Skotträdsla

MiniLi

Trådstartare
Är helt förkrossad efter vår skogspromenad..
Klistrar in samma text som jag skrev på FB för att få så mycket tankar som möjligt.

Var ute i skogen med Ila och Camaro när någon jägare skjuter sammanlagt typ 10 skott på lite längre håll. Ila brydde sig inte alls som tur var men min älskade Camaro fick totalt panik och höll nästan på att släpa ut mig långt i skogen. Okontaktbar, skakade, skrek och gjorde allt för försöka komma bort från det otäcka. Det tog en halv evighet innan jag ens kunde förmå henne att gå hemåt. Min fina fina tokhund. Det krossar mitt hjärta att se henne såhär..
Dessutom tycks det bara bli värre och värre. Jag vet inte vad jag ska göra..

Jag försöker ju skona henne från skott och fyrverkerier men ibland händer det ändå. Någon som har lyckats träna en så pass rädd hund?
Jag är orolig att det bara ska bli värre om vi försöker.


Bakgrund:
3,5 årig Rhodesian Ridgeback. Världens snällaste och goaste hund men tyvärr har hon brister mentalt framförallt gällande rädslor och avreaktioner. Hon har 5a på skottet på MH.
Hennes skotträdsla har smugit sig på sedan hon var ca 1 år gammal. Det började med lite konstiga reaktioner på typ kyrkklockan och höga smällar och har sedan bara eskalerat.
För varje gång hon har hört skott har det bara blivit värre. I början blev hon bara lite stirrig, nu är det total panik.

Vi har aldrig utsatt henne för något traumatiskt med höga ljud eller så. Vi har försökt att alltid bete oss rätt när det råkat hända. Vi har inte ömkat henne utan försökt bete oss som vanligt. Vi har försökt avleda med godis eller lek men det tar ofta väldigt lång tid innan hon avreagerat nog för att det ska lyckas.
Vi har inte flytt från det otäcka utan stannat kvar efteråt tills hon är lugn.

Vi har iallafall försökt efter bästa förmåga. Kanske vi gjort fel iallafall, jag vet inte. Och det kanske inte spelar så stor roll nu.

Nu har jag en hund som får panik och jag vet inte vad jag ska göra.
Jag vill hjälpa henne på något sätt men vet inte hur.

Hoppas på att få höra lite tankar och erfarenheter.
Själv sitter jag och bölar i sängen och känner mig bara som en jävligt dålig matte på något sätt.. Kanske inte så rationellt men..
 
Sv: Skotträdsla

Har hon någon gång sett skytten?

Min blandras var totalt panikslagen, slet sig och kom han inte loss bet han mig,av skott när jag skaffade honom. Och för att göra en lång historia kort har jag lärt honom att acceptera och till och med busa av skott när jag skjuter. I mer än ett års tid sköt jag varje dag hemma i trädgården, han fick göra vad han ville men jag sköt och blev sedan passiv. När han började vänja sig (Kanske 6månder) kastade jag ut en näve korv, till slut kunde han kampa innan och efter jag sköt. Nu kan han höra skott på avstånd och se någon annan skjuta. Men just att JAG sköt och han såg precis vad som hände tog bort en enorm ångest för honom.

Ett skott om dagen med hjälp av apportkastare i början, nu mer skjuter jag då och då med hagelbössan. Fick passa in när grannarna inte var hemma :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Skotträdsla

Jag kan inte minnas om hon någon gång har sett skytten..

Vi har ju en apportkastare som jag skottränar Ila med. Jag har inte vågar träna Camaro av rädsla för att det ska bli sämre men det kanske är en ide iallafall?

Dock - om hunden ska se skytten måste man ju stå ganska nära. Hur tänker du om detta? Blir ju väldigt högt ljud.
 
Sv: Skotträdsla

Jag skjuter rätt upp i luften eller bakom ryggen, med åker bakom så ljudet inte studsar tillbaks. Blir inte högre än en platsliggning.
 
Sv: Skotträdsla

Tråkigt att läsa.

Men jag tror också att du måste börja träna - du har inget annat alternativ. Du kan ju börja med en vanlig knallpulverpistol.

Jag och kompis gjorde ett litet expriment med deras tollare som också är ganska knepig mentalt. Han blev rädd när grannen sköt lerduvor en hel förmiddag och blev helt galen. Dock har de aldrig upplevt honom som skotträdd innan, bara rädd på nyår. Hon köpte en knallpulverpistol och började panga. Ganska fort förstod hunden vad som skedde och de kunde börja kasta godis till honom bara efter ett par dagar. Nu är denna hunden 10 år och hade inte hunnit bygga på sin rädsla, men det släppte ganska fort för honom.
 
Sv: Skotträdsla

Jag vet folk som har tränat bort (i alla fall en stor del av) skotträdsla med ballonger.
Antingen att hundarna har lekt med dem själva, så att de smäller och lär sig att ha lite "kontroll" på smällarna. Eller att en känd person har en ballong, och står en bit bort, smäller ballongen när hunden har fokus på dem och att hunden sedan får komma och hälsa och undersöka vad det var som hände.
Det kräver självklart att hunden kan vara nyfiken på antingen personen eller ballongen, och inte bara skräckslagen.

Jag har även pratat med folk som framgångsrikt använder knallpulverpistol.
 
Sv: Skotträdsla

Håller med, börja träna.

Min tik har haft svårt för fyrverkerier och smällar men blivit bättre. Det bästa jag gjort är att gå viltspår med skott i slutet, hon ser skytten och hör skottet men blir nu snarare ivrig för sen får hon ju gå fram till klöven. Då är det för henne värt att stå ut med obehaget.
 
Sv: Skotträdsla

En annan tanke - gillar hon att jaga kan ni utnyttja det genom att skjuta när hon jagar något, t ex MH-haren.

Sambons unghund var skotträdd en period förra året, men det löstes enkelt genom att hunden har en enorm apporteringslust och vi lärde honom att skott = apport (Lite tvärtomtänk, eftersom man egentligen inte vill ha apportörer skottkåta. Men det löste problemet på ungefär 3 månader och sedan kunde vi lägga in lydnad.)

Och tiken vi hade gjorde vi samma, fast istället pinnkastning på vatten. Hon blev skotträdd efter en usel öroninflammation som antagligen förstärkte och förvrängde ljudet.
 
Sv: Skotträdsla

Träna med ljudskiva, är mitt tips. Det hjälpte för min skotträdda hund att gå från total panik till att vara "bara" rädd.
Förstördes tyvärr av några ungar som kastade smällare mot oss och pga olika saker har jag inte orkat träna henne igen - än. Men jag vet att det fungerar, även om det tar tid. Så ska ge mig på det igen.
 
Sv: Skotträdsla

Det första jag började fundera var om öronen är kollade på henne?
Det kan ju faktiskt vara så att dom höga//plötsliga ljuden gör fysiskt ont, så att det även är därför hon blir värre och värre. För tex en djupt liggande öroninflammation behöver inte synas i ytterörat.
 
Sv: Skotträdsla

Min erfarenhet är att det INTE går att "bota" riktig ljudkänslighet.
Som flera redan beskrivit så kan man med vissa hundar överbrygga en del av rädslan genom att låta hunden jobba med sina motorer - kamp/jakt/allvar - men rädslan kommer ALLTID finnas där.

Med hundar som blir märkbart sämre över tid, är min erfarenhet att prognosen för bättring är om möjligt ännu sämre (tyvärr!!).

Visst går det att köpa cd-skivor med ljud, träna med knallpulver, försöka betinga höga ljud som något positivt osv men... Ofta faller dock dessa hundar tillbaka till sin "panikrädsla" om/när skott kommer plötsligt/oväntat.

När jag tränar denna typ av hundar så lägger jag en STARK grundlydnad som bygger helt på socialmotivation. Hunden skall veta att jag styr, att jag har kontroll och att det är vid min sida tryggheten finns.
Mycket stadgeträning/störningsträning med rel stora krav och "eget ansvar" för hunden. Tydlig positiv förstärkning i form av "socialt-plus", men inte en massa "extrena belöningar". Jag vill bygga detta kring MIG och inget annat!

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Skotträdsla

Jag tror också det är riktigt svårt. Har hunden dessutom taskig mentalitet så bygger rädslorna bara på.
 
Sv: Skotträdsla

Jag skjuter rätt upp i luften eller bakom ryggen, med åker bakom så ljudet inte studsar tillbaks. Blir inte högre än en platsliggning.

Jag vet inte om jag vågar utsätta henne för ett så högt ljud. Kanske att det som du säger bli bättre om hon ser skytten men med tanke på hur rädd hon blir när ljudet kommer från väldigt mycket längre bort känns det riskfyllt..

Tråkigt att läsa.

Men jag tror också att du måste börja träna - du har inget annat alternativ. Du kan ju börja med en vanlig knallpulverpistol.

Jag och kompis gjorde ett litet expriment med deras tollare som också är ganska knepig mentalt. Han blev rädd när grannen sköt lerduvor en hel förmiddag och blev helt galen. Dock har de aldrig upplevt honom som skotträdd innan, bara rädd på nyår. Hon köpte en knallpulverpistol och började panga. Ganska fort förstod hunden vad som skedde och de kunde börja kasta godis till honom bara efter ett par dagar. Nu är denna hunden 10 år och hade inte hunnit bygga på sin rädsla, men det släppte ganska fort för honom.

Knallpulver kanske är ett bra alternativ, och sen gå över till apportkastarens mildaste ammunition? Jag har den gula ammunitionen idag, tror det finns en som låter mindre..

Jag vet folk som har tränat bort (i alla fall en stor del av) skotträdsla med ballonger.
Antingen att hundarna har lekt med dem själva, så att de smäller och lär sig att ha lite "kontroll" på smällarna. Eller att en känd person har en ballong, och står en bit bort, smäller ballongen när hunden har fokus på dem och att hunden sedan får komma och hälsa och undersöka vad det var som hände.
Det kräver självklart att hunden kan vara nyfiken på antingen personen eller ballongen, och inte bara skräckslagen.

Jag har även pratat med folk som framgångsrikt använder knallpulverpistol.

Ska fundera över ballonger! Vad tror ni, låter de mindre än knallpulver?

Håller med, börja träna.

Min tik har haft svårt för fyrverkerier och smällar men blivit bättre. Det bästa jag gjort är att gå viltspår med skott i slutet, hon ser skytten och hör skottet men blir nu snarare ivrig för sen får hon ju gå fram till klöven. Då är det för henne värt att stå ut med obehaget.

En gång när vi skulle spåra small det på väldigt långt håll (dova poffar bara) när hon precis gått på spåret. Totalpanik. Fanns inte en chans i världen att hon skulle kunna fortsätta spåra.
 
Sv: Skotträdsla

En annan tanke - gillar hon att jaga kan ni utnyttja det genom att skjuta när hon jagar något, t ex MH-haren.

Sambons unghund var skotträdd en period förra året, men det löstes enkelt genom att hunden har en enorm apporteringslust och vi lärde honom att skott = apport (Lite tvärtomtänk, eftersom man egentligen inte vill ha apportörer skottkåta. Men det löste problemet på ungefär 3 månader och sedan kunde vi lägga in lydnad.)

Och tiken vi hade gjorde vi samma, fast istället pinnkastning på vatten. Hon blev skotträdd efter en usel öroninflammation som antagligen förstärkte och förvrängde ljudet.

Det finns en aktivitet då hon är helt galen och det är vid släphareträning. Tyvärr har jag ingen egen utrustning och tror inte att det skulle vara så uppskattat om jag började skjuta vid de arrangerade träningarna..
Men ska undersöka om jag kanske kan bygga någon enkel motor som kan släpa en trasa. Det kanske kan funka som motivation.

Träna med ljudskiva, är mitt tips. Det hjälpte för min skotträdda hund att gå från total panik till att vara "bara" rädd.
Förstördes tyvärr av några ungar som kastade smällare mot oss och pga olika saker har jag inte orkat träna henne igen - än. Men jag vet att det fungerar, även om det tar tid. Så ska ge mig på det igen.

Jag har en ljudskiva hemma men som jag faktiskt inte testat. Har hört om så många som funkar med ljudskiva men sen ändå reagerar på riktiga skott..
Men ska absolut prova!

Det första jag började fundera var om öronen är kollade på henne?
Det kan ju faktiskt vara så att dom höga//plötsliga ljuden gör fysiskt ont, så att det även är därför hon blir värre och värre. För tex en djupt liggande öroninflammation behöver inte synas i ytterörat.

Hon är ett "öronbarn" och jag misstänker att alla hennes öroninflammationer under årens gång kan ha bidragit till att förstärka rädslan. Nu är öronen fina men jag ska nog ta henne till veterinär för en genomgång iallafall.

Min erfarenhet är att det INTE går att "bota" riktig ljudkänslighet.
Som flera redan beskrivit så kan man med vissa hundar överbrygga en del av rädslan genom att låta hunden jobba med sina motorer - kamp/jakt/allvar - men rädslan kommer ALLTID finnas där.

Med hundar som blir märkbart sämre över tid, är min erfarenhet att prognosen för bättring är om möjligt ännu sämre (tyvärr!!).

Visst går det att köpa cd-skivor med ljud, träna med knallpulver, försöka betinga höga ljud som något positivt osv men... Ofta faller dock dessa hundar tillbaka till sin "panikrädsla" om/när skott kommer plötsligt/oväntat.

När jag tränar denna typ av hundar så lägger jag en STARK grundlydnad som bygger helt på socialmotivation. Hunden skall veta att jag styr, att jag har kontroll och att det är vid min sida tryggheten finns.
Mycket stadgeträning/störningsträning med rel stora krav och "eget ansvar" för hunden. Tydlig positiv förstärkning i form av "socialt-plus", men inte en massa "extrena belöningar". Jag vill bygga detta kring MIG och inget annat!

Lycka till!
/Swat

Det är vad jag fått höra på andra håll också och anledningen till att jag hittills inte tränat henne. Jag är rädd att det ska bli ännu värre.
Det är ju dessutom en svårmotiverad hund, hon går inte igång på det sociala på det sättet du beskriver.

Men du kanske kan beskriva lite mer utförligt kring den träning du gör? Så att jag förstår ordentligt.

Jag tror också det är riktigt svårt. Har hunden dessutom taskig mentalitet så bygger rädslorna bara på.

Som jag skrev ovan så är jag jätterädd att det ska byggas på ännu mer. Med så pass dåliga avreaktioner som hon har blir det svårt..
 
Sv: Skotträdsla

Nu är jag kanske lite krass, men kan det verkligen bli värre..??

Jag skulle funderat lite på att sätta henne på ångestdämpande ett tag innan du börjar träna. Det finns ju flera alternativ, men du kanske kan ta ner den värsta toppen.

Och kolla öronen ordentligt. Min Lokis hade ju spruckna trumhinnor upptäckte en nitisk veterinär, men det var absolut inte lätt att se. Vi fick kämpa trots att hunden var drogad...
 
Sv: Skotträdsla

Men ska undersöka om jag kanske kan bygga någon enkel motor som kan släpa en trasa. Det kanske kan funka som motivation.

Många brukshundklubbar (iaf här nere i södern) har en maskin som drar lilla bytet på MHt. Du kanske kan fråga lite försiktigt om du får låna en sådan?
 
Sv: Skotträdsla

Jag vet en Hoffe här neromkring som var jätterädd för skott. Matten åkte till en skjutbana, hade på sig ett par hörselkåpor (för att inte kunna påverka hunden) och läste tidningen. Hunden höll på att välta bilen i början, men lugnade sig efter ett tag och la sig ner. Då körde matte hem igen.

Detta upprepades varje gång dom sköt på banan och idag fungerar hunden i vardagen. Jag kan inte svära på att dom tävlar... den delen kommer jag tyvärr inte ihåg. Men jag tror att det från början var målet.


Dock tror jag att det bästa hade varit att köra på uppblåsta ballonger. Kan du stoppa godis i dom så är det ännu bättre. Det smäller = det regnar godis. Kan du eller din sambo smälla dom så är det ett stort plus.
 
Sv: Skotträdsla

Ska fundera över ballonger! Vad tror ni, låter de mindre än knallpulver?

Det tror jag definitivt.
Plus att jag tror att ballonger är lättare för hunden att förstå, något i stil med "Jaha, ballongen smäller när den går sönder."

Med ballongträning blir det liksom inte ett ljud som kommer från ingenstans på samma sätt som ett skott (särskilt där skytten inte syns).
 
Sv: Skotträdsla

Nu är jag kanske lite krass, men kan det verkligen bli värre..??

Jag skulle funderat lite på att sätta henne på ångestdämpande ett tag innan du börjar träna. Det finns ju flera alternativ, men du kanske kan ta ner den värsta toppen.

Och kolla öronen ordentligt. Min Lokis hade ju spruckna trumhinnor upptäckte en nitisk veterinär, men det var absolut inte lätt att se. Vi fick kämpa trots att hunden var drogad...

Jag kan se många sätt som skulle kunna bli sämre. Att hon börjar reagera för fler ljud, för lägre ljud osv. Det är ju svårt att veta men jag vill ju absolut inte ha mer vardagspåverkan sas.

Många brukshundklubbar (iaf här nere i södern) har en maskin som drar lilla bytet på MHt. Du kanske kan fråga lite försiktigt om du får låna en sådan?

Smart, det tänkte jag inte på!

Jag vet en Hoffe här neromkring som var jätterädd för skott. Matten åkte till en skjutbana, hade på sig ett par hörselkåpor (för att inte kunna påverka hunden) och läste tidningen. Hunden höll på att välta bilen i början, men lugnade sig efter ett tag och la sig ner. Då körde matte hem igen.

Detta upprepades varje gång dom sköt på banan och idag fungerar hunden i vardagen. Jag kan inte svära på att dom tävlar... den delen kommer jag tyvärr inte ihåg. Men jag tror att det från början var målet.


Dock tror jag att det bästa hade varit att köra på uppblåsta ballonger. Kan du stoppa godis i dom så är det ännu bättre. Det smäller = det regnar godis. Kan du eller din sambo smälla dom så är det ett stort plus.

Hon hade den alltså i stängd bil vid skjutbanan?
Tyvärr har vår enda skjutbana stängt. Polisen är där och skjuter ibland men jag har gjort efterforskningar och de verkar inte ha något direkt schema utan kan vara där lite när som.

Ballonger med godis var smart!

Det tror jag definitivt.
Plus att jag tror att ballonger är lättare för hunden att förstå, något i stil med "Jaha, ballongen smäller när den går sönder."

Med ballongträning blir det liksom inte ett ljud som kommer från ingenstans på samma sätt som ett skott (särskilt där skytten inte syns).

Ska absolut testa detta!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mitt hjärta har gått sönder och jag ORKAR inte mer. När är det okej att ge upp och låta hunden somna in? Det har varit otaliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 545
Senast: Fille
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 444
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp