Skorvtips!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

FannyN

Trådstartare
Finns det nån gullig bukemänniska som har ett bra tips mot hur man får bukt på skorv på en liten 4 veckors bebis.
Han har i pannan och det ser inte så skönt ut.Jag oljar i honom och petar bort det varje morgon men det kommer tillbaka.

Åsa// som fick bebis på 45 minuter så jag har inte hunnit läsa in mig på allt!!!
 
Sv: Skorvtips!!!

Vi använde till vår 8 åring som hade lite skrov, salsylvase (samma som till hästen för mugg :) )

Det finns två olika styrkor, vet dock inte om man kan använda det på så små barn. Ring BVC och fråga :idea:
 
Sv: Skorvtips!!!

Finns det nån gullig bukemänniska som har ett bra tips mot hur man får bukt på skorv på en liten 4 veckors bebis.
Han har i pannan och det ser inte så skönt ut.Jag oljar i honom och petar bort det varje morgon men det kommer tillbaka.

Åsa// som fick bebis på 45 minuter så jag har inte hunnit läsa in mig på allt!!!

till oss sa dom på BB att vi skulle bada a två ggr i veckan med olja i vattnet, och sen tvätta hudvecken mellan baden, med ljummet vatten och smörja med ojla där hon var extra torr.
hon är också torr i pannan, och på händer och fötter.
hon är två veckor gammal.
 
Sv: Skorvtips!!!

Jag fick lära mig att man skulle smeta in med barnolja och sedan använda en kam efter någon timme och skrapa bort det så.....
Barnängens barnolja funkade toppen, sedan badade hon dagligen i badolja så det blev inga fler bekymmer...

Lycka till!:banana:
 
Sv: Skorvtips!!!

Sonen hade skorv när han var liten, och jag fick salicylsalva utskrivet - vilket gjorde saken värre tusen gånger om!

Det som fungerade var att använda barnolja varje dag, massera in det och plocka bort det lösa..... Tillslut var han jättefin i huvudet!
 
Sv: Skorvtips!!!

Vi fick lite salisylsalva på BVC och det funkade fint... fast vi glömde bort det hela tiden. Men annars växer det ju bort.
 
Sv: Skorvtips!!!

Oljade in sonens huvud och kammade bort det efter en stund- fungerade kanonbra!! Räckte med ett par ggr så såg det mkt bättre ut!
lycka till!:banana:
 
Sv: Skorvtips!!!

Du ska använda Salicylsyrevaselin och smörja in honom med på kvällen eller snarare lägga ett tjockt lager och sedan låta det vara till dagen efter, du ska göra det efter att du badat honom för då är huden porer mer mottagliga.
 
Sv: Skorvtips!!!

Måste bara passa på att säga att man kan ha lite kontroll på huden då bara, det är inte helt ovanligt med reaktioner på den.....
 
Sv: Skorvtips!!!

Måste bara passa på att säga att man kan ha lite kontroll på huden då bara, det är inte helt ovanligt med reaktioner på den.....

Det står inte en rad om Salicylsyrevaselin ens på Fass så jag finner det osannolikt att nån ska reagera på den.

Är du säker på att det är Salicylsyrevaselin ni haft eller är det kanske salicylsyra blandad med nån annan kräm som ni haft?
 
Sv: Skorvtips!!!

Det var vaselinet... men jag vet flera som reagerat och vi har sagt till läkaren om det.....
 
Sv: Skorvtips!!!

Vår sköterska sa att man skulle låta det vara, att det skulle försvinna av sig självt.
Nu hade ju inte N så mycket skorv.
Men vi petade/och kammade ändå bort det :o
enligt tidigare nämda instruktioner :)
 
Sv: Skorvtips!!!

Nej, sonen blev lite hårlös ett tag, med det kom igen. Det kliade nåt förskräckligt med, men det gav sig också när han blev av med salvan!

Tydligen var han överkänslig mot acetylsalicylsyra...... sa läkaren.....
 
Sv: Skorvtips!!!

Jag hade på vanlig barnolja i hårbotten. Lät vara så länge jag stod ut (några timmar...). Sen skrapade jag försiktigt med naglarna och efter det tvättade håret/huvudet med milt schampo. Borta!
 
Sv: Skorvtips!!!

Nej, sonen blev lite hårlös ett tag, med det kom igen. Det kliade nåt förskräckligt med, men det gav sig också när han blev av med salvan!

Tydligen var han överkänslig mot acetylsalicylsyra...... sa läkaren.....

Stackars liten.

Men acetylsalicylsyra i Salicylsyrevaselin? Det kan inte jag men jag tror inte att Salicylsyrevaselin innehåller acetylsalicylsyra det är ju en smärtlindrande substans som finns i bla Aspirin, Treo, Magnesyl mm
 
Sv: Skorvtips!!!

Nu kl jag mig själv här.

Låt olja, Salicylsyrevaselin eller något fett vara kvar över natten på barnet och pilla sedan bort skorven på morgonen och tvätta håret försiktigt om ni inte vill ha ett barn med fettigt hår. Det är viktigt att det som man sätter på barnet får mjuka upp skorven INNAN ni pillar bort skorven.
 
Sv: Skorvtips!!!

Salvase innehhåller Salicylsyra, inte Acetylsalicylsyra.

Inte helt insatt , men det låter väl som en gradskillnad. Misstänker att Acetylsalicylsyra är den syntetisktmodifierade (och starkare) varianten av en mer naturlig substans salicylsyra (som väl kommer från sälgbark ursprungligen).

Stinaelin (kemist som kört kromatografi på extrakt på sälgbark och jämfört med treo :cool: )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 465
Senast: A_NN_A
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 097
Senast: Amk
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 526
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp