Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle inte göra så som din tränare menar, känns bara krångligt?
Ja, det kände jag också, det var därför jag frågade här...
Hur gör ni för att få hästen att veta skillnaden mellan en tempominskning (i galopp) och när du vill sakta av till trav?
Tränade igår, och tränaren vill att hästarna ska tolka alla förhållningar i galopp som att den ska minska på tempot, men aldrig bryta av till trav. Gör hästen det blir den tillsagd att det var fel.
När man så faktiskt vill bryta av till trav använder min tränaren sig av en annorlunda signal ihop med förhållningen, genom att flytta fram ytterskänkeln en aning, och ev ställa hästen lite utåt. Det här började vi med för första gången igår, och jag har aldrig tänkt på det här förut.
Hur gör ni andra?
Hej hopp! Det ska vara lätt att rida.
För avsaktning till annan gångart från galopp. För bak båda skänklarna ngt samt krama med överskänkeln. Vid minskning av tempo i tex galopp. Krama med överskänkeln tills tempo uppnått, önskas mer luft, lägg fram den sidas galoppskänkel.
Så försöker jag konsekvent göra, alltid likadant helst
Trodde alla ridlärare och utbildade tränare lär ut så.
Alla världens tränare är inte utbildade på samma ställe.
Måste bara fråga: VAR har du lärt dig det?
Jag var dum nog att anta att du ville veta det vedertagna sättet som används i Sverige eftersom vi bor och tränar här.
Ja!
När man tänker avsaktning och spänner till i ländryggen så blockerar man rörelsen vilket gör att hästen bryter av. Vill man bara ta upp hästen till en mer samlad galopp så fortsätter man ju att följa hästen i rörelsen med höfterna vilket gör att det inte blir en signal för hästen att bryta av.
Jag gör som jag fram tills nu trodde ALLA gjorde. Eller i alla fall så som alla ridinstruktioner säger att man skall!
Förhåller med yttertygeln och bryter/saktar av med förhållning på innertygeln som hindrar inre benparets rörelse framåt. Står bla i Bo Tibblins böker. Tror även det står i ridhandboken.
Trodde alla ridlärare och utbildade tränare lär ut så.
Va?? Har jag aldrig hört talas om (och då har jag haft allt från ridskolelärare till A-tränare).
Men jag har å andra sidan heller aldrig någonsin hört talas om den metod som Marvin beskriver.
Jag utgick från att alla gör som Lancet/Fio mfl beskriver.
Många ridinstruktörer som arbetar på ridskolan lär ut det här, så det kommer nog från ridhandboken.
MEN det kan ju funka på en unghäst men sedan vill man ju komma bort från handen när hästen är på sätet och då finns det ju ingen anledning att göra på det viset längre.
Särskilt förvirrande måste det ju vara när man börjar med bytena eftersom man vill ha hästen på nya yttertygeln innan bytet, då finns det ju risk för att den tror att den skall bryta av.
Jag har aldrig heller hört en TRÄNARE lära ut så, och då har jag oxå tränat för allt från C-tränare till utländska tränare.
I Tyskland skulle dom halshugga dig om du ens tar i innertygeln vid ett avbrott
Fast du behöver inte ha hästen i handen bara för att den tar en kram på innertygeln som avsaktning från galopp. Ska man rida utan all kontakt med handen går det inte att förhålla på yttertygeln heller. Förstår inte varför man skulle ha hästen i handen bara för att den lyssnar på kramar i tygeln. Skulle vilja veta en GP-ryttare som inte tar mjuka kramar om tygeln när de rider. Om man inte får använda tygeln för att kommunicera med hästen, varför ha den alls?
Va?? Har jag aldrig hört talas om (och då har jag haft allt från ridskolelärare till A-tränare).
Men jag har å andra sidan heller aldrig någonsin hört talas om den metod som Marvin beskriver.
Jag utgick från att alla gör som Lancet/Fio mfl beskriver.
QUOTE] Nu är jag petig, förlåt, men sakta av är alltid till skritt och bryta av är alltid till trav. Detta var väldigt viktigt vid instruktörsutbildningen. Min instruktör var också noga med detta.QUOTE=Marvin;13179503]Hur gör ni för att få hästen att veta skillnaden mellan en tempominskning (i galopp) och när du vill sakta av till trav?[/
När jag vill minska eller göra en upptagning sitter jag ju kvar i galoppläge med min kropp. När jag vill att hästen ska bryta av flyttar jag min inre höft och inre sittben tillbaka och sätter mig i travläge med kroppen.Tränade igår, och tränaren vill att hästarna ska tolka alla förhållningar i galopp som att den ska minska på tempot, men aldrig bryta av till trav. Gör hästen det blir den tillsagd att det var fel.
Hur gör ni andra?[/QUOTE]När man så faktiskt vill bryta av till trav använder min tränaren sig av en annorlunda signal ihop med förhållningen, genom att flytta fram ytterskänkeln en aning, och ev ställa hästen lite utåt. Det här började vi med för första gången igår, och jag har aldrig tänkt på det här förut.
Nåja det var väl inte riktigt så jag menade med komma bort från handen, det är ju knappast samma sak som att inte använda tyglarna... men att använda innertygeln för att bryta av till trav från galopp på en äldre utbildad häst är ju ganska förlegat. Att man gör det på unghästar och på ridskolan är ju en helt annan sak. Men man strävar ju efter att komma bort från innerhanden i avsaktningarna.