Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?
Knapplån
hm nu vet jag varför jag inte lyckats memorera hela.
(långt
)
Omman skall summera då - då är ju barockridning = stridsriding såsom den såg ut på 1600 talet. Inte polen -första världskriget
( Var kommer då working equitation in
)
Barockriding är altså rörelser för strid het enkelt.
detta utvecklades då i historen till Klassisk dressyr
som av vissa försökers bevaras tex FEI's regler - och andra vill modernisera tex FEI's nuvarande ordförande
eller i alla fall Sjef Janssen
JEGRA
Jag hänger upp mig på en formulering
Idag är tanken inom barockridningen att utvecklas med och gymnastisera sin häst så att den mår bättre och bär sin ryttare på ett sätt som minskar belastningen,
Det är inget fel på den alls egentligen - bara om man läst Bents bok först, eller buke, och läser in... att just ovanstående är till skillnad mot Den Klassiska Dressyren tex eller tävlingsDressyren per se.
(vilket jag upplevt en stor mängd Ar anhängare gjort - vilket retar upp Dressyrarna, då det inte ser mer hällsosamt ut IRL
)
sedan; vad är den "klassiska utbidlningstrappan ????
Är det Bents trappa - eller utbidlningsgången på de Klassiska Ridakademierna ( nu undrar jag har Borba teorieföreläsningar???)
Vidare Knapplån...
De som bevisat att de kan utbilda hästar så att de håller hela vägen upp är ju de Klassiska Ridakademierna
(finns det barockridakademier ??? )
Om jag skall vara ärlig så tror jag schismen mellan AR och Dressyrare mycket mer handlar om just att AR framställs som något bra till skillnad från....de andra, de dåliga, osv.
det som också blir provocerande här på buke, är kanske att man slänger med idag red jag öppna och sluta ( men inte godkänt enligt FEI....hoppsan )
Jag tror egentligen inte att det stör någon DressyrNisse att någon vill syssla med gammal stridskonst i moderniserad form.