*skräckhistorier* ni med stall *långt*

Sv: *skräckhistorier* ni med stall *långt*

Jag har inte varit me om några skräckisar men några jag känner.

Dom hade sammarbete med en proffstränare osm lämnade dit sina hästar som skulle vila. Ägarna skulle betala direkt själv och det var väl det som var felet. Dom fick inget betalt av hästägaren och tränaren kunde eller gorde inget åt saken.

Har inga roliga historier från senare år, men i början av min "karriär" hände det en och annan smårolig sak:

*En tjej glömde komma, jag mockade i flera veckor. När jag ville ha några kronor för det svarade hon "tänker jag inte betala för jag har inte bett dig":rofl:

*Samma tjej blev uppsagd. När hon skulle flytta och skulle betala sin sista hyra hade hon dragit av hälften "för att du har bättre ställt än jag":rofl:

*En tjej sa att hon jobbade natt i vården. Senare visade det sig att hon själv var intagen och behövde infinna sig någon viss tid på kvällen :rofl:

*En tjej kunde inte med att säga att hon skulle flytta. Hon red iväg, jag fodrade i hagen, hon sa att hon skulle rida ut. Hon kom aldrig mer tillbaka. Just henne blev jag lite irriterad på då jag trodde något hänt henne och körde runt och letade efter henne.
När jag fick tag på henne sa hon "jag hade inget att klaga på så jag visste inte vad jag skulle säga". Kanske "jag flyttar nu, hej då":rofl:

Annars har man varit med om:
*en häst som skulle ha en murarhink med betfor morgon/middag/kväll

*en tjej som vägrade använda avmaskningsmedel och påstod sig göra något eget hopkok

*min granne hade en inackordering som hela tiden klagade på att hennes häst var så lös i magen. "har jag inte sett" svarade min granne. På eftermiddagen kom inackorderingen in och ställde en skokartong med bajs på hennes vardagsrumsbord...:rofl:

*"vill du tjäna extra en fredagkväll 22.00? Mocka min box för 50 spänn":rofl:

*"min häst har en depression för den gick rakt in och lade sig i boxen, stallägaren tror det är kolik, jag tror hon är deprimerad":rofl:

*"hagen ramlade ihop, om jag drar i handtaget tror du den ställer sig upp då?":rofl:

*"varför gråter du? jag tror min häst kommer skada sig på stenen i hagen?"

Oj oj oj, jag har många på lager, kanske har hållt på med detta för länge :-D

Senast ändrad av en moderator:

Vad sjuka männsikor det finns därute.. :(
Det där med att bara strunta i att komma till stallet verkar vara en riktig klassiker, har själv sett flera "sånna fall".

Ojoj vilka människor det finns! :eek:
Här såklart själv flera historier.:p

I stallet jag jobbade i innan fanns en tjej som var helt enkelt ute efter bråk. Hon hade en mager stackare till 25 årig häst och vi försökte alla att få henne att ge hästen mera mat. Men det ville hon inte för hennes häst var minsan inte mager och det fick vi inte tycka!!
Hon rök ihop med två andra tjejer i stallet och skrev två sidor långa mail med rena trakaserierna och att hon skulle stämma dom för förtal... Lycka till efter dom mailen säger jag bara :p
Det spårade ur också rätt bra här på bukefalos då tjejen skapade en tråd och baktalade alla i stallet och hur hemskt det var och att alla mobbade henne. Tråden togs bort rätt snabbt :devil:
Hästen blev sjuk också en kväll och det tog två timmar för henne att ta sig ut till stallet för att hon inte tyckte att det lät så farligt när vi ringde henne. :eek:
Efteråt så visade det sig att hon är ökänd i och runt staden. Alla vet vem hon är och ingen vill ha henne i deras stall så hon skaffade ett eget till slut. :angel:

KL

Vi hade ett pucko i stallet som hittade på rätt mycket konstigheter.

1. Hon tyckte att det räckte gott och väl att en häst med föl skulle äta 8 kg hösilage/dag. Hästen magrade rätt snabbt, och då försökte hon med den klassiska...."Du ger inte min häst tillräckligt med mat" (Kan tillägga att jag betalade resterande hö för denna häst då jag det sista innan dom flyttade den gav den nästintill fri tillgång.)

2. Hon gick och snackade smörja till en av våra andra inhyrningar om att hon inte trodde att hästarna fick hö i hagen. "För det fanns ju inget spår av det i hennes hage...." :grin:

3. Hästen fick Foderstrupsförstoppning, och hade inte vet, redan varit på plats (Änglavakt) redan för en annan häst skull hade häststackarn dött. Detta anklagade hon mej för och skulle dra mej inför rätta m.m. P g a att hon påstod att hästen inte fick vatten. (därav foderstrupsför. av hösilage) Undrar vad det är i den stora baljan i hennes hage och dom dubbla hinkarna i boxen....:angel: P g a detta ville hon inte heller betala full stallhyra för att hon hade ju faktiskt fått en hög veträkning.

4. Hon påstår även att vet. som var ute den kvällen även hade skrivit ett intyg till henne där det stod att jag inte gav hästen mat eller vatten. Veterinären skrattade gott åt detta och talade om för mej när jag ringde upp henne dagen efter att hästägaren i fråga hade varit mycket påtrångande och otrevlig mot henne ang. att hon ville att vet skulle skriva detta intyg... Veterinären hade naturligtvis vägrat.

Kan även tilläggas att jag och en kompis stod och höll denna häst i flera timmar och gjorde allt för att hjälpa henne medans vet jobbade för att få loss förstoppningen, ägaren kom inte inranglandes förrens efter 2 h och klappade inte ens hästen för att trösta....:crazy: Vet. fick inte heller påbörja någon behandling förrens ägaren hade fått prata med henne...(ringde henne såfort vi såg att hon var dålig)....Detta fördröjde stackarn hästens behandling med 15-20 min.

Samma människa sålde även stoets fölunge 4 månader gammal då hon inte fick ha sto med föl i hennes nya stall....:eek:

Finns ännu mer att säga om detta....men det skulle ta hela dan att skriva om det....

Har även haft en som skulle lämna häst på sommarbete hos oss, hingsten stegrade sej så fruktansvärt när han kom ur transporten att han la sej platt på asfalten, halt på 3 ben släppte hon bara den stackaren och åkte efter bara en liten stund....:crazy:

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Men vad är det för människor som har hästar? :eek:

Man blir ju mörkrädd! Har som tur är inte stött på några riktigt konstiga typer i stall jag har stått, men jag har bara stått i små stall med max 10 hästar och kanske 3 hästägare. Tror jag fortsätter med det. :)

Det är väl inte konstigt. Det är stallägarens stall!

När jag stod på ridskola så fick man betala extra om man ville ha täckesbytning på sin privathäst.
Däremot stod det också i kontraktet att man var 8e vecka en dag skulle hjälpa till med utsläpp, mockning, fodring och insläpp av ridskolans drygt 30 hästar och ta på och av deras täcken naturligtvis.

Det är ju samma sak!

Alla de här historierna talar sitt tydliga språk tycker jag. Om man skall ha inackorderingar skall man vara mkt tydlig med vad som ingår och inte och ha kontrakt för att skydda sig själv/sin ekonomi.
Jag har stått på stall med upp till 3 månaders uppsägningstid vilket är ganska lång tid om man inte trivs men bra att stallägaren kan hitta en ny vettig person. Givetvis tycker jag att man skall ta referenser inte bara för sin egen skull utan även för de andra som står inackorderade skull. Det är inte så kul och ha en hästägare som uppför sig tokigt i samma stall.Typ som de olika personerna gör i tidigare inlägg. Det skall dock sägas att en del stallägare är märkliga också;)
Samtidigt vill jag putta för de stallägare som är raka och tydliga med vad de inte tolererar och kan säga ifrån på ett bra sätt.

Vill gärna berätta om min nuvarande stallägare och hästägare som är helt underbara. Givetvis tycker vi inte alla lika och så men vi har trevligt när vi är i stallet. Alla hjälper till det är ömsesidigt underförstått att man gör så. Inga betalningar för lindor, täcken och sånt hit o dit utan: "What goes around-Comes around".....skulle nu någon utnyttja detta och inte hjälpa till så pratar vi med den personen.

Grundprincipen hur man skall sköta sin häst måste utgår från sunt förnuft. Det skall också ha sin grund i att hästen skall ha det så bra som möjligt.
Det är allas ansvar att säga till när någon gör fel med sin häst, det kan bero på mycket men ibland så är felen och misstagen inte så stora utan man kan berätta hur det skall vara.
Jag tror att många av dem som missköter sina hästar på ett eller annat sätt bl a inte har fått rätt "häst-uppfostran" i ridskola och av andra hästägare. Det är alldeles för lätt att skaffa ett djur idag-kanske dags för ett lämplighetstest eller nåt?:idea:

(Jag har inga invändningar mot att stallägare tar betalt för tjänster men det kan gå väl långt ibland.....och om man hjälps åt kan man aldrig få millimeterrättvisa utan man får också väga in personens ambition och vilja-så att det nu inte är en simpel smitare...)

Lycka till alla Stallägare- Vi hästägare behöver er

Har inga roliga historier från senare år, men i början av min "karriär" hände det en och annan smårolig sak:

*En tjej glömde komma, jag mockade i flera veckor. När jag ville ha några kronor för det svarade hon "tänker jag inte betala för jag har inte bett dig"
*Samma tjej blev uppsagd. När hon skulle flytta och skulle betala sin sista hyra hade hon dragit av hälften "för att du har bättre ställt än jag"
*En tjej sa att hon jobbade natt i vården. Senare visade det sig att hon själv var intagen och behövde infinna sig någon viss tid på kvällen

*En tjej kunde inte med att säga att hon skulle flytta. Hon red iväg, jag fodrade i hagen, hon sa att hon skulle rida ut. Hon kom aldrig mer tillbaka. Just henne blev jag lite irriterad på då jag trodde något hänt henne och körde runt och letade efter henne.
När jag fick tag på henne sa hon "jag hade inget att klaga på så jag visste inte vad jag skulle säga". Kanske "jag flyttar nu, hej då"
Annars har man varit med om:
*en häst som skulle ha en murarhink med betfor morgon/middag/kväll

*en tjej som vägrade använda avmaskningsmedel och påstod sig göra något eget hopkok

*min granne hade en inackordering som hela tiden klagade på att hennes häst var så lös i magen. "har jag inte sett" svarade min granne. På eftermiddagen kom inackorderingen in och ställde en skokartong med bajs på hennes vardagsrumsbord..

*"vill du tjäna extra en fredagkväll 22.00? Mocka min box för 50 spänn"

*"min häst har en depression för den gick rakt in och lade sig i boxen, stallägaren tror det är kolik, jag tror hon är deprimerad"

*"hagen ramlade ihop, om jag drar i handtaget tror du den ställer sig upp då?"

*"varför gråter du? jag tror min häst kommer skada sig på stenen i hagen?"

Oj oj oj, jag har många på lager, kanske har hållt på med detta för länge :-D

Åh herre jisses vad jag skrattar nu, att det finns så mkt idioter :rofl:

Jag kommer nog aldrig att hyra ut ngn box hos mig, det verkar helt klart kosta mer än det smakar...

KL

Jag kan ju berätta en grej som hände i det stallet som jag står uppstallad i för ca 1 år sedan.
Det flyttade dit en tjej med sin d-ponny(av lite kraftigare modell) , jag fick dåliga vibbar direkt men gav henne en chans och var trevlig osv mot henne.
Hästen stod i boxen bredvid min och var i början lugn och snäll, ägaren sa dock att den hade ryggproblem. Efter ett tag började hon rida hästen (och hon var väldigt tjock om man säger så) så vi frågade om den va bra i ryggen, det visste hon inte men antog det efter att den hade vilat några veckor nu så borde den va bra. Eh liksom. Men sen vilade den igen för hon tyckte att hästen började få onte i ryggen igen. Efter att ha vilat några veckor så satta hon igång hästen igen och tog hjälp av en medryttare, för hon skulle nämligen sälja hästen och köpa en arab (!?). Där var några och tittade och var påväg att köpa hästen men på vet. besiktningen så var hästen halt på alla 4 ben. Hon åkte iväg med hästen till klinik och visade sig vara kotledsinflammation, hon skulle på återbesök några veckor senare. Men under dessa veckor började helvetet,hon åkte knappt ner till stallet mockade aldrig, svarade inte när man ringde, vi fick ge den vatten i hagen och ge den mat osv. stallägaren fick inte tag på henne mm. Hon sket i att åka till kliniken. Hon blev utsparkad från stallet pga detta + att hon inte betalt hyra på 2 mån.
Så hon flyttade, hon sa att hon skulle flytta till en liten ort ca 4 km här ifrån.
Och efter ett tag började vi sakna grejer i stallet, jag saknade 2 st täcken, dyra var de dessutom. En annan saknade 2 scabrak och två täcken. Vi förknippade inte detta direkt med henne uan vi letade och letade, sen börja vi fundera på om hon kanske hade varit så dum och tagit grejerna. Vi åkte bort till ett stall vi visste låg där i krokarna och såg hennes häst i hagen med ett av den andra tjejns täcken på sig!!:eek: V trodde inte det var sant och stallägaren kom ut, vi berättade vad som hade hänt och beskrev de andra täckena/schabraken och gick in i stallet. Det visade sig att hon hade blivit utslängd från detta stallet också, eter 1månad , hon gav sin häst mögligt hö bla. Och i hennes hörna låg resten av grejerna! :grin:Vi ringde henne och hon skyllde på medryttaren men sa att vi fick ta grejerna.:cool:

en kommentar till forre postaren..
ett sa kallat HALVBLOD ar ett varmblod. Ga tillbaka nagra ar (20?) och du skall see att de hastar som var fodda pa flyinge till exempel ar alla Svenska Varmblod.
Sedan jag inte bodde i swerige pa den tiden, val nagon fick for sig att andra namnen och borjade kalla varmbloden HALVBLOD for att sarskilja dem fran varmblods travare.

I alla fall, NU laste jag att de kallar alla varmbloden varmblod med ett T efter travlinjerna nar de ar omnamnda.. lol..

Om det inte ar komplicerat, lat oss gora det sa......

kat

OK dags att stanga av datorn.. forlat jag hamnade pa fel trad med min post..
glom bort ni sag den.. lol

kat

Jag vet inte riktigt vad du ville ha sagt med den posten som tillför något som har med grundposten att göra.

hur som helst så kallas halvblod idag för just halvblod och varmblod för varmblod.

Precis som nordsvensken är indelad i kallblodig travare (travarlinjen) och nordsvensk (brukslinjen) eftersom de idag, precis som hbl/vbl, inte Är samma ras längre. De har haft för olika avelsinriktningar för att vara samma ras längre.
HBL har tex en mängd olika inblandingar för att förädla dom till ridhäst.

Dock tycker jag inte denna diskution hör hemma här, vill du diskutera det föreslår jag att du skapar en post om det.

Mvh Sammet

OK dags att stanga av datorn.. forlat jag hamnade pa fel trad med min post..
glom bort ni sag den.. lol

kat

Jag vet inte riktigt vad du ville ha sagt med den posten som tillför något som har med grundposten att göra.

Dock tycker jag inte denna diskution hör hemma här, vill du diskutera det föreslår jag att du skapar en post om det.

Mvh Sammet

........................

Tack Gnist!!!!!!! och Sammet, om du hade fortsatt lasa skulle du ha sett vad jag sedan skrev.....
Kat, som fortfarande inte forstar varfor de maste kalla svenska varmblod for halvblod, har aldrig sett ngt Halft med dem.....

Jag vill inte direkt dela med mig av skräckupplevelser av risk för att nån känner igen sig...

Däremot tycker jag rent generellt att hästägare som hyr stallplats INTE betraktar sig som hyresgäst utan som kund vilket mellan varven medför en hel del meningskiljaktigheter.

Trots att man har ett avtal som i detalj styr vad som gäller i stallet så skall än den ena än den andra ha diverse förmåner och extra favörer, och sådant som i kontraktet inte passar hyresgästen skall ändras till dennes förmån. Och gärna med kommentaren: "jag är faktiskt din kund"....!

Att man som hyresgäst har en egen del i ett avtal att följa och rätta sig efter, det glöms liksom bort på nåt märkligt vis.

Jag säger inte att det är rätt att de ska hävda att det skall göras stora ändringar och finnas förmåner, i det säger jag inget men, är de inet din kund? De köper ju en tjänst av dig?
Eller räknas inte en hyresgäst som inkomst aka kund?

Detta är inte ett ifrågasättande, utan jag undrar vad en hästägare räknas som om inte kund? Vad går de under då?

Självklart skall förmåner vara uppgjorda innan, eller så kommer man överenns om ngt efteråt, och givetvis så skall hyresvärden bli ersatt för sitt nya arbete med (vad nu än förmånen innebär, kan tänka mig sådant som mockning, ta hand om ngns häst/jour mm) efter en överennskommelse.

Sedan att jag har haft lyckan och turen att ha två otroliga stallägare nu på raken, det är jag evigt tacksam för!

Som ställde upp i ur och skur. jag hoppas de vet vilka de är om de läser detta!
Stor guldstjärna till dom!

Jag ser inget fel i att en hyresvärd inte vill ha något extra ansvar när det gäller stallet, men å andra sidan så skall det då också framgå när man hyr ut till ngn. Så slipper man de "jobbiga" hyresgästerna som vill ha annat.

Sen kanske det itne alltid hjälper, men det sållar deffinitivt bort en hel del!

:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 785
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka