B

Beatrize

Skena betyder ju att hästen galopperar utan att man har kontroll över den. Men om en total nybörjare sätter sig på en häst och hästen galopperar lugnt och fint men nybörjaren inte har kontroll, räknas det då som att hästen skenar?

Sv: Skena

Jag räknar skena med att hästen bara springer utan att lyssna alls, lite som panikartad galopp. Den situationen skulle inte jag räkna som sken:)

samma här, sken är en sorts panikgrej eller nåt sånt för mig.. fast det är ju rätt intressant fråga.. hmm :confused:

Jag anser sken är när hästen okontaktbart springer så fort de bara går och i princip inget kan få stopp på den om den inte springer in i en vägg, har vart med om när en häst skena och de va inte kul, det kunde slutat riktigt illa.

Nej, det är inte sken. Sken är okontrollerbar och slutar ofta mycket illa för alla inblandade parter.

Min definiton av sken är att det är när HÄSTEN tappat kontrollen, inte enbart ryttaren.

Det enda jag varit med om som skulle kunna klassas som sken slutade med att grannens ardenner sprang rakt på en jättelönn och fick sys med en massa stygn i pannan. Däremot har jag varit med om många tillfällen där hastar tagit kommandot eller där det gått väldigt fort eftersom hästen lydigt ökat när en obalanserad ryttare klamrat sig fast för glatta livet...

Jag anser att skena är när hästen är i ett panik stadie, och ryttarens kunskap har inget med själva "skenet" (?) att göra. Det är ju en benämning för hästens tillstånd, det är ju inte människan som skenar, eller hur?:p

Bra fråga föressten , hare gött!:banana:

Det borde verkligen uppfinnas ett ord för när människa till häst tappar kontrollen...:s Är alldeles för vanligt för att att inte ha ett ord som passar för det..:P

Ha ha, verkligen. Har hört många elever hävda att deras ponny skenade med dem i ridhuset

haha, eller som när den mest värdelösa ryttare (sorry) jag nånsin sett som hävdade att "jag är ganska rutinerad" klamrade sig fast runt halsen, släppte tyglarna och klämde/sparkade med benen och gastade "den skeeenar, den skeeeeenar" när häststackaren lydigt och en aning förvirrat ökade och ökade farten...

detta var under en provridning på mitt gamla jobb. efteråt (när hon i panik kastat sig/ramlat av hästen efter en sisådär 15 minuter lång "skentur") var hon oerhört upprörd över att vi hade mage att visa så okontrollerbara och vilda hästar. detta var, kan tilläggas, en mycket snäll, lugn och välriden häst.

visste inte om vi skulle skratta eller gråta, men vi hade kul åt det i flera veckor...:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte det är sken. Kanske att hästen går ifrån ryttaren lite, eller att ryttaren inte har kontroll, men sken är det verkligen inte.

Jag tkr att skena är när hästen blir rädd för nåt och sticker elr möjligtvis när hästen är för het och man förlorar kontrollen när den sticker.

det är ju faktiskt väldigt många nybörjare som inte har kontrollen när man galopperar första gångerna och det är ju inget konstigt med det.

Om hästen är het eller bara olydig så att man tappar kontrollen så sticker den. Tyvärr ganska vanligt framförallt med mindre rutinerade ryttare.
Om den blir rädd och rusar i full fart utan att se sig för var den springer så skenar den, mycket obehagligt och som tur är ganska ovanligt. Ryttarens skicklighet spelar inte in, ingen får stop på en häst som skenar på riktigt.

En häst som skenar rusar helt i blindo och har knappt ens kontroll på sig själv. Den kan springa in i träd, krocka med bilar, ramla i diken etc, för den har bara i huvudet att springa fort, ofta bort från någon obehagligt.

Det är ganska ovanligt ändå att hästar skenar, de flesta sk "skenturer" är nog oftast ren olydnad, där hästen tagit kontrollen över situationen och inte låter ryttaren bestämma längre. Det är nog bättre att använda termen hästen "sticker" i det fallet...

I situationen med nybörjaren skulle jag nog bara kalla det ett missförstånd mellan häst och ryttare, så länge hästen inte utnyttjar situationen och verkligen sticker iväg med ryttaren. ;)

Det tycker jag är samma sak som folk som säger "Han kastade av mig", är hästen gjorde en tvärnit tex framför ett hinder.

De gånger jag blivit avkastad kan jag räkna på min fem fingrar, sen att jag åkt av en sjuttioelva gånger eller nåt är ju en annan sak.

Håller med! Det är en väldig skillnad på att bli avkastad och ramla av...

Sken = häst flyr i sådan panik att den slutat bry sig eller lyssna på omgivningen för att rädda sig själv

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skenande hästar skapade panik i centrala London på onsdagsmorgonen. På bilder syns hur två hästar galopperar på gatorna, den ena täckt i...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 630
Senast: Hedinn
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama