Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ingen som hindrar dig att ta i innertygeln vid avbrott, fortsätt du med det...
Så du anser att en kram om tygeln är att ta i hästen?
Ja eftersom målet är att INTE ta i innertygeln i avbrottet
Varifrån har du fått det?????????
Tja R. Klimke, Klaus Balkenhol, Conrad Schumaker, Christoffer Hess osv Jag kan fortsätta....
Nu är det ju bara din dotter här i tråden som har någon konstig ide´om detta att ta i innertygeln i avbrottet och inget som någon annan här i tråden ägnar sig åt som du själv kan se...
Jo Bosse Tibblin lär ut ridning på ett väldigt konstigt sätt.
Ja han har lite märkliga saker för sig ibland.. Det är han och Schönemann...
Ja de och alla dem som gick på Strömsholm under samma period och när Bosse var lärare där. Speciellt med tanke på att det kommer från Tyskland från början.
Fast det gör det inte... den svenska utbildningen har hoppat över den tyska i många steg. Att rida med innertygeln har aldrig funnits med i den tyska ridningen. Särskilt Janne vet jag är mkt för innetygel-ridning och lär ut så oxå. Alla Jannes elever fick på moppo av C.Schumaker för just detta.
Bosse har väl iallafall nu vad jag har förstått gått ifrån innetygel-ridningen om man får tro de elever som jag har kontakt med.
Fast du kan väl inte koppla ihop att lösgjöra med samsidiga innerhjälper och att krama en lätt kram om tygeln när man saktar/bryter av? Dessutom är det bättre att kunna rida med samsidiga hjälper och ha en mjuk och lösgjord häst än att helt leva i en ilusion om sin egen hjälpgivning.
Att påstå att de som svarat i denna tråden inte rider med handen är faktiskt absurt när man ser kort på dessa eller ser dem rida i verkligheten.
Fast jag tror du läser in fel innebörd i det jag skriver.
Jag har inte påstått att ingen rider med handen Jag skulle nog påstå att ALLA som har tyglar rider med handen mer eller mindre, frågan var ju om man medvetet bryter av med innerhanden eller ej och det är ju bara du som gör i denna tråden.
Att komma bort från innertygeln är ju inte = att inte använda handen alls utan mer att använda den diagonala hjälpgivningen som innerskänkel till yttertygel, att då lägga till innertygeln i ett avbrott är helt onödigt och inte alls så särskilt vedertaget utan snarare förbjudet om du har en Tysk instruktör. Har du en lite mer utbildad häst behöver du i stort sett bara spänna till i ländryggen för att hästen skall bryta av. Det gäller ju att förfina hjälpgivningen så mkt det bara går.
Att komma bort från handen är inte heller vad jag menar med att inte använda handen alls utan du måste ju naturligtvis använda handen på olika sätt genom att ställa i nacken , göra hästen rundare i nacken osv , sen är det ju skillnad på det och att handrida men det tror jag oxå du vet.
Att komma bort från handen är = att få hästen på sätet och med enbart små vinklingar i handlederna kunna ställa i nacken och göra hästen rundare.
En förhållning för mig är en kram på ytter
Men att samla i galoppen utan tygelförhållning (men självklart ha kontakt i tygeln) är inte så utopiskt Det kan jag nog påstå att jag kan göra, inte alltid men det är som sagt inte alls omöjligt, beror på omständigheter, helt enkelt. Förhåller i sätet, så som flera skrivit.
Men det enda som sägs här dessutom är väl att man mer och mer förfinar hjälper och att så mycket som möjligt ha hästen över på säteshjälperna? Även övergångar neråt utan några tydliga förhållningar (och särskilt inte i inner) känns helt överkomligt, det är en fråga om att ha hästen på hjälperna helt enkelt, det känns inte alls ouppnåeligt - med rätt grund lagd i arbetet, bland annat. Sånt är färskvara och måste underhållas, helt enkelt, det är väl där det brister hos de flesta i alla fall för mej.
Som sagt fortsätt du med att göra som du vill, så gör vi andra som vi vill.