Att de klättrar är inte samma som att de betäcker.
Jag vet om äldre hingstar icke i aveln som inte vet hur man gör. Betäcker från sidan.
Jag ger mig.....
Jag kan inte påstå att jag har sett någon skillnad mellan individer av olika raser. Möjligen kan jag urskilja skillnader mellan olika mödernelinjer eftersom stona är individer som behandlar sina avkommor på olik
De fall jag hört talas om där unga hingstföl har betäckt och befruktat har inte funnits i min nära bekantskapskrets. Därför har jag inte lagt dem på minnet. Som jag skrev tidigare så brukar mina uppfödarbekanta vänja av hingstarna i tid och då blir det inga såna oönskade dräktigheter. Jag kan däremot plocka fram några stycken exempel där man släppt ettårshingstar på bete i stoflock för att man trott att de inte varit könsmogna... och året efter har det fötts ett antal föl - mer än en av dem har fått namn som "Hoppsan" eller "Surprise"...
Men då är de dryga året.
Jag har sett sto o hingståringar gå ihop även andra sommaren. De var som syskon o bodde ihop.
Men den ägaren hade Koll.
Jag tycker att
@cirkus resonerar klokt.
Man tar givetvis ta bort en hingstig unge för att skydda stoet om hon inte kan värja sig så det finns risk för skador på både sto o föl. Att en högdräktig märr borde få vila är oxå självklart.
Jag har skrivit flera gånger att det troligen bli en rutin för uppfödare med många hästar o jag vet inte hur ni läser mina inlägg.
Klart att det stor sdkillnad på hingst o stoföl, men där man bodde göra en individuell sondering- om man inte har många o hållit på länge o blir bekväm. Behandlar alla kollektivt.
De som bara har en eller två har nog koll.
Att det finns tidiga undantag som Mimus nu skriver om blir trovärdigt.
Även Görel redogör för egna erfarenheter. Tackar.