Skillnad mellan avsaktning och upptag

Sv: Skillnad mellan avsaktning och upptag

Det är ingen som hindrar dig att ta i innertygeln vid avbrott, fortsätt du med det...

jag gör som fio, dvs jag försöker göra minst möjligt! inga skumma skänkelplaceringar eller udda tygeltag.

Varifrån har du fått det?????????

Tja R. Klimke, Klaus Balkenhol, Conrad Schumaker, Christoffer Hess osv Jag kan fortsätta....

Nu är det ju bara din dotter här i tråden som har någon konstig ide´om detta att ta i innertygeln i avbrottet och inget som någon annan här i tråden ägnar sig åt som du själv kan se...

Senast ändrad:

Tja R. Klimke, Klaus Balkenhol, Conrad Schumaker, Christoffer Hess osv Jag kan fortsätta....

Nu är det ju bara din dotter här i tråden som har någon konstig ide´om detta att ta i innertygeln i avbrottet och inget som någon annan här i tråden ägnar sig åt som du själv kan se...

Jo Bosse Tibblin lär ut ridning på ett väldigt konstigt sätt.

Ja han har lite märkliga saker för sig ibland.. Det är han och Schönemann...

Ja de och alla dem som gick på Strömsholm under samma period och när Bosse var lärare där. Speciellt med tanke på att det kommer från Tyskland från början.

Ja de och alla dem som gick på Strömsholm under samma period och när Bosse var lärare där. Speciellt med tanke på att det kommer från Tyskland från början.

Fast det gör det inte... den svenska utbildningen har hoppat över den tyska i många steg. Att rida med innertygeln har aldrig funnits med i den tyska ridningen. Särskilt Janne vet jag är mkt för innetygel-ridning och lär ut så oxå. Alla Jannes elever fick på moppo av C.Schumaker för just detta.

Bosse har väl iallafall nu vad jag har förstått gått ifrån innetygel-ridningen om man får tro de elever som jag har kontakt med.

Fast det gör det inte... den svenska utbildningen har hoppat över den tyska i många steg. Att rida med innertygeln har aldrig funnits med i den tyska ridningen. Särskilt Janne vet jag är mkt för innetygel-ridning och lär ut så oxå. Alla Jannes elever fick på moppo av C.Schumaker för just detta.

Bosse har väl iallafall nu vad jag har förstått gått ifrån innetygel-ridningen om man får tro de elever som jag har kontakt med.

Fast du kan väl inte koppla ihop att lösgjöra med samsidiga innerhjälper och att krama en lätt kram om tygeln när man saktar/bryter av? Dessutom är det bättre att kunna rida med samsidiga hjälper och ha en mjuk och lösgjord häst än att helt leva i en ilusion om sin egen hjälpgivning.

Att påstå att de som svarat i denna tråden inte rider med handen är faktiskt absurt när man ser kort på dessa eller ser dem rida i verkligheten.

Fast du kan väl inte koppla ihop att lösgjöra med samsidiga innerhjälper och att krama en lätt kram om tygeln när man saktar/bryter av? Dessutom är det bättre att kunna rida med samsidiga hjälper och ha en mjuk och lösgjord häst än att helt leva i en ilusion om sin egen hjälpgivning.

Att påstå att de som svarat i denna tråden inte rider med handen är faktiskt absurt när man ser kort på dessa eller ser dem rida i verkligheten.

Fast jag tror du läser in fel innebörd i det jag skriver.

Jag har inte påstått att ingen rider med handen :confused: Jag skulle nog påstå att ALLA som har tyglar rider med handen mer eller mindre, frågan var ju om man medvetet bryter av med innerhanden eller ej och det är ju bara du som gör i denna tråden.

Att komma bort från innertygeln är ju inte = att inte använda handen alls utan mer att använda den diagonala hjälpgivningen som innerskänkel till yttertygel, att då lägga till innertygeln i ett avbrott är helt onödigt och inte alls så särskilt vedertaget utan snarare förbjudet om du har en Tysk instruktör. Har du en lite mer utbildad häst behöver du i stort sett bara spänna till i ländryggen för att hästen skall bryta av. Det gäller ju att förfina hjälpgivningen så mkt det bara går.

Att komma bort från handen är inte heller vad jag menar med att inte använda handen alls utan du måste ju naturligtvis använda handen på olika sätt genom att ställa i nacken , göra hästen rundare i nacken osv , sen är det ju skillnad på det och att handrida men det tror jag oxå du vet.

Att komma bort från handen är = att få hästen på sätet och med enbart små vinklingar i handlederna kunna ställa i nacken och göra hästen rundare.

Fast jag tror du läser in fel innebörd i det jag skriver.

Jag har inte påstått att ingen rider med handen :confused: Jag skulle nog påstå att ALLA som har tyglar rider med handen mer eller mindre, frågan var ju om man medvetet bryter av med innerhanden eller ej och det är ju bara du som gör i denna tråden.

Att komma bort från innertygeln är ju inte = att inte använda handen alls utan mer att använda den diagonala hjälpgivningen som innerskänkel till yttertygel, att då lägga till innertygeln i ett avbrott är helt onödigt och inte alls så särskilt vedertaget utan snarare förbjudet om du har en Tysk instruktör. Har du en lite mer utbildad häst behöver du i stort sett bara spänna till i ländryggen för att hästen skall bryta av. Det gäller ju att förfina hjälpgivningen så mkt det bara går.

Att komma bort från handen är inte heller vad jag menar med att inte använda handen alls utan du måste ju naturligtvis använda handen på olika sätt genom att ställa i nacken , göra hästen rundare i nacken osv , sen är det ju skillnad på det och att handrida men det tror jag oxå du vet.

Att komma bort från handen är = att få hästen på sätet och med enbart små vinklingar i handlederna kunna ställa i nacken och göra hästen rundare.

Om du anser att det är min ide att ha samma system genom hela hästens utbildning vet jag inte riktigt vad du strävar efter? Trodde det var vad alla som höll på med hästar strävade efter.

Eller testa personangrepp på flera av våra A-tränare när du inte gillar mina argument ser jag inte heller vad det leder till.

Eller att det skulle vara förbjudet från Tyskarnas sida att krama i innertygeln i övergång vet jag inte riktigt var du fått det ifrån eftersom väldigt många som både jobbat/jobbar där och tränat/tränar där gör så och aldrig har fått en endaste negativ kommentar om det.

Det samma med utbildade hästar. Vad drabbas de av för negativa konsekvenser av att man fortsätter att ge samma hjälper även fast samlingsgraden höjts? Att förfina hjälperna är inte samma sak som att ta bort dem.

Eftersom jag varken förstår hur du resonerar eller vart du vill komma tror jag inte det finns någon mening med att jag svarar fler gånger.

Även minoritets argumentet vad spelar det för roll? De som inte stödde häxbräningarna var också i minoritet, innebär det att de hade fel?

Som sagt fortsätt du med att göra som du vill, så gör vi andra som vi vill.

Fast jag tror att de är få förunnat att kunna göra en förhållning utan att dra i tyglarna. Hur utopi det än låter så skulle jag ljuga om jag sa att jag inte använde tyglarna båda för att få hejd på min häst och för att göra en upptagning.

En förhållning för mig är en kram på ytter, väntar tills hästen svarar så mycket som jag vill, sen drivning för att åka vidare.

Men att samla i galoppen utan tygelförhållning (men självklart ha kontakt i tygeln) är inte så utopiskt:confused: Det kan jag nog påstå att jag kan göra, inte alltid men det är som sagt inte alls omöjligt, beror på omständigheter, helt enkelt. Förhåller i sätet, så som flera skrivit.

Men det enda som sägs här dessutom är väl att man mer och mer förfinar hjälper och att så mycket som möjligt ha hästen över på säteshjälperna? Även övergångar neråt utan några tydliga förhållningar (och särskilt inte i inner) känns helt överkomligt, det är en fråga om att ha hästen på hjälperna helt enkelt, det känns inte alls ouppnåeligt - med rätt grund lagd i arbetet, bland annat. Sånt är färskvara och måste underhållas, helt enkelt, det är väl där det brister hos de flesta i alla fall för mej.

Senast ändrad av en moderator:

En förhållning för mig är en kram på ytter

Att krama ytter var ju inte det som var problemet, utan om man också skulle krama inner..... Jag vet att det finns de som lär ut kram på inner som quigley säger, - tyvärr. Ytter - inner, i den ordningen, har jag hört tränare säga. (Men jag gör det inte- däremot krama ytter . ja)

Jag är helt med på att man har lärt ut så förr.

Jag spänner inte till ngt för då samlar hästen sig mer o fortsätter galoppera.
Den ska ju fortsätta galoppera utan skänkelns hjälp.

Jag blir nog passiv-andas uuut o börjar rida i andra-tredje steget i trav.
Jag... som fattar med en kram på inner- hästen komprimerar sig:angel:

Äsch. Det glömmer jag bort. Kanske ibland i serier.

Svårt det här att tänka hur man gör:crazy:

Men att samla i galoppen utan tygelförhållning (men självklart ha kontakt i tygeln) är inte så utopiskt:confused: Det kan jag nog påstå att jag kan göra, inte alltid men det är som sagt inte alls omöjligt, beror på omständigheter, helt enkelt. Förhåller i sätet, så som flera skrivit.

Men det enda som sägs här dessutom är väl att man mer och mer förfinar hjälper och att så mycket som möjligt ha hästen över på säteshjälperna? Även övergångar neråt utan några tydliga förhållningar (och särskilt inte i inner) känns helt överkomligt, det är en fråga om att ha hästen på hjälperna helt enkelt, det känns inte alls ouppnåeligt - med rätt grund lagd i arbetet, bland annat. Sånt är färskvara och måste underhållas, helt enkelt, det är väl där det brister hos de flesta i alla fall för mej.

Jag tycker inte heller att bryta av till trav utan att dra i tyglarna är någon större bedrift faktiskt, inte heller att göra en upptagning :crazy: Jag vågar nog lova att både du och jag flash inte lever i en utopi ;)

Som sagt fortsätt du med att göra som du vill, så gör vi andra som vi vill.

Ja eftersom du inte svarar på det jag skriver och så vitt jag vet varken är utbildad tränare eller rider GP litar jag nog mer på de som utbildat mig och den skrivna litteraturen som finns kring ämnet, än på dig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka