Sv: Skolresa.
Är det inte rimligt att dessa elever får en liknande resa som dom andra? Kan man kräva det på något vis? Våran son ska åka till ett museum och kolla på några gamla hus. Alla elever har varit där i års.4
Jag vet inte vad man kan kräva som förälder, men jag tycker att genom att utesluta barn i behov av särskilt stöd från något som för många är terminens eller kanske 3 års höjdpunkt så är man långt ifrån parollen "En skola för alla"
Dom ska vara i fjällen i en vecka. Antagligen så kommer det att ingå vissa studier med. Typ kolla på blommor och sådant.
Det låter ju faktiskt som en resa som är möjlig att tillrättalägga så att alla kan vara med utan större problem. Om lärarna har de pedagogiska verktygen i skolan förstår jag inte varför de inte har dem på fjället .. Det enda jag skulle kunna tycka är giltiga skäl från skolans håll är att
a) det faller på personaltätheten(det kanske inte är världens bästa avtal heller rent ekonomiskt vilket gör att det kan vara svårt att ragga personal till övernattningsresor)
b) det är bara personal okunnig om funktionshinder som ska åka med
c) det har varit så pass många "incidenter" att det inte är tryggt för eleven själv, skolkamrater eller lärare förrän man hittat ett arbetssätt som funkar
Jag har genomfört flera resor med ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser och det hänger på planeringen, minutiösa förberedelser och gjorda överenskommelser om det ska bli lyckat. Och att man tar med sig sitt arbetssätt förstås, och plan a, plan b och plan c
Och angående struktur så kan man bygga den i de flesta miljöer. Nya spännande saker är så länge man gör det förutsägbart och tydligt sällan problem för dessa barn. Det är omvälvande förändringar i den invanda miljön som brukar väcka mest motstånd och oro.
Sedan finns det förstås de elever som inte kan vara med på allt. Men då har vi alltid tillrättalagt/kortat av vistelsen i samförstånd med föräldrarna. Jag förstår inte varför man inte lägger sig mer vinn om att ha föräldrarna med sig, det är ju ett viktigt mål i sig. Och nästan alltid har eleven förstått huvuddragen av varför h*n inte kan vara med hela tiden. Men då handlar det ju om att jobba med handikappinsikt och vikten av att vara i sammanhang man mår bra av och inte dåligt. Inte att exkludera någon. (Men detta är ju lite äldre barn som förstår mer även om de också jämför sig otroligt mycket med jämnåriga)