Skjuta eller spruta

K

Kat

Vad är det som gör att det finns sådant motstånd bland vissa kattfantaster mot avlivning i form av ett skott?

I jämförelse med att åka till veterinären med en sjuk katt, så innebär "anlita jagande grannen" flera fördelar,
som att katten slipper åka bil, den kan vara kvar där den är och slipper oroas i onödan och det går väldigt, väldigt snabbt.

Sv: Skjuta eller spruta

Om det är en svårt skadat katt, som kanske blivit påkörd tex. är det ju mkt bätte att skjuta det på plats. Fast då måste det ju vara av någon som vet vad den gör.

Fast då måste det ju vara av någon som vet vad den gör.

Jag tror det är den viktigaste faktorn.

Vidare, att skjuta kan vara ett väldigt lättvindigt beslut. Katten lider iofs inte vid ett bra skott, men det fanns kanske fullgoda alternativ till avlivning?? Och katten hade kanske kunnat leva ett gott fortsatt liv om ägaren hade gjort sig lite extra besvär??

Men jag håller delvis med Kat. Det är litegrann också ett känslomässigt ställningstagande som inte håller fullt ut.

Vad är det som gör att det finns sådant motstånd bland vissa kattfantaster mot avlivning i form av ett skott?

I jämförelse med att åka till veterinären med en sjuk katt, så innebär "anlita jagande grannen" flera fördelar,
som att katten slipper åka bil, den kan vara kvar där den är och slipper oroas i onödan och det går väldigt, väldigt snabbt.

Jag har ingenting emot den metoden. Alla hundar min familj haft under min uppväxt har avlivats av jägare. Gjort på rätt sätt tycker jag att det är en bra avlivningsmetod.

Jag har inget mot metoden som sådan. Det jag ser som problemet med många "hemmavlivningar" är inte hur katten avlivas, utan att man gör det för lättvindigt. Man bryr sig inte ens om att tex leta ett nytt hem om det är så enkelt att grannen kan komma över och skjuta den.

(Eller ännu värre, man tittar inte ens på den nytillkomna katten i områden och funderar på om den har en ägare, utan skjuter den för att den "kanske är hemlös")

Jag har inget problem alls med metoden skulle dock aldrig göra det själv då jag inte vill ha som sista minne av en älskad vän, sönderskjuten i en pöl av blod.

Jag tror de flesta ser ett skott som en av metoderna som används av mindre nogräknade personer, och därmed inte alltid innebär att den som skjuter kan sin sak, eller att beslutet är noga övertänkt, även om det inte behöver vara metoden i sig som är fel. Man ska inte dra alla som avlivar hemma över en kam, men tyvärr stämmer det i alltför många fall.

Dessutom kan det kännas lite brutalt med pang, blod etc jämfört med att ge en spruta och katten bara somnar från en (vet inte hur vanligt det är med komplikationer där heller).

Jag håller med Kem och Sassy. Problemet är knappast skottet utan inställningen. Varför ta med stall/ladugårdskatten till veterinären och få den undersökt och behandlad när man lika gärna kan skjuta den på plats.

Jag undrar lite över din frågeställning Kat:

Vad är det som gör att det finns sådant motstånd bland vissa kattfantaster

Jag har aldrig varit med om det, utan som sagt inställning och anledning till skottet. Var har du mött det motståndet?
edit:
Om det är motstånd från kattägare i form av "jag vill inte avliva min katt så" är det väl inte så svårt att förstå? För många är det ju viktigt att få ta hand om kroppen efter ett älskat husdjur, vilket gör att det självklart känns svårare när katten är skjuten och kroppen skadad.

Senast ändrad:

Jag håller med Kem och Sassy. Problemet är knappast skottet utan inställningen. Varför ta med stall/ladugårdskatten till veterinären och få den undersökt och behandlad när man lika gärna kan skjuta den på plats.

Fast nu var det ju inte veterinärvård vs. skjuta det handlade om utan varför det anses vara en dålig avlivningsmetod att skjuta katten när den ska avlivas dvs. när det redan är avgjort att det är dags för katten att somna in.

Det kan handla om katter mer konstaterad njursvikt som man sjunger på sista versen eller en katt på 20 år vars leder slutligen har gett upp.

När vi har avlivat våra hundar (med gevär ute i skogen) har det ju inte varit istället för att låta veterinären undersöka dem och behandla utan det har handlat om gamla hundar med krämpor som av veterinär konstaterats endast kommer bli värre med åren.

Inställningen att en katt inte är värd veterinärvård hör till en annan diskussion tycker jag. Den inställningen finns hos både folk som väljer geväret och hos de som väljer sprutan.

Men håller du inte med om att det kan vara därför en del ser så på att använda avlivning genom att skjuta, att de (må vara att det är felaktigt) tänker sig att det i första hand är de som har den negativa inställningen till katter som väljer en sådan metod? Även om det då handlar om ett eventuellt missförstånd i siffrorna mellan hur många katter som avlivas genom att skjutas för att man inte bryr sig, och hur många som avlivas så efter att man gett vård och gått i genom alla alternativ så noggrant som någon kan önska.

Men håller du inte med om att det kan vara därför en del ser så på att använda avlivning genom att skjuta, att de (må vara att det är felaktigt) tänker sig att det i första hand är de som har den negativa inställningen till katter som väljer en sådan metod? Även om det då handlar om ett eventuellt missförstånd i siffrorna mellan hur många katter som avlivas genom att skjutas för att man inte bryr sig, och hur många som avlivas så efter att man gett vård och gått i genom alla alternativ så noggrant som någon kan önska.

Jo, jag tror att många är negativa till skjutning eftersom de tror att folk som skjuter sina djur inte bryr sig om dem på samma sätt som de som väljer "veterinäravlivning". Det är enligt mig en felaktig slutsats.

För mig som är uppvuxen i en familj där det är en fullt naturlig avlivningsmetod är det oerhört sårande att folk drar denna slutsats.

Katter och hundar avlivas av oerhört svaga skäl även hos veterinärer. Jag anser inte att inställningen har något med val av avlivningsmetod att göra och man måste kunna skilja de två sakerna åt.

Precis, det var så jag tänkte. Jag håller också med om att det är skillnad på folks inställning, oavsett metoden.

Nja, jag tror nog att du missuppfattade mig; JAG anser inte att man har otrevlig inställning genom att skjuta sina djur, jag har själv valt det alternativet vid ett tillfälle.
Det jag menade var:
Enligt Kat har folk problem med att skjuta djuret som avlivningsmetod.
Enlig mig ligger det till som du skrev ovan:
Många är negativa till skjutning eftersom de tror att folk som skjuter sina djur inte bryr sig om dem på samma sätt som de som väljer "veterinäravlivning"
och det är snarare DET som folk har problem med än skjutningen i sig. Jag inser också att alla som avlivar djur genom att skjuta dem inte har en taskig inställning till sina djur, ;) utan i många fall tvärtom, det görs som en tjänst mot djuret.
Jag känner att jag inte kan uttrycka mig ordentligt, men jag hoppas att du förstår hur jag menar. Det var inte min mening att peka finger eller såra någon som väljer att skjuta sitt djur framför att ta det till veterinären för avlivning. Liksom Kat skrev i första inlägget finns det många fördelar med ett skott.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig kunna skjuta nått av mina djur:(
det skulle inte kännas rätt. :(
Tar hellre hem en veterinär som ger sömnmedel.

Jag undrar lite över din frågeställning Kat:

Jag har aldrig varit med om det, utan som sagt inställning och anledning till skottet. Var har du mött det motståndet?

Främst hos personer i anslutning till katthem och liknande.
Jag upplever att många anser det "ovärdigt" på något vis. Plus att det är olagligt. Men den lagen antar jag är tillkommen för att inte folk ska peppra på grannens katter för att de är ute och ränner.

Jag känner en kille som avlivar djur med hagel, på långt avstånd. Han fick "äran" att ta bort vår stallkatt, som blivit påkörd och höll på att kvävas i sitt blod. Det enda blodet på honom efteråt var de från bilolyckan.

Självklart är det bra om man kan laga en katt som råkat illa ut. Men ibland finns ju inte den möjligheten, av olika skäl.

Sedan så ligger det säkert en hel del i det ni säger, att det gärna kopplas ihop med en tro om att det är folk som inte värdesätter katten som gör så.
Jag har fått många konstiga blickar genom åren för det här.

Plus att det är olagligt.

Det är inte olagligt att avliva katter med skjutvapen, inte om man är jägare och följer de föreskrifter som finns (jag tror iofs att tummas lite på de föreskrifterna men en duktig jägare vet hur man avlivar på ett bra sätt).

Problemet är ju hur man ska kunna vara säker på att det är en "duktig jägare". Skjutvapen känns lite våldsamt på ett så litet djur för mig, men om man gör det rätt har jag inget emot metoden ur djurets synvinkel.

Jag skulle aldrig kunna skjuta nått av mina djur:(
det skulle inte kännas rätt. :(
Tar hellre hem en veterinär som ger sömnmedel.

Åkte akut en lördag med vår lidande katt till Strömsholm, troligen akut livmodersinflammation enl. distr. veterinärer på telefon, ohjälplig. Alla vet. runtikring var upptagna.

Katten fick en spruta direkt, inget sömnmedel eller undersökning. Det sista katten kände var otrolig smärta, den kved i min famn, det var fruktansvärt och jag åker aldrig mer dit. Detta fick jag äran att betala nästan 1800,- för. Vi hade otur och var tvungna att ta bort vår andra katt strax efter men kunde beställa tid hos en lokal veterinär. Det gjordes lugnt och fint med sövning, tack för det!

Aldrig mer Strömsholm för avlivning! Då hade jag hellre bett någon skjuta katten så den slapp både resa och smärta. Dessvärre kände vi ingen jägare i närheten då eftersom vi var nyinflyttade.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 469
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama