Skolstart.

Jag tycker att det här måste bero på individen, om barnet är redo eller inte. Vårt decemberbarn började i förskoleklass i höstas. Hon längtade efter skolan och allt räknande, läsande och skrivande som skulle försiggå där :p. Och ja, hon älskar skolan, passar väldigt väl in där och arbetar nu med material som är för äldre elever. Hon är mer småbarn i kroppen än de som är födda tidigt på året men hon är i gott sällskap.

På hennes gamla förskola går det två 11:or kvar. Inget konstigt med det. De behövde mer tid för att bli redo. Det viktigaste är att det blir rätt för barnet, dvs inte hålla kvar barn i förskolan som är redo för skolan och inte tvinga barn in i en skolelevsroll innan de är klara för det. Förskolepersonal och föräldrar märker vad som är rätt när det börjar närma sig, hoppas jag.
Klokt resonerat hela vägen!!

Hur blir det med sånt här nu när också förskoleklass får skolplikt? Måste föräldrarna ansöka till kommunen helt enkelt?

Visste inte ens att man kunde göra så :o

Är själv född i december men kan inte minnas att jag kände mig yngre än de som var födda tidigt på året.

Dottern är född i november o bästis med en som är född tidigt på året. Hon var kortare i många år, men nu som 8 åring är hon längst i kompisgänget.
Hon kunde ej läsa/skriva när hon började ettan, vissa kunde.
Nu i tvåan läser hon flytande och skriver bra.

Men såklart kan man vänta till nästa årskull och man vill det så är det säkert inget fel med det, blev bara förvånad att det "existerar" :)

Enda krånglet jag kan komma på är om de tex vill börja m idrott, många lag är ju uppdelade på årskullar. Men de kanske gör undantag när de är små?

Det här handlar väl ganska lite om det sociala eller om barnen ”känner sig” äldre eller yngre. Det handlar ju om kognitiv förmåga som utvecklas i en viss takt och där man helt enkelt ligger ”efter” jämfört med barn födda tidigare på året. Skolan ställer vissa krav på barnen och det kan göra stor skillnad på några månader hit eller dit i ålder.
Det finns ju en anledning till att man ställer fler ADHD-diagnoser på barn födda sent på året. De kan i vissa fall helt enkelt vara för unga för att ha en chans och där skolan då kan vara svår på olika sätt. Det kan ju gälla ngt så ”enkelt” som att klara av att sitta still under lektionerna eller att ha utvecklats tillräckligt på vissa kognitiva delar för att klara uppgifterna.

Jag tänker att det ju måste bero helt på barnet. Känns det som att hen är "i fas" med sina kompisar födda samma år, så låt hen börja då. Om hen känns mer "i fas" med kompisarna som är ett år yngre, vänta ett år. Jag antar att förskolepersonal kan se sånt och går att diskutera det med?

Angående det där med att vara äldst eller yngst i klassen så kan jag inte minnas att jag någonsin tänkt på det nåt särskilt. Vad jag minns var vi alla ur samma årskull låg-mellanstadiet, men i högstadiet var iallafall en kille född året före och en tjej året efter. Killen var absolut inte "efter" eller mobbad pga sin ålder på något sätt, tvärtom var han en uppskattad klasskompis med många vänner. Tjejen som var året yngre, var dessutom född 28 december om jag minns rätt. Så hon var alltså i praktiken nästan två år yngre än de i klassen som fyllde tidigt på året. Hon var inte heller "utanför" på något sätt, inte så många som körde moppe osv där jag växte upp och disco gick efter årskurs, inte ålder. Hon var dessutom alltid bäst i klassen i exakt alla ämnen!

Hur blir det med sånt här nu när också förskoleklass får skolplikt? Måste föräldrarna ansöka till kommunen helt enkelt?
Ja man behöver skicka in en blankett som heter typ ”Ansökan om fördröjd skolstart” (heter lite olika i olika kommuner) till utbildningsförvaltningen. Den ska vara styrkt av förskolan med motivering. Troligtvis gäller den nu redan från förskoleklass i hela Sverige. I vår kommun sker förskoleklass i skolorna därför skickar man den på våren när barnet förväntas välja skola.

Mvh Miks

Jag hade också en klasskompis från det att jag gick i förskoleklass till sexan som är född 31/12, hon var alltid bäst i klassen. Själv är jag född 7/12 och var upp till sexan näst bäst i klassen!
En av mina kompisar (i Sverige) är förövrigt född i december, hon var alltid bäst i klassen.

Det här är något som jag hör med jämna mellanrum. Vad innebär det att vara "bäst i klassen"?
Flest kompisar? Bra på att rita? Duktig på matte? Svenska?
Jag tycker det är rätt tradigt med ett klimat som tidigt i skolan sorterar ut vilka barn som är "bra" respektive "dåliga".
Finns rätt många fler kriterier och förmågor som man behöver träna på än att kunna räkna matte snabbt.

Det här är något som jag hör med jämna mellanrum. Vad innebär det att vara "bäst i klassen"?
Jag tycker det är rätt tradigt med ett klimat som tidigt i skolan sorterar ut vilka barn som är "bra" respektive "dåliga".
Finns rätt många fler kriterier och förmågor som man behöver träna på än att kunna räkna matte snabbt.

Jag tänker flest rätt på proven/har enklast för sig när jag tänker bäst i klassen.

Här får man välja. Som tur. Har ett decemberbarn född -16. De jag gått med i skolan som varit decemberbarn hade många gånger nog mått bättre av att börja skolan ett år senare. Syrran är tex född i februari och hennes bästis var född runt julen. De skilde nästan 11 månader mellan dem
Ja tror inte att det funkar så idag. Möjligtvis då vi var små. Nu bedöms allt av spec.btgl och man för nog många och långa samtal med föräldrar och proffs innan man låter någon börja tidigare eller senare än sin årskull. Det görs ju fler än ett test under förskoletiden för att bedöma skolmognad etc.

Man strävar i första hand till att redan under dagistiden försöka jämna ut skillnaderna (börja förskolan tidigare istället för att börja skolan senare om du förstår hur jag menar.)

Mvh insatt.

( för alla svenskar så är förskola i Finland samma som er förskoleklass. Annars handlar det om småbarnspedagogik eller vad folk kallar dagis).

Fast ... Relative Age Effect (RAE) ar ett valkant fenomen och ar beroende pa "cut off date" for alders gruppering i olika sporter.
Googla RAE, det ar ett valkant uttryck och mycket diskuterat i proffs sporter. Det finns manga undersokningar som klart visar att majoriteten av NHL spelare, till exempel, ar fodda under arets forsta kvartal.
Jag sag en lista av spelare i "college hockey" i USA for inte sa lange sedan. Det var over 20 spelare fodda under forsta kvartalet och 5-6 fodda resten av aret.
De som ar fodda tidigt pa aret ar helt enkelt storre, har battre coordination och comprehension an de som ar fodda senare. Darfor kan de ocksa hanga med battre fran mycket unga ar, kommer med pa "laget", kan spela mer, kommer med pa "lager" och kan darfor utvecklas battre an de som ar yngre, och har mojligheter som de som ar fodda senare inte far.
Att tro att alder bara ror sporter ar naivt. Sjalvklart finns manga som ar mycket duktiga akademiskt som ar fodda senare pa aret ocksa ... men att tro att 17% - 20% skillnad i alder nar man borjar skolan inte gor nagon skillnad ar ett onsketankande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Relative_age_effect
"A 2006 study finds that relative age affects student performance and has long-lasting effects on life outcomes. The authors find that "the youngest members of each cohort score 4–12 percentiles lower than the oldest members in grade four and 2–9 percentiles lower in grade eight... data from Canada and the United States show that the youngest members of each cohort are even less likely to attend university."[13]"

A 2014 study finds that Italian students born in the early months of the year "are more likely to be tracked in more academic schools rather than in vocational schools."[14]"

Jag och svärmor pratade om allt och inget igår, sedan kom vi in på delen med barn som börjar 1år tidigare /senare.
Alltså att jag skulle sätta mig barn som är född sent i dec med de som är födda året efter. Eller tvärt om, född i januari för med de äldre.

Hur tänker ni kring detta?

Min son är född 29/12-13. Han kommer få gå ihop med barnen födda 2013. Han är inte sen, snarare väldigt tidig för sin ålder och pratar tex bättre än många jämngamla födda i början av året.

Skulle han få problem med något i skolan eller halkar efter så får vi ta det där och då. Jag kommer inte utgå från att det kommer bli så innan baserat på att han är född sent.

Ja tror inte att det funkar så idag. Möjligtvis då vi var små. Nu bedöms allt av spec.btgl och man för nog många och långa samtal med föräldrar och proffs innan man låter någon börja tidigare eller senare än sin årskull. Det görs ju fler än ett test under förskoletiden för att bedöma skolmognad etc.

Man strävar i första hand till att redan under dagistiden försöka jämna ut skillnaderna (börja förskolan tidigare istället för att börja skolan senare om du förstår hur jag menar.)

Mvh insatt.

( för alla svenskar så är förskola i Finland samma som er förskoleklass. Annars handlar det om småbarnspedagogik eller vad folk kallar dagis).
I vår kommun är det betydligt enklare än du beskriver. Kanske skiljer mellan Finland och Sverige?

Däremot har vi fått rådet att ha dottern 2 år i förskoleklass men det har vi tackat nej till eftersom vi tyckte att förskoleklasseverksamheten på vår skola var helt värdelös. Då har jag hellre henne kvar på dagis ett år till vilket också redan är godkänt.

Mvh Miks

Tycker inte heller att det är ett bra uttryck, men det var det vi klasskompisar använde da. I posetiv bemärkelse. Hon hade högsta betyg i allt utom idrott i bade högstadie och gymnasium.

Min son är född 29/12-13. Han kommer få gå ihop med barnen födda 2013. Han är inte sen, snarare väldigt tidig för sin ålder och pratar tex bättre än många jämngamla födda i början av året.

Skulle han få problem med något i skolan eller halkar efter så får vi ta det där och då. Jag kommer inte utgå från att det kommer bli så innan baserat på att han är född sent.
Det är ju säkert det vanligast :)! Är barnet dessutom ”tidigt” så är det ju inga bekymmer alls, då är han ju säkert i fas med de andra.
Jag tycker det är bra att det finns viss flexibilitet för barn födda väldigt tidigt eller väldigt sent på året, så att man kan utgå från vad som passar det enskilda barnet.

Mvh insatt.

Fast är de verkligen så "svårt" att skjuta upp skolstarten nuförtiden. De jag känner med normalfunktionella barn, födda på 10-talet har utan problem kunna flytta fram skolstarten ett år (födda sent på året, inte varit skolmogna osv) antingen har de gått ett år extra på förskolan, eller så har de gått ett år extra på dagis.

Fast är de verkligen så "svårt" att skjuta upp skolstarten nuförtiden. De jag känner med normalfunktionella barn, födda på 10-talet har utan problem kunna flytta fram skolstarten ett år (födda sent på året, inte varit skolmogna osv) antingen har de gått ett år extra på förskolan, eller så har de gått ett år extra på dagis.
Nej det är inte svårt. Alla förskolebarn kollas ju upp och man samtalar ju med både föräldrar och spec.btgl om alla, så är det någon som skulle må bra av att gå ett extra år i förskola fångas de upp i tid! Men att "bara för att" låta barnet gå kvar för att de inte ska vara yngst i klassen är nog inte så enkelt tror jag. Eller spec.btgl lär nog försöka ge sin syn på saken först.

Nej det är inte svårt. Alla förskolebarn kollas ju upp och man samtalar ju med både föräldrar och spec.btgl om alla, så är det någon som skulle må bra av att gå ett extra år i förskola fångas de upp i tid! Men att "bara för att" låta barnet gå kvar för att de inte ska vara yngst i klassen är nog inte så enkelt tror jag. Eller spec.btgl lär nog försöka ge sin syn på saken först.
Så är det säkert, men samtidigt kanske man inte utreder ihjäl sig innan man beviljar ett barn fött den 31 dec fördröjd skolstart...

Enda problemet jag ser med ett decemberbarn är att hen alltid fyller år sist av alla, hen blir tonåring sist, får moppe sist och är sist att bli myndig.
Jag har ett barn som fyller år 29e december och hen har inte haft några som helst problem att hålla jämna steg med sina klasskompisar i samma årskull - går i åttan nu. Det enda hen tyckt varit tråkigt är att fylla år på jullovet, så att hen aldrig har fått hissa flaggan på skolgården på sin födelsedag.

Utöver det fick vi en fråga om att flytta upp äldsta barnet en klass, direkt från ettan till trean (barnet var väl framme kunskapsmässigt och de önskade en "sparringpartner" till den enda eleven i trean - ja, liten skola - då denne skulle börja läsa engelska.) och där sa vi nej, vilket jag med facit i hand är extremt glad för eftersom det visade sig att den eleven är ett mycket värre problembarn än jag anade redan då. Fast största orsaken till vårt nej var att om man ska byta klass så ska det vara till sina kompisar, inte från sina kompisar...
Det hela löste sig som så att vårt barn fick byta en svenskalektion i veckan hela tvåan mot en engelskalektion tillsammans med eleven i trean.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka