Skjuta sin hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 795
P

Phakal

Är det jag som är dum i huvudet nu eller?
Tänker på "alla" dessa jägare som vind för våg bara SKJUTER sina hundar när dom inte "duger".
Nu är jag inte alls ngn jaktmänniska.. Men när en jägare står och berättar om en hund som skulle driva i skogen för första gången, att den drev från 8.00 på morgonen till 17.00 på em, så tog ägaren bara hunden och sköt den!!!!
När jag frågade VARFÖR i hela friden han gjorde det så blev svaret bara:
"ja men vad ska man med en sån hund till" :eek:
Jag kanske är naiv men jag tror visst att man inte behöver skjuta av sin hund för att den jobbar för mkt. Ok den kanske inte går att ha till jakt men då får man väl jobba med annat då?
Jag köpte min första hund för att hålla på med agility, vilket hon avskyr så så blev det ju inte, men inte fan tar man kål på hunden för det! Ok lite annorlunda situation kanske men iaf..

Detta är inte första gången jag hör om hundar man bara skjuter av när de inte duger..
Sen sa människan även följande:
"min kompis har en hund som bara driver och driver i timmar, men han vill ha dem så, hade det vart min hund hade jag skjutit den, det är jobbigt när de driver för länge...
Hade han å andra sidan haft min hund som slutar efter ett tag hade han nog skjutit den eftersom han vill att de driver längre tid än så"..:eek::idea:

Ja buke, vad säger man?

...ursäkta mitt svammlande.

Sv: Skjuta sin hund!

Dennes hund, dennes val..

Det ju också så att en ren jaktidiot inte är så mycket att hänga upp i julgranen i fråga om annan aktivering heller, då den inte kommer att fungera alls utan jakten och med detta följer även en hel del mentala problem på sikt tyvärr.

Vad många missar är att jakten finns i egenskapsgenerna.. Det gör inte ett vackert utseende eller anlag för agillity..
Man kan heller inte träna bort genetiskt betingade anlag/beteenden.

Fast det är ju inte säkert att det enda drevet var den enda anledningen till att hunden avlivades heller. Den kan ju haft andra problem för allt vad vi vet, men det är ändå ägarens sak att bestämma oavsett vad jag tycker och tänker om det hela.

Jag har ju inte skrivit att jag tyckte det var ett förnuftigt beslut..

Givetvis finns det säkert hundar som inte kommer få ett bra liv utan jakten... Vad jag upplever är dock att man många gånger inte ens försöker utan para "poff" den dög inte så jag sköt den....
Jag har själv som det kallas "hetsjakthundar" som man då inte får använda till jakt. De får gå på träningar och sen är det annan stimulans som gäller.
Som sagt nu är jag inte alls en jaktmänniska men jag har aldrig hört någon kämpa eller jobba för att antingen få hunden fungera bättre i jakt eller för att få den till en i övrigt duglig hund.... Det var där jämförelsen med tex agillity kom in.
Och borde inte en sån hund vara kanon till eftersök eller anan form av jobb med nosen det kan väl inte alltid vara så att man måste sätta kulor i skallen på hunden? Isf är jaktaveln väl inget vidare? Och ska man få ha ihjäl sin hund för att den inte passar ens egna behov när den tydligen, för ngn annan hade vart den perfekta hunden? Finns det inga ramar för vad som är en bra jakthund? Ska det vara upp till var och en att avgöra? Isf förstår jag att det skjuts av hundar, fel hem så blir det ju så...

Jag personligen är övertygad om att de flesta jägare ger hunden en bra chans även om de i likhet med mig tycker att "livet är rör kort för att hålla på med dåliga hundar". Men samtidigt är jag medveten att det bland jägarna , som bland annat hundfolk, finns de som gör förhastade o felaktiga bedömningar.
PL

Ja det är upp till var o en att avgöra om man tycker att en hund är ngt att jobba vidare med eller ej. Vem skall/kan avgöra om inte ägaren???
Skall man behöva lägga in en ansökan till SKK eller länsstyrelsen för att ta bort en hund som inte fungerar?
PL

Jag personligen är övertygad om att de flesta jägare ger hunden en bra chans även om de i likhet med mig tycker att "livet är rör kort för att hålla på med dåliga hundar". Men samtidigt är jag medveten att det bland jägarna , som bland annat hundfolk, finns de som gör förhastade o felaktiga bedömningar.
PL

Självklart är det så.
Många behåller också dessa undermåliga hundar när de köper sig en ny efter många års försök med den första.

Kanske är det också skillnad mellan vad man jagar och vad för typ av hund det rör sig om? Mkt troligt att det är så känns det som.

Nej, givetvis bestämmer var och en vad man gör med sin hund, personligen anser jag att man ska försöka med allt som går innan man tar livet av en hund..
Sen tkr jag att det är sjukt att det ska avgöras av personligt tyckande, en hund som skjuts av en jägare för att den var dålig, skulle av en annan ses som jättebra.. Det brde inte få vara så. Då kan man ju inte med avelns hjälp avla bort antalet hundar "som inte duger" utan det hela blir ju som ett lotteri när man kan få vad som. Precis som hd och andra kända problem inom vissa raser tas till hänsyn i aveln så borde även mängden jakt vägas in och göras känd hos avkommorna?

Tillåt mig dock tvivla på att din och liknade hetsjaktsraser i dagsläget är lika hårt egenskapsavlade på just jakten som ex stövare och älghundar :cool:

Jakthundar som inte håller måttet raderas ju iofs på detta vis från aveln och just den individen riskeras inte föra sina mindre bra gener vidare dock..

Jag personligen anser det vara en mindre trevlig lösning att skjuta unga hundar som inte duger, men det är inte mina hundar och därmed inte mitt val.

... Ja kanske just mina, då de är i ett par led avlade på hundar som inte brukats i jakt.
Däremot finns rena importer som i hemlandet har jagat och avkommor i sverige (varav en jag tar hand om för tillfället), jag ser ingen skillnad på den hunden och mina egna. Skulle heller inte tveka att mina skulle klara sig galant i jakt.
Sen ligger det nog däremot en skillnad i just hetsjakt och drivande jakt som jakthundar. Mina snappar ju på en framförallt synlig retning och går ju inte och driver...
Att bara skjuta av hundar och inte dockumentera detta för vidare avel är för mig inte att selektera bort gener och därmed framtida individer.. Vilket du heller inte skrev, bara som en poäng.

Jo men inte om det är upp till var och en att bestämma vad en bra jakthund är...

Jo men inte om det är upp till var och en att bestämma vad en bra jakthund är...

Vem skulle då vara bättre lämpad att avgöra det menar du om inte ägaren till individen i fråga, som känner sin hund och vet hur den fungerar :confused:

Är ju faktiskt så att en stövare som jagar på egen tass i 12 timmar faktiskt är en värdelös jakthund..

Oki kanske skrev otydligt.
Menade bara att om människa A vill ha en hund som driver i 5 timmar på samma spår utan att släppa så skjuter han en hund som driver bara i två timmar. Människa B vill istället ha en hund som bara driver två timmar och skjuter den som driver i fem.... Där är det ju ngt som är helt galet...

Jo i praktiken är det så. Och även jag frågar en gång till, skall man ha ngt sorts godkännande för att ta bort en hund som inte fungerar o vem skall ge det????
PL

Senast ändrad:

Du verkar underskatta jägares förmåga att bedömma hundar!
Lättare med vinthundar, åtminstone de som springer på bana.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka