Skottlossning på skola

Det behöver ju inte ens vara GM. Helt otroligt att Tv4 släpper detta klipp. Man kan ju höra vad man vill höra, jag tänker lite på olika låttexter tex.

Skrev att det inte behöver vara den misstänka gärningsmannen som hörs, i inlägget då jag länkade till tv4. :)

• Gilla
Reactions: fio
Skriver inget svar direkt till någon specifik person, men läste en kommentar kring det här på DN, som jag tyckte var rätt relevant kring det här med masskjutningar eller andra massmord utförda av enskilda.

Slutklämmen är kortfattat att vi måste försöka komma fram till varför det finns dessa "ensamma galningar" som begår den här typen av brott. Tillgång till skjutvapen ökar ju avståndet mellan skytt och offer, men även andra vapen används. Vissa massmord är ju uppenbara terrordåd, medan andra inte verkar ha någon direkt koppling till sådant, eller verkar helt sakna något som helst motiv. Varför? Går det att göra något åt det? Är det vi som samhälle som behöver ändra på oss?

https://www.dn.se/kultur/roland-pau...raga-sig-varfor-garningsmannen-ar-sa-ensamma/

Varför hade GM jaktvapen? Hade han jaktlicens?? Var han med i ett jaktlag? Varför skulle han annars få licens till vapen - den typen av vapen?? Jag fick intrycket att han var en extrem enstöring som knappast var med i nåt lag, jaktlag inte minst. Kan vem som helst få licens för vapen bara för att man vill ha dem?

För sex år sedan mörade en man sina barn med jaktvapen. Mannen hade väl dokumenterad psykisk ohälsa(så väldokumenterad där han var med i ett reportage om psykisk ohälsa och visa upp sig med jaktvapen...) men ändå kvar sin vapenlicens. Trodde då att det skulle leda till en intensiv debatt om vilka ska ha rätt att ha vapenlicens. Det gjorde det inte.

Varför hade GM jaktvapen? Hade han jaktlicens?? Var han med i ett jaktlag? Varför skulle han annars få licens till vapen - den typen av vapen?? Jag fick intrycket att han var en extrem enstöring som knappast var med i nåt lag, jaktlag inte minst. Kan vem som helst få licens för vapen bara för att man vill ha dem?
Man behöver ju inte vara med i jaktlag för att jaga.

Skriver inget svar direkt till någon specifik person, men läste en kommentar kring det här på DN, som jag tyckte var rätt relevant kring det här med masskjutningar eller andra massmord utförda av enskilda.

Slutklämmen är kortfattat att vi måste försöka komma fram till varför det finns dessa "ensamma galningar" som begår den här typen av brott. Tillgång till skjutvapen ökar ju avståndet mellan skytt och offer, men även andra vapen används. Vissa massmord är ju uppenbara terrordåd, medan andra inte verkar ha någon direkt koppling till sådant, eller verkar helt sakna något som helst motiv. Varför? Går det att göra något åt det? Är det vi som samhälle som behöver ändra på oss?

https://www.dn.se/kultur/roland-pau...raga-sig-varfor-garningsmannen-ar-sa-ensamma/
Jag var på en föreläsning med Paul Gill igår som talade om just detta. Och efter 15 år av forskning är hans svar att "it's complicated". Anledningen till att personen väljer att begå ett våldsbrott är mycket varierande och det finns få gemensamma nämnare bland gärningspersonerna. Det är med andra ord inte superlätt för oss som samhälle att arbeta förebyggande.

Ja, om du har jägarexamen, och om du inte har begått brott innan du söker vapenlicens.

Jag skulle vilja se en tydligare anknytning till att verkligen jaga, för att få ha vapen hemma.

Min man jagade som mycket ung, hade inget eget vapen i och för sig, men tanken fanns men det blev inte så. Sedan slutade han jaga. Kan ju ha varit så här också. Personen har jagat tidigare men inte gjort det senaste pga något som skett i livet? Mådde inte bra och dragit sig undan? Licensen behöver ju inte ha varit ny? Han kan ha jagat tidigare?

Man behöver ju inte vara med i jaktlag för att jaga.
Om man uteslutande jagar på köpjakter, så skulle det kunna vara så att man där och då får lov att hyra vapen, eller, så att säga, att lämpliga vapen ingår i priset.

Likaså kan ändra reglerna, så att jaktskytteklubbar har möjlighet att förvara låne/hyresvapen i större utsträckning än idag för skjutträning.

Fast medlemskap i jaktlag, viltvårdsområde, egen- eller familjeägd jaktmark, skulle kunna vara de anledningar som ger rätt att förvara vapen hemma.

Jag tror ju att en konkret sak är att vi behöver förbättra psykiatrin. Det finns ju flera fall där personer har sökt vård på akut psykiatri men antingen inte får komma in pga inga lediga platser eller blir utskriven några timmar senare och den personen går sen och antingen begår ett våldsdåd eller tar sitt eget liv.

Dock så gäller ju det för personer som redan varit i kontakt med vård/ myndigheter. Nu får vi ju vänta och se vad denna utredning säger. Men enligt tidningarna var detta en person som verkade vara ensam och som inte jobbat på många år. Enligt tidningarna hade personen fått ett negativt besked av socialtjänsten nyligen som han hade reagerat starkt på dvs att han inte längre skulle få socialbidrag. Dock är ju detta bara spekulationer i tidningarna.

Jag var på en föreläsning med Paul Gill igår som talade om just detta. Och efter 15 år av forskning är hans svar att "it's complicated". Anledningen till att personen väljer att begå ett våldsbrott är mycket varierande och det finns få gemensamma nämnare bland gärningspersonerna. Det är med andra ord inte superlätt för oss som samhälle att arbeta förebyggande.

De som utför det som benämns som PDV inom skolor har tre saker gemensamt. Och åtminstone en av dem kan vi inte göra något åt. En av dem är en varningssignal ochden tredje... den kanske vi kan göra något åt.

De tre gemensamma nämnarna är:
- man/kille
- fascination av vapen och våldsbrott
- ensamhet/utstötthet/utanförskap

För sex år sedan mörade en man sina barn med jaktvapen. Mannen hade väl dokumenterad psykisk ohälsa(så väldokumenterad där han var med i ett reportage om psykisk ohälsa och visa upp sig med jaktvapen...) men ändå kvar sin vapenlicens. Trodde då att det skulle leda till en intensiv debatt om vilka ska ha rätt att ha vapenlicens. Det gjorde det inte.
Det händer emellanåt skulle jag säga, rätt många använder även sina jaktvapen för att ta livet av sig själva med. Jägare är ju överrepresenterade bland självmord.

Förebygga/åtgärda att personer hamnar i (och cementeras fast i) livssituationer som är såpass socialt isolerad, i övrigt marginaliserad och utsatt, samt av detta under mer eller mindre konstant mental stress.

Det är det enkla svaret. sedan är tiotusenkronorsfrågan vilka metoder, resurser och regelverk som ska fixa den biffen. I praktiken vet man hyfsat väl vad som gör nytta, men det är inte alltid så att den kunskapen är vad som styr samhällets beslut.

Om en har en godkänd jägarexamen och polisen inte ser något lämplighetshinder för vapenlicens har en rätt att ha jaktvapen, ja.

Sedan finns det en annan aspekt på lagliga jaktvapen. Det är en utmärkt grund för en milis.

Om man uteslutande jagar på köpjakter, så skulle det kunna vara så att man där och då får lov att hyra vapen, eller, så att säga, att lämpliga vapen ingår i priset.

Likaså kan ändra reglerna, så att jaktskytteklubbar har möjlighet att förvara låne/hyresvapen i större utsträckning än idag för skjutträning.

Fast medlemskap i jaktlag, viltvårdsområde, egen- eller familjeägd jaktmark, skulle kunna vara de anledningar som ger rätt att förvara vapen hemma.
Finns många jakter där man inte jagar i lag utan att det är köpjakter.

Finns många jakter där man inte jagar i lag utan att det är köpjakter.
Ja???

Det är ju det jag säger, att många jagar via köpjakter.

Men då skulle om annan ordning rådde lånevapen ingå.

Träna får man göra med lånevapnen på jaktskytteklubben, som då också kan intyga att man har tillräcklig kompetens även det innevarande året.

Jag tror ju att en konkret sak är att vi behöver förbättra psykiatrin. Det finns ju flera fall där personer har sökt vård på akut psykiatri men antingen inte får komma in pga inga lediga platser eller blir utskriven några timmar senare och den personen går sen och antingen begår ett våldsdåd eller tar sitt eget liv.

Dock så gäller ju det för personer som redan varit i kontakt med vård/ myndigheter. Nu får vi ju vänta och se vad denna utredning säger. Men enligt tidningarna var detta en person som verkade vara ensam och som inte jobbat på många år. Enligt tidningarna hade personen fått ett negativt besked av socialtjänsten nyligen som han hade reagerat starkt på dvs att han inte längre skulle få socialbidrag. Dock är ju detta bara spekulationer i tidningarna.
Ofta är det ju ett nätverk av olika aktörer som ska fungera ihop. Vård, socialtjänst, FK, AF, skola.
Men där folk faller mellan stolarna och hamnar i att ansvar övervältras. Eller att det ställs krav som inte matchar vad individen för stunden kan leverera.

En liten grupp av de mest sårbara är de som drabbas värst. Och över tid kostar det att ge för korta, dåliga och fel insatser istället för en ordentlig, sammanhängande och väl avpassad insats.
Inte just om gruppen 'ensamma män som fastar i bittert och aggressivt tänkande' men tänkvärt om när, hur och varför människor blir 'omöjliga fall'. https://www.bokus.com/bok/9789127160965/de-omojliga-fran-psykiatrireform-till-dyr-och-dalig-vard/

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
788
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 371
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka