Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

(Hoppar in, eftersom jag varit bortrest har jag inte läst allt)

Men alla som tränar dressyr är inte tävlande samtidigt. Jag tror i alla fall de flesta följer den klassiska utbildningstrappan med takt rakriktning mm.

AR har en annan utbildningstrappa och jag är intresserad av att hitta bitar att använda, inte minst i tänket. Men ibland undrar jag lite elakt om det också finns en tro att nå målen genom att gå en "enklare" väg. Men för att få en stark lösgjord spänstig häst som arbetar igenom kroppen med lätthet så finns inga genvägar. Det tar tid och är svårt. Svårigheterna kan vara olika, beroende på häst bla.

Om målen inte är desamma, vad gäller hästens sätt att använda sin kropp och samspela med ryttaren, då undrar jag vad man håller på med? En häst är en häst. :confused:

Att få en häst att vara så igenom, välgymnastiserad, stark och lyhörd, som man vill att den ska vara, tar tid och det finns nog inga genvägar utom att de tar kortare tid för en skicklig ryttare än för oss vanliga. Målet är en häst som lyssnar på mkt små hjälper, som är rak, som arbetar med egen motor och bara regleras av ryttaren främst med hjälp av säte. Handen har en mjuk kontakt men hästen ska tex lätt vända enbart för höfternas rörelser. Vad har man annars för mål?

Inom AR förstår jag att man arbetar mycket med den egna kroppens inverkan. Det är bra. MEn det gör man även inom klassisk dressyr (och även om man tränar för tävlingsryttare, i de flesta fall. Vissa är dåliga på att påpeka den delen för eleverna men på samma sätt finns nog AR-tränare som är dåliga på att lära ut också.)

Som sagt, ibland undrar jag elakt om stångridning och den annorlunda utbildningstrappan lurar dem som kanske ridit mycket dressyr men ändå, pga dåliga tränare eller andra skäl, aldrig lyckats nå den där mjukheten och lättheten och samspelet med hästen, som man faktiskt kan upppnå. Det är inget som kommer direkt, man måste jobba på det och det kräver en hel del av ryttaren. När hästen är välriden så som jag menar välriden som kommer det. När den är stark och vältränad nog. Men en ung häst undrar man ibland om man nånsin når dit, men det gör man, om hästen bara är ok och med bra träning.

Kanske är det de som aldrig känt den känslan som lockas av AR, och kanske fungerar det då bättre för dem att få stanna upp, starta från grunden och hitta ett annat sätt att inverka på hästen. Det kanske är nödvändigt eftersom man trots att man startat tex msv mycket väl kan ha varit helt fel ute i sin ridning. Jag vet inte, bara funderingar som jag får:confused:

Jag förstår inte dessa starka för och emot inlägg. Har man känt känslan av en häst som är igenom , självbärig och "med" i både kropp och psyke borde det vara rätt självklart att det är dit man villl nå, oavsett metod. (Men jag tror ändå att frånsett BB så finns den klassiska utbildningstrappan som grund för de flesta, och även då många som rider akademiskt.)

Vad vill man uppnå i slutänden? Vad skiljer sej egentligen där:confused:

Hmmm, jag kanske uttryckte mig klumpigt i mitt svar till Alex ang. olikheterna.

Ja, slutmålen är ungefär desamma. IngelaH gjorde en bra kommentar där. MEN, delmålen på vägen till slutmålen är olika. Om man bara ser på andras ridning genom de glasögon man har för sin egen ridning kommer man ju aldrig att gilla det man ser. Hos de ryttare som befinner sig någonstans på utbildningsskalan alltså.

Vad gäller tävling. Att man refererar till tävlingsdressyr trots att ryttarna inte tävlar är ju att de rider för samma tränare med samma padagogik, filosofi och inställning som tävlingsryttarna. Så där går de samma väg. Vad gäller mig själv så har jag tävlat lite grann under mitt hästliv, har ingen direkt tävlingsrutin, vilket beror dels på pengarna och dels på nervositeten. Jag tävlar dock lite på hemmaplan där vi har en cup i stallet. Men jag känner av prestationsångesten, tappar glädjen till ridningen den dagen och kan även tappa humöret vilket gör att jag inte är en god hästägare och ryttare. Min häst däremot tävlar i western med min medryttare och båda tycker det är jättekul. Jag själv trivs bättre "bakom" tävlingarna och är med i tävlingskommitén för en rätt stor tävling nu i sommar.

Där jag tränar AR rider folk AR OCH tävlar i både dressyr och hoppning. De använder sig av AR-ridningen till sin tävlingsdressyr. Och jag har själv märkt av att min häst är trevligare att hoppa nu än förr (däremot har jag fått prestationsångest där med, måste jobba på det). Vad jag vill säga är att det finna massor av AR-ryttare som är öppna för annat så det är mycket felvisande och inkorrekt att tro eller anse att alla AR-ryttare har stora fördomar mot alla andra inriktningar. Vi är alla individer som befinner oss i ett samhälle/stall/forum på nätet och vissa är öppna utåt med andra är slutna, det får vi acceptera.

Håller med om att inte förstå för/emot-inlägg. Man kan stånga pannan blodig för att få fram vad man menar här och jag tror ibland att endel bara sätter sig på tvären och söker fel istället för att öppna upp sinnet och acceptera och förstå att vi väljer olika vägar i våra liv. Vilket är bra och medför mångfald och dynamik. Jag upplever dig, Flash, som mycket mer ödmjuk i din framtoning här på klassiska forumet än förr. :bow:

(Jag är en mycket flitig läsare här på buke trots få inlägg, undviker att ge mig in i diskussioner med detaljerad ridteknik osv)

Senast ändrad:

En AR-tränare som jag frågade om detta valde att prioritera samling före takt och jag tycker att jag sett detta hos fler.

Jag har ridit för BB, BJ, HE och KR och alla dessa har betonat att takten är viktigast.

Immer

Det var ju intressant! Jag tycker att jag ofta sett hästar som tappar takten, speciellt i "piafftrampet" där man kan se en dragning åt tölt ibland. Och därför frågade jag rakt ut om just detta en gång när jag träffade på en AR-tränare (riddare) - på en clinic när vi precis blivit visade ett sådant "tölttramp" - och fick till svar att man kan ju inte få allt perfekt i början och då prioriterade h*n samlingen.

KL
De få AR-tränare jag sett lite av, har skilt sig lika mycket åt som vi alla gör som människor. Man ser saker olika fast man utbildats i samma skola. Och på vägen från instruktören ett, vidare till instruktören två och sedan till eleven tre, så kan vikten på olika saker ha omfördelats ganska kraftigt.
kanske mycket pga personlig läggning, eller vilket elevmaterial tränaren har, eller vilka problem h*n själv fått brottas

Bäst är ju en bokklok gammal själ som redan sett o hört allt, och kan sortera ett enormt material och luska ut vad som är viktigast åt oss. men tyvärr måste vi nog göra den resan själv! Bitar kan andra ge oss men helheten kan de inte plantera in hur lätt som helst.

har sett äckligt tydligt exempel på selektiv hörsel. En person som BARA hör det h*n känner för att höra. Och kan på ett makalöst sätt modellera om fakta så det kan vändas mot den h*n önskar och för sina egna ideal. Jobbigt att vara tränare då!:(

Kanske skiljer det lite mellan raser man jobbat med. bara ponerar.. om man jobbat mest med halvtrasiga mentalt utmanande hästar, kanske man har en annan input än om man jobbat med hyfsat normala från grunden ridhästar. och hur mycket konkurrens i kompetens det syns o finns i området. Eller hur höga krav h*n har på sig och sina elever att snabbt ta till sig träningen och traska trappen uppåt fort fort.

En tränare sa direkt min tossige travare spänt dansade in på ridplan för att sedan tro att det var en stor box o försöka rulla lite, oj, den där går snart i piaff och passage. Det har jag inte sett än. Men lite forcerad träning så visst skulle det vara lätt att plocka fram. Skönt idag att vi inte valde den snabba vägen utan fortfarande jobbar på detaljer och styrka!

Nån har verkat supernoga med alla detaljer och en annan går mer på känsla och det som känns bra och bara blir.
vem man väljer måste ju passa den egna personligheten, eller hästens.

Det här är i mitt tycke en mycket givande tråd. Det jag tycker mig se är att vi människor har et stort behov av att tillhöra en gemenskap, en kategori. När vi vågar släppa det dyker det upp givande diskussioner:D
Jag har varit på kurser i westernridning, "vanlig" dressyr, AR mm. Jag har inte bara sett en tränare inom de olika inriktnigarna. Det gemensamma som jag ser det är att det skiljer sig lika mycket inom inriktningarna som mellan dem. Jag tror att det är lätt att titta på en tränare och sedan ha bestämt sig för att det är bra eller dåligt. Men som med allt annat i livet vinner man i mitt tycke mer på att alltid söka en gång till.

En skillnad som jag har förstått det och som jag tycker är central inom AR är att målet är att hästen ska kunna ridas på en hand i alla övningar man gör. Bent skriver i en av sina böcker något i stil med att en högt utbildad häst bör vara en brukshäst och att det inte finns någon bruksridning där inte den ena handen används till lasso, svärd, etc.
En skillnad som jag själv upplever är att man inom AR låter filosofin vara ganska tongivande och att den tas upp och diskuteras på teorilektionerna. I alla fall för mig var det något helt nytt.
Detta med tävling tycker jag också är skönt att slippa känna tryck på mig att jag borde ställa upp på. Jag har ridit western och i klubben så kretsade mycket omkring tävlingar. Samma sak i andra ryttarföreningar jag varit i kontakt med/medlem i. Jag är inte det minsta intresserad av tävling men jag har inget emot att andra vill tävla. Så länge det inte går ut över hästen :mad:

Annika

Jag har lånat ut min ena häst till en WE-kurs som nog egentligen påminner om AR- i syftet- brukshäst/ dressyr.

Fast JL ville ha en hetare häst än min "riktiga" dressyrhäst.
han sa att det var för mkt "bodybuilder" över min.

Det var kul när tanterna som dyrkade honom sa - Han rider varken för säte eller skänkel:rofl:
Jag svarade - hur tror du att han får honom att gå i passage?
när han skulle byta så red han med så grova hjälper som värsta hoppryttaren.
inget konstigt med det iofs för hästen har inte bytt direkt när ngn annan elitryttare har suttit upp. Den bytte sedan emellertid o sen i varje- av sig själv.

frågade om man måste ha en Lusitano för att vara med????
det var även isisar med på kursen.

Men är inte takt en av grundstenarna som betonas i all ridning? Oavsett inriktning? Även i travvrlden är takt viktigt.

/Malin

Men är inte takt en av grundstenarna som betonas i all ridning? Oavsett inriktning? Även i travvrlden är takt viktigt.

/Malin

Så är det säkert - men vad som menas med det är tydligen väldigt olika...

Den takt som jag känner till är den rena takten baserad på rena gångarter, och jag antar att det var det AnnA refererade till.

Jag ser också sådan skillnad på AR och Klassisk.

I Klassisk Dressyr är det ingen piaff om hästen tappar takten och arbetet över ryggen och blir hastig i rörelsen.

Därför börjar man med tramp - halva steg - så att dt fortfarande går i samma takt (frekvens) som traven, och att hästen inte slår isär diagonalen.

Jag har sett många AR ryttare inte "få ihop" diagonalerna i trav ens i trav. Tom så illa att hästen ser oren ut, det syns också på en av Bents filmer.

Tävlingsryttare har samma problem, Detta med diagonalen var något som Balkenhol påpekade flera gånger på sin Clinic. Det är något som Kottas hela tiden ser till.

Eftersom det inom den Klassiska Dressyren fokuseras på gångarternas renhet.

I själva verket är ju det första årets träning helt tillägnat det rakt fram.

med den grunden/fokuseringen är det klart att det blir skillnad.
Hur Dressyr ser ut beror ju på vilken grund man lagt

Den takt jag kan tänka mig är viktig inom travet är att hitta ett 'mode' där hästen kan arbeta med flow. men ingen travare arbetar genom ryggen och har takt som en Klassiskt tränad Dressyrhäst

Det går för fort och är för mycket käk

Senast ändrad av en moderator:

Den takt jag kan tänka mig är viktig inom travet är att hitta ett 'mode' där hästen kan arbeta med flow. men ingen travare arbetar genom ryggen och har takt som en Klassiskt tränad Dressyrhäst

Det går för fort och är för mycket käk
Nej inte i tränings/tävlingstempo. Det finns inga möjligheter att de ska orka bära sig över ryggen i de farterna! Men i långsam jogg Kan man få se ett fåtal som är riktiga dregelobjekt där de travar fram. Om de slipper checkremmen såklart.

Såg igår ett varmblod som visserligen bara joggade och ibland då den hölls in hårt kom bakom lod, men som över lag travade riktigt taktfullt med rörlig rygg på innerplan. Såg sund och fin ut!

Innan och efter själva travmomentet i vagn är det inget som hindrar en taktren och bärig rörelse. Om hästen är skolad och tränad till det.
Har svårt att tro att många klarar av ren travträning med bibehållen elasticitet och styrka i hela kroppen. Vissa delar blir oftast låsta eller understimulerade.

Såg häromdagen en tvåårig kallblodshingst som gav bendarr!
Borkfärgad med enormt steg, elasticitet och svikt i hela kroppen. Den var lite pigg i defileringsvolten och gick i en långsam passage som nästan stannade upp i varje steg, varv på varv. Det var ingen "överkadens" och låst rörelse vad jag kunde se, utan bara underbart för ögat.
Man får hoppas att den får behålla en del av sin stolthet och fysik upp i åren trots travträningen!

Hade inte sagt nej om den stod på stalltröskeln!!:love:

Senast ändrad av en moderator:

Såg igår ett varmblod som visserligen bara joggade och ibland då den hölls in hårt kom bakom lod, men som över lag travade riktigt taktfullt med rörlig rygg på innerplan. Såg sund och fin ut!

Jag såg också en sån, härom dagen när vi var ute på travet och hämtade en ponny som kom med lastbil.

Den travaren hade härlig resning och rörde sig ståtligt i värmningen. De andra såg ut som taxar som "trummade fram" över banan med bakåtlutade kuskar och huvud och halsar i vädret. Tre av "taxarna" galopperade bort sig i första kurvan. Snyggingen hamnade någonstans fyra eller femma i loppet. Det var nån slags poäng eller premiegrunkslopp tror jag, för loppen utropades i "olika tempon" men med vanlig startsignal.

Kompisen vars ponny vi hämtade har inte ett skvatt över till för travare. Men hon sa att "såg alla travare ut så där och sprang utan remmar här och där, skulle jag kunna tänka mig en sån."

Senast ändrad:

*knapplån*

Nu har jag läst genom hela tråden. Jag försöker lära mig skillnaden mellan klassisk dressyr , barockridning och akademisk ridkonst, och jag har nu förstått skillnaden mellan de förstnämnda, men hur är det mellan barock och AR? Jag har fått lite humm om det men min sega hjärna tillåter inte att lägga pussel ikväll, så vill någon kort och koncist berätta vad som är skillnaden mellan dessa?

Är barocken helt enkelt BARA en stridsform till häst och AR ett ihopplock mellan både barock och klassisk?
Vilka är isåfall ihopplocken?

/En kvällsvirrig Sparf

*knapplån*

Nu har jag läst genom hela tråden. Jag försöker lära mig skillnaden mellan klassisk dressyr , barockridning och akademisk ridkonst, och jag har nu förstått skillnaden mellan de förstnämnda, men hur är det mellan barock och AR? Jag har fått lite humm om det men min sega hjärna tillåter inte att lägga pussel ikväll, så vill någon kort och koncist berätta vad som är skillnaden mellan dessa?

Är barocken helt enkelt BARA en stridsform till häst och AR ett ihopplock mellan både barock och klassisk?
Vilka är isåfall ihopplocken?

/En kvällsvirrig Sparf

AR är något som bent Branderup har myntat namnet på och utvecklat. Barockridning är väl allt inom den genren som inte räknas som AR. Jag följer inte Branderups lära men rider enligt de principer som han hämtat sin "lära" utifrån. Jag rider barock a la Linda så att säga :) grunden är i ångt och mycket detsamma men AR har som sagt en specifik "grundare". Typ som pat parelli eller monyt Roberts.

så man kan säga att det är samma övningar men med olika grundare? Det är någorlunda grundtanke men vägen till målet skiljer sig?

Vad finns det för "övningar" i AR då? Om man ser stridsträning med tex capriole i barockridning vad finns då i Akademisk ridkonst?

Grundprincipen är desamma som i vanlig dressyr:smirk: Man strävar efter så fina och små hjälper som möjligt, Strävar mer efter den perfekta sitsen så att man lär sig påverka hästen på rätt sätt/tyngdpunkten. Skillnaden blir när man kommer upp på högre nivå där själva inlärningen sker på ett annat sätt än i den klassiska dressyren.

I grund och botten strävar vi egentligen efter samma mål;)

http://www.lindstromshastar.se/index.html

Jag blir väldigt nyfiken på vad du menar med:

"på högre nivå där själva inlärningen sker på ett annat sätt än i den klassiska dressyren"

- Kan du utveckla ? mvh/T_B

Grundprincipen är desamma som i vanlig dressyr:smirk: Man strävar efter så fina och små hjälper som möjligt, Strävar mer efter den perfekta sitsen så att man lär sig påverka hästen på rätt sätt/tyngdpunkten. Skillnaden blir när man kommer upp på högre nivå där själva inlärningen sker på ett annat sätt än i den klassiska dressyren.

I grund och botten strävar vi egentligen efter samma mål;)

http://www.lindstromshastar.se/index.html

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 117
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka