Skillnad mellan avsaktning och upptag

Sv: Skillnad mellan avsaktning och upptag

Det samma med utbildade hästar. Vad drabbas de av för negativa konsekvenser av att man fortsätter att ge samma hjälper även fast samlingsgraden höjts? Att förfina hjälperna är inte samma sak som att ta bort dem.

Vissa saker använder man kanske på en grön häst för att förstärka så att den förstår bättre, en tillfällig övertydlighet kan man säga, men så fort hästen förstår finns väl ingen anledning att fortsätta vara övertydlig? Varför göra något som inte har någon som helst funktion liksom? Som kanske istället har en mer negativ effekt om man använder det regelmässigt.

Har du stödhjul hela livet när du cyklar, för att du hade det som treåring:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Vissa saker använder man kanske på en grön häst för att förstärka så att den förstår bättre, en tillfällig övertydlighet kan man säga, men så fort hästen förstår finns väl ingen anledning att fortsätta vara övertydlig? Varför göra något som inte har någon som helst funktion liksom? Som kanske istället har en mer negativ effekt om man använder det regelmässigt.

Har du stödhjul hela livet när du cyklar, för att du hade det som treåring:confused:

Fast en kram i innertygeln är inte att vara övertydlig. Om man lärt sig som jag, det som står i tex Ridlära (Bosse) så har det en funktion även på GP-hästar. Och konstigt nog kan båda de hästar jag har som är utbildad till svår dressyr det. Även fast den ena är utbildad i Danmark av en dansk beridare utbildad i Danmark som tävlar GP. Den andra en svensk häst utbildad av en svensk som själv är utbildad i Tyskland och rider GP.

Fast en kram i innertygeln är inte att vara övertydlig. Om man lärt sig som jag, det som står i tex Ridlära (Bosse) så har det en funktion

Som är....? Ursäkta om jag har missat om du har förklarat det förrut. Jag ser inte funktionen på en utbildad och välriden häst:confused:

Fast en kram i innertygeln är inte att vara övertydlig. Om man lärt sig som jag, det som står i tex Ridlära (Bosse) så har det en funktion även på GP-hästar. Och konstigt nog kan båda de hästar jag har som är utbildad till svår dressyr det. Även fast den ena är utbildad i Danmark av en dansk beridare utbildad i Danmark som tävlar GP. Den andra en svensk häst utbildad av en svensk som själv är utbildad i Tyskland och rider GP.

Det kan min 6 åring med även om ingen lärt honom det... Så det är inte tal om att man lär hästen som du tror.... Utan man hindrar det inre benparet och därför så bryter hästen av.

Jag antar att du inte byter yttertygel innan nya bytet heller då för att ge plats åt innerbak (kan du läsa om i tex Kyras bok bla) eftersom det blir en halvhalt på innertygeln (som är nya ytter)och i ditt fall borde hästen då bryta av till trav istället för att byta.

Senast ändrad:

Det kan min 6 åring med även om ingen lärt honom det... Så det är inte tal om att man lär hästen som du tror.... Utan man hindrar det inre benparet och därför så bryter hästen av.

Jag antar att du inte byter yttertygel innan nya bytet heller då för att ge plats åt innerbak (kan du läsa om i tex Kyras bok bla) eftersom det blir en halvhalt på innertygeln (som är nya ytter)och i ditt fall borde hästen då bryta av till trav istället för att byta.

Se där, om en outbildad häst förstår en hjälp första gången man använder den, varför då inte utnyttja och förfina den hjälpen så hästen får en logisk och systematisk utbildning?

Du kanske inte skulle anta så mycket?

Se där, om en outbildad häst förstår en hjälp första gången man använder den, varför då inte utnyttja och förfina den hjälpen så hästen får en logisk och systematisk utbildning?

Du kanske inte skulle anta så mycket?

om du läser mitt inlägg längre upp så har jag skrivit att det lärs ut och att man har använt det på unghästar och på ridskolor eftersom ridinstruktörerna gick efter Tibblins ridlära förr i tiden.

Varför jag inte vill använda ett tygeltag som hindrar det inre benparet är att jag vill att hästen skall sätta under innerbak och framförallt innerbakknä i avbrottet till trav och använder du innertygeln så hindrar du hästen att göra detta.

Jag använder sätet så att hästen kan runda upp innan avbrottet och inte sätta ner innerbak för tidigt som det blir om du tar i innertygeln eftersom tygeltaget är och skall vara hindrande.

DÄRFÖR används inte det i det tyska systemet av de klassiskt utbildade som jag har erfarenhet av, tex Klimke, Balkenhol, Hess, Schumaker.

Eftersom man i det tyska systemet vill ha bort hästen från innertygeln så är det inte så logiskt att använda den i avbrott osv. Inte heller då om man skall byta med fri innertygel av orsaker jag skrev ovan.

Senast ändrad:

Men ok, eftersom jag inte har något bättre för mej så slog jag upp vad GP-ryttaren Kyra säger om det här ur utbildningssynpunkt som vi diskuterar här i tråden.

Jag citerar (först beskriver hon hur man lär en häst förhållande tygeltag)

" Samtidigt som jag gör det här (förhåller alltså) fixerar jag mitt säte, min vikt, ------- Den här fixeringen av sätet, som innebär att man spänner mellangärdets muskler, kommer efter ett tag att vara tilräckligt för att bromsa hästen."

Det här kommer då från en GP-ryttare osv, eftersom du ville prata om dem:)

Inget öht om innertygel:confused: Vad tänker du om det? Är det inte logiskt eller systematiskt då?

Precis så upplever t o m jag att det fungerar, även om jag inte själv har tillräcklig bålstabilitet för att rida som jag skulle önska så är det här helt logiskt för mej och mitt mål som jag jobbar mot och som också fungerar så faktiskt när jag lyckas lägga den rätta grunden i ridningen. På en inte lika välriden häst som en GP-häst så måste man varje ridpass lägga rätt grund, i alla fall jag. Det beror på ryttaren till största delen vad man uppnår men målet är rätt självklart för mej och jag förstår inte hur du tänker som absolut vill behålla något som kanske i inledningen var som stödhjulen på cykeln för att få rätt svar:confused:. Sen tar du allteftersom de där "stödhjulen" eftersom de även hindrar när du vill förfina din cykling, eller hur;) Du behövde dem för att öht hålla dej upprätt men när det inte behövs längre varför ha dem kvar:confused:

Jag menar att även om du nu valt att använda inner i avbrott från början (vilket jag inte gör men OM) så varför göra det sen när det inte finns behovet?

Eftersom du även roar dig med banhoppning & fälttävlan, undrar jag hur du förhåller där, med ryggmusklerna i fältsits???

Eller kanske du aldrig förhåller i terrängen :devil:

Nu är jag inte ens i närheten av fios nivå i det ena eller andra men lägger men
ändå i och svarar bara för mej själv. Jag tycker det där var en jättemärklig fråga:confused: Men jag kanske missförstår den?

Naturligtvis får man ta förhållningar i tygeln oftare om man hoppar eller rider i terräng men utan att använda mage och rygg så sitter man väl ändå rätt löst:crazy: Självklart använder man sitt säte att bromsa med även i fältsits!

Min hopptränare som dessutom är ft-ryttare fö, :D är väldigt noga ang hur vi använder magen och bålen när vi bromsar upp, i själva verket får vi jobba väldigt mycket med det. Ska vi variera antalet språng mellan hinder så inte sjutton får man sitta och enbart förhålla i handen, det kommer man inte långt med, inte på min häst i alla fall, det är sätet man rider med i lika hög grad som i dressyren.

Och ute i terräng är det knappast genom armstyrka:o man får tillbaka hästen, visst får man förhålla i handen också, men främst är det sätet som bromsar, och kontrollerar. Eller hur tänker du:confused:
Principen är faktiskt samma, (även om det kanske inte så ofta handlar om avbrott till trav:cool: men att reglera galoppen är ju samma.) Man får förstärka med en ev kraftigare förhållning då och då men man ska ha hästen "på sätet" s a s i allra högsta grad och målet är även där att ha en lätt kontakt i handen. Sen kan omständigheter, häst, osv göra det svårare precis som i dressyren. Det ändrar inte målen.

Men jag antar att du redan vet allt det här så jag förstår inte din fråga:confused: Och vad hade det med användandet av innertygeln att göra?

Eftersom du även roar dig med banhoppning & fälttävlan, undrar jag hur du förhåller där, med ryggmusklerna i fältsits???

Eller kanske du aldrig förhåller i terrängen :devil:

Förhålla i terrängen är bara för gamla gubbar :devil:

Jo klart jag förhåller men knappast på innertygeln :confused:

Dessutom använder jag magmusklerna vilket går utmärkt att göra i fältsits , det går ju inte att bara dra i tygeln då får man ju knappast stopp.

Du har ju en bra bild på det på eran fux i terrängen vill jag minnas, en unge som hänger i tygeln och det händer nada :devil:

kl
Läst eran diskussion och som vanligt så tycker jag heelt annorlunda :o
Mitt sätt att se detta med en kram på inner i avbrott så stoppar man väll ändå ytter bakben ? Lika väl som en icke lösgjord innersida ofta ger fel galopp och en för stum innerhand likaså får mig att dra slutsatsen att tygeln har en diagonal inverkan.

Vi rider jö diagonalt, hästen kompenserar ofta diagonalt och jag tror att handen korrigerar diagonalt bakåt, eller ?
Huruvida det är fel att förtydliga med en kram i inner ser jag som obetydligt om man nu gör detta tillsammans med sätet som flera har beskrivit.

Träningsmässigt kramar jag inte med inner utan bara med sätet men det har hänt tävlingmässigt att jag förtydligat i lätta klasser från arbetsgalopp, för att få ett mera distinkt avbrott då min pålle har en tendens till att "vika in" bakbenen dvs samla om jag bara andvänder sätet, som har bedömts negativt från vissa domare.
Från samlad galopp andvänder jag mig av sätet med en halvhalt först, och sen avbrott för att hästen ska ta övergången bakifrån.

Fio - har du tagit över rollen från sus och blandar in tysk ridning ;) vi är i sverige :idea:

Senast ändrad:

Men att samla i galoppen utan tygelförhållning (men självklart ha kontakt i tygeln) är inte så utopiskt:confused: Det kan jag nog påstå att jag kan göra, inte alltid men det är som sagt inte alls omöjligt, beror på omständigheter, helt enkelt. Förhåller i sätet, så som flera skrivit.

Jag vet inte om jag missförstår dig här men inte samlar man genom att förhålla ??
Jag samlar genom att hålla kvar för säten men aktivera med halvhalter där jag tillför energi-drivning först med en underskänkel om det behövs....att alltid tänka på att tillföra energi i halvhalt - samla ger kadens och vinklade leder, att förhålla gör hästen flack dvs bara korta gångarten, som jag ser det.

Fast blir inte hela hästen låst om man tar förhållningen i innertygeln, i alla fall om man, som jag, inte har tajming som Isabelle Werth? Jag föreställer mig det, att övergången visserligen blir distinkt men också tämligen låst o kantig?
Jag har fått lära mig att förhålla på yttertygeln, om tygeln behöver användas, och vara väldigt försiktig med innetygeln. Nuvarande hästen gör mjuka avsaktningar från trav o galopp om jag fixerar sätet o lägger till överskänkeln. Jag tom flyttar fram händerna en anings aning för att inte råka ta i hennes mun. Då blir det flyt o driv i steget direkt efter avsaktningen. Flum flum, kanske?

Du har ju en bra bild på det på eran fux i terrängen vill jag minnas, en unge som hänger i tygeln och det händer nada :devil:
:rofl::rofl::rofl:
Bilden är kul. Eller kanske inte enligt dig. Men minskade det gjorde han. Hade du sett det live hade du sett att jag inte hoppade lådan i 550m/min.

Men ok, eftersom jag inte har något bättre för mej så slog jag upp vad GP-ryttaren Kyra säger om det här ur utbildningssynpunkt som vi diskuterar här i tråden.

Jag citerar (först beskriver hon hur man lär en häst förhållande tygeltag)

" Samtidigt som jag gör det här (förhåller alltså) fixerar jag mitt säte, min vikt, ------- Den här fixeringen av sätet, som innebär att man spänner mellangärdets muskler, kommer efter ett tag att vara tilräckligt för att bromsa hästen."

Det här kommer då från en GP-ryttare osv, eftersom du ville prata om dem:)

Inget öht om innertygel:confused: Vad tänker du om det? Är det inte logiskt eller systematiskt då?

Precis så upplever t o m jag att det fungerar, även om jag inte själv har tillräcklig bålstabilitet för att rida som jag skulle önska så är det här helt logiskt för mej och mitt mål som jag jobbar mot och som också fungerar så faktiskt när jag lyckas lägga den rätta grunden i ridningen. På en inte lika välriden häst som en GP-häst så måste man varje ridpass lägga rätt grund, i alla fall jag. Det beror på ryttaren till största delen vad man uppnår men målet är rätt självklart för mej och jag förstår inte hur du tänker som absolut vill behålla något som kanske i inledningen var som stödhjulen på cykeln för att få rätt svar:confused:. Sen tar du allteftersom de där "stödhjulen" eftersom de även hindrar när du vill förfina din cykling, eller hur;) Du behövde dem för att öht hålla dej upprätt men när det inte behövs längre varför ha dem kvar:confused:

Jag menar att även om du nu valt att använda inner i avbrott från början (vilket jag inte gör men OM) så varför göra det sen när det inte finns behovet?
Jag funderar inte speciellt mycket på det. Jag undrade varför fio tyckte det kunde vara ok med innertygeln på unghästar och ridskolehästar, men odefinierat när man skulle ta bort den hjälpen bara för att hästen är utbildad högre.

Gör du som Kyra skriver lär du aldrig hästen att gå från galopp till annan gångart med en kram på inner. Du tar aldrig bort en hjälp mitt i hästens utbildning. Då behåller du systemet även om det inte är samma system som Bosses/Strömshols.

Och jag anser inte en kram på inner vara stöhjulen, alltså har jag ingen anledning att koppla bort det sen.

Jag vet inte om jag missförstår dig här men inte samlar man genom att förhålla ??
Jag samlar genom att hålla kvar för säten men aktivera med halvhalter där jag tillför energi-drivning först med en underskänkel om det behövs....att alltid tänka på att tillföra energi i halvhalt - samla ger kadens och vinklade leder, att förhålla gör hästen flack dvs bara korta gångarten, som jag ser det.

Ja det är nog så att du missförstår på det där typiska bukesättet att man inte läser vad någon har svarat på, utan endast svaret:D ( Ja jag gör det själv ofta tyvärr)

Det du kallar hålla kvar för sätet är det jag kallar förhållning i sätet, helt enkelt, sen ang att tillföra energi i halvhalten var det inte frågan just här. Utan det jag svarade på var Blandrastiks inlägg om att man alltid förhåller i tygeln och att man inte ska påstå annat heller.

Sen är det klart att om man endast sitter och förhåller med sätet i galoppen och inte släpper fram energin också så blir det väldigt låst förstås, men som sagt det var inte frågan.

I en halvhalt ingår ju både en viss grad av förhållning eller då hålla kvar som du säger, och aktivering.

Gör du som Kyra skriver lär du aldrig hästen att gå från galopp till annan gångart med en kram på inner. Du tar aldrig bort en hjälp mitt i hästens utbildning. Då behåller du systemet även om det inte är samma system som Bosses/Strömshols.

Nja....., Man tar inte bort innertygeln (eftersom hon inte använt det) Men det hon skriver att hon tar bort är eg förhållningen i handen, den ska i inte längre behövas (idealt sett, när hästen är så pass lydig och välutbildad, menar hon ju) Så hon tar trots allt bort något som hon använt sig av i början, när det inte längre behövs- Det var så jag jämförde, hänger du med?

För du tyckte inte man skulle ta bort något som man en gång använt, om jag förstod dej rätt? Jag menar ju att det gör man ofta, man förfinar och behöver inte längre använda samma hjälper eller samma grad av hjälper (och ibland kan man beroende på sitt eget slarv(inkonsekvens eller andra skäl få gå tillbaka till ursprunget för att återfå lydnaden för hjälperna)

Ang innertygel och stödhjul så jämförde jag så att om man fått använda det på en unghäst för att helt enkelt få den att förstå att den ska bryta av tex, genom att blockera innersidan, om man nu gjort så, så finns ingen anledning att fortsätta med det, för det är en nödlösning som jag ser det, för att få hästen att förstå vad man då vill, inte en hjälp man kommer att använda. Är du med?

Men det är nog inte orsaken att du använder inner som jag förstår det, utan något annat? Varför tycekr du att det behövs? Vad är syftet på de välutbildade hästarna, tänker du?

|

Ang det här så verkar väl tygeln både diagonalt och samsidigt? Den verkar också på bogen som blockeras, vilket väl i sin tur även inverkar även på samma sidas bakben? Eller?:confused:

När det gäller "tysk" ridning så har jag också (som du väl vet) retat mej på tyska termer osv när vi är i Sverige, men nog är väl den tyska utbidlningsskalan och systemet ändå grunden i klassisk och då även tävlingsdressyr? Eller hur?

Nej nu börjar det bli för många inlägg av mej i rad här:eek: håller tyst en stund..:rofl:

Fast blir inte hela hästen låst om man tar förhållningen i innertygeln, i alla fall om man, som jag, inte har tajming som Isabelle Werth? Jag föreställer mig det, att övergången visserligen blir distinkt men också tämligen låst o kantig?
Jag har fått lära mig att förhålla på yttertygeln, om tygeln behöver användas, och vara väldigt försiktig med innetygeln. Nuvarande hästen gör mjuka avsaktningar från trav o galopp om jag fixerar sätet o lägger till överskänkeln. Jag tom flyttar fram händerna en anings aning för att inte råka ta i hennes mun. Då blir det flyt o driv i steget direkt efter avsaktningen. Flum flum, kanske?
Jag tror att det är den sista detaljen i avsaktandet- en ren hjälp. Då vill det till att man inte tar i den annars.
Det är meningen att det ska bromsa upp, men å andra sidan är det bara en förhållning. Ingen hand som ligger kvar.

Jag har inte haft tillfälle att kolla om jag gör ngt med handen- hoppas inte:angel:

Men förfina sina hjälper gör man ju genom att "föra över" hästen successivt till allt lättare hjälper. T.ex. behöver man använda handen lite mer i början för att få över hästen mer till sätet. Ju mer hästen lyssnar på sätet desto mindre handinverkan (eller helst ingen alls). En unghäst behöver tydligare hjälper än en äldre mer utbildad häst. Det är väl inget konstigt med det?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka