Skarp hund?

Sv: Skarp hund?

Hur skulle du på bäst sätt beskriva dådkraft?

Dådkraft: Mod.

Hunden ser att baggen laddar för att ge hunden stryk - en hund med dådkraft går igång på det och plockar fram mer fokus, mer beslutsamhet och får en underbar vansinnesgnista i blicken. Om baggen fullföljer attacken står hunden pall och ev. bettkorrigerar.

En hund med lägre dådkraft backar för baggens tryck och viker blicken/flyr.

Håller förövrigt med om Escos utmärkta beskrivning.

Jag skrev att en hund kan visa skärpa när den blir rädd. Vilket den givetvis kan göra. Men jag glömde även när den känner sig hotad så som Migo skriver. Hotad föll helt bort för mig eftersom jag aldrig upplevt det själv. Min hund trodde bara att hon blev hotad ;-) Alltså enbart rädd!

Rent teoretiskt: Är det någon skillnad på om det faktiskt finns ett hot eller om hunden bara upplever ett hot?

Ja inte gav hon intryck av att vara särskilt nervös av sig inte :). Jag har inget minne av något avvikande hos din hund. Men så promenerade vi ju i hennes hemområde. Min tik var nog inte helt olik din, hon blev också rädd lätt men tog sig alltid fram. Tyvärr asförbannad ;). Men fram kom hon ju.

Labben var inte rädd för mycket. Men det var nog för att han inte hade förstånd till det eller inte märkte att det hände farliga saker. Han var inte direkt någon reaktiv hund. De gånger han faktiskt blev rädd så var han inte särskilt modig alls!

Nej de flesta blev nog väldigt förvånade när det slog om. Minns testledare som frågade de andra: Har ni någonsin sett en sådan söt labrador bli så arg? Jag älskade verkligen den hunden, men det var ändå en lättnad när det var över. Hon var absolut inte dum eller farlig, men ett väldigt opassande beteende som jag aldrig fick ordning på. Förmodligen för hennes nervositet och mitt sätt att hantera henne från början.

Det var därför jag satt en blinkande gubbe. Hon gick igång på människor som tittade för mycket på oss. Förmodligen ingen som skulle spöa oss. Jag syftade på att en vettig hund kan ju sortera vad som är ett riktigt hot eller inte. Min andra hund som bara lallade på plockade fram ett lite lagom paket med egenskaper i exakt rätt ögonblick.

Men hot och rädsla. Måste man vara rädd för att känna sig hotad? Förmodligen inte va?

Senast ändrad:

<snip>

Måste man vara rädd för att känna sig hotad? Förmodligen inte va?

Formodligen inte. Jag upplever inte att Mandy kanner ar radd nar hon kanner sig hotad ... Hon har bara ett stort allvar i att "vakta" oss och att svara pa hotet.

Vi var med ett tag i en IPO klubb dar figgen byggde pa just hot och att hunden skulle svara pa hotet. Jag var allt for ny pa hundar for att fatta vad han gjorde ... vid ett tillfalle slank det ur honom att han tyckte att det var otakt att ta emot henne da hon hade sa stort allvar.

Sedan kom vi till Sverige dar flera figgar tyckte att hon skulle blivit en utmarkt polis hund med sitt stora allvar ... nu ar ju inte det direkt en hund som jag behover.:crazy: SA vi har hittat figgar som kan jobba pa att visa henne att det INTE ar allvar ... nagot som inte har varit latt da de for det mesta redan har for manga hundar pa stora klubbar.
Det har blivit mycket battre, men om figgen lagger pa for mycket allvar sa reagerar hon direkt. Om hon kanner och gillar honom slutar hon helt enkelt att bita.:cautious: Om hon inte kanner honom kommer allvaret fram igen ... sa jag sorterar friskt de figgar som jobbar med henne. Jag tror att vi antligen har hittat en som kan fa fram leken dar hon inte kanner allvaret.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 633
Senast: Puffindog
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
666
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka