Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Förlåt, jag menade piaff.....:o Skyller på snapsen!

Du har tydligen inte sett de ekipage som tränar här nere i Skåne.

Immer

Förlåt, jag menade piaff.....:o Skyller på snapsen!

Du har tydligen inte sett de ekipage som tränar här nere i Skåne.

Immer
Nej.
Blir man ditbjuden:confused::idea::p
Ska ta med Praliner:rofl:

Man får ju passa på o fråga när frun är på Pickalurven- hiick;)

Tja, om man får tro på flertalet av er AR-kritiker så brukar ni ju åka och kolla på träningar både här och där?
Kursarrangören ser nog gärna att du kommer som deltagare till fots, då tjänar hon en femhundring lätt som en plätt.

Immer

Det var hutlöst.:eek:
vad har hon för utbildning / meriter som befogar en sådan avgift?
Vad kostar det uppsuttet?

Det betalar jag inte ens för en privatlektion för en OSryttare.

hur blev det med inbjudan?:angel:

Det är arrangören som tar så hutlöst betalt, inte instruktörerna.
Kursen är på två dagar, inkluderar tre ridpass per ekipage (8 st).

Uppsuttet kostar det 1800, och instruktörerna är riddare.

Hur det blev med inbjudan? Visst, kom du - och du betalar väl gärna 500 kronor för att se AR-ekipage som både travar och galopperar?

Immer

Vad innebär det att man är riddare?
Utbildad var?

Jag trodde att man skulle få inkvartera sig hos dig o på så sätt ha råd att gå:):cool:

Min AR-instruktör är Strömsholmsutbildad ridinstruktör, fd tävlingsryttare MSV, in- /tillridare, handler och uppsutten ryttare vid kvalitetsbedömningar och hingstvisningar, samt, med sin förra häst regelbunden ryttare/numera mer än ofta fotfolk hos BB.

På kurserna betalar fotfolk 100, ryttare 800 då ingår fika för- och eftermiddag. 100 för box- eller hagplats. Lätt lunch för en liten penning.

Senast ändrad:

Det var så billigt att jag kan skaffa logi själv.

Men är det samma inriktning?

Vad jag vet, så är det det. Men det är endagarskurs, med två ridpass så det kan ju vara det som gör prisskillnaden också.

Om jag skall vara ärlig så tror jag schismen mellan AR och Dressyrare mycket mer handlar om just att AR framställs som något bra till skillnad från....de andra, de dåliga, osv.

det som också blir provocerande här på buke, är kanske att man slänger med idag red jag öppna och sluta ( men inte godkänt enligt FEI....hoppsan )

Jag tror egentligen inte att det stör någon DressyrNisse att någon vill syssla med gammal stridskonst i moderniserad form.

:)

Det är precis så det är för mig i alla fall!!
Jag blir irriterad på att det framställs som något som är så mycket bättre än det som "vanliga" dressyrryttare håller på med, utan att någon på ett konkret sätt kan visa att det verkligen skulle vara så...

Men på slutet har jag fått se fina bilder/filmer, men som egentligen inte skiljer sig speciellt mycket från annan bra ridning!

Bra ridning är helt enkelt bra ridning oavsett vilken inriktning.

Det är precis så det är för mig i alla fall!!
Jag blir irriterad på att det framställs som något som är så mycket bättre än det som "vanliga" dressyrryttare håller på med, utan att någon på ett konkret sätt kan visa att det verkligen skulle vara så...

Men på slutet har jag fått se fina bilder/filmer, men som egentligen inte skiljer sig speciellt mycket från annan bra ridning!

Bra ridning är helt enkelt bra ridning oavsett vilken inriktning.

Jag förstår att det är så det tolkas, men man ska också komma ihåg att det finns en anledning till att många som trivs inom AR hamnade där. Det finns tyvärr en hel del instruktörer som inte kan förmedla den goda ridning som finns inom den "vanliga" dressyren. Har man ridit för en sådan och sedan hittar något som ger dom svaren dom letat efter så blir det tyvärr lätt så att man tycker att det nya är bättre än det gamla.

Det har hänt mycket sedan faq'n skrevs och idag är bilden och problematiken en annan, och den shism som idag finns är till stor del skapad av AR-anhängare.

Det jag idag ser som viktigt är att inte fastna i sandlådan och tjaffsa om vem det var som började utan att istället finna den gemensamma inspirationen i ridningen och dressyren, även om vi ibland har valt lite olika riktningar i vår ridning.

Jag var renodlad AR-ryttare tidigare, idag är jag inne på Julio Borbas linje, jag rider dressyr, och låter andra ägna sig åt att bråka om vad som är vad.

Det jag idag ser som viktigt är att inte fastna i sandlådan och tjaffsa om vem det var som började utan att istället finna den gemensamma inspirationen i ridningen och dressyren, även om vi ibland har valt lite olika riktningar i vår ridning.

:bow::bow::bow:

Tja, om man får tro på flertalet av er AR-kritiker så brukar ni ju åka och kolla på träningar både här och där?
Jag vet inte om jag räknar mig till "er AR-kritiker" direkt. Jag är kritisk till en del, men tycker att det finns en hel del att hämta också - och jag har naturligtvis inte sett alla eller ens de bästa än. Men jag tillhör i alla fall dem som åker runt och tittar en hel del. Både på diverse akademiker, Carde, Borba, vanliga dressyrtävlingar, western och annat som dyker upp i närheten! Hittills är det nog Carde och Borba som tilltalat mig mest, men inspiration och några idéer och verktyg att plocka med sig finns lite här och där.

Imorgon ska jag åka upp till Umeå och titta på uppvisning med en riddare och dennes beridarelever, det ska bli jätteroligt! Kostar endast 100 kr, till och med axel borde ha råd ;) Finns plats i bilen om nån från Ö-vikstrakten vill hänga med :idea:

Det jag är intresserad av är vad som är vad eftersom det nu ändå verkar finnas olika inriktningar. Sen vad som kom först det spelar mindre roll för mig. Vill bara reda ut begreppen så att jag bättre kan hänga med.

Tyvärr blir det sandlåda vissa gånger, när man blir obekväm i sina frågeställningar, eller svarar ärligt utan att linda in svaret, på någon annans raka frågor.

Det jag är intresserad av är vad som är vad eftersom det nu ändå verkar finnas olika inriktningar. Sen vad som kom först det spelar mindre roll för mig. Vill bara reda ut begreppen så att jag bättre kan hänga med.

Tyvärr blir det sandlåda vissa gånger, när man blir obekväm i sina frågeställningar, eller svarar ärligt utan att linda in svaret, på någon annans raka frågor.

Tycker mycket av det som har kommit fram ur de bitvis hårda diskussionerna varit mycket bra. Och att definiera är många gånger nödvändigt. Även jag försöker hitta en definition på min ridning och jag använder mig oftast av begreppet klassisk dressyr idag, eftersom det är där jag hamnat. Samtidigt försöker jag undvika att hamna i ett fack, även om det i stort sett är omöjligt. *ler snett*

Det svåra är att inte fastna, men jag tycker jag ser en tydlig trend nu där man snarare kommer till samtal än debatt, vilket är jättetrevligt. Till och med så att jag kan tänka mig att vara med i samtalet på ett hörn. *ler*

Imorgon ska jag åka upp till Umeå och titta på uppvisning med en riddare och dennes beridarelever, det ska bli jätteroligt! Kostar endast 100 kr, till och med axel borde ha råd Finns plats i bilen om nån från Ö-vikstrakten vill hänga med
Det är inte bara den kostnaden.
Var borta en dag förra veckan o kom hem, en häst hade över 40 i temp o jag fick ta ut jouren.
Så fort jag åker ngnstans så händer det nåt.:crazy:

Tycker mycket av det som har kommit fram ur de bitvis hårda diskussionerna varit mycket bra. Och att definiera är många gånger nödvändigt. Även jag försöker hitta en definition på min ridning och jag använder mig oftast av begreppet klassisk dressyr idag, eftersom det är där jag hamnat. Samtidigt försöker jag undvika att hamna i ett fack, även om det i stort sett är omöjligt. *ler snett*

Det svåra är att inte fastna, men jag tycker jag ser en tydlig trend nu där man snarare kommer till samtal än debatt, vilket är jättetrevligt. Till och med så att jag kan tänka mig att vara med i samtalet på ett hörn. *ler*

:bow::bow::bow:

Usch då, låter inge vidare. Jag har ingen aning om var du bor heller, troligen har du jättelångt till Umeå så då blir det ju dyrt hur som helst.

kl.

Satt precis och skummade igenom Bents "ridning på kandar" igen, och det sätt han väljer att presentera dressyrens historia och utveckling i sin bok ger en hint om varifrån alla dessa benämningar på den äldre dressyrläran tagit sin form nånstans.

Ridakademierna ploppade ju upp under renässansen för att skola kungligheter och adel till häst för strid, på den tid då härförarna fortfarande red i täten för sina armeer även på slagfälten. Gissar på att det är därifrån begreppet Akademisk ridkonst vill komma från?
Grissoni - Pignantelli - Pluvinel.

Sen har vi barocken, när härförarna slutade rida i täten för sina armeer och började dirigera dem från de bakre leden istället - då behövdes helt plötsligt inte så fasligt stabila hästar åt kungarna, utan ridningen förvandlades väl mer till en konstform för de som hade råd. Man utbildade hästarna då främst för skådespel, hästbalett etc, så barockdressyr är väl än mer konst än träning för överlevnad på slagfälten. Gissningsvis med tjusiga hästar - tjusiga ryttare som gör tjusiga grejer för att impa på polarna :p
Det här var väl främst känt som Guerniere's era.

Och sen... har vi klassicismen. Revolutioner över hela europa ledde till att kunglighet och adel fick smisk på stjärten och det vanliga folket tog över styret, och i och med detta också avlägsnade mycket av det pamp och ståt som renässans och barock tydligt stått för. Man ville även ha snabbare hästar varvid fullblod började användas som förädlare i var mans gård istället för de iberiska i hovstallarna. Idealen förändrades, hovridskolorna försvann, den gamla kunskapen gick då förlorad, och Baucher och Steinbrecht försökte väl rädda en del av det som fanns kvar av den, genom utvecklandet av sina egna teorier och läror, för att matcha dåtidens behov. Stora armeer, snabba framryckningar, folk som i princip fick en mycket knapphändig ridutbildning (i stil med "ramla inte av", svänga, gasa och bromsa) innan de sändes ut i strid på lika undermåligt utbildade hästar.
Ur vilken senare dagens tävlingsdressyr har utvecklats.

Så det blir ännu klurigare att kategorisera vad var och ens av våra nutida mästares läror heter, om man förutom skillnaderna i deras sätt att skola hästen även måste ta historian i åtanke.

Hjälp?

//caballus

Det är inte bara den kostnaden.
Var borta en dag förra veckan o kom hem, en häst hade över 40 i temp o jag fick ta ut jouren.
Så fort jag åker ngnstans så händer det nåt.:crazy:

Det finns en perfekt lösning på det problemet:

Ta med dej hästen till kursen! :p

Immer

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 117
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka