Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

kl.

Idealen förändrades, hovridskolorna försvann, den gamla kunskapen gick då förlorad, och Baucher och Steinbrecht försökte väl rädda en del av det som fanns kvar av den, genom utvecklandet av sina egna teorier och läror, för att matcha dåtidens behov. Stora armeer, snabba framryckningar, folk som i princip fick en mycket knapphändig ridutbildning (i stil med "ramla inte av", svänga, gasa och bromsa) innan de sändes ut i strid på lika undermåligt utbildade hästar.
Ur vilken senare dagens tävlingsdressyr har utvecklats.

//caballus

Men hallå - tänker man på vad man skriver?

Den gamla kunskapen som gick förlorad - var det hur man sågar tänder på ett stångbett???? Hur man låser höftlederna och tar spjärn i stigbygeln? - så hästen inte kan arbeta avslappnat?

Pardon my french, men i stort sett skriver du ( citerar?);

...Att från den chanserade stridsridngen utvecklades dagens Dresssyr.

Det blir som "bara man har den rätta åsikten" - så kan man vara precis hur nedlåtande och föraktfull som hellst - för då har man ju rätt.

Läser också ur bents första bok

Akta dig för en konst som endast är konstlad och med vilken du skadar din häst. Benstpratteltävlingar och rosettjakt ger inte sann livsglädje

Gudarna skall veta att jag har en hel del åsikter om somligt i dagens Dressyr - men sådan här svepande genaliseringar.

Fullkomligt respektlöst.

(Det har funnits "mästare" även inom tävlingsDressyren.
Reiner Klimke tex....)

Det visar också på en stor okunskap - för ja - showriding finns - men all TävlingsDressyr är inte show.

Den svenske hippologen Ehrengranath skriver 1856:

§. 534. Svårt är dock, att om misstagen öfvertyga den oförfarne ryttarn, begåfvad med arbetsvillighet och håg att försöka sig sjelf, sina krafter och sin rådighet; han, som känner sig mogen för striden, och är lysten efter hästens kufvande. Honom synes ridkonsten förlora lif och intresse, i den mån striden icke får inta främsta rummet. Men ingenting är dock vigtigare, än inskärpandet deraf, att det är han sjelf som begår felet, när strider begynnas.
. , Granskas ryttarns straffbegär, så måste det hafva en djup grundorsak, ty det sträcker sig nära nog till alla, som behandla hästar, ja, till alla dem som behandla djur. Ett absolut tadel skulle derföre föga båta, och icke heller är meningen, att bannlysa, en rättfärdig hästens aga, alldenstund nyttan deraf är omisskännelig. Men med hugg och slag i uthållig (timmar lång) fortsättning, är förhållandet skiljaktigt. Det ligger utom gränsen för en metodisk dressur, som aldrig piskar sig fram, , och utdelande af så beskaffadt straff, låder som bevis derpå också vid obildade menniskor, hvilka i harmen öfver egen oförmåga, i brist af uppgjord plan, och till följd af lynnets ojemnhet bryta ut i vrede
mot hästen. Emedlertid är det under sådane ryttare, som dessa tumultuariska lectioner utmärkta af idel våld uppenbara sig, der det ena kraftutbrottet aflöser det andra, lectioner hvilka tvert emot hvad de böra öfvergå till en art rå lustbarhet, deri beridarn uppoffrar saken och hästen, någon gång beräknande åskådarnes bifall, och att sjelf vinna ropet för dagen. Mängden finner denna strid mellan bäst och karl underhållande, och fröjdar sig öfver sprången beridarns djerfhet och sadelfasthet m. m., under det att konstens fordringar komma på skam konstens kännare aflägsna sig, och hästens ägare illa belåten knotar högt öfver medfarten.
Det är intressant att notera att trots att det inte fanns dressyrtävlingar 1856, det ändå finns motsättningar i hur man dresserar hästar.

I den här texten står Ehrengranath för den klassiska dressyren där man lär hästen att gradvis förstå och bli lydig för hjälperna. Han uttrycker sin ilska över folk som tar lättköpta poäng på hästens bekostnad.

mvh/T_B

Citat:
Akta dig för en konst som endast är konstlad och med vilken du skadar din häst. Benstpratteltävlingar och rosettjakt ger inte sann livsglädje
tack för den:bow:
kan det vara förklaringen till föraktet som jag upplever mot tävlingsryttarna?
Att deras väg är den enda sanna-!!!!! sekter ser man överallt idag:crazy::eek:
Köper allt som Gurun påstår.

Vad tror du händer den hästen som är ensam kvar hemma?
De klarar av att vara ensamma en dag, men inte över natten.

Har därför aldrig tävlat 2-dagars med övernattning.

Huvva säger jag bara.
Om farbrorn måste skriva sådär mycket om våldet, så behövdes det nog sägas med eftertryck

Det verkar vara en hel del "kunskap" som man är tacksam att den gått förlorad.

Sådär regelrätt våld är inte accepterat alls idag tycker jag

Nej det är nog bättre överlag idag. Men fortfarande är det lätt för en som inte är så insatt att mer beundra "broncoryttaren" än den som lugnt och metodiskt utbildar...

kom på...

Sylvia Lochs definition av Klassisk Dressyr

Att låta hästen med bibehållen självkänsla och stolthet arbeta för och med oss för att utveckla styrka och självförtroende.

Detta samarbete ska framstå som enkelt - naturligt - vackert - otvunget- som om hästen själv gjorde valet. Det måste finnas harmoni och glädje!

Detta är för mig Klassisk Ridning.

Sylvia Loch

Citat:

tack för den:bow:
kan det vara förklaringen till föraktet som jag upplever mot tävlingsryttarna?
Att deras väg är den enda sanna-!!!!! sekter ser man överallt idag:crazy::eek:
Köper allt som Gurun påstår.

Vaddå förakt? Jag upplever er dressyrtävlingsryttare ha mer förakt än AR/klassiska ryttare. De AR/klassiska-ryttare som talar här på buke upplever jag som ödmjuka och att de gång på gång försöker förklara hur de upplever sin ridning osv. Om de någon gång väljer ett galet ord så reagerar ni på alla fyra. Att sedan anse att folk som inte rider exakt enligt ditt sätt rider enligt ett sektliknande vis är bara enormt dumt.

Alla måste acceptera att alla andra inte kan tycka om och uppskatta en och samma väg, dvs sin egen. Om en annan person finner en annan men lika bra väg i sitt liv, varför inte unna den personen det då? Varför spy galla och anklaga denna för att vara föraktfull och ingå i en sekt? Det kan kallas förtal anser jag.

Varför blir du/ni så provocerade?

Du har väl inte träffat på AR-folk som knappt kan rida alls som sen anser att ingen tävlingsryttare rider bra.

Folk som rider hästen med nacken i knät- för att hästen inte ska gå på bogarna o tror att den är samlad.
eller med nosen i backen i bakbenen hemma i stallet.

Tror du att man baxnar?

Idag har jag sett den trevligaste variant på AR som jag träffat på hittills :d

Och jag konstaterar att det skiljer mer och mer mellan olika AR-tränare ju fler jag träffar. Den tydligaste gemensamma nämnaren för AR-tränare har varit kärleken till stångbettet, men i övrigt så har jag nu sett ganska många varianter. Precis som inom "vanlig" dressyr så är det väldigt tränarberoende hur ridningen och undervisningen ser ut...

Det tror jag med.

Tyvärr har jag inte sett några duktiga på AR alls- vore kul att se det.

Fast om målet är att rida som Bent- i slowmotion- så vete katten:crazy:

Vore nog kul att se Fio träna för DJ.

Men hallå - tänker man på vad man skriver?

Men lugna dig lite! Jag har väl inte påstått att det bara finns idioter inom tävlingsdressyren heller? Idioti är en individfråga - inte en fråga om vilken träningsform man tillämpar utan Hur man tillämpar den - och detta i förhållande till hästen. Varför blir du så sur och otrevlig mot mig? Känner vi varandra?

Pardon my french, men i stort sett skriver du ( citerar?);

...Att från den chanserade stridsridngen utvecklades dagens Dresssyr.
Som jag skrev i första raden i mitt inlägg "satt och skummade igenom bents ridning på kandar". Det jag sedan skrev var en kort egentolkning av det jag kände att han ville förmedla.
Varken jag, eller du, levde på den tiden som berörs, så vad vet vi egentligen? Jo, endast det som av dåtida författare och konstnärer förmedlats vidare till oss.
Faktum är, att varje gång som någonting drastiskt förändras i vårat samhälle så påverkas även hästeriet, och stora förändringar inom denna kan leda till att mycket av den kunskap som finns går förlorad, hoppar över flera generationer tills den återupptäcks då den inte alltid kan gå i arv. Hur många hästar som slaktades i öststaterna när kommunismen och traktorn tog överhand vet bara gud allena, men det är ett gott exempel som lett till ett förfall i både hästmaterial och kunskap hos den gemene mannen.

(Det har funnits "mästare" även inom tävlingsDressyren.
Reiner Klimke tex....)
Det visar också på en stor okunskap - för ja - showriding finns - men all TävlingsDressyr är inte show.
Ja, absolut, och det finns nutida ryttare av samma status och kaliber som för vidare en god tävlingsdressyr, så vad tjafsar vi om egentligen?
Nja, dagens tävlingsridning har ingen egentlig nytta utanför tävlingsbanorna i dagsläget, då hästen tappat sin tidigare så viktiga roll i samhället, och nu endast brukas för nöjes skull. Där diskrimineras varken ridkonsten eller tävlingsdressyren eller hoppningen.

Ska vi diskutera vidare som vuxna nu?

Anna!
Jag blir så nyfiken på vad du sett! Kan du inte PM´a lite om vad det var!? För det är väl förbjudet att nämna personinfo här!? Även om det är bra menar jag!?

Det tror jag med.

Tyvärr har jag inte sett några duktiga på AR alls- vore kul att se det.

Fast om målet är att rida som Bent- i slowmotion- så vete katten

Vore nog kul att se Fio träna för DJ.
Här någonstans känns det som en tydlig definition på vad som duger till att kallas bra är.
Bilder, filmer, exempel!?
För om det du kallar bra, inte faller AR-ryttaren i smaken, då är ju många diskussioner er emellan ganska meningslösa. Om man inte delar samma målbild menar jag.

Fast vad jag tycker är värst med ditt uttalande om sekter och förakt är att det kan skrämma bort personer som är uppriktigt nyfikna på t ex AR. De vet förmodligen att du är tongivande och har kanske mycket respekt för dig från dressyrforumet, så ser de ditt uttalande som inte visar på någon respekt alls för personerna här på Klassisk ridkonst-forumet. Jag satt själv där förut och läste många av dina inlägg om ridteknik och blev inspirerad.

Många människor förlitar sig på andras åsikter och om man är tongivande i ett forum har man också - tycker jag - ett ansvar för vad man vräker ur sig.

Ett tips: Skit i vad AR-folk säger om din ridning. Om de saknar grundkunskap lär det märkas även för andra människor. Och observera att dressyr enligt AR är annorlunda map energi, böjning osv. Därför kanske du aldrig ser en bra AR-ryttare eftersom du inte vill förstå att deras måttstock är helt annorlunda än din. AR ÄR inte tävlingsdressyr!

jag önskar att jag bodde i en annan håla där det fanns lite mer utvecklad AR-ridning.

Jag har aldrig tidigare hört så mkt skit om dressyrfolk än från just AR- folk.
jag har sagt att jag är med på bananridningen- ett tag, men att man måste komma vidare ngn gång, annars blir det synd om hästen att gå så även ute i skogen- på kandar med skarp stång.

jag säger bara - lås er inte vid en speciell inriktning- utan lyssna o lär från många håll o kanter.
viktigast av allt är en pedagogisk tränare som håller ribban på den nivån som du önskar o hästen klarar av.

Man behöver inte tävla för att rida klassisk/ modern dressyr.

vill man rida som en krigare- fine

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 117
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka