Kalaspinglan
Trådstartare
Hallåjj!
Jag har en son, fyller sju om några dagar, som alltid varit svag i sin impulskontroll. Han var sen i talet, och uttryckte ibland (inte alltid) sina känslor fysiskt istället. Han har nu träffat tre (!!!) barnpsykologer som alla menar att han är sen för sin ålder generellt, däremot före sin ålder i det perceptionella men istället sen i arbetsminnet.
Vår sons ”problem” visar sig nu endast i skolan. Han har till viss del svårt att koncentrera sig på lektionerna (på ex en lektion kan barnen ha fem olika uppgifter att göra, där vissa tränar på att rita stora bokstäver i luften, någon hämtar nya böcker, någon ska rita på tavlan, och någon annan ska sitta vid bänken och skriva bokstäver i en bok). I förflyttningar från klassrummet till matsalen hamnar han ”ofta” i situationer där han blir utåtagerande. På rasterna likaså. Gällande det utåtagerande beteendet så har han alltid förklaringar, och det handlar i princip alltid att han känner sig kränkt eller orättvist behandlad (någon har trängt sig, någon viskar bakom hans rygg och pekar på honom etc). Han har också en känsla om att ”ingen bryr sig om mej”, då personal sällan har tid att fråga honom (eller ge honom tid att berätta) om vad som hände och varför. På idrottsträningar, stora kalas, i umgänget med kompisar etc fungerar han ”som alla andra” eller snarare är han väldigt lugn och iakttagande. Situationer i skolan ”där det smäller” finns inte privat annat än med lillasyster någon gång ibland.
I samtal med elevhälsoteamet jag hade själv förra veckan anser de att det finns mycket kvar att göra i skolan för att underlätta för honom, samtidigt som en assistent vore bra för att ”släcka branden” medan skolan fortsätter att arbeta förebyggande och vägledande. De anser heller inte att en vidare utredning kommer tillföra något mer än vad man redan vet angående hans behov…
Nu vill skolan att vi ska göra sista delen i utredningen kring diagnos, trots att ingen av psykologerna han träffat anser att det finns anledning att gå vidare i dagsläget. Jag ställde via mail frågan direkt till biträdande rektorn varför, och då svarar hon om att det är bra att gå vidare för att om han har diagnos kunna ge honom medicin! Jag är chockad! Hur kan en fd lärare och numer biträdande rektor anse att det är bättre att medicinera ett barn som inte har några sociala problem utanför skolan, eller som inte har några problem med koncentration med läxläsning etc hemma, istället för att tillsätta en extra resurs som tidigare fungerat väldigt bra.
Kom gärna med tid, idéer och synpunkter. Jag är rådvill, arg och frustrerad!!!
Jag har en son, fyller sju om några dagar, som alltid varit svag i sin impulskontroll. Han var sen i talet, och uttryckte ibland (inte alltid) sina känslor fysiskt istället. Han har nu träffat tre (!!!) barnpsykologer som alla menar att han är sen för sin ålder generellt, däremot före sin ålder i det perceptionella men istället sen i arbetsminnet.
Vår sons ”problem” visar sig nu endast i skolan. Han har till viss del svårt att koncentrera sig på lektionerna (på ex en lektion kan barnen ha fem olika uppgifter att göra, där vissa tränar på att rita stora bokstäver i luften, någon hämtar nya böcker, någon ska rita på tavlan, och någon annan ska sitta vid bänken och skriva bokstäver i en bok). I förflyttningar från klassrummet till matsalen hamnar han ”ofta” i situationer där han blir utåtagerande. På rasterna likaså. Gällande det utåtagerande beteendet så har han alltid förklaringar, och det handlar i princip alltid att han känner sig kränkt eller orättvist behandlad (någon har trängt sig, någon viskar bakom hans rygg och pekar på honom etc). Han har också en känsla om att ”ingen bryr sig om mej”, då personal sällan har tid att fråga honom (eller ge honom tid att berätta) om vad som hände och varför. På idrottsträningar, stora kalas, i umgänget med kompisar etc fungerar han ”som alla andra” eller snarare är han väldigt lugn och iakttagande. Situationer i skolan ”där det smäller” finns inte privat annat än med lillasyster någon gång ibland.
I samtal med elevhälsoteamet jag hade själv förra veckan anser de att det finns mycket kvar att göra i skolan för att underlätta för honom, samtidigt som en assistent vore bra för att ”släcka branden” medan skolan fortsätter att arbeta förebyggande och vägledande. De anser heller inte att en vidare utredning kommer tillföra något mer än vad man redan vet angående hans behov…
Nu vill skolan att vi ska göra sista delen i utredningen kring diagnos, trots att ingen av psykologerna han träffat anser att det finns anledning att gå vidare i dagsläget. Jag ställde via mail frågan direkt till biträdande rektorn varför, och då svarar hon om att det är bra att gå vidare för att om han har diagnos kunna ge honom medicin! Jag är chockad! Hur kan en fd lärare och numer biträdande rektor anse att det är bättre att medicinera ett barn som inte har några sociala problem utanför skolan, eller som inte har några problem med koncentration med läxläsning etc hemma, istället för att tillsätta en extra resurs som tidigare fungerat väldigt bra.
Kom gärna med tid, idéer och synpunkter. Jag är rådvill, arg och frustrerad!!!