Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Sasse

Trådstartare
Ramlade just över en jobbannons på en islandshästgård som kräver ”islandshästvana”. Som jag förstod annonsen räcker det inte med vanlig hästvana. Så min fråga är helt enkelt vad det är som skiljer sig så fantastiskt mycket att en vanlig hästvan person inte skulle platsa på en islandshästgård? Vad är det som är så speciellt med islandshästar att bara personer med erfarenhet för islandshästar borde söka jobbet?

Jag har ju hört en del om att islandshästar visst är speciella, men jag har aldrig förstått riktigt varför. Har själv ”jobbat” på en turridningsfirma med islandshästar och tycker inte själv att det är någon stor skillnad på islandshästar gentemot andra raser. Med andra ord är jag väldigt nyfiken på vad ni andra tycker, och era svar på vad en ”islandshästvan” person innebär.

Sv: Skillnad mellan islandshästvana/vanliga hästvana?

Skillnaden är kanske bland annat att man känner till de olika gångarterna och kan förklara dem för turryttare t.e.x. Eller går så pass stor erfarenhet av att rida tölt att man kan hjälpa till att rida till turhästar. I annat fall måste arbetsgivaren kanske börja med att utbilda personen ifråga om islandshästens gångarter.

Detta är helt mina egna funderingar.

Har stått i ett islandsstall, där var ett 10 tal isisar på lösdrift och 3 "vanliga" installade. (halvblod och min arab korsning)
Våran syn på hästhållning, foder, ridning, hantering var helt olika.
Vi kom bra överens, men ingen ville lära av en annan.

Nu vill jag inte bli hängd, utan detta är hur det såg ut i just detta stallet, våra olikheter:
*Hästhållning - våra hästar fick komma in över natten, (inte sommarhalvåret) tidigare om det var blåsigt / regnigt. Täckades efter behov, då med separata inne och ute täcken, så kallad pyjamas av Isis folket. Islänningarna gick ute i ur och skur, med ett halvdant vindskydd.
* Foder våra hästar fick hö och kraftfoder anpassat efter hästen, 4 gånger per dag. Min häst fick minst, lättfödd och behöver ingen extra energi. En annan, svårfödd, kopiösa mängder hö, havre, betfor etc. Medans isisarna fick sin mat två gånger per dag, där hästarna fick dela på mängden trots någon som rullade fram och en gammal smal häst.
* Ridning vi höll igång våra hästar, 5-6 gånger per vecka, jobbade dem, hade ett mål. Vi såg till att dagen efter ett hårt pass, tog vi det lugnt.
Islänningarna kunde stå en vecka, sedan vara ute på en 2 h skogstur, komma hem drypandes av svett - ut i hagen och på det dagen efter. Sedan 1 v vila. Jag försökte förklara en gång vad jag menar med att jag jobbar hästen, så att jag får henne att jobba med ryggen - de förstod inte. Och så här vi de olika gångarterna. På något sätt får man ju hästen att tölta :angel:
*Hantering här är det inte så mycket mer än just unghäst hanteringen. Vi kunde inte förstå hur de kunde ha en 3 åring som man inte kunde få tag på. Han fick springa lös in till stället, sen knytas fast hårt så han kunde få hovar verkade.

Det är helt olika hästhållningar, och jag menar inte att islandshästar på något sett har det dåligt, men vi tänker helt olika kring våra hästar.

Detta är helt mina egna funderingar.

Har stått i ett islandsstall, där var ett 10 tal isisar på lösdrift och 3 "vanliga" installade. (halvblod och min arab korsning)
Våran syn på hästhållning, foder, ridning, hantering var helt olika.
Vi kom bra överens, men ingen ville lära av en annan.

Nu vill jag inte bli hängd, utan detta är hur det såg ut i just detta stallet, våra olikheter:
*Hästhållning - våra hästar fick komma in över natten, (inte sommarhalvåret) tidigare om det var blåsigt / regnigt. Täckades efter behov, då med separata inne och ute täcken, så kallad pyjamas av Isis folket. Islänningarna gick ute i ur och skur, med ett halvdant vindskydd.
* Foder våra hästar fick hö och kraftfoder anpassat efter hästen, 4 gånger per dag. Min häst fick minst, lättfödd och behöver ingen extra energi. En annan, svårfödd, kopiösa mängder hö, havre, betfor etc. Medans isisarna fick sin mat två gånger per dag, där hästarna fick dela på mängden trots någon som rullade fram och en gammal smal häst.
* Ridning vi höll igång våra hästar, 5-6 gånger per vecka, jobbade dem, hade ett mål. Vi såg till att dagen efter ett hårt pass, tog vi det lugnt.
Islänningarna kunde stå en vecka, sedan vara ute på en 2 h skogstur, komma hem drypandes av svett - ut i hagen och på det dagen efter. Sedan 1 v vila. Jag försökte förklara en gång vad jag menar med att jag jobbar hästen, så att jag får henne att jobba med ryggen - de förstod inte. Och så här vi de olika gångarterna. På något sätt får man ju hästen att tölta :angel:
*Hantering här är det inte så mycket mer än just unghäst hanteringen. Vi kunde inte förstå hur de kunde ha en 3 åring som man inte kunde få tag på. Han fick springa lös in till stället, sen knytas fast hårt så han kunde få hovar verkade.

Det är helt olika hästhållningar, och jag menar inte att islandshästar på något sett har det dåligt, men vi tänker helt olika kring våra hästar.

Det låter ju inte som TYPISKT islandsmänniskor direkt...

Jag tror att ju längre man har kommit i sin ridning och stallets kultur, är tävlings/träningsinriktade desto mer noga är det med allt.

Min islänningar täckas vid behov, får mat 5ggr om dagen, energibehov justeras m,h,a kraftfoder... motioneras inte riktigt så mycket som jag vill.. föl och unghästar är ledbara/spol/verkbara samt går att binda upp men pillas inte på om det inte behövs, behövs ju för att göra dom sådana men inte i övrigt.
Har kvar sin päls men "öppnas upp" med klippmaskinen efter individuellt behov.
går på lösdrift i huvudsak, kommer in på box vid uslaste vädret, mest pga utav våta hagar och att hovar inte mår bra utav det.

Senast ändrad:

Nu vet ju inte jag vad det var för typ av jobb, men handlar det om att träna hästar eller jobba som någon typ av instruktör är det ju en klar fördel om man är bekant med gångarterna och kan rida och träna en häst som kanske själv inte är helt ren/färdigutbildad. Eller, i fall med instruktör, kan det såpass bra att man kan lära ut det till andra. För det är ju något som är omöjligt att kunna om man inte själv lärt sig rida och träna de olika gångarterna korrekt först.

Tycker inte heller att det du beskriver är typiskt för islandshästmänniskor..
Min får täcke vid behov, får stå inne vid kasst väder, får kraftfoder, tränas med mål och ibland till och med ett schema och ofta för instruktör, tar det lugnt dagen efter hård träning/tävling, halvklippt under hösten. Han går på lösdrift med bra vindskydd samt skog.

Till trådskaparen: Jag tror att de söker en person med kunskap i gångartsridning som Mist också har sagt. Det ÄR stor skillnad att rida tregångare och gångartshäst. Min bästa kompis som ridit storhäst och är jätteduktig fick inte min islänning att tölta en enda steg (och det är inte för att min häst har dålig tölt).

Det låter ju inte som TYPISKT islandsmänniskor direkt...

Jag tror att ju längre man har kommit i sin ridning och stallets kultur, är tävlings/träningsinriktade desto mer noga är det med allt.

Min islänningar täckas vid behov, får mat 5ggr om dagen, energibehov justeras m,h,a kraftfoder... motioneras inte riktigt så mycket som jag vill.. föl och unghästar är ledbara/spol/verkbara samt går att binda upp men pillas inte på om det inte behövs, behövs ju för att göra dom sådana men inte i övrigt.
Har kvar sin päls men "öppnas upp" med klippmaskinen efter individuellt behov.
går på lösdrift i huvudsak, kommer in på box vid uslaste vädret, mest pga utav våta hagar och att hovar inte mår bra utav det.

:bow:

Håller helt med, knappast typisk islandshästmänniskor, snarare dålig hästhållning.

Jag jobbar i ett stall med tävlings- och avelshästar, där fölston och unghästar går på lösdrift (med stor ligghall), ridhästarna står på stall (vilket absolut inte behöver vara bättre, vill mest bara påpeka att det förekommer, betydligt oftare än folk verkar tro), får hö fyra gånger om dagen, analyserat och kompletterat med kraftfoder och tillskott efter varje individs behov. Klipps och täckas vid behov och rids/tränas med mål 4-6 dagar i veckan beroende på häst.

Vi binder visserligen inte upp unghästarna, men de kan verkas lösa, eller i vissa fall att någon håller i med grimma och grimskaft. Det jag kan se som jag skulle kunna säga är "typiskt islandshästmänniskor" i detta fallet är väl att vi har värdefulla, topptränade tävlingshästar i flockar i stora hagar där de kan röra sig fullt ut och härja fritt med sina kompisar. Fruktansvärt trist att folk ska dra alla över en kam och påstå att dålig hästhållning skulle vara typiskt för islandshästmänniskor.

Varför skulle du bli hängd? Det enda du gör är att beskriva hur det såg ut i ett specifikt stall av ganska många stall där islandshästar är uppstallade.
Dock är det synd att detta har färgat din syn på hur "vår" hästhantering ser ut.

Din beskrivning av "er" hästhållning beskriver även hur mina islandshästar har det i det stall de står (endast islandshästar) med den skillnaden att uppstallning/lösdrift beror på hästens behov.

Har man islandshästar så är det enklare med kunskaper kring islandshästridning och förhållanden, ingen ifrågasätter väl kunskaper i hoppning i ett hoppstall eller körning i ett travstall eller?

Varför skulle du bli hängd? Det enda du gör är att beskriva hur det såg ut i ett specifikt stall av ganska många stall där islandshästar är uppstallade.
Dock är det synd att detta har färgat din syn på hur "vår" hästhantering ser ut.

Din beskrivning av "er" hästhållning beskriver även hur mina islandshästar har det i det stall de står (endast islandshästar) med den skillnaden att uppstallning/lösdrift beror på hästens behov.

Håller med! Tyvärr har det blivit så svart och vitt det här med isisvärlden och storhästvärlden, iallafall som många tror :crazy: Varför inte ta det bästa av två världar? En häst är ändå en häst oavsett ras....

Min vuxna islänning tränas regelbundet och med tanke bakom träningen och upplägget av träningen, även för instruktör och vi har tävling som mål. Han får täcke vid behov, och får komma in om vädret är skit, står på box nattetid på vintern, får kraftfoder om han behöver (just nu behövs bara proteintillskott), gick inte inte stor unghästflock innan han blev inriden utan gick hemma hos mig med min andra häst. Min 1 åring kan ledas och hanteras lagomt mycket, han står också inne vid behov, går inte i unghästflock och kommer inte göra heller.

Svarar alla.

Som sagt så var detta exempel från ett specifikt stall, och ja, jag erkänner att det här format min syn av islandshäst världen.

Jag vet att alla inte har det så, men eftersom det är det enda jag sett och även fått för mig är vanligt (bara att läsa olika trådar här på buke) så är det så jag över lag ser hur man håller islandshästar.

Men precis som det finns olika varianter av halvblod - skogsmullar, hopphästar eller dressyrhästar så finns det klart olika sätt att rida och hålla sin islänning.

Bra ni upplyser mig och andra :bow:

Håller med! Tyvärr har det blivit så svart och vitt det här med isisvärlden och storhästvärlden, iallafall som många tror :crazy: Varför inte ta det bästa av två världar? En häst är ändå en häst oavsett ras....

Min vuxna islänning tränas regelbundet och med tanke bakom träningen och upplägget av träningen, även för instruktör och vi har tävling som mål. Han får täcke vid behov, och får komma in om vädret är skit, står på box nattetid på vintern, får kraftfoder om han behöver (just nu behövs bara proteintillskott), gick inte inte stor unghästflock innan han blev inriden utan gick hemma hos mig med min andra häst. Min 1 åring kan ledas och hanteras lagomt mycket, han står också inne vid behov, går inte i unghästflock och kommer inte göra heller.

Men då kan man ju återigen fråga sej VAD är skillnaden att som HÄSTSKÖTARE jobba i ett stall med travhästar/isisar/nordisar/fullblod/halvblod ?
Visst finns det skillnader så är det ju... Men om jag har ett stall med bara halvblod (tex) så söker jag inte folk med "halvblodserfarenhet" jag söker efter bra "hästfolk"... Om de sen jobbat inom travet/löp/isisar eller minishettisar är totalt irrelevant. Har personen bra hästsyn så är det en jag anställer...

För visst är det olika syn på hästar i olika "läger" det går ju inte att komma ifrån , men de innebär ju inte att man inte "kan" hästar bara för att man hållt på med fel inriktning ? Så om det nu är hästskötartjänst borde inte "islandshästvana" vara ett måste. Ska man va med på turridning och va instruktör förstår jag det, men nu efterfrågades just hästskötare.

Alla som börjar i travstall kommer inte från travfamiljer innan de hamnar där, man lär sej "jargongen" i ett travstall vartefter... Även om jag kan tänka mej att frasen "bör kunna sela ut" för att bli anställd av en travtränare, men det är ju heller ingen genikrävande del. Man lär sej rätt snabbt...

Nu har jag ingen koll på den arbetssidan... det kanske är så många som söker hästjobb numer att man måste specificera sej mer för att få mindre ansökningar ?

Men då kan man ju återigen fråga sej VAD är skillnaden att som HÄSTSKÖTARE jobba i ett stall med travhästar/isisar/nordisar/fullblod/halvblod ?

Var står det att det är ett hästskötarjobb? Det kan ju vara ett jobb där det ingår tillridning, inridning osv där kunskap om gångarterna är otroligt väsentlig.

Det behöver inte vara nån skillnad, men det står ingenstans här att det handlar om ett hästskötarjobb? Personligen har jag aldrig varit med om någon som sökt enbart hästskötare till ett islandshäststall, alla jag vet som sökt någon (inklusive annonser jag sett) så ingår det någon form av ridning och då har det självklart betydelse vad man har för vana sen innan.

Visst finns det skillnader så är det ju... Men om jag har ett stall med bara halvblod (tex) så söker jag inte folk med "halvblodserfarenhet" jag söker efter bra "hästfolk"... Om de sen jobbat inom travet/löp/isisar eller minishettisar är totalt irrelevant. Har personen bra hästsyn så är det en jag anställer...
Även om det ingår arbetsuppgifter som är specifik för grenen och som kräver erfarenhet av den för att fungera utan längre upplärning?
För visst är det olika syn på hästar i olika "läger" det går ju inte att komma ifrån , men de innebär ju inte att man inte "kan" hästar bara för att man hållt på med fel inriktning ? Så om det nu är hästskötartjänst borde inte "islandshästvana" vara ett måste. Ska man va med på turridning och va instruktör förstår jag det, men nu efterfrågades just hästskötare.
Det är få ställen som vill ha rena hästskötare, det blir så dålig flexibilitet om man inte kan hugga i där det behövs.

Alla som börjar i travstall kommer inte från travfamiljer innan de hamnar där, man lär sej "jargongen" i ett travstall vartefter... Även om jag kan tänka mej att frasen "bör kunna sela ut" för att bli anställd av en travtränare, men det är ju heller ingen genikrävande del. Man lär sej rätt snabbt...
Men vill man ha någon som kan det och dessutom kan köra enklare jobb vid behov så är det praktiskt med någon med erfarenhet.

Ska man ha en beridare som ska hålla igång hästarna vill man inte först lära upp beridaren hur man rider 5 gångarter. Och olika hästar har olika beteende och signaler för att hitta gångarten och det lär man sig bara genom att rida många olika islandshästar. Man måste få in känslan i ryggmärgen för att känna hur gångarterna är. Annars kan man få en 12 gångare ;)

Jag sökte länge innan jag hittade en islandskunnig beridare som kunde hjälpa oss med att hålla igång unghästarna.

Visst är det skillnad på att rida tre eller fem gångarter.

Rolle
IpL

Om du har jobbat på en turridningsgård så borde du väl veta vad som är skillnad?

Det måste väl vara vanan av tölt och pass. Den har ju inte de som inte är vana islandshästar.

Det måste väl vara vanan av tölt och pass. Den har ju inte de som inte är vana islandshästar.

Snarare att veta hur man löser olika typer av takt problem som kan uppstå, är det turridningsstall kan vissa hästar tas ur verksamheten för tillridning av t ex turledare. Alla hästar bibehåller ju inte sina gångarter utan behöver lite hjälp mellan varven.

Här är det ju bra att ha tidigare erfarenhet av islandshästar.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 353
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Vi kom att prata om rekrytering på jobbet. Om hur många av det totala antalet kvalificerade sökare som eg kallas på intervju osv. När...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 723
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 048
Senast: Åsa A
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar