Skogstokig blev jag idag :((

rubytoo

Trådstartare
:mad::mad::mad:

Var och handlade på ett större köpcentra idag och Gustav (10mån) ligger och halvsover i vagnen. När vi kommer in i den ena affären så springer det runt två pojkar i omkring 5-6års åldern och är både väldigt högljudda och drar i klädsnurrorna mm.

jag bryr mig inte speciellt mycket om detta utan går vidare dit jag skall när mamman till barnen tar tag i ena barnet och säger till honom att vara lite tystare inget illa om det alls utan helt rätt, MEN då händer det jag blev fruktansvärt arg på och det är att när mamman släpper barnet så springer han fram till min barnvagn och knuffar hårt tre gånger på den framifrån så den svajar ordentligt. Jag är glad att Gustav låg ner annars vet jag inte vad som hänt (jo han sitter i sele ;))

Då säger jag till pojken att så gör man inte varpå hans mamma talar om för mig i mycket irriterad ton att detta sköter hon för det är minsann hennes barn. Jag kontrar med att det är ju mitt barn och barnvagn han försöker att välta, då blir hon än mer irriterad och talar om för mig att jo det är hennes barn så jag skall inte säga till honom.

Jag går då därifrån för jag känner inte för att bråka i en affär över något jag anser mig ha rätt i.

Vad säger ni andra gjorde jag fel som sa till pojken som i princip försökte välta min barnvagn?

Personligen tyckte jag att mamman gjorde fel mot mig att vara otrevlig för det var ju fel av pojken att göra så, hade det varit Gustav som gjort så så hade jag först och främst bett om ursäkt för hans beteende och inte snäsa av mamman.

Detta har irriterat mig hela dagen efter det hände och att jag var så tam :mad:

Sv: Skogstokig blev jag idag :((

Enligt henne gjorde du ju fel..
Enligt mig har jag märkt att det brukar ta "bättre" skruv m utomstående säger till:D

Därmed inte sagt att jag inte också hade sagt till mitt eget barn.

Jag hade gjort precis som du, ser inget fel i att säga till andras barn om de gör något mot mig/mot mitt barn/mina djur.
Jag sa till två pojkar häromdagen. De frågade om de fick klappa min hund, visst sa jag satte henne och lät de klappa vars en gång. Sa sedan att nu måste vi gå vidare, varpå vi går och pojkarna kommer sättande efter och jagar min hund. Jag hade sonen bärandes i bilbarnstolen. Ropade in min hund, som blev rädd för pojkarna och sprang iväg en bit med dessa efter sig. Jag sade till pojkarna att de absolut inte fick jaga henne för hon blir rädd. Vi går vidare och de kommer springande igen och jagar min hund. Denna gång röt jag till ordentligt och mamman kom, tog tag i pojkarna och gick därifrån.
Min hund är inte så förtjust i barn och detta förbättrade ju inte hennes bild av barn, jävla ungar, eller ja jävla föräldrar kanske...

Självklart gjorde du rätt som sade till!!

Jag tänker inte vänta på att mamman ska uppfostra sin unge (vilket hon tydligen inte gjorde så bra ändå) där det drabbar mig/mitt barn! :mad:

Nej du gjorde inte fel.
Jag tycker det är väldigt förvånande faktiskt att mamman reagerade som hon gjorde.

Nej du gjorde inte fel.
Jag tycker det är väldigt förvånande faktiskt att mamman reagerade som hon gjorde.

Blev ju lite knepig stämning när jag fick en åthutning för att jag inte ville att hennes barn skulle välta min vagn :crazy:

Nej du gjorde inte fel.
Tycker inte det var förvånande, de flesta människor reagerar så pga psykologiska försvarsmekanismer. Detta fast de vet att den andra människan har rätt.

Nu är ju V så liten att han inte hunnit göra några hyss än, men som det känns nu så skulle jag snarare bli GLAD över att någon annan säger ifrån när den dagen kommer. Barn måste ju lära sig att respektera alla människor och i detta fall verkar det som om mamman inte hade ordning på killarna. Därför tycker jag att du gjorde mer än rätt som sa ifrån.

Jag hade också blivit helt galen om något liknande hände mig! Jag hade definitivt inte dragit mig för att ryta i rejält åt den som gjorde något mot V.

Jag skulle ocksa bli glad om ngn sa till min dotter, om inte jag var precis där och kunde säga till i det ögonblicket.

It takes a whole village to raise a child - ja, jag tycker det är Ok och faktiskt vår skyldighet att ingripa när vi ser felaktigheter. Varje gång en vuxen tiger när barn/ungdomar/vuxna gör fel sänder man signaler att detta är OK.

Då tycker jag att de flesta människor är konstiga - just såna försvarsmekanismer är ju inte till gagn för någon. Särskilt inte för pojken som gjorde fel. Det sänder ju signaler till honom att bara min mamma har rätt att säga till mig oavsett hur fel jag gör. Usch och fy !

Du gjorde helt rätt.

Tillrättavisade en unge på badet i förrgår som stod och skvätte vatten på Isak och kallade honom för allt möjligt otrevligt. Vi hade fullt sjå och få Isak att våga vara i vattnet så det var inte så lyckat när den andra ungen kom fram och bråkade

Plötsligt förstår jag ännu mer varför jag har så svårt för andras barn.. :angel: Å vilken jäkla skitmorsa rent ut sagt..!! Tycker absolut du gjorde rätt i som sa till, hade velat att nån sa till min son om han gjorde nåt opassande.

Själv så uppskattar jag när någon säger till min son bara det görs på "ett vettigt sätt". Med vettigt menar jag i en bra ton och på ett sätt så att han förstår.

Kan som exempel förklara ett ganska värdelöst sätt....min son var 2 ca och pratade högt när vi hade gäster. Pratade i munnen på dem och en av gästerna ber honom hövligt att prata med mindre bokstäver. Varpå han konstade med " Vad är små bokstäver mamma?" Få tvååringar förstår innebörden mellan stora och små bokstäver:crazy: Det hade kanske varit bättre att prata klarspråk.."XX..Du får vänta med att prata till att jag är klar"

Mamman i ditt fall skämdes nog över vad hennes barn gjorde och kopplade på en försvarsmekanism eller så tillhör hon den skaran föräldrar som bara tycker deras barn gör något fel när de själva har kontrollen att tillrättavisa och andra medmänniskor är ute och cyklar.

Av det jag läser så av mig hade du fått en ursäkt och du hade gärna fått prata min son till rätta. Precis som någon sa så brukar det ta skruv när någon annan säger till. Och jag hade absolut sagt till ungen och bitit mig i läppen och försökt vara pedagogisk när det gäller mamman.

Jag jobbar på restaurang och jag säger till barn på nästan varje arbetspass jag har. Fattar inte hur vissa föräldrar är funtade faktiskt. Det är sällan någon förälder ifrågasätter vad jag gör, men de gånger de har hänt har jag lugnt och trevligt sagt att eftersom föräldern själva inte kunde kontrollera sina barn, så tog jag mig friheten för de andra gästernas skull att säga till barnet i fråga. Sen ifrågasätter jag om det inte fungerade. Då säger alla föräldrar ja, för det fungerar väldigt bra när någon annan säger till barnen.

Jag jobbar på restaurang och jag säger till barn på nästan varje arbetspass jag har. Fattar inte hur vissa föräldrar är funtade faktiskt. Det är sällan någon förälder ifrågasätter vad jag gör, men de gånger de har hänt har jag lugnt och trevligt sagt att eftersom föräldern själva inte kunde kontrollera sina barn, så tog jag mig friheten för de andra gästernas skull att säga till barnet i fråga. Sen ifrågasätter jag om det inte fungerade. Då säger alla föräldrar ja, för det fungerar väldigt bra när någon annan säger till barnen.

Ett inlägg som lyder:

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jag tror att mamman egentligen skämdes över sitt barns beteende och tog det personligt när du gav pojken en åthutning.

Men självklart måste man få säga åt andra barn.
Speciellt när han puttade på vagnen sådär, en olycka hade ju kunnat hänt.

Blev ju lite knepig stämning när jag fick en åthutning för att jag inte ville att hennes barn skulle välta min vagn :crazy:

Risken i en sådan situation som hände dig är väll att barnet får "beröm" för det den gjorde iom att mamman sa åt dig, när du sagt till pojken.

Tycker inte du gjorde fel.

Det är allas vårt ansvar att se efter alla barn. Det är ett kollektivt ansvar. Om det fanns med "arga gubbar" som regaderade hade vårt samhälle kanske sett annorlunda ut idag?

Nu springer barn runt och pekar finger för de vet att ingen säger något.

Jag gör det. Men det gör jag å andra sidan hela dagarna på jobbet också om det behövs. Jag märker direkt på barn att de reagerar när jag säger åt dem, precis som jag skulle gjort till mina barn på jobbet. Då hajar de till. Jag tror att jag får en speciell förskoleröst och ett speciellt förskolespråk som barnen känner igen. (??)

Det är allas vårt ansvar att se efter alla barn. Det är ett kollektivt ansvar. Om det fanns med "arga gubbar" som regaderade hade vårt samhälle kanske sett annorlunda ut idag?

Nu springer barn runt och pekar finger för de vet att ingen säger något.

Barn har betett sig likadant i alla tider, det är inget nytt, de är inte värre idag.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 654
J
  • Låst
Övr. Barn Min sons(8 år) fröken har en bild av min son som en som slåss vilket är fel. Men jag är orolig för att hans självuppfattning påverkas...
Svar
8
· Visningar
1 007
Senast: Jacki
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar