Skott på MH?

G

glee

Satt och funderade på hur det går till med skotten på MH?
Om det är till exempel 8 hundar på ett MH, då får de ju höra en herrans massa skott före (eller efter) det är deras tur. De som är skotträdda borde ju bygga upp en rädsla då och resultatet blir inte alls så som hunden egentligen är..?

Hur gör de med skotträdda hundar som vill avstå, hunden hör väl ändå skotten när de andra hundarna gör sitt MH?

Sv: Skott på MH?

man tar bara fram en hund i taget. På vår klubb är skotten dessutom längst bort på MH-banan dvs man får stå och lyssna MYCKET noga för att höra några skott överhuvudtaget....

Så hos oss är det inga problem, de hundar som väntar i bilar och liknande hör helt enkelt inga skott.

javan

ps: det är inte alltid själva skottet som de reagerar på heller utan hela situationen. De bygger upp en räddsla genom mh:t som helt enkelt bryter ut när skotten kommer.

DS

Ok, då kan det alltså inte smälla SÅ fruktansvärt högt? Jag har aldrig varit med på något MH.

Nä, jag tycker det är en ganska dov knall. Då de väntande hundarna befinner sig ganska långt bort från skottmomentet så är det inte så stor chans att de hör. Hör dem den lilla knallen och reagerar på det så kan de inte klara vardagen något vidare.

vi använder en startpistol som har betydligt mindre smäll än ex ett hagelgevär.

Javan

Ok, det låter ju bra..

Kan ju passa på att fråga dig, finns det något man kan göra med en skotträdd hund, förutom att träna med cd-skiva och ge lugnande medel vid de tillfällen man vet att det kommer smälla mycket?

Selma har blivit räddare tyvärr..

Antingen om du har möjlighet att åka till någon klubb, där de har skotträning. De flesta klubbar har det ett visst kl.slag, en bestämd dag i veckan. Åk dit utab hund och kolla av hur högt det låter vid skotten. Gå sedan bort på ett så stort avstånd som Du tror Selma kommer att klara utan problem. Veckan därpå tar du med hunden och går inte närmare än det avstånd du kollat ut innan.

Väl där så beröm och lek som aldrig förr. Klarar hon inte att leka/ta godis så står Du för nära. Då får Du backa. Detta upprepar Du varje vecka. Gå en pyttebit närmare för varje gång. Det bästa är om Du kan åka till skotträning flera dagar i veckan. Du kanske har fler klubbar i närheten, som har träning olika dagar.

Hemma kan Du med hjälp av kastruller göra det ganska enkelt. Lägg godis i kastrullerna och lägg lock på. Det skrammlar ganska bra. Låt henne jobba med detta.

Du kan även "klicka in" med en kastrull. Ha en kastrull på bordet. Ha locket i handen och "slå" lätt med locket på kastrullen. Belöna! Detta gör Du precis som med när Du klickar in en hund. Klick - godis, Klick - godis. Bara att detta blir pang - godis, pang- godis. När hon förstår så kan du hela tiden öka nivån på hur hårt det pangar.

Det viktiga är att Du aldrig reagerar på smällarna.

Det finns massor av övningar man kan göra. Det gäller att ta det väldigt lungt och inte misslyckas en enda gång. Tar man det förfort så kommer man tappa allt man jobbat fram.

Snabbt svarat. Har skrivkramp, då jag jobbat framför datorn heela dagen. :crazy: :cry:

Tack så jättemycket för ditt svar!

Ska åka ut till brukshundklubben nästa gång det är skotträning om jag kan. :)

Det där med kastrullen ska jag prova!

Igår satte jag på cd-skivan med skott på repeat. Det gick jättebra! Började så lågt att det knappt hördes och höjde en aning varje halvtimme. Hon reagerade inte alls, utan låg och sov i samma rum. Hon har reagerat förut men igår gick det bra. :)

Nej, det här ska vi lyckas träna bort! :)

Ja, det kan ni säkert göra. Träna bort alltså.

Är hon skotträdd eller skrammel-&-höga-ljudrädd? För en del kan ju klara höga ljud och skrammel hur bra som helst men vara livrädd för just pangandet när raketer och skott hörs.

Hon gillar inte skrammel och höga ljud heller, men smällare och raketer verkar värre. Vi Ska träna på det där med skrammel också. Jag tror det går att få henne mycket bättre, t.ex tyckte hon förut att lastbilar var så läskiga, men sen efter att vi gått längs en väg där det kom mycket lastbilar blev det jättestor skillnad. :)

Sambon fick en idé, för de verkar inte ha skotträning på klubben här, man skulle kunna köpa en knallpulverpistol. :idea:

Ja, då är det bara till att träna på. Tror nog att Du fixar denna träning.
Det ska finnas en bok om hur man tränar bort skotträdsla, men jag minns inte vem som skrivit den

Jag hade en två-åring som var på MH häromveckan, en såld hund alltså. Hon har visat berördhet på hemmaplan, började vid nyår, blev rädd. Hon hörde de andra hundarnas skott, och visade inget. Ägarna var så glada. Men hon fick berördhet (ruta 4) trots allt (tyvärr var jag tvungen att åka, såg ej själv). Dock är hundens två farbröder mycket skottberörda-skotträdda. Dock ej pappa eller mamma, bägge MH och Korade.

En annan hund från min uppfödning var också berörd enligt ägaren. Matte var jättenervös på MH. Jag var då med. Hunden lyssnade lite och såg lite fundersam ut när skotten löd för de andra hundarna. När det var dags för henne följde ägaren mina råd. (och blev godkänd ruta 3)

Alltså, om hunden kommer igång att leka och leker så får hunden "haja till", reagera, lyssna, sluta upp, MEN måste uppta aktiviteten, måste fortsätta. Sedan är man ju passiv. Samma där, hunden får lyssna, titta sig omkring, men måste börja leka som den gjorde till att börja med, någorlunda i alla fall.

Ägaren måste, som ngn skrev innan, själv vara oberörd, inte bry sig. Vara glad och munter. Prata med hunden: "Åh sicken duktig kicka, jajamen nu busar vi, blablabla".

Hunden går genom sina två första år genom så många toppar och dalar. (Hur gammal är Din?) När Du tränar skott kan Du med fördel associera skotten till: ingenting, lugn och ro, köttbullar. Hunden snappar upp oss och vår reaktion så oerhört. Om Du promenerar och det smäller, fortsätt promenera. Pratar Du när det smäller, då... Men, det går inte att komma ifrån att det finns en genetisk historia i hunden (hur är mamma, pappa, syskon, osv). Fast Du kan lära Din hund att uthärda. Lär den att Ni, med Din hjälp fixar det hela. Att det kommer köttbullar. Att det tar slut. Hundar har riktigt dålig tidsuppfattning.

Nu blev det långt, men hoppas någon förstod liiiite av vad jag försökt säga och dela med mig...

Senast ändrad av en moderator:

Hon är 1 ½. Hon blev också skrämd på nyårsafton. Innan det brydde hon sig inte om det smällde lite grann.

När vi har varit ute och gått och det har smällt har jag fortsatt gå och försökt låtsas som ingenting. Men när hon blir rädd lägger hon sig ner och spjärnar emot så mycket hon kan om man försöker gå.. Det går inte att dra med henne.

Ett annat bra tips: ha med en skottfast hund. Om det är skotträning eller vid en skjutbana, gå en promenad ifrån. Ta med fika, slå Er till ro på avstånd, men så det hörs.

Jag tror att, om hon är väldigt rädd just nu, låt det gå en tid. Häng inte upp Dig vid att skotträna Din hund. Fundera på, hur ska uttrycka, en ritual, en lek, en kommunikation som är trevlig. Flera gånger, tills det sitter. "Nu ska vi panga. Då ska vi äta köttbullar." Så kan Du gå, med henne på höger sida, ej så det associeras med "fot", och låta henne äta det goda godiset från Din hand. Du kan stå stilla och låta henne äta. Ha handen i fickan så hon får vänta. Sitta och mata. Du kan säga "nu ska vi panga. då ska vi busa." Och så busar Ni. När hon lärt sig detta, ritualen, leken, först då låter Du skottet komma. Hon lär haja till, men gör leken eller matningen.

Men en skottfast kompis är bra att ha med. Mat lugnar. Slutar hon att äta, eller har riktigt svårt att äta, då är hon nog riktigt skotträdd. Du kan alltid tala med någon riktigt kunnig på brukshundklubben, många har erfarenhet. Det låter som om hon är ganska rädd ändå. Hoppas det går bra.

Tack för tipsen. Ska försöka prova det där.

Sen finns det en skjutbana en bit härifrån som jag skulle kunna ta promenader vid (det smäller alltså inte högt, men man hör skotten lite svagt) med mina kompisar som har hundar som inte bryr sig. :)

Har de inte militärerna skjutövningar i skogarna omkring där du är? Annars får du komma hit, för här smäller det hela tiden. Vi hör ju från både Kungsängen och Enköping... :-)

Kanske om man åker ut mot landet en bit, men jag bor så centralt så här finns inga militärer :D

Ja, jag kan väl skicka Selma på terapi till dig en vecka och sen skickar du tillbaka henne, helt oberörd av skott? :idea:

Skicka hit henne du.. :-) Inga problem. Min hund bryr sig inte alls, även om det smäller av någonting bakom rumpan på honom *peppar peppar*.

Lyssna med regementet i Uppsala och hör efter om de har skjutövningar. Under sommaren nu är det lugnt här omkring, men annars är det fullt krig i skogen.. *S*

Fy vad skönt. Det är inte ett dugg kul med skotträdd hund, inte blir det bättre av att jag är en ältande hönsmamma.. :crazy:

Smart, ska kolla med regementet! Sen får jag göra som GA skrev, åka dit själv först och höra hur nära man kan gå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 013
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 976
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30