G

Gisburne

Vilken sorts skor använder ditt stall på löphästarna och varför? Satt och funderade på för- och nackdelar med t.ex. aluminium och järn, och varför så många använder aluminium. Är det för att "alla andra" har såna skor på sina löphästar, eller har aluminiumskorna så pass klara fördelar gentemot andra skor att de flesta hellre vill ha det?

Sv: Skor

För att alluminiumskor är lättare = Hästarna springar fortare ;)

säger detsamma som galoppsofie samt att är det inte lite annat grepp på löpskorna än vanliga dojjor?

ja men dom är sämre för hovarna eftersom de skyddar ömtåliga sulor sämre. Så varför har man dem ofta även på hästar som inte startar, Kanske är vad ts undrar?

Vi använder både aluminiumskor och järnskor (dock en lite nättare variant än ridhästskor) på galoppörerna. Hästar som startar går på aluminium för att de är lättare och ger ett bra grepp. Hästar som sätts igång/ vilas går oftast på järn för att järnskorna håller bättre och hästarna behöver inte skos lika ofta då. De finns tränare som byter skor mellan starterna så att hästarna tränar på järn och löper med alum. men de är få och tränar oftast på landet där skorna slits fortare än på hästar som tränas på bana.

På min ena häst som iof går som ridhäst har jag en viss typ av franska galoppskor, men mina är lite bredare. Du får ett bra grepp + att dom passar en litte nättare hov, dessutom är skon av järn. Tycker personligen inte om den vanliga järn skon som många ridhäst människor använder sig av. Måste tillägga att det kommit en mängd bra ridhästskor som bla toppryttarna använder till sina tävlingshästar.
Där du även kan få en nättare järnsko med grepp+ broddhål om så önskas. Så det går framåt även med järnskona :)

På min ena häst som iof går som ridhäst har jag en viss typ av franska galoppskor, men mina är lite bredare. Du får ett bra grepp + att dom passar en litte nättare hov, dessutom är skon av järn. Tycker personligen inte om den vanliga järn skon som många ridhäst människor använder sig av. Måste tillägga att det kommit en mängd bra ridhästskor som bla toppryttarna använder till sina tävlingshästar.
Där du även kan få en nättare järnsko med grepp+ broddhål om så önskas. Så det går framåt även med järnskona :)

Har du möjligen någon länk till dem på tex en hemsida? Eller var köper du dem?

ja men dom är sämre för hovarna eftersom de skyddar ömtåliga sulor sämre. Så varför har man dem ofta även på hästar som inte startar, Kanske är vad ts undrar?
Precis, det var så jag menade. Att alu-skor är lättare viktmässigt vet jag ju. ;) Det säger liksom sig självt. :crazy:

Personligen så gillar jag alu-skorna eftersom de har den där där fasade kanten som ger lite bättre grepp, framförallt på dirten, men som Annika sa så är det lättare att få dem att hålla på banan. Jag som bor i bushen lär inte kunna använda alu annat än till löp.

Ett stall jag jobbade i hade en variant på järnskor (?) på vintern - den var liksom kopparröd i färgen och hade 6 permanenta (rätt små) broddar. Väldigt praktisk, inte alls lika "klumpig" som de järnskor som ridhästfolk oftast använder.

Ja som Annika säger är det nog guldskor du tänker på, dom har jag använt också. Jag tycker dom är ok, framförallt bra med broddarna som inte är långa, mindre broddskador vid bus i hagen, men bra grepp pga fler broddar.

Okej, jag har nog hört den benämningen förut, men min hovslagare sa vid nåt tillfälle att "guldskor" kan vara av lite olika fabrikat och i olika modeller så det säger egentligen ingenting om hur skon ser ut. Så jag tänkte att den sortens skor kanske hade nåt annat namn.

Ja som Annika säger är det nog guldskor du tänker på, dom har jag använt också. Jag tycker dom är ok, framförallt bra med broddarna som inte är långa, mindre broddskador vid bus i hagen, men bra grepp pga fler broddar.
Instämmer, det är väldigt bra skor att ha på vintern. Framförallt slipper man det där eviga i- och urskruvandet av brodd, (på de hästar som behärskar att ha vanliga brodd utan att skada sig) samt att man slipper sanda så kollosalt mycket runt stall, hagar och walker. Men finns de månne utan brodd för sommarbruk?

Mina går på aluminium hela löpsäsongen även om jag bor i skogen:D. Dock slits de såklart mycket fortare, men jag tycker ändå att jag vill sko om dem relativt ofta, mina hästars hovar växer som ogräs.

När de inte ska löpa på en längre period får de ha vanliga "ridhästjärnskor". Min kära hinderhäst kommer att gå barfota ett tag nu dessutom, han kommer att ha en ordentlig vila ett tag framöver, och järn under igångsättningen sedan.

men frågan var ju riktad till löphästar;)
Jag använder bara sådana skor när dom startas, annars har jag en sorts "guldskor" har glömt vad dom heter egentligen.

Guldskor finns i massor av varianter. Med brodd, utan brodd, coromant, kross med och utan fals etc.

Vet att i USA så har man ofta "platers" på banan.
Alltså en sorts hovslagare som enbart byter träningsskor mot fina skarpa nya löpdojjor (racing plates) inför varje lopp.

Vet att i USA så har man ofta "platers" på banan.
Alltså en sorts hovslagare som enbart byter träningsskor mot fina skarpa nya löpdojjor (racing plates) inför varje lopp.
Måste vara en rätt lukrativ business! Om man tänker efter hur många hästar det finns på en genomsnittlig bana, hur många hovslagare som skor där, hur många hästar som hinner skos per dag... *funderar* Det går åt rätt många hantverkstimmar för att fylla behovet.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 574
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar