Men vänta nu,
det finns inga mördarstenar
VA?Har du aldrig sett en mördasten?!?! Det också finns mördabrevlådor, mörda vitstorhöbalar, mördar pappers bit som springer över vägen.
Om hästen har växt upp utanför en box torde den ha sett stenar!
Ja, men vad om den hästen har bara bott runt bruna stenar så helt plötslig ser denna hästen en vit sten i skogen bland brunjord och grön skogmark? Sen beror på var hästen står så den kan focusera sina ögon att konstetera att det är bara en sten. Om hästen känner att den måste backa eller vill närmare låt hästen göra så (inte säger att den får vända och springer hem).
Man måste förstå att en häst ska få titta på saker. Men blir man själv spänd, osäker eller rent av rädd för hur hästen ska reagera på det den ser kommer den onekligen lära sig att det mesta ska man vara spänd, osäker eller rent av rädd för.
Exakt! men vad gör man då när man är rädd och osäkert? Om de får inte hoppa av äntlig er, vad skulle de gör istället att fixa hästen som är naturligt rädd att börjar med?
Håller med Älgen, sitter man o tänker på worse case senario och är spänd/orolig för ev olyckor så smittar det av sig. Vi tänker inte tyst, utan när vi tänker så ger vi signaler till omvärlden.
Jag håller med dig där med.
Jag trodde tex att min häst var tankeläsare för jag satt o tänkte på galopp o då började han galoppera. Jag tillrättavisade honom, tog ner till skritt alltså - för jag hade ju inte bett honom galoppera. Två minuter senare händer samma sak, då upptäcker jag att jag när jag tänkte på galopp samtidigt spände vänster överskänkel en aning och han började naturligtvis galoppera igen.
Och så ska det vara också. Men en männsika har inte klev up på ryggen och bara tänkt galopp han har lärt det undertiden. He knows what going to happen before it happens.
Vad vill jag säga med det? Vi sänder ut signaler hela tiden.
Yep hela tiden även när vi tror vi inte gör det. Roligast för mig är när folk säger min häst gör inte se eller så. Jag får titta på och sen berätta att det var inte konstig att de inte gjorde vad du vill för hela deras kroppspråk och energi sa till hästen gör INTE vad jag vill. Sen när jag vissa de hur de ser ut från hästens perspektiv de säger. Huh, jag har inte tänkt på det så förut. Jag håller med att det ta SÅ LITE från att göra en LB lugn häst till en RB "RUN, save your selves!!" häst.
Mitt råd igen är att ha sällskap så att TS slipper oroa o spänna sig utan kan slappna av o ha trevligt. Rid rid rid, o ha gärna med nån på volten också. Sällskap är alltid trevligt.