Skjuta sin hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 795
Sv: Skjuta sin hund!

Kan ju vara bra att veta om man hör något :)

Den som ska utföra avlivningen ska vara väl förtrogen med den aktuella

avlivningsmetoden samt förvissa sig om att djuret är dött innan vidare åtgärder

företas med kroppen.

Hund och katt

3 § Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel,

genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet i enlighet med

4-6 §§.

4 § Avlivning med narkosmedel ska utföras av en veterinär eller, under

veterinärt ansvar, av en i metoden särskilt utbildad lekman. Tillförseln av

preparatet ska ske genom intravenös eller intraperitoneal (i buken) injektion.

Den beredning som används får inte innehålla preparat med specifik

muskelrelaxerande (curareliknande) effekt.

Allmänna råd till 4 §

Vävnadsretande preparat bör tillföras intravenöst.

5 § Vid avlivning med skjutvapen får endast vapen tillåtet för jakt samt pistol

av kaliber 7,65 eller grövre användas. Skottet ska avfyras mot bakhuvudet

(nackregionen) på högst tre meters avstånd. Avlivning med pistol får dock

endast ske om vapnets mynning bringas i direkt kontakt med djurets bakhuvud.

Allmänna råd till 5 §

Det lämpligaste vapnet är hagelgevär för jaktbruk med kaliber 20

eller grövre. I andra hand kan kulgevär för jaktbruk användas.

DFS 2004:7

Saknr L 24

2

6 § Avlivning av hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras

genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför

omedelbar medvetslöshet och död.

Hittade jag åt på nätet i alla fall och det kan ju vara bra att upplysa om..Skulle tro att i de fall man hört om de som bultar, så har de likställt bult med pistol misstänker jag.

Oki, det var det där med narkos och avlivning jag snappat upp. ser nu att jag har helt fel :).
Iaf var det inte avlivning i sig jag ville ha åsikter om i denna tråd... Anser det borde finnas bättre ramar för varje ras i hur de ska jaga så att folk som får en hund som driver, enligt dem, dåligt blir skjuten. Jag har INGET mot att man avlivar en tot jaktdåre som inte kan få ett vettigt liv på annat vis. Jag ogillar skarpt den lättsinthet till att skjuta sin hund bland jägare som jag stött på. Hoppades på att få detta motbevisat i denna tråd, att så inte är fallet. Till min sorg kan jag ju se att det finns dem som inte lägger större vikt vid en hunds liv...

Fast det är ju som att säga att alla hundar som inte blir utsstjärnor/draghundsstjärnor/vall/polishund mm. bara är att skjuta av...
Alla hundar, hur bra avel man än har, kan inte bli det som förväntas. Hur bra hundar man än har kommer det alltid att födas "skit"... Att hunden inte dög till jakt kanske inte alls gör den oduglig för ngn annan på andra plan. Men det är min åsikt.

Det tål att tänkas på, men inte borde det vara så lätt att skjuta sin hund bara för att ens egna personliga åsikt säger att denna hund är dålig, när den för ngn annan vore en toppenhund! Det måste du väl kunna hålla med om att där är det ngt fel!?

varför i hela friden skulle en jägare helt lättvindigt kasta alla pengar det kostar att köpa in, föda och träna en hund? jag tror nog att de tänker till både en och två gånger om det inte finns några andra utvägar.

Vem vems åsikt skall man gå efter om inte dens som äger hunden?
Är det du som skall avgöra vilka hundar som fungerar?
PL

varför i hela friden skulle en jägare helt lättvindigt kasta alla pengar det kostar att köpa in, föda och träna en hund? jag tror nog att de tänker till både en och två gånger om det inte finns några andra utvägar.

Precis :)

Fast så tänkte inte den som ville köpa hund av Gnist ;) Så visst finns det dom som avlivar utan att bry sig om vad det kostat, träning mm.
Gör ju vanliga hundägare också.

Anser det borde finnas bättre ramar för varje ras i hur de ska jaga så att folk som får en hund som driver, enligt dem, dåligt blir skjuten. Jag har INGET mot att man avlivar en tot jaktdåre som inte kan få ett vettigt liv på annat vis.

Det finns "ramar" för hur de olika jaktraserna skall arbeta för att räknas som en god individ. Det kallas för jaktprov... Dessa jaktprov finns för alla rena jakthundsraser.

Sen att det finns hundägare som antingen är fullkomligt inkompetenta till att träna sin hund, eller hundägare som får tag på en fullkomligt inkompetent hundindivid är ju något som vi inte kan påverka. Det förekommer i alla raser oavsett inriktning... Brukshundar, vallhundar, sällskapshundar och jakthundar... alla har de individer som avlivas de för att de inte duger...
Skillnaden är att jägarna kan avliva själva....

Så hoppa inte bara på jägarna....

Senast ändrad:

Att bara skjuta av hundar och inte dockumentera detta för vidare avel är för mig inte att selektera bort gener och därmed framtida individer.. Vilket du heller inte skrev, bara som en poäng.

Fast att avliva arbetsodugliga individer är också ett sätt att selektera, om än ett hårt sådant. En död hund lämnar inga avkommor. En gång i tiden, när man inte hade råd att ha en hund "bara för att", var det ju det som gällde. Om hunden inte utförde sitt arbete tillfredsställande togs den bort. Dugliga hundar användes i avel och därmed fördes de dugliga generna vidare.

Sedan är min uppfattning (är uppvuxen bland jägare) inte alls den att jägare skjuter odugliga hundar vind för våg. Även jägare har känslor. Jag tror i princip varje jägarfamilj jag känner (inkl. min egen) har iaf en hund som bara är familjehund just för att den inte dög i skogen, men man ville inte ta bort en frisk hund.

det är klart att det finns en och annan som har mer pengar än de kan göra av med. men jag tror det ligger mer arbete bakom en genomsnittlig jakthund än en sällskapshund, och tid är också pengar. jag tror att det är betydligt vanligare att vanliga sällskapshundar avlivas för att de inte duger till ändamålet, än att jakthundar gör det.

Precis :)

Fast så tänkte inte den som ville köpa hund av Gnist ;) Så visst finns det dom som avlivar utan att bry sig om vad det kostat, träning mm.
Gör ju vanliga hundägare också.

Jo, som sagt: Idioter finns det överallt och att köpa en hund med den inställningen är inget jag stödjer, men skulle någon avliva en av mig uppfödd hund pga att den är totalt kass för ändamålet blir jag inte förbannad, men besviken givetvis att hunden inte fungerat som den ska och skulle nog fundera hur det kunde komma sig..

Har iofs inte hänt ännu att någon avlivats pga kassa egenskaper och förhoppningsvis händer det inte i framtiden heller..

Hoppas du inte tog det negativt, för var inte så jag menade.

Utan mer att folk avlivar sina hundar till höger och vänster för dittan och datten. Dvs "vanliga" hundägare.
Jag vet några som ständigt har nya hndar, för de andra var det en himla mssa "fel" på. Inte jakthundar alltså..

Jag har haft många stövare - jakthundar.
Jag kan tänka mig att det är lätt att förrringa rasens jaktinstinkt om man aldrig ägt någon.

Det är en ras som är född att jaga och tar varje chans att göra det.
De är härliga familjehundar men det i kombination som jakthund.
Att hålla en jakthund som ren sällskapshund är som att stänga in en galoppör i en box 24 timmar om dygnet.

Varför kan man inte tävla lydnad/agility osv, det borde väl aktivera hunden?
Jo visst kan man det och visst aktiverar det hunden fysiskt - men hunden får inte ändå utlopp för sin jaktlust. Sen blir det till att träna lydnad och agility i koppel annars får du snällt ta en kopp kaffe och vänta in din hund tills den slutat driva vad det nu var den tog upp...

Det finns ett bra sätt att mäta om hunden är en bra jakthund eller ej och det är jaktprov.
Jaktprov är för många mycket viktigare inom harjakt än vad själva skjutande av hare är.
Är man jägare och uppfödare så är hundens jaktprovsresultat oftast det man går efter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka