Skolinsatser vid ADHD.

Champagne

Trådstartare
Ni andra som har skolbarn med ADHD, eller andra diagnoser,vad får era barn för hjälp och extra stöd i skolan?
Min 10-åring medicineras men har inga övriga insatser i skolan.
Klassen har 24elever med en lärare och en behandlingsassistent knuten till ett annat enskilt barn.
Vi ska om 2 veckor på skolmöte, och skulle behöva lite tips om vad som kan testas för att underlätta både för honom och läraren.

Sv: Skolinsatser vid ADHD.

Redan i ettan så kopplades en resurs till klassen då det fanns flera barn som hade olika svårigheter. Detta var såklart inte tillräckligt så det var ofta stökigt och det fungerade inte så bra alla gånger.

Vi har haft EVK från årskurs 1, med lärare, resurs, rektor, psykolog och specialpedagog inblandade. Tydlighet är en viktigt del, inviduell anpassad skolgång kan vara en annan.

Vårt barn hade ett år kortare skoldag en gång i veckan samt inga läxor då detta skapade så stor frustration hemma.

Idag går barnet i åk 4 och resursen finns kvar i klassen. Dock verkar det som att resursen mestadels är för vårt barn nu vilket såklart är jättepositivt.

Barnet fick en ny lärare nu när fyran började vilket också varit mycket positivt. Denna lärare är även mattelärare, ett ämne som vårt barn ligger efter i. Denna lärare har kunskap om dessa barn, vilket den förra läraren inte hade. Tack vare den förra läraren så ligger vårt barn efter i bl.a. matematik. Läraren hade inte tillräckliga kunskaper och inte heller tillräckligt hög röst (gentemot rektorn) för att kunna hjälpa vårt barn.

Vi har fortfarande EVK, men nu är det bara läraren, resursen och specialpedagogen, och det har fungerat väldigt bra. Barnet får även gå till specialpedagogen en gång i veckan och träna matte. En period gick även barnet och tränade engelska som också är svårt.

Så mitt råd är att var på, ifrågasätt och vad du än gör, släpp inte kontrollen och tro att allt fungerar. Har gjort det misstaget och nu tar vi tag i allt direkt och väntar inte till nästa uppföljning.

Det är också viktigt att ha EVK ofta, minst varannan månad.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 369
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 557
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka