Skillnaden på: Pay & Jump, banhoppningsträning m.fl

carambawinnie

Trådstartare
Nu vill jag ha lite hjälp att reda ut vad som är skillnaderna och vad som gäller på dom olika tävlingarna:

PAY & JUMP
BANHOPPNINGSTRÄNING
INBJUDNINSTÄVLING

- Skall hästen/ryttaren ha licens? Får alla starta?
- Vad gäller i klädsel?
- Vilka är skillnaderna dom i mellan?

Sv: Skillnaden på: Pay & Jump, banhoppningsträning m.fl

PAY & JUMP
Är en sk. träningstävling. Dvs, alla får vara med, man behöver inga licenser eller något sånt. I alla fall inte på min ridklubb, så jag antar att man inte behöver det på andra heller. Med träningstävling menas helt enkelt att man tränar på att tävla. Du anmäler dig innan start, betalar startavgiften, går banan, rider fram och hoppar fram innan det är din tur precis som på en riktig tävling, och du rider banan precis som vanligt. Fast det är ingen omhoppning, och vissa förenklingar i reglerna kan förekomma och du tävlar inte mot någon annan än dig själv. Ibland delas rosetter ut till alla felfria ekipage, men inte alltid.

Det är vad jag vet om p&j. Nån som har nått att tillägga kan ju göra det. :-)

Ett tillägg: Du rider banan helt på egen hand. Det finns alltså ingen tränare ute på banan som säger åt dig vad du ska göra. Vill du ändå ha någon där så får du ordna det själv.

Senast ändrad av en moderator:

Efter vad jag kommer ihåg är det lite olika regler för pay & jump och träningstävling när det gäller arrangör, höjder och säkerhet. Allt det står i TR.

Inbjudningstävling är en liten tävling där klubben bjudit in vissa andra klubbar att delta. I övrigt ter den sig som en klubbtävling (tror jag)

Läs TR där står all info :)

Jag kan lägga till lite...
För alla varianterna brukar krävas att hästen har vaccinationsintyg. För P & J brukar det stå "prydlig klädsel". I P & J brukar man också få hoppa banan färdigt även om hästen vägrar tre gånger.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 713
Senast: Reville
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 868
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar