inte roligt att se när den gamle lippizzanervalacken hade rullat sig i lera så att hela ögat var igenmurat. Tur att det fanns hästvänner i stallet som kunde göra rent den så att den inte behövde gå enögd hela vintern tills ägaren hämtade den följande sommar :crazy:

Huvva vilka människor det finns! Dom som inte har råd att betala för sig ska ej ha häst!

Den hära tjejen jag skrev om hon hade även en annan foderhäst som jag brukade raka (det var så jag lärde känna henne). Jag fick iaf tag på stallet som hon hade haft denna häst i och då när jag hade helklippt honom så hade hon ställt ut hästen och glömt att ta in honom på natten!!!!! det var då vinter. Stall ägaren hade då ringt ägaren till hästen som dagen efter hämtade igen honom. Hade man vetat det innan så hade man ju aldrig släppt in henne i stallet.

Betalt har jag alltid fått. Har faktiskt aldrig behövt tjata om en stallhyra.

Men visst har det hänt att ägare dumpar hästar här och sen inte kommer hit och sköter om dem.
Vissa hyresgäster har haft avtal med mig om skötsel och vård och betalar efter det. Men de som inte har det förväntar sig ibland samma service.

Det största problemet jag har råkat ut för några gånger är att när vissa blivit uppsagda så blir de "lite sura".. Då brukar det av någon underlig anledning försvinna utrustning som tillhör mig i samband med flytten.. :cool:

Nu sist så försvann ett körbett och ett par tömmar.... Då var jag ändå här när hästen hämtades. Utrustningen försvann några dagar senare.
Tilläggas skall att den hyresgästen hade lov att låna detta när hästen stod här. De kanske missförod omfattningen av det lånet..:angel:

Som en motvikt till det har jag varit med om en stallägare som tog betalt för benskydd/lindor på/av, men när man hade insläpp så skulle hennes hästar ha den servicen :cool:

Efter den här tråden är det ju ångest, skulle nog aldrig våga driva inackorderingsstall :D :crazy:

Kanske därför man får betala hyra i förskott?

Som en motvikt till det har jag varit med om en stallägare som tog betalt för benskydd/lindor på/av, men när man hade insläpp så skulle hennes hästar ha den servicen :cool:

Efter den här tråden är det ju ångest, skulle nog aldrig våga driva inackorderingsstall :D :crazy:

Om jag ska vara ärlig tycker jag inte att detta ör något konstigt alls...
Har stått på 5 olika ställen genom åren som inhyrd och fått betala för denna tjänsten och nu när jag har eget stall så tar jag betalt för det av de inhyrda

Menar du att stallägaren skulle betala ER som inhyrda ,och som har vad jag förmodar, rättvisst uppdelade stalltjänster skulle betala er typ 20 kr då? Det skulle ju betyda att DU skulle betala till DE ANDRA inhyrda när de har stalltjänst.... låter ju inte precis smidigt:o

Om tex. kvällspassen delas upp så att alla har varsin kväll, varför ska jag då serva med att klä på hennes häst bandage och ta av leriga boots, när ingen annan får ha så?

Det blir ju ändå lika för alla på kvällarna, om ALLA får välja.. men nu var regeln 1 täcke av (eller på) på kvällen... alla extragrejer tar tid!!!

Tycker du att det ska ingå, som inackorderad, att hjälpa stallägaren med hennes hästar? (om avtalet är att man betalar kallhyra, egen mat, utsläpp ingår, å man har 1 pass/vecka).

Det tycker inte jag!

Däremot står jag i ett stall nu, där stallägaren ibland kan be mig om saker, å jag henne. Blir mer ta och ge, inte så girig stämning.

, varför ska jag då serva med att klä på hennes häst bandage och ta av leriga boots, när ingen annan får ha så?

För att du står i hennes stall och det är hennes regler? Om du betalar extra kanske du kan få slippa att ta på/av benskydd de gånger du tar in?

Jag är kund, jag betalar för en tjänst, då ska man inte åka på extrajobb!
I kontraktet står det precis vad som ingår + vad som förväntas av mig, dvs fodra alla hästar, ta av eller lägga på ev. täcke, fylla på vatten efter ök med övriga hagkompisar, INTE pussinuss-fix å trixa med stallägarens hästar!

Som sagt, jag har inga problem att hjälpa till eller byta tjänster, men när det är såååå viktigt att ta betalt för minsta grej, DÅ kostar min tid med!

Är det ok för dig att putsa din chefs skor? Eller att stryka hans/hennes skjorta?
Eller om du köper mjölk, gå ut på lagret och fylla på?
Jag är inte GÄST i ett stall, jag är en KUND som betalar för en tjänst där ditten och datten ingår och saker som förväntas av mig står klart och tydligt!

MEN jag vill förtydliga att det som TS och många andra har skrivit om är totalt oacceptabelt!
Hyr man in sig i ett stall så tar man f*n ansvar för sin häst och hur man lämnar stallet. Om någon dessutom bor på gården så tycker iaf jag att man tar hänsyn och inte kommer hur sent som helst på kvällarna!
Sen betalar man självklart hyra i tid!

Tja, då får du väl ta upp det med stallägaren att det inte står i ditt kontrakt och att du därför inte tänker göra det med mindre än ett kontraktsbyte eller skäligt hyresavdrag. Svårare än så är det väl inte?

jag flyttade :D fanns fler saker... kanske därför jag reagerade så på just den saken, du vet, man samlar på sig...

är som sagt väldigt nöjd med stallet nu :)

Men en fråga, hur gör man om man "blir med häst" men inte äger den osv... hovslagare, mat? Man kanske har räknat på att man har råd med tex. 2 egna, tar in 1-2 till för att finansiera tex egna träningar och tävlingar eller vad vet jag.. å sen helt plötsligt åker på 1-2 hästar till, man kanske inte har råd?

jag flyttade :D fanns fler saker... kanske därför jag reagerade så på just den saken, du vet, man samlar på sig...

är som sagt väldigt nöjd med stallet nu :)

Men en fråga, hur gör man om man "blir med häst" men inte äger den osv... hovslagare, mat? Man kanske har räknat på att man har råd med tex. 2 egna, tar in 1-2 till för att finansiera tex egna träningar och tävlingar eller vad vet jag.. å sen helt plötsligt åker på 1-2 hästar till, man kanske inte har råd?

Ställer in de egna träningarna, äter knäckebröd och ser till att djuren får skötsel och den den mat de behöver. Ligger ute med pengar och hoppas att man får tillbaka dem. :crazy:

men vad har man för rättigheter då? är det kronofogden som gäller?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 785
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka