Skolstart.

Fast ”senare än sin årskull” låter ju på något sätt ändå som ”sen i utvecklingen” och så behöver det ju faktiskt inte vara. Hon är lika mycket jämnårig med alla barn födda första halvåret 15 som de som är födda andra halvåret 14 ju.

I vår kommun får föräldrarna till decemberbarnen välja.
Tack för det svaret! Det var så jag menade. Hon är inte efter eller bakom eller sen i utvecklingen. Hon är 8 månader yngre än de som är födda samma år fast i april. Inte så märkligt egentligen.

Mvh Miks

Fast ”senare än sin årskull” låter ju på något sätt ändå som ”sen i utvecklingen” och så behöver det ju faktiskt inte vara. Hon är lika mycket jämnårig med alla barn födda första halvåret 15 som de som är födda andra halvåret 14 ju.

Är man född 14 så jämförs man ju med de födda 14. Konstigare än så var det inte.

Är man född 14 så jämförs man ju med de födda 14. Konstigare än så var det inte.
Jag förstår vad du menar, men however så är barnet ju ganska rejält mycket yngre än de flesta i årskullen. Jag tycker helt enkelt inte att det är något konstigt att hålla ett år på skolstarten till ett barn som är fött så sent på året även om barnet inte har några specifika problem e d.

Jag förstår vad du menar, men however så är barnet ju ganska rejält mycket yngre än de flesta i årskullen. Jag tycker helt enkelt inte att det är något konstigt att hålla ett år på skolstarten till ett barn som är fött så sent på året även om barnet inte har några specifika problem e d.
Jag kan ju bara se det från min egna erfarenhet. Jag hade inte viljat vara ett år före mina klasskompisar även om det skiljer några dagar. Är det nödvändigt pga diverse orsaker så är det en sak men annars inte.

Inte så ovanligt vad gäller barn födda så sent i december. Jag vet flera barn helt utan någon problematik eller så som föräldrarna har valt så för. De är ju knappast mer ”ett år äldre” än de barnen som fyller i januari. Det kan också vara ganska tufft att alltid vara yngst och senare vänta på t ex åldersgränser (moppe, disco etc etc) hela året.

Jag har aldrig sett det förekomma där jag har jobbat, men det kan säkert variera mellan skolor.

Sen är jag som sagt själv född i december och har aldrig haft några som helst problem med att vara "sist" att nå en viss ålder. Något barn blir ju alltid yngst/sist hur man än gör.

Jag tycker det låter lite märkligt (att alla får välja alltså). Hur man än gör kommer ju någon alltid vara yngst. Får decemberbarnen välja har man ju satt novemberbarnen i samma situation istället? Det är ju inte så att alla klasskompisarna är födda i januari.

Men såklart ska man ju göra det som man tror är bäst för sitt barn :)

Jag tycker det låter lite märkligt (att alla får välja alltså). Hur man än gör kommer ju någon alltid vara yngst. Får decemberbarnen välja har man ju satt novemberbarnen i samma situation istället? Det är ju inte så att alla klasskompisarna är födda i januari.

Men såklart ska man ju göra det som man tror är bäst för sitt barn :)
De skickar inte ut någon allmän förfrågan eller så, men de nekar inte decemberbarn som vill börja med nästa årskull att göra det även om barnet inte har någon problematik.

Här får man välja. Som tur. Har ett decemberbarn född -16. De jag gått med i skolan som varit decemberbarn hade många gånger nog mått bättre av att börja skolan ett år senare. Syrran är tex född i februari och hennes bästis var född runt julen. De skilde nästan 11 månader mellan dem

Tror det kan bli väldigt jobbigt att vara barnet. Det skiljer endast ett par dagar men barn är inte alltid så snälla, är det någon som är annorlunda så kommer hen med största sannolikhet bli lite eller mycket retad.

När jag gick i skolan hade vi ett decemberbarn som gick med oss året efter, ingen av oss tyckte att hon passade in i vår klass, hon var ju född fel år. Vi funderade på om hon var dum och jag minns vi alla tog lite avstånd för hon skulle ju inte vara här.
Ännu jobbigare blev det för henne när vi blev tonåringar och vissa i klassen började kalla henne efterbliven med mera endast pga att hon var född förra året.

Jag har inte egna barn men om jag var i din situation hade jag nog satt barnet i sin egen årskull, om barnet klarar av det. Vissa barn är ju lite segare utan anledning. Hade även försökt prata med förskola etc och få input för just mitt barn och inte generellt.

Tror det kan bli väldigt jobbigt att vara barnet. Det skiljer endast ett par dagar men barn är inte alltid så snälla, är det någon som är annorlunda så kommer hen med största sannolikhet bli lite eller mycket retad.

När jag gick i skolan hade vi ett decemberbarn som gick med oss året efter, ingen av oss tyckte att hon passade in i vår klass, hon var ju född fel år. Vi funderade på om hon var dum och jag minns vi alla tog lite avstånd för hon skulle ju inte vara här.
Ännu jobbigare blev det för henne när vi blev tonåringar och vissa i klassen började kalla henne efterbliven med mera endast pga att hon var född förra året.

Jag har inte egna barn men om jag var i din situation hade jag nog satt barnet i sin egen årskull, om barnet klarar av det. Vissa barn är ju lite segare utan anledning. Hade även försökt prata med förskola etc och få input för just mitt barn och inte generellt.

Är barn verkligen så elaka idag? i min klass gick en tjej född i november 83 medans vi andra var födda 84. Ingen tänkte desto mer på att hon skulle de fakto varit nästan ett år äldre.

Är barn verkligen så elaka idag? i min klass gick en tjej född i november 83 medans vi andra var födda 84. Ingen tänkte desto mer på att hon skulle de fakto varit nästan ett år äldre.

Undrar jag med. Vi hade en kille i vår klass som var ett år äldre (missat ett år pga sjukdom). Det var inget mer med det. Men än att alla var avundsjuka i åttan när han fick åka moppe :p

Oh ja. Barn och ungdomar kan vara långt mer elaka än så också.

Jag tror dock att mycket av det beror på både oss föräldrar och vart/hur man är uppväxt. Landet/staden osv.

Jag upplever inte alls det tänket på mindre skolor med bar som är uppväxta på la det, men desto mer i skolor i stan.
Bör jag jobbat på olika håll har jag märkt av en helt annan syn på tex. Vad andra klär sig i när man bor i stan än på landet.

Jag tror dock att mycket av det beror på både oss föräldrar och vart/hur man är uppväxt. Landet/staden osv.

Jag upplever inte alls det tänket på mindre skolor med bar som är uppväxta på la det, men desto mer i skolor i stan.
Bör jag jobbat på olika håll har jag märkt av en helt annan syn på tex. Vad andra klär sig i när man bor i stan än på landet.

Det har du säkert alldeles rätt i!
Jag är ju uppväxt i en sthlmsförort och här är klimatet säkert i allmänhet hårdare, det kan jag absolut köpa.
Angående vad "barn" kan vara kapabla till: Well, jag hade blivit hotad med både knivar och tändare fler gånger än jag hade fingrar på mina båda händer, i skolmiljö, innan jag gått ut 5e klass.
Och då har jag inte ens nämnt allt som sedan hände i högstadiet...

Inte för att förringa verbal mobbning så, men barn kan vara rejält elaka tyvärr. :down:

Vi hade en 82:a i klassen (resten 81). Inga problem.
Bra klass (1-3 och sedan 4-6), hälften kvar sedan i 7-9, i förort till Sthlm i skola med så dåligt rykte att den en period inte fick besöka div museer och annat, det ryktet arbetades visserligen bort så vi var välkomna överallt.

Jag tror det beror på just den klassen hur det blir. Och vad någon bestämmer sig för att störa sig på är nog i princip omöjligt att förutse.

... och lika gärna kan väl ”tuffa tuffingars gäng” bestämma sig för att mobba någon just för att den är yngst eller för att hens katt har kort svans eller vad som...

Jag tycker att det här måste bero på individen, om barnet är redo eller inte. Vårt decemberbarn började i förskoleklass i höstas. Hon längtade efter skolan och allt räknande, läsande och skrivande som skulle försiggå där :p. Och ja, hon älskar skolan, passar väldigt väl in där och arbetar nu med material som är för äldre elever. Hon är mer småbarn i kroppen än de som är födda tidigt på året men hon är i gott sällskap.

På hennes gamla förskola går det två 11:or kvar. Inget konstigt med det. De behövde mer tid för att bli redo. Det viktigaste är att det blir rätt för barnet, dvs inte hålla kvar barn i förskolan som är redo för skolan och inte tvinga barn in i en skolelevsroll innan de är klara för det. Förskolepersonal och föräldrar märker vad som är rätt när det börjar närma sig, hoppas jag.

• Gilla
Reactions: ako
Alltså, vad katten. Det skulle vara barn födda 11. Varför det kom en skäms-smiley i stället för kolon fast jag försökte ändra det är mig en gåta..

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka