Sv: Skolinsatser vid ADHD.
Redan i ettan så kopplades en resurs till klassen då det fanns flera barn som hade olika svårigheter. Detta var såklart inte tillräckligt så det var ofta stökigt och det fungerade inte så bra alla gånger.
Vi har haft EVK från årskurs 1, med lärare, resurs, rektor, psykolog och specialpedagog inblandade. Tydlighet är en viktigt del, inviduell anpassad skolgång kan vara en annan.
Vårt barn hade ett år kortare skoldag en gång i veckan samt inga läxor då detta skapade så stor frustration hemma.
Idag går barnet i åk 4 och resursen finns kvar i klassen. Dock verkar det som att resursen mestadels är för vårt barn nu vilket såklart är jättepositivt.
Barnet fick en ny lärare nu när fyran började vilket också varit mycket positivt. Denna lärare är även mattelärare, ett ämne som vårt barn ligger efter i. Denna lärare har kunskap om dessa barn, vilket den förra läraren inte hade. Tack vare den förra läraren så ligger vårt barn efter i bl.a. matematik. Läraren hade inte tillräckliga kunskaper och inte heller tillräckligt hög röst (gentemot rektorn) för att kunna hjälpa vårt barn.
Vi har fortfarande EVK, men nu är det bara läraren, resursen och specialpedagogen, och det har fungerat väldigt bra. Barnet får även gå till specialpedagogen en gång i veckan och träna matte. En period gick även barnet och tränade engelska som också är svårt.
Så mitt råd är att var på, ifrågasätt och vad du än gör, släpp inte kontrollen och tro att allt fungerar. Har gjort det misstaget och nu tar vi tag i allt direkt och väntar inte till nästa uppföljning.
Det är också viktigt att ha EVK ofta, minst varannan månad.
Lycka till!