Skjuta sin hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 795
Sv: Skjuta sin hund!

Jag tycker mest du skriver goja som verkar vara bildat på hörsägen/rykten/enskilda individer.

Jag vet INGEN jägare som har skjutit en hund för att den inte duger, då är det ändå ganska många jag kan räkna in där.

Däremot vet jag en del som har skjutit/avlivat sina hundar för att de visar oönskade beteenden (typ aggressivitet, extrem dominans osv), men jag tycker att det är helt rätt i de flesta lägen.

Tvärtom tycker jag många som har hundar som inte klarar vad de kräver brukar försöka skola om hunden alt. omplacera den. Vet många som skaffat ex. en apportör som inte kan apportera och då istället gått över till kortdrivande/stötande trots att det inte är vad de vill syssla med.
Också många som skaffar en ny hund och ger bort/byter den som inte "dög"

Själv har jag 2 jyckar som inte är några stjärnor på det jag vill, men jag trälar på ändå och försöker hitta på grejer som de är bra på och som vi tycker är kul.

....jag skrev att jag grundar detta på berätteser jag hör av en jägare i vänskapskresen. så nej jag underskattar nog inte dem. dessutom verkar dessa mindre benägna att kämpa med en hund än andra, man hör ofta från FLERA håll att "äh det är väl bara att skjuta". Har en kompis vars pappa erbjöd sig skjuta hennes hund när hon var lite nere över att hennes hund i lydnaden kunde vara så svårmotiverad. Även från henne har jag hört antalet berättelser om människor som skjuter av sina hundar.
Och ja, ska det vara så att man kan skjuta sin hund för att den för en själv drev för mkt/för lite när den för en annnan vore den optimala hunden, då är det mig veterligen något helt snett med jaktvärlden. Då kan man inte med avel eller ngt avla fram en mer homogen grupp hundar som därmed skulle upfylla mer jägares krav. Inte trodde jag det var så löst!? man borde kanske sätta upp i tex standarn för hundens egenskaper hur länge och intensivt en hund av den rasen borde driva, så kan folk inte bara skjuta av djur hursom... Då får dom helt enkelt skaffa en annan ras som driver på de vis som passar dem bäst.

Ja, man får väl hoppas att det man hör är osanning. Men jag har hört det från för många håll nu för att tro att allt bara är "goja".
Jag tycker man har ett ansvar att göra det bästa av det man har.. sen om det visar sig att det inte går med hunden då kan man vidta avlivning men inte som första bästa lösning när ngn inte uppfyller ens personliga önskningar...
Sen får du tycka jag snackar hur mkt goja somhelst, jag ville bara ha andras åsiker i ämnet, peronligen tkr jag det är förkastligt om det går till på det här viset.

Hm, nja... Du tror inte att det du får höra är mer jargong än hur det går till i verkligheten?

Jag känner inte till någon jägare som går och skjuter hundar så där lättvindigt. Det går åt en hel del tid och arbete innan en jakthund kan testas fullt ut, och så benägen att direkt göra sig av med hunden är det ingen som är vad jag vet. (Sedan finns det ju idioter till allt.)

Sedan har jag stor förståelse för att många vljer att ta bort en hund som inte fungerar hellre än att omplacera den. Så himla lätt är det inte att hitta bra omplaceringshem.

Fast det där är oftast en grej de bara säger... Så låter det, precis som det kan låta annorlunda i andra kretsar.

Hittade en kattunge på en jakt för nåt år sen, utkastad i vägrenen och genast var det stoj och stim om att den kunde de ha i lerduvekastaren, dummy osv.... Jag tog hand om katten och satte in den i en tom hundbur och vi hittade ett hem på mindre än en timme.
Innan dagen var slut hade flera av dessa högljudda kommit och gullat med kissen och tyckt att de kunde ju faktiskt tänka sig att ta hem den, en katt är ju bra.

Så tomma burkar skramlar mest.

Tänk att så fort en jägare uttalat sig korkat/idiotiskt så får hela kåren pådyvlat sig den åsikten i ögonen på ickejägare :confused:

Jakthundar som inte håller måttet raderas ju iofs på detta vis från aveln och just den individen riskeras inte föra sina mindre bra gener vidare dock..

.

Nu kanske jag minns fel, men var det inte du som drog exemplet du blev arg över, valpköparen som sa att han skulle skjuta hunden om han inte skjutit älg för den innan den blev två?

Svar till Lule och dig.
Jag hoppas verkligen att det bara är en sån sak som man säger. Precis som vi i min krets brukar skojja om div saker som kan låta grymt. När jag nu fått svar av både Peter_Lundin och Gnist så låter det däremot som att det inte är ovanligt och som att det vore varje jägares rättighet att avgöra och skjuta en hund som man personligen inte anser duger. Sen tror jag att det dessutom är olagligt att avliva ett djur av annan än leg. vet. men det har jag inte svart på vitt för.

Arg??

Han fick inte köpa en valp och det var mitt val och min absoluta rättighet att göra det valet som uppfödare att inte sälja en hund till en person med den inställningen.

Jag personligen tycker som jag skrivit i tråden redan

Gnist skrev:
Jag personligen anser det vara en mindre trevlig lösning att skjuta unga hundar som inte duger, men det är inte mina hundar och därmed inte mitt val.

Var har jag eller Peter skrivit att det är vanligt eller ens att vi tycker det är ok att göra så :confused:

Det är nog betydligt ovanligare än du tror, men vi tänker logiskt på ett annat sätt och inte enbart med känslorna och blir därför heller inte lika upprörda av de få fall som vi vet om där det sker, som du uppenbarligen blir.

Och givetvis är det varje hundägares rättighet att ta beslut om att avliva sin hund.

Du ska inte inbilla dig att inte sällskapshundar som är friska avlivas, för det görs dagligen dags!

Senast ändrad:

Arg??

Han fick inte köpa en valp och det var mitt val och min absoluta rättighet att göra det valet som uppfödare att inte sälja en hund till en person med den inställningen.

Jag personligen tycker som jag skrivit i tråden redan

Självklart väljer du vem du säljer till, men exemplet visar ju på att det inte alltid är så svartvitt att "en dålig jakthund inte för vidare gener". Har man tex fött upp den själv är det inte så självklart att man vill att den faller för en kula innan tvåårsdagen. (Vilket du också skriver)

Sen tror jag att det dessutom är olagligt att avliva ett djur av annan än leg. vet. men det har jag inte svart på vitt för.

Finns inga sådana lagar. Däremot ska det ske på ett humant sätt och för det finns det regler, olika för olika djurslag.
Det är helt okej att avliva sitt eget djur med jaktvapen så länge du har licens på vapnet och dte sker på ett humant vis. Gäller det större djur finns ytterligare regler för vad som ska hända med kroppen.

*kl*

:angel:det kanske ÄR humanare o skjuta /avliva en JAKTHUND om den inte funkar i jakten, de flesta jakthundar är/har svårt att ENDAST anpassa sig till andra aktiviteter. Finns allt för många dåliga jakthundar som får sitta resten av livet bara i hundgård eller lina o vad är det för liv..

personligen skulle jag aldrig göra så om det inte var en helt fruktansvärld dålig jakthund med taskigt psyke o man verkligen försökt allt i några år minst..

prillan

Självklart väljer du vem du säljer till, men exemplet visar ju på att det inte alltid är så svartvitt att "en dålig jakthund inte för vidare gener". Har man tex fött upp den själv är det inte så självklart att man vill att den faller för en kula innan tvåårsdagen. (Vilket du också skriver)

Tror du missförstår mig lite dock.

Om den vid 2 års ålder visar sig ha totalt kassa jaktanlag, som gör att den inte duger till vad den är tänkt till och ägaren avlivar hunden så är det dennes val och just den hunden för inte vidare sina anlag.
Jag skulle bli besviken att en av mig uppfödd hund inte motsvarade vad den var avlad till och möjligen ifrågasätta och vilja veta vad som gick snett, men jag kan ju inte bli arg.

Men att köpa hund och mer eller mindre ha den förväntningen på en hund är ju förkastligt tycker jag.

Sen tror jag att det dessutom är olagligt att avliva ett djur av annan än leg. vet. men det har jag inte svart på vitt för.

Nej, det är det inte!

Har man licens/bult så är det "fritt fram" att avliva, men det ska ju göras korrekt.

Nej det är inte förbjudet, precis som Gnist säger.
Har en i min bekantskapskrets som tar ut sin vovve (har gjort så med flera vovvar), grillar några korvar och myser tillsammans i skogen. När hunden minst anar, skjuter han den. Detta är, enligt mig, det mest humana sätt att avliva sin vovve - ingen stress, på ett ställe där hunden trivs bra och känner till och bara med människor hunden känner.
Jag beundrar dem som klarar av detta. Dock anser även jag att det inte ska göras sådär hej vilt, bara för att hunden inte passar för uppgiften den har fått (t.ex. jakt), utan jag tycker man tar bort hunden när den fysiskt eller psykiskt inte orkar med mer.

Är det förbjudet menar du?

Här bultas iofs bara tamboskap och inte hundar, men man hör ju talas om det mesta..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka