Skiftande ögonfärg på föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kathleen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 115
K

Kathleen

Någon som vet om en fölunge kan födas med blåaktiga ögon, som sedan mörknar? Inte glasöga. På människor skiftar det ju....
Gäller ett mörkbrunt connermaraföl. Kan det finnas creme gen som kommer fram?

Sv: Skiftande ögonfärg på föl?

Någon som vet om en fölunge kan födas med blåaktiga ögon, som sedan mörknar? Inte glasöga. På människor skiftar det ju....
Gäller ett mörkbrunt connermaraföl. Kan det finnas creme gen som kommer fram?

Har någon av föräldrarna gulanlag? Föl med ett gulanlag föds ibland med ljusare ögon som sedan mörknar. De kan antingen vara ljust bruna (som hasselnöt ungefär) eller grå till gråblå. Tror att det finns bild på en sådan i SCS fölgalleri.

Vi fick för två år sedan ett travföl med blå ögon. Han är flax fux.
Hans ögon är idag bruna som på vilken fux som helst.
billclinton015.jpg

Ja, det kan de! Min musblack föddes med blå ögon som numera, som tvååring, är gråblåbruna. Räknar med att hon kommer ha vanliga bruna ögon om nåt år iaf.

Ett år fick alla fölungarna (5 st)ljusblå ögon vid födseln. De mörkande till mörkbrunt efter några veckor. Ingen av dem hade gulgen.

Har haft föl med blåaktiga ögon, men det har varit föl med gulanlag.

Okay, då kan de mörkna... Håller tummarna, är inte så förtjust i ljusa ögon.
Hur lång tid tog det innan de mörknade på fuxen?

Senast ändrad av en moderator:

Vet isabell som föddes med blå ögon och dom blev hur mörka som helst sen;)

Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog, men ett par månader kanske. Jag tyckte att det var synd att de mörknade, men jag gillar speciella färger.
Nu är han ju en sådan som syns i mängden ändå, det finns inte så många ljusfuxar bland travarna.

Han är svart har ingen gulgen alls i sig med båda föräldrarna svarta.
Själv skimmrar han i silver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 021
Senast: lilsan
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
514
Senast: Glimra
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 452
Senast: Sezziyanen
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 445
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka