Skillnad mellan avsaktning och upptag

Sv: Skillnad mellan avsaktning och upptag

Jag bara "gör" och är skitdålig på att reflektera över HUR jag "gör". Men när jag funderar på det så kan jag jämföra med att köra bil. När man bromsar så släpper man ju gasen precis före stoppet, för att få ett mjukt stopp och inte ett tvärstopp med hopp.

Felet som många gör är att det inte minskar galoppen först till den gångart de ämnar gå ner till.
minskar du för mkt får den det svårt, minskar du för lite- blir det hafsigt.

Ja, att få till bra övergångar i balans är inte helt okomplicerat.

Fast blir inte hela hästen låst om man tar förhållningen i innertygeln, i alla fall om man, som jag, inte har tajming som Isabelle Werth? Jag föreställer mig det, att övergången visserligen blir distinkt men också tämligen låst o kantig?
Jag har fått lära mig att förhålla på yttertygeln, om tygeln behöver användas, och vara väldigt försiktig med innetygeln. Nuvarande hästen gör mjuka avsaktningar från trav o galopp om jag fixerar sätet o lägger till överskänkeln. Jag tom flyttar fram händerna en anings aning för att inte råka ta i hennes mun. Då blir det flyt o driv i steget direkt efter avsaktningen. Flum flum, kanske?

Nej, övergången blir inte kantig eller låser, varjefall inte för mig men som alla övergångar så måste man ge en eftergift och inte bli hängande i ett tygeltag oavsett, för att den nya gångarten ska få plats precis som du skrivit själv.
Inga tränare eller tävlingsmässigt har någon klagat på mina övergångar och jag förtydligar att jag inte förhåller med innertygeln, utan det handlar om övergång från galopp - trav, som jag beskrev i förra inlägget.

Inget flum alls, tvärtom.

Ja det är nog så att du missförstår på det där typiska bukesättet att man inte läser vad någon har svarat på, utan endast svaret:D ( Ja jag gör det själv ofta tyvärr)

Det du kallar hålla kvar för sätet är det jag kallar förhållning i sätet, helt enkelt, sen ang att tillföra energi i halvhalten var det inte frågan just här. Utan det jag svarade på var Blandrastiks inlägg om att man alltid förhåller i tygeln och att man inte ska påstå annat heller.

Sen är det klart att om man endast sitter och förhåller med sätet i galoppen och inte släpper fram energin också så blir det väldigt låst förstås, men som sagt det var inte frågan.

I en halvhalt ingår ju både en viss grad av förhållning eller då hålla kvar som du säger, och aktivering.

Sorry, jag läste bara "Men att samla i galoppen utan tygelförhållning (men självklart ha kontakt i tygeln) är inte så utopiskt" och skenade iväg i en egen slutsats att du "förhåller" endast när du samlar, även fast du skrev "utopiskt"
Så kan det gå när man märker på ord, eller inte skriver hela företeelsen :)

Ang det här så verkar väl tygeln både diagonalt och samsidigt? Den verkar också på bogen som blockeras, vilket väl i sin tur även inverkar även på samma sidas bakben? Eller?:confused:

Helt klart ett omdiskuterande ämne, likväl som du skriver, tror om att blockera bogen kan oxå en tex höjd innerhand hjälpa till för lösgjordheten, att få igenom innersidan. Allt beror på vem man lyssnar på.
Att inner verkar samsidigt tycker jag låter tveksamt, hur skulle den kunna göra det?
Sen måste det väll oxå varja skillnad beroende vilken gångart man rider, i tex trav med diagonal takt ser varje fall jag det som rätt logiskt att inverkan sker diagonalt bakåt.

När det gäller "tysk" ridning så har jag också (som du väl vet) retat mej på tyska termer osv när vi är i Sverige, men nog är väl den tyska utbidlningsskalan och systemet ändå grunden i klassisk och då även tävlingsdressyr? Eller hur?

Nu kanske jag beger mig ut på djupt vatten men det står fritt att rätta mig...inte tror jag att tyskland har äganderätt på utbildningsskalan ?
Att utb.skalan bygger på klassiska principer är vi väll ense om.
Är klassisk ridning tyskt?

Nej, övergången blir inte kantig eller låser, varjefall inte för mig men som alla övergångar så måste man ge en eftergift och inte bli hängande i ett tygeltag oavsett, för att den nya gångarten ska få plats precis som du skrivit själv.
Inga tränare eller tävlingsmässigt har någon klagat på mina övergångar och jag förtydligar att jag inte förhåller med innertygeln, utan det handlar om övergång från galopp - trav, som jag beskrev i förra inlägget.

Jag menade inte alls att just du låser din häst, men inser att det jag skrev kan tolkas så, förlåt;). Jag funderar rent allmänt utifrån det du skrev. Och jag undrar om det inte är risk för låsta o "kantiga" övergångar om man tar förhållningen i innertygeln, helt enkelt pga att det där med ögonblicklig eftergift lätt glöms bort. Alltså att det lätt blir så att eftergiften kommer för sent och därmed hindrar hästen.

Här har vi oxå en gammal skröna- att när man lär hästen att fatta galopp så får man inte hålla i inner för att man låser bogen. galoppen börjar ju med ytter bak. Sen hette det att man hindrar inre bak.

hästar har ställts vansinnigt mkt utåt o sen jagats till galopp:rofl:

tror om att blockera bogen kan oxå en tex höjd innerhand hjälpa till för lösgjordheten, att få igenom innersidan

Ja men då mera framåt-uppåt än förhållande, kortrvarigt mera lite överdriven ställning:confused: tänker jag. Inte förhålla i innertygeln.

Jag är inte någon biomekanisk expert, (tvärtom snarare :laugh:) så jag är på djupt vatten öht och ang diagonal/samsidig inverkan av innertygeln också, men rent praktiskt så tycker jag att innertygeln påverkar även inner bakben, tex i galopp så stör en förhållning/hållande i inner det intre bakbenet, vilket syns med hästar som har svårt med galopp åt ena hållet. Bakbenen blir "förvirrade" i sitt jobb, och det kan bli korsgalopp eller omslag.

Axel: Ang innertygeln i fattning så berättade jag ju för flera år sen att jag fick fattningarna åt höger att fungera bättre då det var problem, eftersom hon släppte ytter och det blev inget stöd nånstans om jag lättade i inner, så fick jag s a s leda över från inner till ytter i fattningen men mkt kort och inte bli kvar i inner. Minns att vi hade det där uppe i nån diskussion. Men då red jag även i lite förvänd sluta-tänk - -typ på volt och fick s a s leda över då jag fattade och återgick till volten. (När hon var unghäst) Det fungerade i alla fall, men nu gör jag ju inte alls så förstås. Om inner kramas nu är det innan fattningen och i så fall mera framåt-uppåt vridningen för att få igenom ställningen när det behövs:confused: Inte alls förhållning alltså. Menar du att man skulle av nån anledning förhålla i inner i fattningen? Det var väl förhålla på inner som det handlade om, kontakt måste ju finnas och även att man kan ställa.:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Här har vi oxå en gammal skröna- att när man lär hästen att fatta galopp så får man inte hålla i inner för att man låser bogen. galoppen börjar ju med ytter bak. Sen hette det att man hindrar inre bak.

hästar har ställts vansinnigt mkt utåt o sen jagats till galopp:rofl:

Jag har fått rida en liten rackare som bara inte kan fatta höger galopp. Han har gått löp fram till för ett par månader sen (och reds då bara i vänster varv) och ägaren har inte varit konsekvent sen han började "skolridas". Om jag "ställer vansinnigt mkt utåt o sen jagar till galopp" kan han ibland få till två galoppsprång i höger galopp innan han byter över till vänster igen. Allt blir helt obalanserat och jag tappar den fina taktmässiga traven där han faktiskt börjar gå riktigt fint i form.

Vi tränar honom så han ska bli lite mer jämnstark i båda sidorna i trav, men galoppen kan han fortfarande inte ta. Tips???

Ja om du läser mitt svar till axel oavnför ditt inlägg:laugh: Jag skrev där hur jag gjorde. Att ställa utår bara fungerade inte alls, blir bara obalans

Men sen måste jag säga att det du skriver att den som löphäst gått enbart i vänster är totalt fel, det gör dom inte. Dom går i vänstervarv på många galoppbanor (men inte alla) men det innebär inte att en häst kan gå i samma galopp ett helt lopp:eek: De byter och går i höger på raksträckor tex.

Att din inte vill gå i höger har nog andra förklaringar, kanske något fysiskt:confused:

Det dom inte kan är gå i höger på böjd spår kanske, min kunde inte det när jag började rida henne, och min uppgift var att få henne att kunna det, (sen gick det som det gick:love::angel:)

Galopphästar lärs att galoppera på ett visst sätt,mycket flackare för fartens skull, och har svårt att gå i lägre tempo först. Då bli kurvtagning i det varv de vanligtvis inte rids så ofta svårt. De för svårt med balansen.

Stärk hästen i båda sidor först och främst, och vänta med galopp på ridbanan, galoppera gärna rakt fram ute och se om det går lättare.

Tack, ja. Jag får fortsätta att träna styrka. Traven har verkligen blivit mycket bättre. Jag brukar inte rida ut honom så ofta, det är det ägaren som gör, hjälper bara henne med dressyren. Men jag ska fråga om han går lika mycket i båda galopperna på rakt spår. Är det verkligen så att de byter galopp flera gånger under ett löp, det visste jag inte? Vet bara att seriäsa galopptränare häromkring tränar sina hästar i båda varven men att tränaren till lille Kip är allmänt känd som den mest brutale av alla, ett allmänt dåligt rykte som tyvärr ger resultat, iaf den korta tid hästarna håller. Kip hade väl tur som aldrig var så snabb (han är väldigt liten också, inte mycket över 150) för det gjorde att han inte var där så väldigt länge (ett år tror jag bara)

Ja dom skulle inte kunna gå i samma galopp så lång sträcka för det enorma påfrestningar på benen i varje steg, han skulle gått sönder:crazy:

Även en brutal tränare vill nog att dom ska hålla ett tag i alla fall:cool:

Om han skulle gått bara i vänster så har han nog väldiga käningar i kroppen av det:crazy: Men däremot kan han ha skadat tex SI-leden i något löp tex det är inte helt ovanligt, eller något annat som hänt så att han NU har svårt att gå i höger. Det kan ju vara värt att kolla.

Dom lär hästarna skifta galopp, inte som dressyrbyte direkt:angel: men typ ställer om och "byter ben" som man säger. De grövre varianterna är kanske att "välta över" hästen typ, de är ju små och inte så stabila när de börjar tränas, 2-3 år. Jag tycker inte du ska galoppera på dressyrbanan alls innan han är mer liksidig i kroppen, jag tror inte han kan få ihop sej tillräckligt för att det ska vara någon bra galopp att arbeta i ännu, ens i vänster med tanke på problemen. Träna mer liksidighet, sk vikn, o annat lösgöranade och där han får med båda bakbenen.

Tack för tipsen. ja, jag har inte galopperat på banan när jag rider själv, men när ägaren är där vill hon att jag ska träna galoppfattningar. Han har blivit bra mycket starkare i trav så galoppen kommer nog

Ok jag förstår, men se upp så att inte fattnignarna blir en "grej" för er båda (dej o hästen) om den tycker det är svårt och du är orolig att det blir fel.

Om du har en stor ridbana och kan gå på en stor volt så kan du försöka bara trava och sen lugnt försöka rida in i galopp i svängen upp mot staketet väggen! Bryt av och beröm om det blir rätt, bara för att få fattningarna alltså, om ägaren nu tycker det är viktgit;)

Ev då med det tänk jag skrev om ovan, om du inte får kontakt på ytter utan den har släppt där.

På en stor volt får du hjälp av linjen du rider på och staketet i fattningen och det blir naturligare för den att fatta, man brukar säga hörnor ibland men det här tycker jag är bättre.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka