Skola munnen - eller tvinga?

true_blue

Trådstartare
För att undvika alla dåliga associationer till vad man läst någon annanstans - en ny tråd till.

Jag anser att man kan och ska skola hästen till att förstå handens/tygelns/bettets hjälper.

Jag anser att metoden att bara råhålla tills hästen ger upp är en korkad metod som ger mycket sämre slutprodukt.

- Vad tycker ni?

Sv: Skola munnen - eller tvinga?

Jag håller nog med dig om det.

Jag tycker det finns en massa missuppfattningar vad gäller handen, tyglens, bettet och dess verkan. De flesta delas upp i lägren ingen kontakt/göra inget/släppa tyglarna längre och längre och det andra hålla form/ge stöd/rama in/bestämma. Jag kan själv inte sälla mig till något av lägren (och de är ju ytterligheter, också).

Jag tycker att de flesta man pratar med/hör verkar ha en orealistisk syn på hur hästen upplever bettet och tygelhjälperna. Experten som menade på att "man kan ta mer kontakt än man tror" till exempel, gör mig lite illa till mods. Visst "tål" hästen en hel del "stryk" i munnen, men det är för den skull inte alls önskvärt. Hästar lär sig ju att stänga av obehag för att överleva. Det resulterar i att man måste ta i ännu mer när man vill att något ska gå fram.

Om man kan leva sig in i hur det är att ha laner, tandkött men inga tänder, och sen vidare lever sig in i att ha ett metallbett liggande över detta käkben/tandkött/tunga så tror jag att man kan börja komma någonstans. Man måste inse hästens känslighetspotential, och inte bara utvärdera hur mycket man de facto måste ta i för att signalen ska gå igenom. Det finns ju faktiskt en hel del andra faktorer som spelar in på sånt, som spänning, rädsla, motsägelsefulla hjälper, oförmåga att förstå...

Själv tycker jag att man ofta förstör munnen (stänger av känsligheten) bland det första man gör på en ung häst när den rids in. Och detta genom att "lära den" att stanna för drag i tygeln. Det finns inget naturligt över drag i tygeln som gör att det skulle betyda stop. Att först longera, lära in röstkommando, och sen använda dessa i ridningens början för att skona munnen är det bästa. Många i barock tradition skonar munnen de första två åren genom att rida i kapson. Men det är väl kanske undantag snarare än regel. Tanken är dock god.

Fny

Språket kan innehålla många nyanser.

Det sägs att eskimåer har 100 ord för snö. - Hur många har vi för att beskriva kommunikationen med hästens mun?

Om man stänger munnen med hårt åtdragen nosgrimma tex, hur många sätt att uttrycka sig försvinner?

true_blue skrev:
Språket kan innehålla många nyanser.

Det sägs att eskimåer har 100 ord för snö. - Hur många har vi för att beskriva kommunikationen med hästens mun?

Om man stänger munnen med hårt åtdragen nosgrimma tex, hur många sätt att uttrycka sig försvinner?

Det saknas helt klart vokabulär för det. Undrar varför? Det är klart att en känsla är alltid svår att beskriva, men lite fler ord kan behövas.

Hårt åtdragen nosgrimma dödar mycket kommunikation från hästen till ryttaren och en del av finliret från ryttaren till hästen. Många verkar vara hysteriska på att hästen inte får öppna en mm, andra verkar tro att det ska vara så. Ytterligare andra anser att det är djurplågeri bara att HA en nosgrimma på hästen. Brukar få diskutera detta rätt ofta på lektioner..

En bekant till mig som ridit en del i Tyskland sa att där fanns fler ord för olika tygeltag än vad vi har här. Men jag kan ha missuppfattat. Jag håller med såväl TB som Angua - det är lite tveeggat det där med kontakten upplever jag det som. I vissa kretsar är det fult och aja baja, allt tolkas som sågningar. I andra kretsar ler man överseende åt folk som försöker sig på att beskriva andra tygeltag än de gängse och "accepterade"?

Tycker det är tråkigt att det är så mycket handridning idag. Men människan är ett hand-djur så det är ju inte så konstigt egentligen.
Halvhalter ska "tas igenom" ofta genom att man tar kraftigare och kraftigare tygeltag. Ryttare får sitta och bokstavligen sparka på hästen för att de rider med handbromsen i.

Överlag så saknar jag i Sverige, buke är ju på god väg faktisk, tips och diskussion om hur man ska lösa mun/hand-problem genom att använda resten av sin kropp. Mycket mun/hand-problem löses genom att hålla på mer med handen, och ibland i kombination med ökad drivning. Vilket man antagligen måste för man drar åt handbromsen ännu ett snäpp.

Men att rida med resten av kroppen är påväg, Eckhard Meyners var ju på besök och det satsas en del på sitsen läser jag. Tror att det kommer ta tid, för jag har inte sett mycket till förändring ute bland oss vanliga ryttare.

Självklart tar det tid. Har själv lärt mig rida hästen med handen.
Man går från att sitta och ha massor i handen till att rida med något lika dåligt, glapptygel, bara för att man har förstått hur illa man har gjort hästen. Att hitta den där mjuka kontakten är svårt.

Medvetenhet om att man gör det....då har man kommit långt.

Ett ord som vi verkligen borde jobba på att få bort ur ridterminologin är stöd. Fruktansvärt dåligt ord!! :mad: Har lett till många förstörda hästmunnar.

Min filosofi är olika vägar på olika hästar. Man kan inte alltid lösa saker på ett och samma sätt utan får anpassa sin bild av vad som är rätt efter hästen.
Sedan är det ju skillnad mellan att
* Ta kontakt med en mun
* Ha ett stöd i handen
* Dra handen bakåt

Det beror också på hur man uttrycker sig. Jag har tidigare haft felet att glappa på tygeln = brist på kontakt. Om jag upplever "stöd" kan det för någon annan med mer hårdhänta referensramar vara "kontakt".
Det blir svårt att beskriva det man gör så att andra förstår i textform. Eller så är jag en kratta på att beskriva saker, vilket nog är dagens sanning. :D
Ursäkta användningen av ordet stöd ;) men begreppet finns vare sig man vill eller inte...

Jag kan ändå känna vissa sympatier med ordet "stöd". Ryttarens hand ska vara ett stöd för hästen att spela ut hela sitt register. Själv försöker jag använda mig av ordet kontakt för att inte bli helt nedsablad.

"Stödet" ska ju fungera på samma sätt som att hålla i någons lillfinger för "referenspunkt" när man går balansgång eller gör något annat spatiellt svårt. Det är inget man ska grabba tag i, utan bara får en känsla för var i rummet ens kroppsdelar befinner sig.

Jag tycker ofta man hör folk som "experten" uttrycka sig om att man först måste ta tygeln till hästen och få den att acceptera bettets tryck på lanerna och sen måste man få hästen att inte använda tygeln som ett femte ben. Det resulterar ofta i en häst som har för upprest och överböjd hals (tvingad kontakt) och som håller in huvudet för att inte ligga på bettet. Dubbelspänning, tror jag de brukar kalla det på Barock-forumet.

Fny

Det som främst slår mig är att man verkar ha glömt att följa hästens naturliga rörelse i skritt - och i galopp.

Handen straffar hästmunnen i varje steg i skritten - sen frågar man sig varför hästen passar eller har en spänd skritt.

Jag har sett flera tränare lära ut att handen ska vara stilla - som inspänningstyglar, och hästen ska anpassa sig. Expertrådet som nämnts tidigare är inte unikt.

Det man glömmer är att den typen av kontakt lämpar sig först när hästen är färdigskolad.

true_blue skrev:
Det som främst slår mig är att man verkar ha glömt att följa hästens naturliga rörelse i skritt - och i galopp.

Handen straffar hästmunnen i varje steg i skritten - sen frågar man sig varför hästen passar eller har en spänd skritt.

Jag har sett flera tränare lära ut att handen ska vara stilla - som inspänningstyglar, och hästen ska anpassa sig. Expertrådet som nämnts tidigare är inte unikt.

Det man glömmer är att den typen av kontakt lämpar sig först när hästen är färdigskolad.

Jag tror at du slog huvudet på spiken där, för innan man kan använda tygeln som ram så måste hästen vara tillräckligt stark för att jobba inom den ramen.

Jag har fått mig en omtumlande upplevelse på precis vad du säger, jag har lät mig att det ALLTID är fel med inspänninsgtygel, men har verkligen fått en aha insikt på detta område.

Skulle dock aldrig gör detta på en unghäst - av muskulära skäl.

jag skulle uttrycka mig som om jag håller handen still - och går med i rörelsen

Duktiga ryttare har så svårt att förklara vad de menars så det blir platt - och fel........Och så menar man olika saker med orden....

Hm jag håller axeln still med går med i handen- man måset ju röra sina armbågar - särskilt om man rider lätt:angel:

ridning är subtilt :D

Senast ändrad:

Just lättridning är ett sorgligt kapitel.

Handen åker upp och ner med ryttaren. Hästen rycks i munnen i varje steg.

Ni som har möjlighet att jämföra - se hur Anky v G rider och jämför med Hans Heinrich M z S.

Anky är en total nybörjare jämfört med HH.

(ändr för att säga - att jag väljer dessa två är för att de finns lätt tillgängliga på videos båda två - videos som de själva låtit göra och medverkar frivilligt i - mot betalning. Dessutom är skillnaden så UPPENBAR)

true_blue skrev:

Gör DRESSYRTRÄNARE sådant? :eek:

Själv har jag alltid fått lära mig att händerna och armarna skall - när så behövs, som i skritt och galopp bl.a. - sas verka oberoende av överkroppens position. (Nu kanske ni inte fattar ngt...) Jag har själv jobbat som instruktör/hopptränare, och alltför ofta ser man i galopp att i det moment där hästen är på väg framåt i språnget, att nosen dras in bakom lodplanet. Detta beror ibland på att ryttaren inte ger efter, och ibland på att ryttaren konsekvent tar varje förhållning då.

Ellen - jag fattar precis.

Det är vad jag fått lära från början. Oberoende sits och oberoende hand. Egen balans i ryttarens kropp. Att jag känner ett engagemang och skriver här ibland är för att jag ser en hel generation nya ryttare som lärs att hålla handen stilla = blåhålla i hästens mun.

(Och det är tränare med bokstäver som lär ut.....har inte sett alla så klart, men en hel del och alla bokstäverna)

det är idioti. Jag har en ponny som är tio år. De har troligen gjort så i hela hans liv, för tar jag det minsta i hans mun blir han som tokig! Jag kör på gummibett och de mjukaste händer jag kunde hitta för när han sticker (vilket ej sker så ofta, lät som en upprepningsak när jag skrev det..) så springer han fortare när man tar hårt i honom. Det går itne lära en häst något av att motarbeta den !!

Tro mig det går, jag vet en mkt känslig häst som rids just som true_blue sa i första inlägget, dra tills hästen slutar dra tillbaka. Vet även att en av personerna som rider den hästen har nån sorts sendrag i händerna som inte riktigt vill ge med sig. Av allt dragande. Och den hästen går snällt med näsan i bringan, om än efter en stunds kamp... Rids den hästen "normalt" reagerar den på minimala signaler i bettet.

Edit: Tappade lite min poäng med att svara dig:crazy: Den var att den här hästen har gått från att knappt kunna gå rakt fram två meter utan att vingla nu trampas och har påbörjat piruetter. Sen hur trevligt det hela ser ut är en annan historia

Senast ändrad:

Krafften men använder i hästens mun slutar vid handleden ....
Tar man till så stora tygeltag att man drar med armarna är man fel ute....om man nu inte sitter på en häst som sticker.:mad:

Liknande trådar

Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar