Skottlossning på skola

Aftonbladet skriver vid flera tillfällen "det värsta massmordet i Sveriges historia". Jag underminderar inte alls det som skett, det är oerhört omfattande och oförståeligt på alla sätt. Men kan formuleringen verkligen stämma? Den värsta masskjutningen har andra skrivit. Det värsta massmordet i modern tid kan säkert också stämma. Men i Sveriges historia?

Aftonbladet skriver vid flera tillfällen "det värsta massmordet i Sveriges historia". Jag underminderar inte alls det som skett, det är oerhört omfattande och oförståeligt på alla sätt. Men kan formuleringen verkligen stämma? Den värsta masskjutningen har andra skrivit. Det värsta massmordet i modern tid kan säkert också stämma. Men i Sveriges historia?
Det har varit betydligt blodigare förr. Så nej det stämmer inte. Menar man nutid så absolut men inte under hela Sveriges historia.

Nä, Sveriges historia har varit blodig så de borde byta till någon av formuleringarna du gett. Jag såg Historien om Sverige igår eftermiddag pga sjukskriven, hade precis kommit till massakern i Sandby borg under folkvandringstiden när alla pushnotiser började välla in.

Ja, jag har fått samma kommentar från en vapenkunnig polis för bara några månader sedan när vi hade en genomgång av olika vapentyper.
Det är väl faktiskt så att regeringen har en utredning om "en ändamålsenlig vapenlagstiftning" som vill återställa förbudet som fanns innan. Men den delen av "hårdare tag" tycks inte ha varit lika viktig att fixa snabbt, som alla andra mer repressiva förslag som snabbutreds etc.

P4 sade i alla fall värsta masskjutningen i modern historia.

I modern tid är det, tidigare var det Mattias Flinks skjutningar som var värst. Håller med om att det inte känns korrekt utan tillägget modern tid.

Jag googlar;
I slutet av 1600-talet slog flintlåsgeväret igenom. När skytten tryckte på avtryckaren, skrapade en bit hård flinta mot en ståltunga. Då bildades gnistor, ungefär som när man tänder en tändsticka. Gnistorna fick krutet i pipan att explodera, och geväret avfyrades. Nu kunde man ladda och skjuta på en halv minut.
Flintlåsgeväret var, liksom musköten, inte speciellt pålitligt. Satt flintan snett, blev det inga gnistor. Den del som skulle raspa mot ståltungan behövde dessutom hållas skarp. Krutrester bildade efter hand en seg massa som täppte till geväret. Skyttarna fick bära med sig små borstar och andra rengöringsverktyg.

och
Gamla tiders gevär sköt inte speciellt långt. I mitten av 1700-talet testades ett elitregemente i Preussen. Soldaterna sköt med flintlåsgevär på en måltavla som var tre meter hög och nio meter bred. På 135 meters håll träffade 46 av 100 skott. På 180 meters håll träffade bara 17 av 100.

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/eldvapnens-historia#

Det känns som om flintlåsgeväret var ett dåligt verktyg om man tänkte sig massmörda. Jag tror vi kan låta bli att ens tänka masskjutning före 1700-tal.

Så, en masskjutning efter 1700 torde finnas nedtecknad nånstans.
Ni som vill visa att detta är fel har alla möjligheter att leta fram data om en värre masskjutning än elva döda.

Mattias Flink i Falun dödade sju.

• Gilla
Reactions: fio
Jag googlar;
I slutet av 1600-talet slog flintlåsgeväret igenom. När skytten tryckte på avtryckaren, skrapade en bit hård flinta mot en ståltunga. Då bildades gnistor, ungefär som när man tänder en tändsticka. Gnistorna fick krutet i pipan att explodera, och geväret avfyrades. Nu kunde man ladda och skjuta på en halv minut.
Flintlåsgeväret var, liksom musköten, inte speciellt pålitligt. Satt flintan snett, blev det inga gnistor. Den del som skulle raspa mot ståltungan behövde dessutom hållas skarp. Krutrester bildade efter hand en seg massa som täppte till geväret. Skyttarna fick bära med sig små borstar och andra rengöringsverktyg.

och
Gamla tiders gevär sköt inte speciellt långt. I mitten av 1700-talet testades ett elitregemente i Preussen. Soldaterna sköt med flintlåsgevär på en måltavla som var tre meter hög och nio meter bred. På 135 meters håll träffade 46 av 100 skott. På 180 meters håll träffade bara 17 av 100.

https://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/eldvapnens-historia#

Det känns som om flintlåsgeväret var ett dåligt verktyg om man tänkte sig massmörda. Jag tror vi kan låta bli att ens tänka masskjutning före 1700-tal.

Så, en masskjutning efter 1700 torde finnas nedtecknad nånstans.
Ni som vill visa att detta är fel har alla möjligheter att leta fram data om en värre masskjutning än elva döda.

Mattias Flink i Falun dödade sju.

Men det @Midsommarblomster reagerade på var väl att Aftonbladet skrivit det värsta massmordet?

Jag tänker inte säga vad var det jag sa. Men när 2023 blev godkänt att använda halvautomatiska gevär för jakt sa jag att det är bara en tidsfråga innan ett sådant gevär kommer användas till vid en mamasskjutnin.
Halvatomatisk har varit godkända länge men inte till vilket utseende som helst. Det som togs bort är att ett jaktvapen inte får se ut som ett militärt vapen så inget pistolhantag mm fick inte finnas innan 2023.

Att man överhuvudtaget läser Aftonbladet, och sedan även tror på det de skriver är för mig helt obegripligt.

Vilken genial ursäkt Aftonbladet har för att de intervjuade den anhöriga till den misstänkte igår.

Vid allvarliga händelser brukar vi undvika att snabbt kontakta anhöriga. Men det här var en extra-speciellt allvarlig händelse. Då tyckte vi att skulle frångå hur vi brukar hantera allvarliga händelser... :idea:

Om vi ska prata om massmord och inte skjutning aå var Stockholms blodbad det första som kom upp i mitt huvud. Har för mig att det var runt 100 personer. Och det lär ju finnas många exempel om man går tillbaka i historien då många nänniskorc dödats.

Vilken genial ursäkt Aftonbladet har för att de intervjuade den anhöriga till den misstänkte igår.

Vid allvarliga händelser brukar vi undvika att snabbt kontakta anhöriga. Men det här var en extra-speciellt allvarlig händelse. Då tyckte vi att skulle frångå hur vi brukar hantera allvarliga händelser... :idea:
Jag missade det där pga läser aldrig aftonbladet. Var det alltså rätt pappa (?) de ringde? Och han visste inget då?

Vet inte, jag ser inte heller på deras rapportering. Men det låter lite som det var det, annars hade de väl ursäktat sig för det misstaget också?
https://www.sverigesradio.se/artikel/aftonbladet-ber-om-ursakt-for-publicering-felbeslut
Tack, ja det borde de ju.

Minns från en dokumentär om morden i Ljungsbro (?) att nån journalist ringt sonen till den avlidna kvinnan och frågat om hon var hans mamma eller nåt sånt. Sonen hade inte ens fått besked om att hon avlidit :crazy:

Jag tänker att vid den här typen av händelser är det kanske av speciell vikt att hålla hårt i rutinerna och inte frångå något, för att inte trampa i klaveret, så att säga. Är ju rätt trist att intervjua fel person eller innan officiellt besked kommit osv.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
788
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 372
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka