Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi reste från flygplatsen till Glasgow ut till hamnen där båtarna till Islay gick och tillbaka med buss och tåg. Gick alldeles utmärkt även om det givetvis blev mer restid än om vi hyrt bil. Enda problemet var att vi missade bussen en gång på Islay. Vi skulle ha åkt med postbilen som tydligen agerade även buss...Hur har ni som åkt rest från Edinburgh flygplats? Har ni hyrt en bil eller åkt tåg, buss? Hur lång tid har det tagit? Om ni har kört, hur svårt var det att köra på "fel" sida? Sitter och försöker få ihop en agenda..
Jag var på en sådan resa med min exman för 20 år sedan. Vi flög till Aberdeen där vi övernattade hos vänner, hyrde sedan bil där och körde runt i högländerna under fem dagar, sedan till Edinburgh, där vi tillbringade två dagar och så flyg hem därifrån. Vi bodde på enklare hotell - "snäppet över" B&B, och hade inte bokat i förväg, utan övernattade där vi tyckte att det passade. Men då åkte vi off-season (månadsskiftet april-maj), så det var inga problem att få rum någonstans.Jag har bestämt mig för att bjuda min sambo på en whiskeyresa/weekend till Skottland när han fyller 30 i Juni.
Jag vill inte boka en sån förbestämd whiskeyresa för de är så dyra utan jag tänkte boka in saker själv
Så jag behöver tips från er som varit i Skottland och åkt runt till destillerier och liknande. Var bodde ni? Vart åkte ni? Hur åkte ni? Tänka på? Tips? Äta?
Bomba mig med tips!
Hur har ni som åkt rest från Edinburgh flygplats? Har ni hyrt en bil eller åkt tåg, buss? Hur lång tid har det tagit? Om ni har kört, hur svårt var det att köra på "fel" sida? Sitter och försöker få ihop en agenda..
Hur har ni som åkt rest från Edinburgh flygplats? Har ni hyrt en bil eller åkt tåg, buss? Hur lång tid har det tagit? Om ni har kört, hur svårt var det att köra på "fel" sida? Sitter och försöker få ihop en agenda..
Nu har jag inte varit på whiskyresa men vi tog taxi från Edinburgh flygplats till vårt hotell i Edinburgh, var inget hårresande pris i alla fall men det beror förstås på hur långt man åker.
Bokat!! Vi flyger till Aberdeen (visste inte ens man kunde det) så då slipper vi hela hyra bil delen för att ta oss till Highlands Åker på en torsdag och sen hem på måndag så 3 hela dagar i Skottland!
Vi kommer bo på ett BnB som ligger längs med River Spey och Speyside Way, i närheten av Aberlour. Ägarna av BnB:et erbjuder att skjutsa till och från närliggande städer/byar och destillerier om man inte vill gå eller cykla så det är toppen. Man kan då vandra till en av de närliggande byarna där det finns 3 destillerier och sen bli hämtad på vägen hem Någon som cyklat Speyside Way, är det en lite stig eller mer som en vandringsled?
Så nu sitter jag och gör en Google Map med utflykter/dag och några av destillerierna som finns med är Aberlour, Macallan och Speyside Cooperidge. Sen Glen Grant, Glenroth och Glenspey på en annan dag. Jag kan tänkte mig att 2 eller 3 per dag räcker?
Någon som varit i det området och kan tipsa om saker att göra och se som inte är Whisky? En av dagarna tänkte jag vi skulle ta en whiskypaus och vandra/cykla/tåg och se naturen. Jag är jätteintresserad av historia så gärna typ slott, ruiner och andra historiska lämningar. Någon som åkt tåget som går där?
Ååååh jag är så pepp och det är sååå svårt att inte berätta nåt för sambon haha!