Skottlossning på skola

Jag tänker på förövarens familj… Jag tänker såklart också på offrens familjer, men just nu kan jag inte släppa förövarens familj. Deras enorma (vad jag antar) lidande och sorg för vad som hänt, han som var deras älskade son tills han plötsligt förvandlades till något annat. Hur hanterar man den smärtan? Idag på gudstjänsten, från Längbro kyrka (”min” fina kyrka), sa de något i stil med ”vi överlever det här” och menade på att tragedier har hänt tidigare i historien men att människan överlevt. Hur överlever man att ens son gjort detta? Så många tankar och jag lider verkligen med alla som mist någon familjemedlem eller kär vän i denna enorma tragedi, men just idag kan jag inte släppa tanken på förövarens familj :(

Jag kan inte ens föreställa mig. De har ju också förlorat honom, ska man inte glömma. Både gärningen i sig, och säkerligen tankar om hur man kunnat stoppa den. Men även att han faktiskt också gick bort.

Det vet du väl att vita inte kan vara terrorister, de är bara ensamma galningar.

Är det inte så att motivet måste vara mycket tydligt för att någon ska klassas som terrorist? Om en person gör en gärning med syfte att skrämma en grupp så faller det ju lite om budskapet inte går fram. Jag har uppfattningen om att terrorister ofta är tydliga med ett manifest, eller något som uttrycks i samband med gärningen. Ett terrordåd som lämnar ett helt land frågande om varför det skedde måste ju ändå ses som ett misslyckande.

Jag säger ingenting om det här dådet, eller andra dåd där vi inte vet varför de skett. Men jag kan ändå tycka att det är rimligt att inte terroriststämpla en gärningsman och tillskriva honom ett budskap som skapar skräck och rädsla, om gärningsmannen själv inte varit tydlig med sina avsikter.

Är det inte så att motivet måste vara mycket tydligt för att någon ska klassas som terrorist? Om en person gör en gärning med syfte att skrämma en grupp så faller det ju lite om budskapet inte går fram. Jag har uppfattningen om att terrorister ofta är tydliga med ett manifest, eller något som uttrycks i samband med gärningen. Ett terrordåd som lämnar ett helt land frågande om varför det skedde måste ju ändå ses som ett misslyckande.

Jag säger ingenting om det här dådet, eller andra dåd där vi inte vet varför de skett. Men jag kan ändå tycka att det är rimligt att inte terroriststämpla en gärningsman och tillskriva honom ett budskap som skapar skräck och rädsla, om gärningsmannen själv inte varit tydlig med sina avsikter.
Jag kan försökra formulera om mig, så det är tydligare vad jag försökte få fram:

När en person av utländsk härkomst utför någon form av liknande handling, särskilt om den personen härstammar från Mellanöstern, börjar man prata om terrorism så fort det andas att det är en muslim som begått handlingen, men när det kommer till "vita" som gör samma sak, dröjer det rätt länge innan det ens kommer upp på agendan, om det ens gör det.

Jag kan försökra formulera om mig, så det är tydligare vad jag försökte få fram:

När en person av utländsk härkomst utför någon form av liknande handling, särskilt om den personen härstammar från Mellanöstern, börjar man prata om terrorism så fort det andas att det är en muslim som begått handlingen, men när det kommer till "vita" som gör samma sak, dröjer det rätt länge innan det ens kommer upp på agendan, om det ens gör det.
Lägg dessutom till att vissa från regeringen var ute och vevade om att terrorklassa gängkriminella häromveckan bara, då var inte vad lagen säger om en terrorbrott så viktigt.

Om en skola har 70% elever med utländsk härkomst och minst 2 av de 10 offren är svenska och minst 1 bland de skadade är svensk så är det väl högst rimligt för Polien att inte gå ut med terroriststämpeln det första man gör.

Men Breivik ansåg sig tillhöra en fascistisk ideologi och massakern var ju riktad mot det socialdemokratiska ungdomsförbundet som hade sitt årliga läger på ön och inte mot invandrare i sig även om han var högerextremist. Känns lite väl långsökt att jämföra med Breivik som planerade den minsta detalj ut till fingerspetsarna och inte , jag blev av med mitt försörjningsstöd buhu nu ska jag skjuta massa invandrare som håller på att utbilda sig dessutom.
Att jag nämnde Breivik var för att understryka att högerextrema motiv kan komma till utryck på flera sätt, än att bara döda invandrare. Sedan är det inte långsökt att nämna Breivik om det potentiellt finns rasistiska motiv - han funnits som inspiration till dåd som är mycket mindre dödliga än det här. Det är för fan den största masskjutningen vi haft i Sverige, och du tycker att det är "jag blev av med mitt försörjningsstöd buhu" och inte välplanerat nog?

.

Vem är den här 'man'?
Är det en officiell kraft i samhället, någon myndighet, nån ur regeringen?

Om inte, är det inte helt osannolikt att det underliggande syftet är att polarisera vårt samhälle.
Motmedel: Däng till med definitionen av terrorism som du lärt dig i den här tråden.

De visste kanske inte hur det definieras?
Politiker i regeringsställning borde ha bättre koll på våra lagar. Och poängen är inte ens det, utan hur hycklande det är att vara så försiktig med ordvalen i ett sånt här läge, samtidigt som det är ganska standard att beskylla en potentiell gärningsman som är arab för att vara terrorist utan att ha hela bilden klar för sig, ofta när det gäller mindre grova brott dessutom.

Terroristbrott​

På den här sidan presenteras några korta fakta om Terroristbrottslagen (2022:666).

Riksenheten för säkerhetsmål hanterar samtliga ärenden som handläggs av Säkerhetspolisen, såsom terroristbrott och spioneri. Lagen är uppbyggd så att den omfattar ett grundbrott, exempelvis mord eller allmänfarlig ödeläggelse.

För att klassas som terroristbrott krävs dessutom att gärningen allvarligt kan skada ett land eller en mellanstatlig organisation. Med detta avses att gärningen på något sätt riktas mot viktiga samhällsfunktioner.

Därutöver krävs att gärningen ska ha företagits i vissa syften, antingen

1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en del av en befolkning,

2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärder, eller

3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i ett land eller i en mellanstatlig organisation.
Riksenheten för säkerhetsmål hanterar samtliga ärenden som handläggs av Säkerhetspolisen.

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/terroristbrott/

Så OM det visar sej att han var ute efter socialkontorets människor så kan det av vad jag förstår klassas som terrorbrott.

Men främlingsfientlighet är det fortfarande INTE.

Att de pratar om att "terrorklassa" gängkriminella som spränger portar är det ju för att de försöker "injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en del av en befolkning," vilket ju stämmer in på terror enligt ovan !

.

För att klassas som terroristbrott krävs dessutom att gärningen allvarligt kan skada ett land eller en mellanstatlig organisation

Ja anses inte socialkontoret vara en organisation ? Det är ju i såna fall som sagt den enda anledningen till att detta skulle kunna klassas som terrorism, är det INTE så, ÄR DET INTE terrorism... Fler frågor ?

.

Vem är den här 'man'?
Är det en officiell kraft i samhället, någon myndighet, nån ur regeringen?

Om inte, är det inte helt osannolikt att det underliggande syftet är att polarisera vårt samhälle.
Motmedel: Däng till med definitionen av terrorism som du lärt dig i den här tråden.
Folk i allmänhet, media, etc.

Det är inte jag som polariserar, det är inte jag som hatar. Jag är bara sorgsen över att världen är på väg mot ett tredje världskrig, med så mycket hat som sprids överallt.

Folk i allmänhet, media, etc.

Det är inte jag som polariserar, det är inte jag som hatar. Jag är bara sorgsen över att världen är på väg mot ett tredje världskrig, med så mycket hat som sprids överallt.
Nej, jag fattar att du inte talar om dig själv, utan om 'man'.

Jag tänker på förövarens familj… Jag tänker såklart också på offrens familjer, men just nu kan jag inte släppa förövarens familj. Deras enorma (vad jag antar) lidande och sorg för vad som hänt, han som var deras älskade son tills han plötsligt förvandlades till något annat. Hur hanterar man den smärtan? Idag på gudstjänsten, från Längbro kyrka (”min” fina kyrka), sa de något i stil med ”vi överlever det här” och menade på att tragedier har hänt tidigare i historien men att människan överlevt. Hur överlever man att ens son gjort detta? Så många tankar och jag lider verkligen med alla som mist någon familjemedlem eller kär vän i denna enorma tragedi, men just idag kan jag inte släppa tanken på förövarens familj :(
Jag hörde något på radio för jättemånga år sedan, som fastnade i mitt minne. I något då ganska uppmärksammat fall hade en ung man (möjligen inte ens 20 fyllda) mördat en annan lika ung man. Dessa killars mammor intervjuades tillsammans i radion, och mamman till den döde killen hade nästan genast efter dådet ringt mamman till den kille som begått mordet och sagt till henne att hon trodde att det var tyngre att ha en son som mördat än en som mördats. Mammorna hade sedan blivit vänner och stöttade av allt att döma varandra genom det hela.

Jag hörde något på radio för jättemånga år sedan, som fastnade i mitt minne. I något då ganska uppmärksammat fall hade en ung man (möjligen inte ens 20 fyllda) mördat en annan lika ung man. Dessa killars mammor intervjuades tillsammans i radion, och mamman till den döde killen hade nästan genast efter dådet ringt mamman till den kille som begått mordet och sagt till henne att hon trodde att det var tyngre att ha en son som mördat än en som mördats. Mammorna hade sedan blivit vänner och stöttade av allt att döma varandra genom det hela.
Jag har varken varit med om det ena eller det andra, men min känsla är ändå att jag håller med mamman till den mördade sonen.

Mitt i all bedrövelse och vidrighet så tänker jag också hur pdv-övningar har fått upp en liten mental förberedelse. Jag genomförde den första pdv-utbildningen och övningen för 10 år sen och då ville vuxna inte höra om detta för det var obehagligt. Klart som korvspad att det är obehagligt! Men för barnens skull om inte annat? (Detta var skolpersonal).
Går era barn i skolor som utbildar i detta?

Något jag har svårt att komma ifrån är hur olika vi ser på de som dödats i Gaza och Ukraina, det är många hundratusen människor och det är ett avsiktligt och systematiskt dödande, inte en enskild sjuk persons handling och som även tog sitt eget liv.

Liknande trådar

Skola & Jobb Är det vanligt och att rekommendera att man i en överklagan numrerar varje stycke? Som exv. i detta dokument .
Svar
7
· Visningar
788
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 371
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka