*skräckhistorier* ni med stall *långt*

Sv: *skräckhistorier* ni med stall *långt*

Det är en svår fråga och visst jag tycker också att den bästa lösningen skulle vara tjänstbanken (eller oftare kallad tjänster och gentjänster), men har man ett ställe där det finns folk anställda(som jag nu har och har alltid haft häst på) så kostar tid pengar och då måste man ju givetvis betala för det.... och då blir det ju rent automatiskt att stallägaren(som i detta fall är arbetsgivare och den som betalar lön) får betala den anställda mer pengar för det tar mer tid alt. om stallägaren själv gör allt arbete så betalar ju denne med "tid från sitt egna privata liv"
Så ja, här är jag helt inne på att det finns ingen annan bra lösning än att ta mer i hyra för att det ska gå runt rent ekonomiskt.

Nu vet jag ju inte hur det stod till i erat stall, om det var litet och så, för då kanske den bästa lösningen helt enkelt är; "om du tar av min häst skydden när du har insläpp, så tar jag av din när jag har insläpp" Men detta funkar ju e.g bara i mer kollektiv stall (stall som hästägarna delar upp allt arbete emellan sig)

Kanske lite flummigt inlägg:angel:, men jag hoppas jag fick fram vad jag menar:laugh:

stallägaren släppte ut mån-fre + lunch. Beställde hö + torv. That's it.
Sen var det 11 pass totalt på 12 hästar, så alla inackorderingar hade varsitt pass/vecka.
Alltså betalade man för täcke på + utsläpp å lunch...
Stallägaren vet hur lång tid det tar + kanske ev. oförutsedda händelser, lägg på det på kostnaden å sen benhårt alt. bytesbanken :D

En riktigt knepig tjej har jag haft här en gång. Hyran kom punktligt från ett kommunkonto men jag fick ofta betala tjejen då hon skulle hem så hon hade bensin till att ta sig hem för... Hennes 2 små barn var så hungriga så de snodde mat i kylskåpet i vårt fikarum.....
Rätt som det var började hon komma i en liten kommunbuss med 2 personal i släptåg. Hon sa att det var vänner till henne, men man såg att de jobbade. Stora nyckelknippor, pennor i bröstfickan mm... Efter ett tag flyttade hon hästen närmare sitt hem. Senare fick jag veta att hon hade fotboja för stöld av pengar hos en vårdtagare där hon varit personlig assistent....:eek:

En gubbe som gick runt och knackade dörr i samhället här intill och frågade folk om dom ville vara med och stämma mig för att hästarna i stallet inte stog på halm (har torv) :/ Det är minsann inte lätt att vara stallägare många viljor som ska bemötas varje dag . Man får vara hård som sten !! :crazy:

I stallet jag stog i när jag hade ponny fanns det en annan tjej som nyligen fått ponny. Hade egentligen ingen kontakt med henne förutom att vi stog i samma stall. En dag sa hon att hon skulle resa bort och fråga om jag kunde ta hand om hennes ponny ett par dagar, resten av dagarna skulle en annan tjej ta hand om ponnyn. Helt okej för mig, jag var ju ändå där så det spelade inte så stor roll.
När jag skulle mocka så märkte jag att bädden var stenhård! :crazy: Hela torven var helt indränkt i kiss och utsmetat bajs. Grymt äckligt tyckte jag, jag skulle inte vilja att min häst stog på det. Dessutom, när jag skulle tvätta vattenhinken såg jag att den var täckt med alger på insidan. :crazy:

Sjävklart kommenterade jag det när hon kom hem. Påpekade speciellt det med algerna i hinken. Hennes kommentar var "Jaha, måste man tvätta den?"

Folk som inte har bättre för sig tydligen!

Vi har jätte mycket mark som vi har hästar på och pappa säljer även ibland lite mark för att bygga hus på, då var det ett par som köpte mark och byggde ett hus, sen en dag ca 1 år efter så står det en mät man och mäter hur långt det är från deras tomt till häst hagen (ca 40 m), dom ville inte ha hästarna vid tomten för deras dotter fick mardrömmar :P vilket strunt! fast det gick inte så bra för dem!

Vi har ju som sagt ett vbl-sto som kom till oss i juni 2005. Hon skulle stå en månad på bete då familjen skulle flytta från Sthlm till Skåne. De betalade hyran i förskott och som vanlgit skrevs inget kontrakt (de skriver inget sådant med sommargästerna).

Det uppstod "problem i familjen" och hästen stannade ytterligare en månad. Detta förlängdes utan att ngn hörde ngt. Ingen kom helt enkelt och de gick inte att nå.

Turligt nog startade jag lösdrift den hörsten varpå hon fick gå där så det blev inget mockningsjobb. Vi hästägare+stallägarna har av brustet hjärta låtit verka henne regelbundet, givit henne mineraler, utfodrat, betalt för hennes mat och tagit hand om henne när hon varit sjuk.

Ägarna är svåra att nå, de svarar helt enkelt inte när vi ringer. Men när stallägarna i somras messade till dem att hästen är sjuk så ringde de upp och skulle hämta hem henne. Senaste datum vi fick av dem var i söndags men hon står fortfarande kvar i sin hage. Ingen kommer, ingen hör av sig, inget händer. Precis som alla andra ggr de sagt att de beställt transport.

Skulden är efter 3 år med mat, plats och omvårdnad - ganska hög. :grin: Vilket gör att de än mer inte vill komma hit förstås. Stallägarna har inte deras fullständiga namn, de ringer från mobilt kontaktkort, hästen har inget pass och trots att hon är travare så hittar vi henne inte i registret - varpå det namn vi har troligen är ett smeknamn eller liknande.

Jurist och polis är kontaktade men stallägarna kan inget göra. Inte ens sälja hästen (som fö är värd kanske 5000kr). Vi skulle kunna ställa hästen nånstans o lämna henne där. Eller vanvårda henne rejält så att hon tas omhand. Men inget av dessa alternativ är såklart tänktbara för oss då det faktiskt handlar om ett levande djur detta.

Lita inte på ngn, ta fullständiga uppgifter innan ni släpper in ngn i stallet och skriv alltid kontrakt. Om det så bara är för en dag.

Kan ni inte ringa & säga att dom ska hämta hästen senast x datum & lämna vad dom är skyldiga annars skickar ni hästern till slakt?

Nu har ni nog inte juridiskt befog för slakta hästen, mest ett skrämskott...

Jag vet inte om man kan slakta någon annans häst utan några handlingar när den dessutom inte har pass eller registreringsuppgifter.

Är övertygad om att den jurist de haft kontakt har tänkt på detta. Vi tog upp en hel del alternativ på ett möte i vintras och då har jag för mig att vi nämnde också detta alternativ men som enl stallägarna inte var möjligt då iaf.

För tillfället har de kontakt med ägarna så vi får se om ngt händer.

HU:eek:
För varje sån här tråd jag läser blir jag mera & mera anti att ha inackorderingar. Vi har ett stall med plats för några hästar till och tanken var att få in några extra kronor på detta. Men jag har verkligen blivit avskräckt!
Har tillräckligt med jobb med mina hästar (plus allt annat) för att jag ska hinna eller vilja sköta någon annans gratis. Har haft helt IDIOTISKA (ni kan inte ens föreställa er:eek::eek:) hyresgästar till hus vi har hyrt ut tidigare. Att jag inte fick både hjärtinfarkt & blödande magsår då är helt otroligt.

Tycker riktigt synd om alla dom inackorderingarna som faktiskt skötr sig, dom är ju, förhoppningsvis, fler. Tillslut kommer det väl inte finnas några boxar att hyra.

Våra boxar får nog stå tomma ett tag till:grin:

undra hur många % som ÄR "sådana" (alltså skumma å konstiga) :crazy:

det är ju skillnad på vanligt smågnabb - inte komma överens, till folk som typ rider ens häst eller snor saker, dumpar hästen osv...

Hehe, ja fast i regel har iaf våra inackorderingar varit jättebra, skötsamma och trevliga. :) Jag skulle nog aldrig vilja häst aldeles ensam på gården. Men man väljer ju sina inackorderingar med viss nogrannhet nu.

Jag tror inte heller att detta är vanligt förekommande. Och jag känner inte till alla detaljer då det inte är jag som ackorderat in hästen. Jag har aldrig ens sett ägarna.

*kl*

Man kan ju verkligen förstå att stallägare blir avskräckta från att ta inackorderingar :eek:
tyvärr för dem som sköter sig :(

Men jag måste ju fråga, tar ni inte referenser från nya inackorderingar? Det borde väl iallafall ge någon sorts hum om vad det är för människa.

Har man inga stallreferenser (om det är första egna hästen tex) borde man ju kunna hitta någon annan som kan vittna om att man är en skötsam figur.

Jag skulle nog inte våga ta in någon utan att kolla noga om jag hade
stall :crazy: , inte efter att ha läst en massa såna här trådar.

Jag tar oftast inga referenser faktiskt.

Jag vill först och främst träffa personen. När jag visar stallet så tar jag in så mkt information jag kan om personen själv och frågar också väldigt mycket, bla vart de står med hästen nu och varför de flyttar. Är man osäker på personen kan man då ringa det stallet och fråga, eller be personen om stallägarens telefonnummer. De inackorderingar jag tagit i nu i höst har alla fått mitt nummer genom rekomendationer förutom ett par som jag haft kontakt med tidigare. Annonserade inte i höstas.

Dessutom har vi numera en punkt i kontraktet där hästägaren godkänner att hästen sätts i pant/säljs vid obetald hyra etc. Och samma dag som hästen kommer skrivs kontrakt, samt att jag tar personens namn och telefonnummer.

Efter som att jag tagit in inackorderingar en tid och har ganska många bekanta runt om så har jag ofta ett hum om ngt av stallen där personen stått eller liknande. Sen träffar man ofta även ngn mer än själva hästägaren - förälder, sambo, vän. Så man har en person till att läsa av.

vi hade en hyresgäst för flera år sedan på den tiden då mina föräldrar hyrde ett helt stall på en gård innan vi hade gård själva och hyrde i sin tur ut boxar.
inte förrän efter människan flyttat dit fick vi reda på att hon "minsann var nattmänniska" och hon kom alltså 10-12 på kvällen och mockade och tog hand om sin häst. hästarna var ju då redan nattade och det var nersläckt.
hon tände då upp hela stallet mitt i natten (och inte vår gård dessutom, hon som bodde där ville inte ha ngn som ränner ute mitt i natten).

hon förstod inte alls varför hon inte fick komma dit mitt i natten och ta hand om sin häst. personen i fråga flyttade efter bara några dagar på eget bevåg.

Hej ja det finns många konstiga/struliga kunder som bör tänka över om dom verkligen ska ha häst då dom ej betalar för sig.Hästar är och förblir en dyr investering! Kan man ej betala bör man tänka över sin hobby.......!Råkade ut för något och har nu lärt mig att ifortsättningen när jag tar in kunder i mitt stall gör jag en kontroll om personen är skyldig pengar!Kunden jag hade åkte ut med omedelbar verkan dagen efter.Det är under min värdighet för att tjafsa om små potatis men det är principen i det hela som gör mig så besviken!Har även kommit fram att den person det gäller ljuger om saker och ting bara för att ? fick ta sina saker och gå.Som tex att jag red hästen och att hästen fick dåliga vanor av att stå inacorderad hos oss.Löjligt att ej kunna ta sådana saker som tynger en face to face!Då inget av det stämmer! Har fullt upp med mina hästar etc.och det räcker bra till just nu.Men vanorna av dennes häst kom förmodligen för att ? ej red sin vän och gav mycket hög dos av maten.Jaja lycka till i fortsättningen detta är nog ej första eller sista gången som stallvärd och kund ej kommer överens men man kan slippa sådant om man är mer på sin vakt!!!Tack alla ni som ställde upp för mig här på bukefalos när det hände! tjingeliing:rofl:

Verkligen lustiga människor de finns!
Bedriver själv inget inackorderingsstall men har haft två hyres gäster och de räckte gott och väl. De första hade en ponny med sig som de skötte bra i början. Men sedan en höst fick ponnyn fång och de la skulden på vårat hö? trotts att min ponny aldrig haft några problem med de innan. Efter att denna stackars ponny fick fång så struntade de i att komma och mocka och tog för givet att jag skulle göra de och ge han foder mm. Såklart gjorde jag det. Ponnyn blev bara värre och värre då han han inte fick vård och tillslut lyckades vi få ut veterinären som sa att han ska stå inne i tre veckor. Under dessa veckor såg man knappt röken av dem och jag och min mamma tog hand om honom och masserade honom eftersom han bara stog stilla hela dagarna och ingen brydde sig om honom. Vi fick höra på omvägar att det gick runt en massa snack om oss, att vi hade giftiga växter i vårat hö mm. Hästen blev inte bättre trotts vila och tillslt så sa vi till dem att om de inte ringer ut veterinären igen och verkligen bryr sig om honom så får de flytta. SJälvklart dröjde de intelänge förrens de hade transporten med sig och ordagrant slog in hästen i transporten då han hade så ont att han inte kunde gå! Efter ett tag fick vi höra att de åkt till strömsholm med honom och fått kapa hovarna på grund av hovbensrotation. Om häst stackarn ens lever idag vet jag inte..

Efter detta beslutade vi oss för att aldrig mer hyra ut stallplats, men såklart efter några år föll vi dit igen.
Detta var en mamma och hennes två döttrar som hade köpt en gammal travare för 3000. I början verkade allt bra även här men efter bara några veckor upptäckte vi att döttrarna som skötte honom inte hade nån hästvana alls. Mamman hade påstått att de haft många hästar innan men köpte denna för de tyckte synd om honom. Jag hade inte själv nån häst under denna tiden men var ute i stallet hos travaren för att kolla honom emmellan åt iaf. Jag har alltid varit en ordningsam person och tänkt på hästarnas säkerthet i stallet men när jag kom ut fick jag en chock. Sakerna låg slängda huller om buller lite överallt. Även mina saker som jag ahde kavr sen hästen jag haft! De fodrade honom med säkert 3 kilo krafft och max fyra kilo hö så vi brukade ta bort av kraften och lägga till av höet då de vid denna tiden slutat rida honom. Jag brukade låna honom ibland och rida ut på honom och han var verkligen jätte snäll. men uppenbarligen så var systrarna rädda för honom och en dag när vi stod och kollade när de skulle hämta honom i hagen så vågade de knappt gå fram till honom utan att han sparkade eller jagade dem. Något han aldrig gjorde när jag skulle hämta han. Finns hur mycket lustiga saker som helst denna familjen gjorde med hästen som verkligen tagit över hos dem. Vi ringde mamman ( som för övrigt aldrig följde med sina döttrar till stallet?) och sa att antingen får jag börja hjälpa dem eller så får de flytta hästen. Mamman svarar då att : Att hjälpa dem är de smsta du kan göra för dom har lite svårt att ta emot hjälp: ?? Nån vecka senare hade de flyttat hästen till ett annat stall och senare fick jag höra att de sålt honom vilket nog var de bästa för honom.
Denna tråden blev visst lite lång :P

Något som får mig att fundera, och jag säger inte att ni är dumma....

Men har ni inte hyreskontrakt?
Och varför skriver ni inte in i dessa isåfall att vid X antal obetalda hyror tillfaller hästen/arna stallägaren och återfås mot betald hyra, om stallägaren godkänner detta. Och att stallägaren har rätt att sälja hästen om hyran inte betalts inom X antal månader.
Eller sadeln, eller tränset, eller hästvagnen... vad som...
På så sätt har stallägaren en garanti.

Jag förstår dilemmat med risken att stå med häst ofrivilligt, så därav "Om stallägaren godkänenr dett", för ett vbl är mer svårsålt än ett hbl. (generellet sett).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 785
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka