Skottlossning på skola

"vi ska inte föregå rykten och skvaller"
"hej vi har ett ljudklipp, där vi tycker personen skriker främlingsfientliga åsikter"
"personen ska enbart ha skjutit utländska människor"
"svensk kvinnlig äldre lärare bland de skjutna"
"personen gick förbi flera utlandsfödda och sköt enbart vissa människor"

Usch, jag vill bara ta min familj och isolera mig. Vill inte skicka min dotter till skolan idag men har inte mycket val. Hon har varit hemmasittare och går nu i skolan så jag kan inte riskera att förstöra det genom att visa mig orolig. Hennes skola har iaf låst ytterdörr så vem som helst kan inte gå in. Så det är skönt! Men FY man undrar ju vad som är fel med världen och framför allt vad som är fel med människor?!
Starkt och så viktigt gjort av dig! 🙏

Tycker verkligen inte om att media gått ut och publicerat både bild och namn. Är inte det lite första lektionen att inte göra det för att inte ge uppmärksamhet/"cred" för att få copy-cats? Nu har de ju inte gått ut med motivet än, men ändå.

Jag kan tänka mig att man gjort det för att få stopp på att oskyldiga hängs ut på diverse sociala medier. Hemskt att det är så, men jag kan förstå om det trots allt behövs.

Ja, jag har försökt kika lite på FB och det är ju massor av listor med adresser och våningsplan med namn osv som cirkulerar.
Önskar att det inte var lika lätt att få tillgång till personuppgifter och adresser till folk i Sverige!

Annars så tror jag inte att det är så ovanligt att ganska tidigt gå ut med namn och bild på gärningspersonen när det rör en masskjutning (speciellt inte om vederbörande dött i dådet).

Det är ju för bedrövligt att polisen ska måsta påminna folk att behålla vett och sans. Just Flashback är en sådan obehaglig gryta tycker jag.

1738782775568.webp

Tv4 har låtit ljudtekniker filtrera bort brus etc. i ett klipp som någon spelade in när den gömde sig på en toalett, och det låter som någon skriker: "Ni ska bort från Europa!" Det går ju inte att identifiera vem som sagt det, förstås.
https://www.tv4.se/artikel/7qTRgWLW...nan-skotten-pa-skolan-ni-ska-bort-fran-europa
Där blev TV4 oseriösa för mig. För mig är det ett klipp som inte seriösa medier lägga ut så tidigt pga hänsyn till anhöriga och för att inte skapa oro eller ilska.
Har kommit över länk innan till det som inte är ljudförbättrat och valt att inte se/ höra just på grund av att ingen ska tjäna på det.

Där blev TV4 oseriösa för mig. För mig är det ett klipp som inte seriösa medier lägga ut så tidigt pga hänsyn till anhöriga och för att inte skapa oro eller ilska.
Har kommit över länk innan till det som inte är ljudförbättrat och valt att inte se/ höra just på grund av att ingen ska tjäna på det.
Med tanke på hur informationsflödet ser ut idag, med klipp på sociala medier som ibland visar horribla händelser i realtid (som krig och terrorattacker/skolskjutningar) så tycker jag att det här var förhållandevis seriöst använt, faktiskt. De gör ju inte heller anspråk på att veta till 100% att det är vad som sägs, eller att det ens är skytten som säger det. Jag tänker snarare att det inte tjänar någon om media skulle ignorera det?

Önskar att det inte var lika lätt att få tillgång till personuppgifter och adresser till folk i Sverige!

Annars så tror jag inte att det är så ovanligt att ganska tidigt gå ut med namn och bild på gärningspersonen när det rör en masskjutning (speciellt inte om vederbörande dött i dådet).
Ny lagstiftning är på gång. Dvs man avser att ändra i tryckfrihetsförordningen.

Med tanke på hur informationsflödet ser ut idag, med klipp på sociala medier som ibland visar horribla händelser i realtid (som krig och terrorattacker/skolskjutningar) så tycker jag att det här var förhållandevis seriöst använt, faktiskt. De gör ju inte heller anspråk på att veta till 100% att det är vad som sägs, eller att det ens är skytten som säger det. Jag tänker snarare att det inte tjänar någon om media skulle ignorera det?
För mig är det skillnad på sociala medier som drivs av en privatperson och något som ska likna seriös journalistik.

Som SR som först intervjuade en person som flytt i direktsändning som sa något som inte var bekräftat och sånt som inte var lämpligt att ha med så efter det när det spelades upp fler gånger under dagen så var det som inte var bekräftat och lämpligt bortklippt.

Ny lagstiftning är på gång. Dvs man avser att ändra i tryckfrihetsförordningen.
Vet, men jag tror på det först när den är på plats. Sedan är väl snarare så att Sverige idag har diverse kryphål i lagen som utnyttjas av företag med utgivningsbevis, som inte alls accepterats i andra länder?

För en stund sedan fick jag reda på vem gärningsmannen var. Alltså inte bara ett namn via medier utan att jag faktiskt vet vem det är, hade bara inte förstått namnbytet… Bor inte i Örebro längre, gick dock förbi Risbergska på promenad i söndags. Plötsligt kändes allt ännu närmre, eller hur man nu ska förklara det… Känner mig typ tom…

För mig är det skillnad på sociala medier som drivs av en privatperson och något som ska likna seriös journalistik.

Som SR som först intervjuade en person som flytt i direktsändning som sa något som inte var bekräftat och sånt som inte var lämpligt att ha med så efter det när det spelades upp fler gånger under dagen så var det som inte var bekräftat och lämpligt bortklippt.
Jo, såklart är det skillnad. Menade mer att media måste ta hänsyn till att befolkningen i allt större utsträckning har de här olika klippen i sitt medvetande. Ibland kan det röra sig om något som förvrids och amplifieras utan att det alls har något att göra med vad som skett, men ibland är det liksom bara rätt och slätt enskilda vittnesmål i ett händelseförlopp.

Det är ju för bedrövligt att polisen ska måsta påminna folk att behålla vett och sans. Just Flashback är en sådan obehaglig gryta tycker jag.

Visa bifogad fil 161899
Jo, Flashback är problematiskt tycker jag och tråden gick fullkomligt bananas igår. Bra att det lyfts till diskussion hur illa det kan bli och att de oskyldigt utpekade får höras. Hoppas de får vara ifred nu, och bra att polisen tittade till den ene åtminstone.

x
så tycker jag att det här var förhållandevis seriöst använt, faktiskt.
När jag hör klippet och ser metoden tänker jag istället på när religiösa krafter för typ trettio år se'n skulle påvisa djävulsdyrkande i hårdrock, genom att först i förväg berätta vad publiken skulle få höra, och sedan spela upp baklängesuppspelningar som lät som precis vad-som-helst. Och naturligtvis då också kunde vara det man just fått höra att det skulle vara.

Det var förhållandevis oseriöst använt.

Känns lite extra hemskt att läsa hur skadorna på de som vårdas beskrivs av en chefskirurg, när man så många gånger läst vårdpersonal beskriva statusen på offer efter masskjutningar i USA. Hatar att vi också har en regering som låtit sig påverkas av en jakt/vapen-lobby som verkat för att fler typer av vapen ska tillåtas (tbh är det inte bara regeringen, tror bara det var S och MP som hade vett att rösta nej sist - så V är riktiga svikare där)
https://omni.se/chefslakaren-alla-skadade-behover-fler-operationer/a/QMXWwA

Visa bifogad fil 161899

TV4 börjar sin sändning med att fråga ut en polis angående "deras fynd" av vad de tycker GM säger, varvid han säger att de självklart ska titta på alla videos som finns som en del i utredningen men att de ändå utgår från att inget motiv är fastställt i dagsläget. Intervjuaren frågar mer om detta, polisen vidhåller sitt svar.

SENARE i sändningen säger de "tänk på att inte sprida rykten och felaktiga teorier" ... UTAN att ta någon som helst "ansvar" för att de är de SJÄLVA som kör rasist spåret... Tom Flashback ifrågasätter TV4s "fynd".. Varför skulle en svenska säga "ut ur Europa" ? Varför skulle han inte säga "ut ur Sverige" ? Och återigen det är ju INGEN som vet vem det är som skriker.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
788
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 371
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka