Skottlossning på skola

Jag kan absolut se psykisk ohälsa som en bidragande faktor, jag tror faktiskt att det är få personer som begår grova brott som mår bra. Min poäng är snarare att vi oftast diskuterar det om gärningsmannen är vit.

Och du avslutar ju med att påtala att det inte är omöjligt att det finns ett rasistiskt motiv? Så varför blir du förbannad när jag påtalar att majoriteten av de döda har utländsk bakgrund och att det åtminstone är något att ha i åtanke?

Därför att du tycker det är FEL att de inte hängt ut honom som det än... Och att du kört det "spåret" sen dag 1...

Jag tror inte på "rasistspåret". Då hade det varit ute redan. Han var en ensam man som gjorde detta helt efter egen ide som vi kanske aldrig ens får reda på. Har han gjort allt själv, varför skulle han då ens ha nåt nedskrivet i dator eller på annan plats än enbart i sitt huvud ? Kommer säkert bli en olöst gåta vad gäller motiv. Om det inte finns ekonimiska motiv som i socialens nekande av pengar...

Jag kan absolut se psykisk ohälsa som en bidragande faktor, jag tror faktiskt att det är få personer som begår grova brott som mår bra. Min poäng är snarare att vi oftast diskuterar det om gärningsmannen är vit.

Och du avslutar ju med att påtala att det inte är omöjligt att det finns ett rasistiskt motiv? Så varför blir du förbannad när jag påtalar att majoriteten av de döda har utländsk bakgrund och att det åtminstone är något att ha i åtanke?

Verkar som majoriteten läste till uska så undrar om det bara var så att han kom in i deras skolsal helt enkelt. Enligt kartan så ligger omvårdnadsdelen i delen närmast entren

Därför att du tycker det är FEL att de inte hängt ut honom som det än... Och att du kört det "spåret" sen dag 1...

Jag tror inte på "rasistspåret". Då hade det varit ute redan. Han var en ensam man som gjorde detta helt efter egen ide som vi kanske aldrig ens får reda på. Har han gjort allt själv, varför skulle han då ens ha nåt nedskrivet i dator eller på annan plats än enbart i sitt huvud ? Kommer säkert bli en olöst gåta vad gäller motiv. Om det inte finns ekonimiska motiv som i socialens nekande av pengar...
Vadå "hängt ut"? Är det absolut värsta som hända att en massmördare under ett skede ses som en potentiell rasist?

Det är också självklart att man får ha i åtanke att vissa delar som brukar vara standard i högerextrema dåd saknas, som manifest etc. (vad vi vet iaf), och att biten med socialtjänsten också kan spela in. Men hela grejen med ensamagerande är ju just att de är ensamma, och även om de brukar ha nåt sags tillhörighet på nätet och ibland delger sina planer så är det ju sällan fler inblandade i planeringen inför dådet etc.

Verkar som majoriteten läste till uska så undrar om det bara var så att han kom in i deras skolsal helt enkelt. Enligt kartan så ligger omvårdnadsdelen i delen närmast entren
Jo, ja har också läst det. Det kan ju bara vara en slump, såklart. Men vore intressant att veta om det stämmer att han passerade vissa utan att skjuta, och om de hade någon gemensam nämnare.

Vadå "hängt ut"? Är det absolut värsta som hända att en massmördare under ett skede ses som en potentiell rasist?

Det är också självklart att man får ha i åtanke att vissa delar som brukar vara standard i högerextrema dåd saknas, som manifest etc. (vad vi vet iaf), och att biten med socialtjänsten också kan spela in. Men hela grejen med ensamagerande är ju just att de är ensamma, och även om de brukar ha nåt sags tillhörighet på nätet och ibland delger sina planer så är det ju sällan fler inblandade i planeringen inför dådet etc.

Ja jag ser det som en fara mot samhället att elda på "rasist spåret" och få ÄNNU mer "vi mot dom" i samhället.
OM det inte är ett rasistdåd är det väl dumt att kalla det för det ?
Men du kanske vill ha ett "raskrig" i Sverige ? Det kanske är din agenda ?

Jo, ja har också läst det. Det kan ju bara vara en slump, såklart. Men vore intressant att veta om det stämmer att han passerade vissa utan att skjuta, och om de hade någon gemensam nämnare.

Jag vet inte hur mkt slump det är att minst 5st läste till uska (vad som kommit fram än så länge) och deras klassrum ligger närmast entren? Såklart inte dom hann låsa någon dörr om dom var först sas. Om dom släpper en FUP så kanske vi får reda på dessa saker.

Sen tänker jag eftersom dom har hans dator och mobil så lär det visa sig vad han sysslade med på nätet och på vilka sidor.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja jag ser det som en fara mot samhället att elda på "rasist spåret" och få ÄNNU mer "vi mot dom" i samhället.
OM det inte är ett rasistdåd är det väl dumt att kalla det för det ?
Men du kanske vill ha ett "raskrig" i Sverige ? Det kanske är din agenda ?
Hoppas du är lika kritisk mot Ulf Kristersson när säger att mycket av kriminaliteten beror på invandrare, då? Skulle säga att när en statsminister säger så, då skapas verkligen ett "vi mot dom"

Och herregud, ska jag vara för ett raskrig för att jag påpekar eventuell rasism? Seriöst?

img_1_1738995660237.webp

Jag tror det här är en bra ögonblick att titta på vad som definierar terrorism, enligt de lagar vi har.
Och alltså vad som avgör vem som är terrorist, och vem som inte är det.

Ett terroristbrott är enligt svensk lag en gärning som kan skada en stat eller mellanstatlig organisation allvarligt, och vars avsikt är att:
  • Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp.
  • Tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta, eller avstå från att vidta, en åtgärd.
  • Allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer.

Säger återigen inte att det INTE finns rasist "spår", som du säger det är Komvux med SFI och uppenbarligen många med "svenska som andraspråk" men HADE det varit rasistspåret hade de inte varit enbart 10 döda och 6 skadade. Med 10 magasin tömda måste han varit världens sämsta skytt, om han bara varit ute efter "icke svenska" personer hade det varit betydligt fler döda... Och säkerligen finns det bättre ställen att göra skjutningar "för mest skada" än en skola...
Va?! Så du menar att eftersom han "bara" dödade 10 personer kan det inte vara rasistiskt motiverat? O_o Utveckla gärna din logik för jag hänger verkligen inte med.

Jag vet inte hur mkt slump det är att minst 5st läste till uska (vad som kommit fram än så länge) och deras klassrum ligger närmast entren? Såklart inte dom hann låsa någon dörr om dom var först sas. Om dom släpper en FUP så kanske vi får reda på dessa saker.
Menade mer att att det finns en möjlighet att han bara tog de som var närmast och tillgängligast (och då faller ju också eventuellt tanten på rasistiska motiv). Eller så är det tvärt om. Den här texten om vårdprogrammet visar ju dock att åtminstone det här gruppen hann låsa dörren https://www.expressen.se/nyheter/sv...under-skolskjutningen-pa-risbergska-i-orebro/

Och som du skrev så är det ju åtminstone någon svensk med bland offren. En annan detalj är ju att de flesta är kvinnor. Både bland de avlidna och av de som är på sjukhus/eller fått åka hem.

Kan det vara så enkelt att kvinnorna var i en absolut majoritet på platsen?

Exakt, det var ju vårdutbildningar och det är ju fortfarande kvinnodominerade yrken.

Edit: Och kvinnodominansen i sig kan ha varit en motivation att utföra det på just den här platsen, om det finns ett misogynt motiv. Eller så var det också ett random val där han visste att det skulle finnas många människor i ett förhållandevis litet utrymme (i en byggnad och inte utomhus).

Exakt, det var ju vårdutbildningar och det är ju fortfarande kvinnodominerade yrken.

Edit: Och kvinnodominansen i sig kan ha varit en motivation att utföra det på just den här platsen, om det finns ett misogynt motiv. Eller så var det också ett random val där han visste att det skulle finnas många människor i ett förhållandevis litet utrymme (i en byggnad och inte utomhus).
Det är fortfarande intressant, tycker jag, att det var just en sk skolskjutning. Kände han offren? Lärarna? Så det blev personligt? Eller kände han ett utanförskap då detta var människor med framtidsplaner, drömmar, meningsfullhet etc medan han själv kanske saknade hopp. (Ingen ursäkt, alltså, utan en fundering.) Annars kunde han ju lika gärna ha gått in på ICA Maxi och skjutit, då hade han säkert fått ihjäl betydligt fler. Eller inne i en fullsatt buss? Varför är skolor så "populära" mål?

Det är fortfarande intressant, tycker jag, att det var just en sk skolskjutning. Kände han offren? Lärarna? Så det blev personligt? Eller kände han ett utanförskap då detta var människor med framtidsplaner, drömmar, meningsfullhet etc medan han själv kanske saknade hopp. (Ingen ursäkt, alltså, utan en fundering.) Annars kunde han ju lika gärna ha gått in på ICA Maxi och skjutit, då hade han säkert fått ihjäl betydligt fler. Eller inne i en fullsatt buss? Varför är skolor så "populära" mål?

Han hade ju varit elev på skolan. En skola är ju mer eller mindre garanterat utan vaktpersonal. En affär kan ha civila vakter och det är inte ovanligt att i en större stad gör polisen turer runt större affärer.

Edit: Och i ett köpcentrum är det ju inte alltför ovanligt med uniformerade vakter.

Är inte ofta anledningen till att det är just en skola som blir målet att skulden för att ens eget liv blivit som det blivit läggs där? Grundskolan fungerade inte, sedan fungerade inte heller nästa försök att lösa det problemet. Och inte heller försöket på vuxenutbildningen verkar ju ha fungerat. Jag tror inte att lösningen på de här problemen är att vi låser våra skolor. Lösningen är otroligt mycket mer resurser till skolan. För vi lärare ser ju elever som inte lyckas hela tiden. Elever som vi känner stor oro för att det inte kommer gå bra för. Men det finns liksom aldrig resurser att faktiskt hjälpa dem. Det klart att det påverkar ens liv på ett avgörande sätt att ha misslyckats totalt med sin skolgång.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
788
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 371
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka