Skolstart.

Så är det säkert, men samtidigt kanske man inte utreder ihjäl sig innan man beviljar ett barn fött den 31 dec fördröjd skolstart...
Det är möjligt. Jag har nog aldrig varit med om att föräldrarna önskat det. Det är nog vanligare att föräldrarna inte ser att barnet inte skolmoget.

Jag och svärmor pratade om allt och inget igår, sedan kom vi in på delen med barn som börjar 1år tidigare /senare.
Alltså att jag skulle sätta mig barn som är född sent i dec med de som är födda året efter. Eller tvärt om, född i januari för med de äldre.

Hur tänker ni kring detta?
Jag är förskollärare och har haft 21 förskoleklasser. Så jag anser att jag har stor erfarenhet.
Inga problem för de barn som är födda sent på året. De är varken mer mogna eller sena än andra barn.
Vi måste ju får vara olika och det är vårt jobb som lärare att se till att alla barn får det dom behöver. Jag hade låtit barnet börja med de som är i samma åldersgrupp som hen.
Dessutom är det skolplikt för förskoleklass från hösten 2018 och jag vet att det är mycket till innan man kan få börja ett år senare. Jag har vet två barn på 21 år som fått beviljat att börja ett år senare och då var det inte ens klart att de skulle få börja i "vanlig skola" sen utan dessa barn hade annan problematik bakom sig.

Jag är förskollärare och har haft 21 förskoleklasser. Så jag anser att jag har stor erfarenhet.
Inga problem för de barn som är födda sent på året. De är varken mer mogna eller sena än andra barn.
Vi måste ju får vara olika och det är vårt jobb som lärare att se till att alla barn får det dom behöver. Jag hade låtit barnet börja med de som är i samma åldersgrupp som hen.
Dessutom är det skolplikt för förskoleklass från hösten 2018 och jag vet att det är mycket till innan man kan få börja ett år senare. Jag har vet två barn på 21 år som fått beviljat att börja ett år senare och då var det inte ens klart att de skulle få börja i "vanlig skola" sen utan dessa barn hade annan problematik bakom sig.
Verkar variera från ställe till ställe. Här verkar det inte vara någon större issue och inte heller det omvända - att något lika enstaka barn börjar tidigare

Tror du inte att det blir pinsamt för henne uppåt i åldern sen? Att hela tiden vara ett år äldre än sina vänner för att ”jag var underutvecklad” ungefär.
Ja nu är hon inte det men du kanske förstår vad jag menar :)
Jag fattar nog inte hur du får ihop det där. Vadå underutvecklad? Varför då? För att barnet får möjlighet att börja övningsköra och göra andra saker med åldersgräns tidigare? Tror du att det ligger i prio före? Sen ligger det ju på föräldrarna hur man förklarar sitt beslut. Anledningen är ju som jag förstår att det finns forskning som säger att det finns bättre förutsättningar för sent födda barn att klara sig om de får gå med årskullen efter.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka