Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Ett tips: Skit i vad AR-folk säger om din ridning. Om de saknar grundkunskap lär det märkas även för andra människor. Och observera att dressyr enligt AR är annorlunda map energi, böjning osv. Därför kanske du aldrig ser en bra AR-ryttare eftersom du inte vill förstå att deras måttstock är helt annorlunda än din. AR ÄR inte tävlingsdressyr!

(Hoppar in, eftersom jag varit bortrest har jag inte läst allt)

Men alla som tränar dressyr är inte tävlande samtidigt. Jag tror i alla fall de flesta följer den klassiska utbildningstrappan med takt rakriktning mm.

AR har en annan utbildningstrappa och jag är intresserad av att hitta bitar att använda, inte minst i tänket. Men ibland undrar jag lite elakt om det också finns en tro att nå målen genom att gå en "enklare" väg. Men för att få en stark lösgjord spänstig häst som arbetar igenom kroppen med lätthet så finns inga genvägar. Det tar tid och är svårt. Svårigheterna kan vara olika, beroende på häst bla.

Om målen inte är desamma, vad gäller hästens sätt att använda sin kropp och samspela med ryttaren, då undrar jag vad man håller på med? En häst är en häst. :confused:

Att få en häst att vara så igenom, välgymnastiserad, stark och lyhörd, som man vill att den ska vara, tar tid och det finns nog inga genvägar utom att de tar kortare tid för en skicklig ryttare än för oss vanliga. Målet är en häst som lyssnar på mkt små hjälper, som är rak, som arbetar med egen motor och bara regleras av ryttaren främst med hjälp av säte. Handen har en mjuk kontakt men hästen ska tex lätt vända enbart för höfternas rörelser. Vad har man annars för mål?

Inom AR förstår jag att man arbetar mycket med den egna kroppens inverkan. Det är bra. MEn det gör man även inom klassisk dressyr (och även om man tränar för tävlingsryttare, i de flesta fall. Vissa är dåliga på att påpeka den delen för eleverna men på samma sätt finns nog AR-tränare som är dåliga på att lära ut också.)

Som sagt, ibland undrar jag elakt om stångridning och den annorlunda utbildningstrappan lurar dem som kanske ridit mycket dressyr men ändå, pga dåliga tränare eller andra skäl, aldrig lyckats nå den där mjukheten och lättheten och samspelet med hästen, som man faktiskt kan upppnå. Det är inget som kommer direkt, man måste jobba på det och det kräver en hel del av ryttaren. När hästen är välriden så som jag menar välriden som kommer det. När den är stark och vältränad nog. Men en ung häst undrar man ibland om man nånsin når dit, men det gör man, om hästen bara är ok och med bra träning.

Kanske är det de som aldrig känt den känslan som lockas av AR, och kanske fungerar det då bättre för dem att få stanna upp, starta från grunden och hitta ett annat sätt att inverka på hästen. Det kanske är nödvändigt eftersom man trots att man startat tex msv mycket väl kan ha varit helt fel ute i sin ridning. Jag vet inte, bara funderingar som jag får:confused:

Jag förstår inte dessa starka för och emot inlägg. Har man känt känslan av en häst som är igenom , självbärig och "med" i både kropp och psyke borde det vara rätt självklart att det är dit man villl nå, oavsett metod. (Men jag tror ändå att frånsett BB så finns den klassiska utbildningstrappan som grund för de flesta, och även då många som rider akademiskt.)

Vad vill man uppnå i slutänden? Vad skiljer sej egentligen där:confused:

Vad vill man uppnå i slutänden? Vad skiljer sej egentligen där:confused:

Här tycker jag att vi har varit överens länge... I slutänden skiljer sig ju inget. God ridning är alltid god ridning och vi är ju ute efter att våra hästar ska må bra, så länge som möjligt.

Moderna dressyren "slutar" vid piaff och passage. Där däremot AR och den klassiska dressyren fortsätter med skolor ovan mark.

Men det kanske inte var så du menade...

:bow:

Jag tycker att den här diskussionen är mycket intressant, särskilt eftersom den berör en diskussion som jag själv varit inblandad i på min kant (islandshäst) efter att ha kritiserat AR:s användbarhet för att utveckla gångartsridningen på islandshäst. Särskilt eftersom det uppstår samma polariserade diskussion där, där tävlingsridningen och avelsvisningar kritiseras som bensprattel osv, medan de AR:kritiska kan undra hur så pass långsamma krigare vare sig hann ifatt fienden eller kunde fly från den. Utan att på något vis ha de encyklopediska kunskaperna att kunna bena ut olika riktningar från varandra kan jag ju säga att skillnaden mellan olika instruktörer blir tydlig i undervisningen, vilket väl ändå är centralt. Att rida för Julio Borba känns som att rida för någon som har mycket strikta principer, ( om lösgjordhet, lätthet, etc) men inte har några problem, snarare tvärtom, med att förbereda ett ekipage för ett pragmatiskt sammanhang, och inte har något behov av att definiera sig mot något. Och där uppstår ett problem för AR, tycker jag, som så tydligt definierar sig från prestationsinriktad ridning, vilket gör att systemet känns så slutet. Ett effektivt utbildningssystem bör kunna våga mäta sig mot ett användbart sammanhang( blev det för luddigt?). Jag kan tycka att det känns vackert att tänka mig att dansa med hästar i samling utan tygel, a la Hempfling, men varför kan man inte göra det inför åskådare eller domare? Detta kanske tänjer på ämnet, men om inte de här polariseringarna fanns så skulle vi nog till mans bli bättre på att plocka det bästa från olika kanter. Och då blir det kanske inte lika intressant att skilja ut olika riktningar från varandra, eftersom vad vi har är dressyr?

Jag kan tycka att det känns vackert att tänka mig att dansa med hästar i samling utan tygel, a la Hempfling, men varför kan man inte göra det inför åskådare eller domare?

Jag har inget intresse av tävling, så varför ska jag då vara tvungen att rida min häst för nöjes skull inför åskådare eller domare. Det känns inte som något nöje för mig. :confused:

Däremot, vill jag fortfarande utveckla mig själv och min ridning, för att jag och min häst ska hålla och må bra i många år till. :bump:

Då blev man ju genast nyfiken på dig,... kommer sig lätt av att någon med få inlägg skriver mycket

Hittade det här som du skriver, som jag tycker är mycket bra

vi måste bli bättre på att skilja ut vad som är verklig kunskap och vad som är kejsarens nya kläder. Och att denna kunskap måste spridas mer effektivt. Så slipper vi avarter och kan rida våra hästar väl, alldeles oavsett om vi vill rida i ridhus eller i skogen. För till syvende och sist finns det bara två sorters ridning vi måste skilja på:bra och dålig.

I verkligheten är det ju dock inte så lätt att någon pojke skriker; Kejsaren är naken och så blir alla seende.
Tvärtom - pojken tystas fort.

Jag upprepar enligt tidgare. Eftersom; :angel: allting kan säljas med mördande reklam. kom och köp konserverad gröt :angel: Så tror jag att det enda sättet att få medvetna konsumenter är att bena ut vad som är vad, som en slags varudeklaration.

Jag tycker att all (jag är mer diplomatisk än du) mindre bra ridning - marknadsförs just med påståendet att den skulle vara bättre för hästen.

Min erfarenhet är att ju mer brutal en metod är ju mer marknadsförs den som mild.

Ovanstående säger jag utifrån dessa gurus som vuxit upp som svampar i skogen och insett vilken penningsstark grupp hästägare är.
Skall inte hästvärlden chansera totalt- behövs kunniga medvetna hästägare som kan skilja på information.
De behöver så mycket kött på benen att man redan från början avfärdar iden om flodhästar boeende inne väggarna.

Det bästa sättet att sålla bort sk. TränarGurus är att sluta lyssna på de som framhäver sig själva och snackar skit om andra.

Sväljer man det dom säger - är man farligt ute

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar inte att man måste, men men det omvända är på intet vis heller skamligt.

Nej, det är inte skamligt vare sig att tävla eller INTE tävla. Därför har vi som inte önskar den prestationspress som många andra tycker att det är det som är spänningshöjaren i tillvaron sökt oss till en alternativ inrikting/metod inom vår ridning. Och önskar bara att också FÅ göra det utan att vi ska behöva bli två läger som kastar glåpord och förolämpningar över varandra utan i stälelt ta tillvara på varandras upptäckter och kunskapen inom vårat gemensamma intresse.

Det är ju det, alla dessa "diskussioner" som har varit ändå har haft som mål att leda till.

Mvh

IH

Att få en häst att vara så igenom, välgymnastiserad, stark och lyhörd, som man vill att den ska vara, tar tid och det finns nog inga genvägar utom att de tar kortare tid för en skicklig ryttare än för oss vanliga. Målet är en häst som lyssnar på mkt små hjälper, som är rak, som arbetar med egen motor och bara regleras av ryttaren främst med hjälp av säte. Handen har en mjuk kontakt men hästen ska tex lätt vända enbart för höfternas rörelser.
Jag sa till en tränare att jag ville rida för typ "osynbara hjälper":d:o
hon svarade - för att komma dit krävs det ibland mer synbar ridning för att hästen inte förstår eller är tillräckligt stark i vissa rörelser.
sen har vi det där med att den ska vara "loss" oxå.

Därför har vi som inte önskar den prestationspress som många andra tycker att det är det som är spänningshöjaren i tillvaron sökt oss till en alternativ inrikting/metod inom vår ridning.

citerar detta, men lånar knapp i övrigt.

Det budskapet som faktiskt kommer från många AR-ryttare, att "vi som rider AR tävlar minsann inte och alla andra är bara fokuserade på att vinna rosetter utan att tänka på hästen" bidrar ju faktiskt till att skapa olika läger...

Men alla vi som tränar vanligt/klassiskt/traditionellt/vad-man-nu-kallar-det, men som inte har intresse av att tävla. Eller de som tävlar, men tar hjälp av AR i träningen. Var passar vi in nånstans? Får vi också vara med och leka eller måste vi bilda ännu några nya inriktningar..?

Och när nu detta verkar vara så viktigt för en del, just att "vi tävlar inte" - är detta själva anledningen till att man söker en annan inriktning, där det är OK att inte tävla? Har man kanske, som jag gjort vid flera tillfällen, inte känt sig välkommen till vissa "vanliga" tränare - de vill inte lägga ner energi på mig om jag ändå inte tänker tävla :smirk: Detta hände inte bara inom dressyr, det har jag råkat ut för även på fälttävlansträning. (Tyvärr finns ingen "akademisk terränghoppning" att byta till, det kanske vore något :idea: )

Eller är det själva träningsformen som lockar? Jag hoppas det, men om det är en så bra träningsmetod och alla är överens om att slutmålet är likt - varför är det så fult att vilja visa upp sin fina välutbildade häst på tävlingsbanan?

Jag sa till en tränare att jag ville rida för typ "osynbara hjälper":d:o
hon svarade - för att komma dit krävs det ibland mer synbar ridning för att hästen inte förstår eller är tillräckligt stark i vissa rörelser.
sen har vi det där med att den ska vara "loss" oxå.

Ja det är det jag menar, att det tar tid att komma dit och innan måste man ju igenom bla övertydlighet när hästen ska förstå vad man vill och när man jobbar med grunderna, som rakriktning osv och det är då man kommer till "loss" bla, dvs att den inte kärvar nånstans utan lätt kan göra det man begär just då, sen krävs mer övertydlighet igen när man ökar kraven.

Men ingen ska inbilla mej att man inte behöver detta även inom AR när man så småningom kräver allt mer. Därför vore det roligt att se mer träningsfilmer, håller jag med om, där man kommit lite längre än grundarbete i skritt och trav på volt m böjd häst.

Fio ( som du ville se filmer på som ex)har ju lagt ut filmer f ö av tramp och det var ju med krav på hästen även när den instruktören red, dessutom, precis som man kräver i all dressyr.

Jag tror att man kanske får lite loss hästen med det där böjandet i skritt men sen behövs mer.
Bara fler funderingar.

Snälla rara, analysera inte vaenda ord jag skriver utan FÖRSÖK att läsa vad jag menar som en helhet OCKSÅ. Det är det jag gillar med AR, klassiska metoden att vi har ofta all tid i världen och tålamodet som gör att vi kan plocka i sär begrepp och ord i små delar och experimentera oss fram. Men vi KAN samtidigt plocka ihop begrepp och ord och se det som en helhet. Man måste inte se allt som i en tunnel, där det inte finns en värld utanför. Allt är inte svart, eller vitt utan det finns ett brett spektrum däremellan. Och detta gäller vilken metod inom ridningen man än använder sig av.

Vi ÄR överens och JA för etttusenfemhundramiljardtetrehundrasjuhundrafemtiomiljontetrehundratjugofemtusentrehundrafemtiosjunde gången: För MIG personligen, med min bakgrund, mitt handikapp, min ryggmärgsskada som gör att jag har problem med att känna var, hur och när jag sitter rätt och med min häst, som har skiftande humör och dagsform, så är det AR/klassiska inriktingen den metod som fungerar bäst för oss. Men jag är som sagt också gränsöverskridande och hoppar hej vilt mellan olika metoder, för att plocka det som funkar bäst och sen utifrån det skapa en helhet.

Jag har också personer i min omgivning både IRL och på nätet, som delar min åsikt. Men smaken ÄR som baken, DELAD och det är faktiskt tur tycker jag. För jag skulle tycka att en värld där alla tycker, tänker och gör exakt likadant skulle vara enormt trist och grå.

Senast ändrad:

Men snälla rara, ta det inte så personligt! Jag skrev "knapplån", så som vi brukar göra i de här forumen, just för att förtydliga att detta inte var riktat till dig utan en allmän reflektion.

Detta "vi tävlar inte" är något jag stött på ganska ofta - därav har en del funderingar kommit upp, som jag gärna ville ha synpunkter på.

Men snälla rara, ta det inte så personligt! Jag skrev "knapplån", så som vi brukar göra i de här forumen, just för att förtydliga att detta inte var riktat till dig utan en allmän reflektion.

Detta "vi tävlar inte" är något jag stött på ganska ofta - därav har en del funderingar kommit upp, som jag gärna ville ha synpunkter på.

Delvis KL

Vet du vad att jag tror det finns olika falanger inom samma inriktning och en inom AR är den där "nyfrälsta" som kan och vet allt, särskilt om hur illa tävlingshäsar rids:crazy:
Sen finns andra som är nyanserade och som ser lite vidare och kanske är det så att precis som inom annat utvecklas man med tiden och ökad kunskap och inser att det finns något överallt att lära av..

OCh det är med de senare det kan uppstå intressanta diskussioner om hur man kan dra nytta av olika sätt se och få ihop det som passar en själv och hästen.

Som IngelaH som jag absolut förstår när det gäller motiven för att välja AR.

KL
Får man lägga in två inte så seriösa exempel på vad ingen av oss egentligen vill visa upp!?
Så kanske vi kan enas om vad vi INTE vill iaf. och sedan glatt forsätta diskussionerna om hur vi kommer dit vi vill!!;)
dressyr.jpg

AR.jpg

Hrm, kunde inte låta bli!:D

Nä det vill vi inte ha:D

Men oense om målet, ja det är det jag undrar om vi är egentligen:confused:

Jag vet inte, men jag har många gånger försökt få igång en diskussion om hur bra ridning (målet) ser ut.

och jag tycker att det verkar vara väldigt individuellt...

Själv tycker jag att det är så många delar av hästen att checka av ( det finns liksom inte bara ett tecken att leta efter för att se om hästen "går rätt")

och alla fokuserar på olika saker, och prioriterar olika saker.

Jag skulle vara road av en diskussion hur ser samling ut - inom resp. disciplin.

Särskilt utifrån ett polarsiserat perspektiv - inte som att käbbla utan att dela med sig och fundera vidare över.

Inte att rätta varandra - utan att presentera sin bild - av vad man försöker uppnå.

Men om det låter sig göras vet jag inte

Kanske om vi försöker respektera varandras rätt till olika uppfattning ?
Och att ingen försöker rätta den andre?

Någon som törs ( själv har jag lagt ut massor bilder så jag hoppar denna gång - jag ser och lär i stället :) )

Hjälper till lite....

dressyr.jpg

Vågar du rita en bra också`och motivera vad du tycker är bra?

Jag tycker det är svårt att visa det med enstaka bilder eller ens filmer. Särskilt bilder. Det kan ge olika känsla till olika människor beroende på erfarenheter och ridmässiga referensramar i allmänhet bla.

Det handlar mycket om känsla av att ha allt på plats inklusive samspelet självklart. Samt att någon från marken kan bekräfta att känslan är rätt.

Vet inte ens var man hittar bilder riktigt:confused: Har inga egna i alla fall som visar det.

Hinner inte heller leta just nu men om någon lägger in kan vi diskutera vad vi ser. Om det går.

Jag har bara en suddig pyttemobilbild som är helt hopplös att se men jag tror att jag det passet hade den känslan. Det var i höstas, så minns inte riktigt.

Ledsen, kan inte bidra med mer just nu i alla fall. Vill inte heller lägga ut bilder på andra det är ju lite känsligt.

och alla fokuserar på olika saker, och prioriterar olika saker.

Jag skulle vara road av en diskussion hur ser samling ut - inom resp. disciplin.

Jag vet inte om detta gäller generellt, men här kommer i alla fall ett försök till att definiera en skillnad.

Inom "vanlig" dressyr (vad ska vi kalla det egentligen?!) prioriterar man väl oftast takt före samling. T.ex. inte samla mer än att man behåller tvåtakten i traven. En AR-tränare som jag frågade om detta valde att prioritera samling före takt och jag tycker att jag sett detta hos fler.

Man kan ju inte få allt perfekt direkt, så man måste ju prioritera något av dessa i början när man övar. Och jag kan se fördelar med båda varianterna, det beror nog på tillfälle, häst och syfte med övningen vad jag själv skulle välja.

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 117
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka