Skolstart.

YaHilweh

Trådstartare
Jag och svärmor pratade om allt och inget igår, sedan kom vi in på delen med barn som börjar 1år tidigare /senare.
Alltså att jag skulle sätta mig barn som är född sent i dec med de som är födda året efter. Eller tvärt om, född i januari för med de äldre.

Hur tänker ni kring detta?

Vi har redan nu bestämt att vår yngsta som är född 29/12 -14 kommer börja i skolan med de barnen som är födda -15. Det baserar jag enbart på statistik. De personer som är födda sent på året har statistiskt sett det lite tuffare. Det vill vi försöka styra till att hon istället för att vara sist med allt är först. Det skiljer liksom 3 dagar.

Vi har varit i kontakt med utbildningsförvaltningen samt fått godkänt av förskolan. Hon kommer att gå kvar på förskolan ett år till och är redan nu grupperad som ”grön” (född 2015) istället för ”lila” (född 2014). Det gör att det redan nu styrs lite grann vilka hon umgås mest med.

Mvh Miks

Min ena är född sent i december och går tillsammans med barn födda samma år. Nu var det egentligen ingen från hans grupp i förskolan som skulle gått i hans klass, men efter lite byten av skolor så har det blivit så ändå.
Jag tänkte att det inte är värre än att han går kvar i förskoleklass ett år till om det skulle behövas. Vilket inte har behövts. Det funkar jättebra.
Tittar man på vilka barn som gått om ett år eller som har svårt att hänga med (baserat helt ovetenskapligt på de barn som finns på skolan och i min bekantskapskrets) så är det både barn födda tidigt, i mitten och i slutet av sin årskull.

Vi har redan nu bestämt att vår yngsta som är född 29/12 -14 kommer börja i skolan med de barnen som är födda -15. Det baserar jag enbart på statistik. De personer som är födda sent på året har statistiskt sett det lite tuffare. Det vill vi försöka styra till att hon istället för att vara sist med allt är först. Det skiljer liksom 3 dagar.

Vi har varit i kontakt med utbildningsförvaltningen samt fått godkänt av förskolan. Hon kommer att gå kvar på förskolan ett år till och är redan nu grupperad som ”grön” (född 2015) istället för ”lila” (född 2014). Det gör att det redan nu styrs lite grann vilka hon umgås mest med.

Mvh Miks

Tror du inte att det blir pinsamt för henne uppåt i åldern sen? Att hela tiden vara ett år äldre än sina vänner för att ”jag var underutvecklad” ungefär.
Ja nu är hon inte det men du kanske förstår vad jag menar :)

Men hur vanligt är det egentligen att man gör så utan att barnet har någon form av uttalat problem? Jag jobbar med högstadiebarn och där är de enda som är födda ett år innan klasskamraterna de som är svaga i skolämnena eller markant socialt "efter" och därmed har ett konkret behov av det. Hade ingen aning om att det var något som öht förekom bara pga föräldraoro. (Antar att jag får arkivera det under "man lär sig något nytt varje dag". :eek:)

För att svar på frågan i TS: Jag skulle inte satt ett barn som inte har något problem tillsammans med yngre barn "bara för att". Är själv född i december och har aldrig varit efter på något sätt.

Tror du inte att det blir pinsamt för henne uppåt i åldern sen? Att hela tiden vara ett år äldre än sina vänner för att ”jag var underutvecklad” ungefär.

De är värre att vara året yngre.... Känner en tjej som började året för tidigt, och hon gick inte på skolbalen eftersom hon inte hade fyllt 18 då. Fast hon ville!
Här på vår pyttelilla skola går barnen i bland i "fel årskurs" Tex båda våra "barnbarn" går en klass högre än dom är i ålder. För tjejen blir det knappast problem, hon är född i januari, men killen är född på sommaren och 8 månader yngre än sina klasskompisar.
Han kommer alltså att få köra skoter och moppen senare än sina klasskompisar, och de är jobbigt här i fjällvärlden.
Ska kanske tillägga att dom båda skulle varit ensam i sin klass, om dom gått i "rätt årskurs"

Fördelen med att ha spridning i klasserna är att barnen inte alls bryr sig om att bara leka med jämnåriga, en nackdel kan vara att de kräver massor av lärare, som har en spridning på ett barn i 5:an, ett i 8:an, och dom andra i 6-7an. Allt som allt är dom 14 stycken i den klassen. Ingen med särskilda behov, men de finns alltid minst 2 lärare med.

* Jenny *

Jag tänker att vara yngre än alla klasskompisar är svårare än äldre. En sådan sak som att få köra moppe ett år senare än alla andra, det var något som var tufft där jag gick i skolan.
De som började senare hade inga som helst problem med det utan såg det snarare roligare att få vara äldst. Ingen som såg det som att de inte mindre smarta/utvecklade ön andra osv. Möjligt att man skulle tänka på det inne i stan på ett annat sätt. Men här ute på landet känns det inte som något kommande problem.

Här är skolaldern lite annorlunda, barnet börjar ettan hösten när det fyllt 6ar. iar började alltsa barn födda 1 sept 2010-augusti 2011 första klass. Fa börja senare är nästan omöjligt, da ska det finnas väldigt starka skäl. De barnen som inte är "skolmogna" räknas som förskolebarn, de är da i en vanlig etta intregrerade men har ett lite annorlunda schema men lägre krav. Vid jul görs bedömningen om dom klarar av att följa resten av klassen annars far dom börja om i ettan igen när övriga klassen gar vidare till tvan.

Iaf, min äldsta dotter gar i trean och har ett barn som börjad ett ar tidigare (barn födda i september kan göra ett test och börja skolan om dom är redo). I ettan hängde hon med bra men nu blir det svarare och svarare. Det är säkert individuellt ocksa men framförallt pa det sociala märks det att hon är yngre. Hennes mamma säger att det var fel att lata henne börja tidigare. Troligvis kommer hon fa ga om trean nu istället.

I min kommun får man inte välja. Det ska till något mer än att föräldrarna vill isåfall.

Senast ändrad:
Du menar att hennes personnummer börjar på 14 när alla andras börjar på 15? Varför skulle det vara pinsamt? Hon är 3 dagar äldre än den potentiellt förstfödda på 2015. Om det är pinsamt har vi nog andra problem än att hon är född sent på året...

Vi är övertygade om att det är enklare att vara äldst än yngst. Vilket också statistiken bekräftar.

Mvh Miks

Du menar att hennes personnummer börjar på 14 när alla andras börjar på 15? Varför skulle det vara pinsamt? Hon är 3 dagar äldre än den potentiellt förstfödda på 2015. Om det är pinsamt har vi nog andra problem än att hon är född sent på året...

Vi är övertygade om att det är enklare att vara äldst än yngst. Vilket också statistiken bekräftar.

Mvh Miks
Men har ni märkt av att hon är senare än sin årskull?

Här går man mycket på förskolans rekommendationer.

Men har ni märkt av att hon är senare än sin årskull?

Här går man mycket på förskolans rekommendationer.
Ja det är ganska självklart att hon är senare än barn födda i tex april. Inget konstigt med det. Även om hon motoriskt är före vissa gånger så är det mycket annat som ska med. Vi får just nu hem papper från typ bokklubbar och idrottsföreningar med text som ”grattis till din 4 åring”. Hon fyllde 3 för 10 dagar sedan.

Förskolan tycker givetvis att det är en bra plan. Annars hade det varit omöjligt att genomföra. De tror att det bäst för henne är att börja ett år senare. För att låta henne växa ikapp. Vi tittade alla på henne på utvecklingssamtalet och skakade på huvudet åt att hon skulle börja förskoleklass om två år. Hon är en tvärhand hög :D:love:

Mvh Miks

Ja det är ganska självklart att hon är senare än barn födda i tex april. Inget konstigt med det. Även om hon motoriskt är före vissa gånger så är det mycket annat som ska med. Vi får just nu hem papper från typ bokklubbar och idrottsföreningar med text som ”grattis till din 4 åring”. Hon fyllde 3 för 10 dagar sedan.

Förskolan tycker givetvis att det är en bra plan. Annars hade det varit omöjligt att genomföra. De tror att det bäst för henne är att börja ett år senare. För att låta henne växa ikapp. Vi tittade alla på henne på utvecklingssamtalet och skakade på huvudet åt att hon skulle börja förskoleklass om två år. Hon är en tvärhand hög :D:love:

Mvh Miks
Ja finns det så tydliga tecken på att hon är senare än sin årskull så är det ju ingen tvekan om att hon skall vänta ett år.

När jag läste ditt första inlägg så lät det mer som om hon fick vänta ett år bara pga att statistiken sa att barn födda sent på året kunde vara efter sin årskull. Kändes lite konstigt att låta henne börja senare med statistik som enda anledning.

En av mina kompisar (i Sverige) är förövrigt född i december, hon var alltid bäst i klassen.

Jag hade också en klasskompis från det att jag gick i förskoleklass till sexan som är född 31/12, hon var alltid bäst i klassen. Själv är jag född 7/12 och var upp till sexan näst bäst i klassen!

Men hur vanligt är det egentligen att man gör så utan att barnet har någon form av uttalat problem? Jag jobbar med högstadiebarn och där är de enda som är födda ett år innan klasskamraterna de som är svaga i skolämnena eller markant socialt "efter" och därmed har ett konkret behov av det. Hade ingen aning om att det var något som öht förekom bara pga föräldraoro. (Antar att jag får arkivera det under "man lär sig något nytt varje dag". :eek:)

För att svar på frågan i TS: Jag skulle inte satt ett barn som inte har något problem tillsammans med yngre barn "bara för att". Är själv född i december och har aldrig varit efter på något sätt.
Inte så ovanligt vad gäller barn födda så sent i december. Jag vet flera barn helt utan någon problematik eller så som föräldrarna har valt så för. De är ju knappast mer ”ett år äldre” än de barnen som fyller i januari. Det kan också vara ganska tufft att alltid vara yngst och senare vänta på t ex åldersgränser (moppe, disco etc etc) hela året.

Ja finns det så tydliga tecken på att hon är senare än sin årskull så är det ju ingen tvekan om att hon skall vänta ett år.

När jag läste ditt första inlägg så lät det mer som om hon fick vänta ett år bara pga att statistiken sa att barn födda sent på året kunde vara efter sin årskull. Kändes lite konstigt att låta henne börja senare med statistik som enda anledning.

Fast ”senare än sin årskull” låter ju på något sätt ändå som ”sen i utvecklingen” och så behöver det ju faktiskt inte vara. Hon är lika mycket jämnårig med alla barn födda första halvåret 15 som de som är födda andra halvåret 14 ju.

I vår kommun får föräldrarna till decemberbarnen välja.

Jag hade kunnat tänka mig att hålla kvar min son (född i december) ett år om jag tyckte det behövdes mentalt. Nu är han ju långt före jämnåriga så vi har inte det problemet. Dock funderar vi en hel del kring hur vi ska kunna utmana honom mentalt sedan för om han fortsätter såhär kommer skolan vara för enkel. Hade själv det problemet så jag vet hur jobbigt det är.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Takire
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka