Tycker det blir rätt konstigt att försöka diskutera med någon som inte vill berätta vad hen vill, och konkretisera?(klippt i citat endast pga gräns för tecken)
Vi diskuterar om varandra.
Det finns två lager här, dels den fundamentala omstruktureringen, och dels detaljerna. Jag menar att det behövs fundamental omstrukturering, och avsevärt mindre konsumtion av skogsråvara. Utifrån de premisserna kan vi sedan se på hur vi skall göra istället. Som jag skrev tidigare i tråden måste vi anpassa vårt bruk efter vad ekosystemen klarar av. Det är grundlinjen och den rubbar jag inte. Du håller inte med om att grundlinjen ska ligga där, som jag förstår det?
Och jag förstår inte heller hur du får något av vad jag säger eller vad filmen säger till att vi inte skall hugga ned några träd alls? Du drar det till sådana extremer att det inte går att diskutera på ett rimligt sätt, tycker jag.
Jag har inte heller skrivit att allt ska ske småskaligt eller utan maskiner. Återigen drar du saker så långt ifrån verkligheten så jag vet inte var jag ska börja.
Angående lokala och småskaliga så har jag inte sagt att allt (du drar in ull liksom, herregud jag talade om den bok och asp jag tagit...) ska ske på den nivån, jag sa att det är så jag får min skog att gå runt.
Du talar också om hur ful urskog är. Fult eller fint eller lättframkomligt har absolut NOLL att göra med hur skogen skall skötas. Rödlistade arter, klimatkris, och biodiversitet är grunden. Inte skönhet.
En del av det är till exempel att vi behöver överge tanken på skogen som biobränsle. Det fungerar inte som lösning på klimatkrisen. Träden växer inte tillräckligt fort och det är en så himla enkel ekvation att vi inte kan bränna snabbare än det växer att jag inte förstår att du kallar det för stollighet.
Du är överlag beklämmande negativ. Jag är inte antirealist, alla typer behövs, men att försvara status quo för att du inte kan, idag, se ekonomisk vinning på något annat sätt är för mig en del av problemet, inte lösningen.
Återigen, jag vill inte ta specifika exempel eftersom jag vill behålla min anonymitet på forumet. Du behöver inte hålla med mig, det går inte ihop i ditt huvud, etcetc, men sanningen är att det fungerar för mig, jag ser en framtid i mitt sätt att tänka och göra saker, och du gör det tydligen inte. Time will tell.
Vi är många som håller på med
mångbruk och som vill förändra hur saker görs. Hade du bemött oss med mer nyfikenhet och mindre ilska (?) så kanske det hade gått lite lättare att förstå oss också. Om du vill. Men jag tror inte att du vill, jag tror att du vill fortsätta precis som du gör nu och känna att du vet så mycket bättre än oss
Det är såklart avhängigt på andra faktorer också, till exempel huruvida marken är dikad eller inte, men med det sagt hörde jag det på Vetenskapsradion Klotet, 16 Dec 2020 (med reservation för att jag kan minnas fel och ha hört det någon annanstans, eller på ett annat datum - de har gjort mycket om skog på sistone och jag läser och lyssnar mycket på grund av förekommet intresse, men jag tror som sagt det var där).
Det brukar gå utmärkt att skapa "anonymiserade" exempel, utan att äventyra sin anonymitet.
I synnerhet som det faktiskt inte går att förstå vad du menar fullt ut. Använd gärna fina ord som biodiversitet, eller ekologi, men det finns inte en ekologi, utan det finns ett antal ekologiska system, som jackar i varandra på olika sätt.
Urskog är snårig, och risig. Det är inte speciellt vackert. Men beskriv hur du anser att skog ska skötas och varför. Och nej, jag tänker inte titta på en timslång film till.
Sammanfatta med egna ord, det lär inte någon anonymitet skadas av.
Jag har tagit upp några punkter, där jag anser att skogsbruket behöver förändras, och varför. Prova att bemöta dessa frågor.
Inte ens vad det är för något som ska ändras, varför och på vilket sätt, i den nuvarande skogsbruksdogmen, är tydligen möjlig att beskriva, utan att äventyra sin anonymitet.
All urskog är inte artrik. Vad har du fått det ifrån?
Du får gärna tycka att jag är negativ, men jag förstår inte hur du tänker dig att det där ganska luddigt beskrivna, egentligen ska fungera? Och jag är inte ett dugg arg, jag bara har ytterst svårt att begripa vad du menar?
Jag "drar in ull", därför att det är ett bra exempel på hur svårt det verkar vara att skapa något som verkligen fungerar, där de måpnga fåruppfödarna, råvaruproducenterna, ska samarbeta med de som ska producera garn, tyg, och kläder för att få fram, eller återskapa, ett system där det faktiskt går att producera en råvara hos många små lokala producenter, och att det sedan ska gå att sälja den.
Det låter otroligt, att inte kunna beskriva något lite mer konkret, vare sig hur man kan tänka sig att papper ska tillverkas lokalt, eller vad det är för ätliga plantor som ska komma från skogen, och äventyra sin anonymitet? Varför skulle man samla lavar t.ex.? Det blir liksom konstigt.
En lista på några arter, som borde samlas lär inte äventyra någon anonymitet.
Vem och hur är som ska ska få sin lön och utkomst ur vad då för något i skogen?
Hur ska vi få fram tyg och papper om vi tar bort massafabriker och sågverk?
Vad "mångbruk" då ska stå för, kanske går att beskriva i mer konkreta termer? Kanske finns det någon hemsida som kan förklara något?
Hur mycket och på vilket sätt ska skogsråvara tas ut ur skogen? Hur ska den skötas för att ge maximalt goda effekter för klimat, miljö, framtida genrationer och nuvarande ägare?
Klimatkrisen beror vare sig på skogsbruk, eller fisande kor i grunden.
Det beror på att det finns alldeles för många människor på jorden, vår art har tillåtits att bre ut sig utan all kontroll.