Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Det kanske finns någon som har mer uppdaterad info om vad Julio har för definition, men som jag kommer ihåg honom när någon frågade vad det var för dressyr han ägnade sig åt så var det rätt och slätt "dressyr" och verkade snarare tycka det är befängt att försöka spalta upp det som vi gör.

jag kan förstå det också, för om det är nu verkar alla ha sin egen definition.
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Jag har läst att många tycker att detta uppdelande är onödigt, själv tycker jag att det är varudeklaration
Ja, det är ju lite nödvändigt med en varudeklaration så man vet vad man har att vänta sig av kurser clinics osv. Eftersom det alldeles tydligt finns så många olika spår att följa.
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

kl

Nu hade ni tur! Vi fick ärende förbi kontoret så här kommer den version jag har sparad på min dator. Det kan vara så att den skiljer sig något från den version som låg här på forumet tidigare, men det är i så fall rätt små skillnader. Datumstämpeln jag har på denna är juli 2002 så den är ganska precis fem år gammal...



1. -Vad är barockridning/akademisk ridkonst/klassisk dressyr?

Barockridning är ursprungligen träning av hästen inför strid. De mästare man ofta tittar på inom barockridningen levde på 16- och 1700-talen och då var skolningens syfte att lära hästen de moment den var tvungen att behärska på ett slagfält. De rörelser vi idag ser på tävlingsbanorna är i mångt och mycket utvecklade för att träna hästen för strid. Piaffen stärker hästen så att den kan bära sig i en levad eller genomföra en terre-á-terre, ur en terre-á-terre kan hästen ta vilken riktning som helst, inklusive uppåt. Skolsprången kan slå ner din fiende eller skydda ryttaren mot fiender. Piruetten användes för att snabbt byta riktning. Ibland kallas barockridningen för akademisk ridkonst, och det är ett namn som kommer sig av att man riktar in sig på den ridkonst som lärdes ut vid ridakademierna i Europa under 15-, 16- och 1700-talen. Klassisk dressyr sträcker sig fram över 1800-talet också och man skulle kunna säga att den då ligger något närmare den moderna ridningen, eftersom tävlingsdressyren som den ser ut idag har sina rötter i slutet på 1800-talet.

Idag är tanken inom barockridningen att utvecklas med och gymnastisera sin häst så att den mår bättre och bär sin ryttare på ett sätt som minskar belastningen, samtidigt som man utvecklar samspelet mellan häst och ryttare. Man kan också säga att man bevarar en gammal konst. Symbolen för den färdigutbildade barockhästen är ridning på s.k. ”blank stång”, med tyglarna i ena handen och endast lätt kontakt med hästens mun. Detta med enhandsfattning har sin grund i att barockridningen är en direkt avknoppning från stridsridningen, du var tvungen att ha tyglarna i en hand, i den andra hade du ett vapen av något slag. Idag har vapnet ersatts av ridspöet. Stångbettets funktion är att förfina signalerna mellan häst och ryttare.

En häst bär av naturen mer vikt på framdelen. När vi rider hästen sätter vi dess naturliga balans ur spel. För att hästen ska hålla och fungera väl i ridningen (ursprungligen i strid) behöver vi stärka hästen och utbilda den så att den bär mer av sin vikt på bakbenen. När hästen bär sig på bakbenen vinner vi främst två saker, hästen kommer hålla längre och den kan lättare utföra det vi ber den om. Genom en tydlig utbildningsgång (ibland kallad "den klassiska trappan") där hästen stegvis stärks och utbildas får man en häst som går i en bra form med aktiv rygg och är väl samlad, även med lätt kontakt med hästens mun och enhandsfattning.

Barockridning är alltså inte bara en historiskt bevarande ridning

2. -Måste man ha en speciell ras för att rida barockridning/akademisk ridkonst/klassisk dressyr?

Det går bra att träna barockridning oavsett vilken häst man rider på.

Då ursprungsmålet i barockridning är att få fram en häst som är tillräckligt stark, gymnastiserad och uppmärksam för att klara av att utföra avancerade rörelser på stridsfälten är det, om man siktar på att nå de målen, bäst att ha en häst som lämpar sig för den sortens ridning.

Är man däremot intresserad av att gymnastisera hästen, på hästens villkor, och få en stark och hållbar häst är barockridning något för alla.


3. -Vad har man för utrustning när man rider barockridning/akademisk ridkonst/klassisk dressyr?

Du kan i princip ha vilken utrustning du vill. Många rider i sina ”vanliga” sadlar, andra i westernsadlar. En del har specialsadlar som är byggda med tanke på barockridning/akademisk ridkonst.

Man börjar vanligen utbildningen av hästen på tränsbett eller en ridkapson men så snart hästen är grundutbildad går man ofta över på kandar för att hästen ska lära sig stångbettets funktion. Men det finns också det som fortsätter att rida sina hästar på tränsbett, kapson eller något annat bett deras hästar fungerar bra på.

Blank stång nämns ofta inom barockridningen. Det innebär att man rider hästen enbart på stångbett, man har alltså inget bridongbett, man kan också rida på blank stång med kandar och då låter man helt enkelt bridongtygeln hänga helt löst. Vid ridning på blank stång rider man med spöet vänt uppåt, på så vis kan man nå hästens båda sidor om man behöver korrigera med hjälp av spöet. Spöet kan vara ett vanligt dressyrspö, men traditionellt använder man en björkkvist. Spöet är också ett viktigt hjälpmedel när man jobbar hästen för handen.

En bra länk som beskriver kandaret och stångbettets funktion samt olika tygelfattningar på kandar: http://www.equiresource.com/karlskorner/KK_art_dblbri2.htm

4. -Skillnaderna mellan Barockridning och vanlig / engelsk dressyr?

Barockridningens grundtanke är att dressyr är till för hästens skull - inte ryttarens. Målet är att ha en frisk och välgymnastiserad häst även i hög ålder.

5. -Kan man tävla om man rider barockridning?

Visst kan man tävla men det är absolut inte något krav, eller ens ett mål med barockridningen. Många som ägnar sig åt barockridning är helt ointresserade av tävling. Eftersom man inom barocken och tävlingsdressyren följer lite olika utbildningsvägar är det inte alltid tävlingsprogrammens krav stämmer överens med barockhästens utbildningsståndpunkt. Lite högre upp strålar de båda grenarna samman och tävling blir lättare. Som tävlingsryttare kan man säkerligen hämta mycket inspiration från detta ridsätt.

6. -Hur hittar jag en tränare i Barockridning?

Du kan söka på en sökmotor på Internet med sökorden ”barockridning” eller ”akademisk ridkonst”. På så vis kan du hitta hemsidor där du kan få kontakt med tränare. Håll utkik i de vanligaste hästtidningarna, där kan du hitta annonser med helgkurser, det är ofta ett bra sätt att få kontakt med en tränare, samtidigt får du träffa andra som håller på med samma inriktning.

7. -Vanliga termer inom barockridningen:

Renvers
Förvänd sluta

Travers / traversal
Sluta på diagonalen

Terre-á-terre
”Tvåtaktsgalopp”, hästen sätter i båda bakbenen samtidigt bredvid varandra och frambenen samtidigt bredvid varandra. Denna rörelse stärker hästen inför skolan över marken. Terre-á-terre betyder ”jord-till-jord”, vilket ju beskriver rörelsens natur. I strid användes terre-á-terre eftersom det ger hästen möjlighet att röra sig åt alla håll, inklusive uppåt. En häst som ska göra en kapriol förbereder sig oftast genom terre-á-terre.

Pesad
Hästen samlar sig så mycket att den till slut bär all vikt på bakbenen.

Levad
Som pesad, men ”lägre”, hästen håller kroppen mer i nivå med marken, kräver mer av hästen än pesad. Vid pesad och levad börjar ”skolan över marken”

Courbette
Hästen hoppar framåt på bakbenen, utan att sätta i frambenen.

Croupade
Som en courbette, men istället för att hästen hoppar framåt utgår croupaden från pesaden och rörelsen utförs rakt uppåt.

Ballotade
Hästen hoppar upp i luften och har kroppen horisontellt med marken, frambenen uppdragna som vid hoppning och bakbenen uppdragna under bakbartiet. Helst ska hästen landa på bakbenen.

Capriole, stående
Börjar oftast med terre-á-terre och när det sätter ner frambenen slår den ut med bakbenen. En rörelse från stridsridningen för att slå undan fiender.

Capriole, ”i luften”
Ett renodlat skolsprång som inte är funktionellt för strid. Istället för att hästen slår ut med bakbenen när den har frambenen i marken hoppar den rakt upp i luften och när den är på sin högsta punkt slår den ut med bakbenen rakt bakåt. Helst ska hästen landa på bakbenen då detta inte är lika belastande för hästen som om den landar på frambenen.




Litteraturlista:

"The complete training of horse and rider" - Alois Podhaijsky
"Akademisk ridkonst" - Bent Branderup
"The Classical Rider" - Sylvia Loch
"The Gymnasium of the Horse" - Gustav Steinbrecht
"The Maneige Royal" - Antoine de Pluvinel
"School of Horsemanship (École de Cavalerie)" - de la Guérinière
"Academic Equitation" - General Decarpentry
"Reflections on the Equestrian Art" - Nuno Oliveira

 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Knapplån

hm nu vet jag varför jag inte lyckats memorera hela.

(långt :D )

Omman skall summera då - då är ju barockridning = stridsriding såsom den såg ut på 1600 talet. Inte polen -första världskriget
( Var kommer då working equitation in :confused: )

Barockriding är altså rörelser för strid het enkelt.

detta utvecklades då i historen till Klassisk dressyr

som av vissa försökers bevaras tex FEI's regler - och andra vill modernisera tex FEI's nuvarande ordförande :o:confused: eller i alla fall Sjef Janssen :p

JEGRA

Jag hänger upp mig på en formulering

Idag är tanken inom barockridningen att utvecklas med och gymnastisera sin häst så att den mår bättre och bär sin ryttare på ett sätt som minskar belastningen,

Det är inget fel på den alls egentligen - bara om man läst Bents bok först, eller buke, och läser in... att just ovanstående är till skillnad mot Den Klassiska Dressyren tex eller tävlingsDressyren per se.
(vilket jag upplevt en stor mängd Ar anhängare gjort - vilket retar upp Dressyrarna, då det inte ser mer hällsosamt ut IRL :crazy: )

sedan; vad är den "klassiska utbidlningstrappan ????

Är det Bents trappa - eller utbidlningsgången på de Klassiska Ridakademierna ( nu undrar jag har Borba teorieföreläsningar???)

Vidare Knapplån...

De som bevisat att de kan utbilda hästar så att de håller hela vägen upp är ju de Klassiska Ridakademierna

(finns det barockridakademier ??? )


Om jag skall vara ärlig så tror jag schismen mellan AR och Dressyrare mycket mer handlar om just att AR framställs som något bra till skillnad från....de andra, de dåliga, osv.

det som också blir provocerande här på buke, är kanske att man slänger med idag red jag öppna och sluta ( men inte godkänt enligt FEI....hoppsan )

Jag tror egentligen inte att det stör någon DressyrNisse att någon vill syssla med gammal stridskonst i moderniserad form.

:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Jag tänker inte ge mig in i polemik ang. formuleringar som är fem år gamla... De är helt enkelt out of date. Det som skrevs i den här faq'n var hur vi GEMENSAMT på forumet just då tolkade det vi gjorde och vår omgivning. MYCKET har hänt sedan dess.

T.ex. hade inte Working Equitation anlänt till Sverige ordentligt, diskussioner om den "klassiska trappans" ursprung fattades etc. etc.

Du måste läsa denna faq som ett tidsdokument, inte som något som innehåller någon nuvarande sanning.
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Jag hänger upp mig på en formulering
Idag är tanken inom barockridningen att utvecklas med och gymnastisera sin häst så att den mår bättre och bär sin ryttare på ett sätt som minskar belastningen,
Det är inget fel på den alls egentligen - bara om man läst Bents bok först, eller buke, och läser in... att just ovanstående är till skillnad mot Den Klassiska Dressyren tex eller tävlingsDressyren per se.
(vilket jag upplevt en stor mängd Ar anhängare gjort - vilket retar upp Dressyrarna, då det inte ser mer hällsosamt ut IRL :crazy: )
Även om vi inte ska hänga upp oss vid en gammal formulering, så tycker jag också att det ibland känns som att de som rider AR försöker "ta patent" på god ridning och kunskaper om hästens uppbyggnad. Och det gör nog att många "vanliga dressyrare" blir negativt inställda och granskar extra kritiskt.

sedan; vad är den "klassiska utbidlningstrappan ????

Är det Bents trappa - eller utbidlningsgången på de Klassiska Ridakademierna
Ubildningstrappan à l a Bent stämmer väl i alla fall inte så bra överens med det t.ex. Podhajsky skriver om utbildningsgången på Spanska ridskolan?
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

nej jag menade inte så - jag tänkte mer på Ingela's försök till uppdatering.


Glad Midsommar.

är den klassiska utbidlningstrappan Bents - svar Ja vid närmare koll
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Även om vi inte ska hänga upp oss vid en gammal formulering, så tycker jag också att det ibland känns som att de som rider AR försöker "ta patent" på god ridning och kunskaper om hästens uppbyggnad. Och det gör nog att många "vanliga dressyrare" blir negativt inställda och granskar extra kritiskt.

ja så tror jag också

Ubildningstrappan à l a Bent stämmer väl i alla fall inte så bra överens med det t.ex. Podhajsky skriver om utbildningsgången på Spanska ridskolan?


Nej - just det :confused:

Nu minns jag bara detta med ridning rakt fram först året

Det borde heta den Akademiska utbildningstrappan :D
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Ja det var ett tag sen jag läste Podhajskys böcker, men jag kommer också ihåg att det travades rakt fram väldigt länge. Schwung, elastisitet, rakriktning och gång var det stort fokus på, liksom att hästen var framme på hjälperna och tänkte framåt. Och rakriktning sker genom att man riktar in framdelen på bakdelen.

På Cadre Noir sitter de väl inte heller och tragglar skolor i skritt på det sättet, inte vad jag förstått av Carde i alla fall.

Inte heller Guerinière går den vägen. *plockar fram boken* Han talar väldigt varmt för traven, "grunden till all manége". Böjligheten erhålles endast genom traven. (Han till och med ondgör sig över det moderna påfundet att försöka åstadkomma denna första böjlighet och ledighet genom en förkortad skritt :angel: )
När Guerinière fått hästen fin i traven så börjar han att öva "manegeskritt" och då är det först på raka linjer med rak häst, vändningarna mellan linjerna sker genom att flytta bogarna. - Stämmer rätt bra överens med Podhajsy, tycker jag. Skolorna kommer först efter att hästen "såväl på cirkel som på rak linje åt bägge händer travar ledigt undan och går en oavbruten skritt samt är van vid arrêter, halvarrêter och att böja huvudet inåt"

Var kommer Bents trappa ifrån - har han hittat på den själv eller finns den beskriven någon annanstans, av någon annan?
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

(Han till och med ondgör sig över det moderna påfundet att försöka åstadkomma denna första böjlighet och ledighet genom en förkortad skritt :angel: )

Vem eller vilken lära är det som förespråkar förkortad skritt?

Immer
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Var kommer Bents trappa ifrån - har han hittat på den själv eller finns den beskriven någon annanstans, av någon annan?

Ja det undrar jag också - hoppas på svar av någon av de historiekunniga
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

*** bara ett kom-ihåg- att både franska och tyska skolan tar avstamp hos DLG.***

- Vad gäller Bent - han har väl inte varit på SRS utan i Jerez - som var ganska nystartad då? Så han har kanske en annan tradition som han bygger på, även om det är en Europeisk tradition.
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Jag har då inte upplevt att man förkortar skritten.

Immer
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Är det inte så att Bent skapat sig en egen version- som passade honom? Likväl som många andra har gjort.
Den kanske inte passar alla.
Han hade kanske tidigare god erfarenhet av dressyr o en känsla för hästar- vad vet jag?
Känns iallafall som att man väljer den versionen där man får piaffa, fast man inte kan rida ett travsteg samlat:D
Att den skulle vara enklare o bättre för både häst o ryttare, än andra sätt.

Tyvärr verkar det som om få har kommit upp sig ngt vidare på den trappan.
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Tillägg.
därmed inte sagt att den för vissa hästar som har svårare för sig eller ryttare som har dito- inte skulle ha stor / större nytta av den.

Tycker att man även inom AR skulle vidga sina vyer o ta till sig russinen från andra kakor- som faktiskt är väl beprövade o är genomförbara.
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Tycker att man även inom AR skulle vidga sina vyer o ta till sig russinen från andra kakor- som faktiskt är väl beprövade o är genomförbara.

Det gör jag, och många som jag känner. Om man har bortemot 30-40 års ridvana innan man börjar med AR så har man en del med i bagaget som man inte kan släppa - förhoppningsvis en massa russin :cool:

Immer
 
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Känns iallafall som att man väljer den versionen där man får piaffa, fast man inte kan rida ett travsteg samlat:D

Det är nog inte direkt med sanningen överensstämmande. De som har kommit längst av dem som jag åker på kurs tillsammans med, rider både samlad trav och samlad galopp och har inte ens börjat med piaff.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad Akademisk ridkonst och Barockridning?

Det är nog inte direkt med sanningen överensstämmande. De som har kommit längst av dem som jag åker på kurs tillsammans med, rider både samlad trav och samlad galopp och har inte ens börjat med samling.
Immer
:confused::confused:

De som jag har sett har inte kommit till varken trav eller galopp
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 117
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp