Skottlossning på skola

Ja???

Det är ju det jag säger, att många jagar via köpjakter.

Men då skulle om annan ordning rådde lånevapen ingå.

Träna får man göra med lånevapnen på jaktskytteklubben, som då också kan intyga att man har tillräcklig kompetens även det innevarande året.
Skulle aldrig i livet våga gå på en jakt med folk med lånevapen utan regelbunden vapenvana. :crazy: Som kvinna i inte jättestor modell kan jag också påpeka att det där med att få tag i lämpliga lånevapen som inte har kolv/rekyl osv för att passa "medelstor gubbe" är inte direkt enkelt. Lånevapen pillar dessutom andra på sikte/inställningar osv så det behövs en hel del inskjutning vareviga gång för att det att fungera. Någon ska dessutom lägga tid och energi på att underhålla, rengöra osv.

Det här är en idé som någon som gillar att träffa det man siktar på aldrig skulle lägga fram, vilket faktiskt är viktigt när man jagar och inte vill skadeskjuta viltet i onödan.

Förstår inte hur man kan göra en tragedi som det här till att handla om vapenkontroll i ett land med vapenlagar som vi har i Sverige...

Ang det som kommit ut om GM så låter det som att kortare köer till BUP och mer pengar till extra vuxna i skolan, som kan fånga upp barn som börjar må dåligt, hade varit bra i det är fallet...

På beskrivningarna låter det antingen som att han var med om ett övergrepp eller som att tonårshormonerna triggade extremt dåligt psykiskt mående. Att han var okej och med i matchen fram till högstadiet, då han plötsligt började bete sig väldigt avvikande.

Syns ju till och med på klassfotot.

De där barnen måste fångas upp. Få uppleva värme, stöd, och anpassningar så att dom kan klara skolgången och fortsätta in i vuxensamhället.

Skulle aldrig i livet våga gå på en jakt med folk med lånevapen utan regelbunden vapenvana. :crazy: Som kvinna i inte jättestor modell kan jag också påpeka att det där med att få tag i lämpliga lånevapen som inte har kolv/rekyl osv för att passa "medelstor gubbe" är inte direkt enkelt. Lånevapen pillar dessutom andra på sikte/inställningar osv så det behövs en hel del inskjutning vareviga gång för att det att fungera. Någon ska dessutom lägga tid och energi på att underhålla, rengöra osv.

Det här är en idé som någon som gillar att träffa det man siktar på aldrig skulle lägga fram, vilket faktiskt är viktigt när man jagar och inte vill skadeskjuta viltet i onödan.

Förstår inte hur man kan göra en tragedi som det här till att handla om vapenkontroll i ett land med vapenlagar som vi har i Sverige...
Det beror väl på hur det är med de där lånevapnen?

Min klubb, som också utbildar inför jägarexamen, har vapen som passar både långa och korta (jag är kort), personer med långa armar och med korta armar o.s.v.

Men jakt är inte en rättighet, utan en möjlighet, och förslaget jag framför är inte att "aktiva jägare", som är medlemmar i ett jaktlag, enskilt arrenderar mark, är med i VVO, eller har egen eller familj med jaktmark, skulle behöva låna vapen, utan det är de som inte har, ska vi kalla det för "prenumeration" på jaktmark, som skulle tvingas låna av arrangören för jakten.

Ska man betala en hög med tusenlappar, och jaga en helg, får man ta jobbet på anläggningens skyttebana med att se till att vapnet fungerar.
Tar man betalt en massa tusenlappar, får man väl se till att det finns mer än någon rostig bössa i ett hörn att låna ut.

Sa jag inte också att det vore lämpligt med medlemskap och regelbunden/tillräcklig träning på jaktskytteklubb för att få hantera vapen, om man inte har egna licenser? Jo, det gjorde jag visst!

Och så en årlig, godkänd uppskjutning...

BTW, träning är urviktigt, så det är ju nästan så att de med egen mark/arrenderad mark etc, borde tvingas vissa uppskjutningsintyg, varje gång licensen ska förnyas.

Jag känner dom som jagar en gång om året, och som nästan aldrig tränar. Men licens har dom. Hela livet när dom väl har fått det.

Licens är inte en garanti för att någon tränar skytte, eller skjuter in sitt vapen regelbundet.

Ang det som kommit ut om GM så låter det som att kortare köer till BUP och mer pengar till extra vuxna i skolan, som kan fånga upp barn som börjar må dåligt, hade varit bra i det är fallet...

På beskrivningarna låter det antingen som att han var med om ett övergrepp eller som att tonårshormonerna triggade extremt dåligt psykiskt mående. Att han var okej och med i matchen fram till högstadiet, då han plötsligt började bete sig väldigt avvikande.

Syns ju till och med på klassfotot.

De där barnen måste fångas upp. Få uppleva värme, stöd, och anpassningar så att dom kan klara skolgången och fortsätta in i vuxensamhället.
Och socialtjänsten. Lite mer hårda tag på något vis där ifrån. Hade själv ingen hjälp från dem när min äldsta son i högstadiet ballade ur, gick med i ett gäng som hade kopplingar till gängen i Malmö, och jag fick tex ingen förståelse alls när jag ansåg att han skulle vara hemma senast kl 20 skoldagar. Jag var för sträng, låt honom vara ung.
Nämen kära rara liksom, hans "vänner" han påstår sig umgås med är kriminella ungdomar och vuxna som begår brott och langar och tar droger. Det är inte så att hans vänner och han sitter och spelar Playstation 5 eller fotboll eller så, de begår brott liksom, de åker till Malmö och begår brott där ihop med andra kriminella gäng!

Kriminella har lätt att få tag i ungdomar i den åldern, för det är en känslig ålder. Att vuxna runt dem inte får hjälp när de reagerar är bara skamligt.

Exakt. Jag övar ju med särbons vapen men de är verkligen inte anpassade efter mig.

Exakt. Jag övar ju med särbons vapen men de är verkligen inte anpassade efter mig.
Har du inte någon jaktskytteklubb i närheten, där de lånar ut vapen?

Jag har haft väldig nytta av att låna på klubben när jag skulle köpa egna, eftersom jag genom att prova olika vapen, visste mer av vad jag skulle leta efter.

Har du inte någon jaktskytteklubb i närheten, där de lånar ut vapen?

Jag har haft väldig nytta av att låna på klubben när jag skulle köpa egna, eftersom jag genom att prova olika vapen, visste mer av vad jag skulle leta efter.

Det finns en jaktskytteklubb men lånevapen på det sättet är inte intressant för mig. Jag litar mer på min särbo som som sagt är militär och civil skytteinstruktör.

Jag har brutit ut den låååååånga diskussionen om vapenlicens och reglerna kring detta, så kan den här tråden få handla mer specifikt om just det som hänt i Örebro. Det var jättesvårt att få till en bra utbrytning eftersom diskussionerna gick in i varandra väldigt mycket, men jag hoppas att jag har fått till det hyfsat bra i alla fall. Rapportera gärna om ni ser något som blivit tokigt.

Länk till den nya tråden: https://www.bukefalos.se/threads/va...utbruten-fran-skottlossning-pa-skola.1533183/

/Mod

De som utför det som benämns som PDV inom skolor har tre saker gemensamt. Och åtminstone en av dem kan vi inte göra något åt. En av dem är en varningssignal ochden tredje... den kanske vi kan göra något åt.

De tre gemensamma nämnarna är:
- man/kille
- fascination av vapen och våldsbrott
- ensamhet/utstötthet/utanförskap
Jag tror ju att en konkret sak är att vi behöver förbättra psykiatrin. Det finns ju flera fall där personer har sökt vård på akut psykiatri men antingen inte får komma in pga inga lediga platser eller blir utskriven några timmar senare och den personen går sen och antingen begår ett våldsdåd eller tar sitt eget liv.

Dock så gäller ju det för personer som redan varit i kontakt med vård/ myndigheter. Nu får vi ju vänta och se vad denna utredning säger. Men enligt tidningarna var detta en person som verkade vara ensam och som inte jobbat på många år. Enligt tidningarna hade personen fått ett negativt besked av socialtjänsten nyligen som han hade reagerat starkt på dvs att han inte längre skulle få socialbidrag. Dock är ju detta bara spekulationer i tidningarna.

Det har ju beskrivits av klasskamrater att en vanlig ung kille med kompisar förändrades totalt i högstadiet i 7:an om jag fattade det rätt. Just i den åldern man vet att tex schizofreni kan utveckla sig.

Var fanns föräldrarna i det hela? Skolan? Anhöriga vittnade om att han hellre tittade på tv spelade tv spel och liknande än var social. Han skaffade egen lägenhet som 21 åring men innan dess måste han ju bott hemma. Varför fick han ingen hjälp? Det undrar jag.

Oavsett blir ytterst få skolskyttar eller ens våldsamma av sin sjukdom om han nu var sjuk. Ja sjuk var han såklart på något sätt.

Polisen har beslagtagit datorer och mobil så vi får väl svar så småningom.

Tveksamt att föräldrarna ens visste att han hade vapenlicens om han skaffade den i vuxen ålder men oavsett är det ju inte svårt att få tag i vapen idag.

• Gilla
Reactions: Sel
Det har ju beskrivits av klasskamrater att en vanlig ung kille med kompisar förändrades totalt i högstadiet i 7:an om jag fattade det rätt. Just i den åldern man vet att tex schizofreni kan utveckla sig.

Var fanns föräldrarna i det hela? Skolan? Anhöriga vittnade om att han hellre tittade på tv spelade tv spel och liknande än var social. Han skaffade egen lägenhet som 21 åring men innan dess måste han ju bott hemma. Varför fick han ingen hjälp? Det undrar jag.

Oavsett blir ytterst få skolskyttar eller ens våldsamma av sin sjukdom om han nu var sjuk. Ja sjuk var han såklart på något sätt.

Polisen har beslagtagit datorer och mobil så vi får väl svar så småningom.

Tveksamt att föräldrarna ens visste att han hade vapenlicens om han skaffade den i vuxen ålder men oavsett är det ju inte svårt att få tag i vapen idag.
Samtidigt är ju en rätt radikal förändring i personlighet och uppförande inte helt ovanlig när man kommer i puberteten och dessutom börjar högstadiet. Fanns det inga enorma varningsflaggor förstår jag helt och hållet att det flög under radarn... att hellre spela TV spel än vara social täcker en rätt stor skara ungdomar.
Sedan kanske han Fick hjälp med kurator eller liknande? Det vet vi ju inte.

Eller också var det någonting helt annat som gick snett under de följande tjugo åren.

Samtidigt är ju en rätt radikal förändring i personlighet och uppförande inte helt ovanlig när man kommer i puberteten och dessutom börjar högstadiet. Fanns det inga enorma varningsflaggor förstår jag helt och hållet att det flög under radarn... att hellre spela TV spel än vara social täcker en rätt stor skara ungdomar.
Sedan kanske han Fick hjälp med kurator eller liknande? Det vet vi ju inte.

Eller också var det någonting helt annat som gick snett under de följande tjugo åren.

Nä vi vet inget än.

Tycker att det känns olyckligt att polisen så snabbt ville slå ifrån sig att inget tyder på ideologiska motiv. Ganska tidigt berättade ordföranden för Örebro moské att de kände till fyra av de sex som vårdades på sjukhuset. Och SVT rapporterar nu om att majoriteten av dödsoffren hade utländsk bakgrund. Det i sig behöver inte betyda att det är ett rasistiskt motiverat brott, men att säga att inget tyder på det känns sådär.

Och ja, det finns andra möjliga motiv, som att skytten pluggat där förr, ilska mot socialtjänsten etc. och psykisk ohälsa. Men... hade samhället ens brytt sig om sånt om det var en muslim med invandrarbakgrund som begått massmord? Då hade han stämplats som terrorist direkt.

Tycker att det känns olyckligt att polisen så snabbt ville slå ifrån sig att inget tyder på ideologiska motiv. Ganska tidigt berättade ordföranden för Örebro moské att de kände till fyra av de sex som vårdades på sjukhuset. Och SVT rapporterar nu om att majoriteten av dödsoffren hade utländsk bakgrund. Det i sig behöver inte betyda att det är ett rasistiskt motiverat brott, men att säga att inget tyder på det känns sådär.

Och ja, det finns andra möjliga motiv, som att skytten pluggat där förr, ilska mot socialtjänsten etc. och psykisk ohälsa. Men... hade samhället ens brytt sig om sånt om det var en muslim med invandrarbakgrund som begått massmord? Då hade han stämplats som terrorist direkt.

Slå ifrån sej ? Vad har de att vinna på att köra "rasist spåret" ?
OM det hade vart en ny "lasermannen" eller Breivik hade de nog redan hittat bevis för det, de har ju haft RA dator sen dag 1.

Vad vinner DU på att hävda "rasist" ? Du har ju sen dag ETT hävdat rasistspåret, och la in en bild på en färgskala och syftade redan då på att man kallar det olika beroende på hudfärg. Vem är det som "rasprofilerar"? Polisen, media eller bara du ?
Stackars dej som inte kan se psykisk ohälsa som motiv. Måste va tufft att inte lyckats få dina "farhågor" sannade än.

Säger återigen inte att det INTE finns rasist "spår", som du säger det är Komvux med SFI och uppenbarligen många med "svenska som andraspråk" men HADE det varit rasistspåret hade de inte varit enbart 10 döda och 6 skadade. Med 10 magasin tömda måste han varit världens sämsta skytt, om han bara varit ute efter "icke svenska" personer hade det varit betydligt fler döda... Och säkerligen finns det bättre ställen att göra skjutningar "för mest skada" än en skola...

Slå ifrån sej ? Vad har de att vinna på att köra "rasist spåret" ?
OM det hade vart en ny "lasermannen" eller Breivik hade de nog redan hittat bevis för det, de har ju haft RA dator sen dag 1.

Vad vinner DU på att hävda "rasist" ? Du har ju sen dag ETT hävdat rasistspåret, och la in en bild på en färgskala och syftade redan då på att man kallar det olika beroende på hudfärg. Vem är det som "rasprofilerar"? Polisen, media eller bara du ?
Stackars dej som inte kan se psykisk ohälsa som motiv. Måste va tufft att inte lyckats få dina "farhågor" sannade än.

Säger återigen inte att det INTE finns rasist "spår", som du säger det är Komvux med SFI och uppenbarligen många med "svenska som andraspråk" men HADE det varit rasistspåret hade de inte varit enbart 10 döda och 6 skadade. Med 10 magasin tömda måste han varit världens sämsta skytt, om han bara varit ute efter "icke svenska" personer hade det varit betydligt fler döda... Och säkerligen finns det bättre ställen att göra skjutningar "för mest skada" än en skola...
Jag kan absolut se psykisk ohälsa som en bidragande faktor, jag tror faktiskt att det är få personer som begår grova brott som mår bra. Min poäng är snarare att vi oftast diskuterar det om gärningsmannen är vit.

Och du avslutar ju med att påtala att det inte är omöjligt att det finns ett rasistiskt motiv? Så varför blir du förbannad när jag påtalar att majoriteten av de döda har utländsk bakgrund och att det åtminstone är något att ha i åtanke?

Jag kan absolut se psykisk ohälsa som en bidragande faktor, jag tror faktiskt att det är få personer som begår grova brott som mår bra. Min poäng är snarare att vi oftast diskuterar det om gärningsmannen är vit.

Och du avslutar ju med att påtala att det inte är omöjligt att det finns ett rasistiskt motiv? Så varför blir du förbannad när jag påtalar att majoriteten av de döda har utländsk bakgrund och att det åtminstone är något att ha i åtanke?
Det vet du väl att vita inte kan vara terrorister, de är bara ensamma galningar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
788
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 371
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka