Skorvtips!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skorvtips!!!

Ja, jag är definitivt ute och seglar när det gäller det här, men det var vad läkaren sa till mig när den stackars sonen blev flintis....... Han sade också att det fanns i treo och liknande, så det skulle vi också hålla borta från sonen......

Så, som sagt, jag kan inte svära på att just den ingrediensen finns i just den salvan, men jag litade på läkaren som både skrev ut salvan och sedan talade om hur han trodde det låg till.... Idag skulle jag inte använda något annat än barnolja :)
 
Sv: Skorvtips!!!

Du behöver inte alls vara ute och cykla. Om ditt barn är överkänslig mot salicylsyra så kanske risken att han även är det mot acetylsalicylsyra hög, så att man bör undvika det också. Ämnena är ju trots allt besläktade med varandra.

Eller så var läkaren ute och cyklade, sånt händer ju... :angel:
 
Sv: Skorvtips!!!

Salicylsyra verkar bara uppmjukande och upplösande. Man ska ha 1% till bebisar annars kan det bli för starkt så det blir för upplöst och irriterat.

Den enda biverkningen man kan få är mycket sällsynt en överkänslighetsreaktion, som inte är kopplad till acetylsalicylsyra som är något helt annat; ett potent läkemedel.

Men håret åker ofta av ihop med skorven utan att det handlar om nåt slags allergi.

Lycka till med bebisen :love:
 
Sv: Skorvtips!!!

Ja, vi har undvikt det, vore ju lite trist om han får DEN reaktionen på insidan liksom:crazy:


Jo, de kan nog cykla lite ibland, de med :D
 
Sv: Skorvtips!!!

Den enda biverkningen man kan få är mycket sällsynt en överkänslighetsreaktion, som inte är kopplad till acetylsalicylsyra som är något helt annat; ett potent läkemedel.

Men de är släkt, rent molekylärt. Kollade upp det, och salicylsyra är den naturliga varianten, finns i sälgbark som man knaprade som huvudvärksmedicin förr, och acetylsalicylsyra är salicylsyra derivatiserat med en acetylgrupp.

Så här står det i Wikipedia;
Salicylsyra (2-hydroxibenzoesyra, C6H4(OH)COOH ) är besläktad med acetylsalicylsyra och har i viss mån liknande egenskaper, men den är alltför aggressiv mot kroppen för att kunna användas i invärtes medicin.

Men, jag är kemist och har inte koll på effekten av dessa molekyler, men jag kan antagligen koka dem på labbet. ;)
 
Sv: Skorvtips!!!

KL

Tack så jättemycket alla för hjälpen, skorven håller på att försvinna av sig själv pannan är helt slät så nu ska jag låta hårbotten få några dagar på sig.

Puh nu börjar jag toklängta efter honom bara efter att ha skrivit om honom,är på jobbet.

// Åsa bebisgalen:love: :love:
 
Sv: Skorvtips!!!

Grattis till bäsingen!

Min lilla pärla har haft pyttepyttelite skorv vid ögonbrynet, jag smorde in det med bröstmjölk då jag ammat och det försvann efter bara någon dag.

Använder för övrigt bröstmjölk till allt. Näsdroppar (han är förkyld nu), till det röda i ljumsken, skorvet... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 465
Senast: A_NN_A
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 097
Senast: Amk
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 526
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp