Skarp hund?

Sv: Skarp hund?

kl
När jag tänker på skärpa tänker jag på en hund som snabbt tänder till och blir arg, en hund som inte tar nån skit utan smäller av direkt och en hund som inte tål så väldigt många misstag.... sen huruvida hunden måste ha alla tillsammans eller om det är en av sakerna som är bärande har jag inte tänkt på... tänker lite samma på häst (och egentligen folk också ^^ ) gör man fel så får man känna det. Tycker samtidigt att hunden visst kan var glad och positiv i övrigt, men när det svänger så svänger det fort, är motsatsen till "happy go lucky" som har överseende och väntar tills situationen löser sig. Intressant diskussion! det är sällan man tänker på om man är överrens om de begrepp man slänger sig med...

Miss Mandy har stor skarpa och dadkraft ... Hon tar mycket har i livet pa mycket stort alvar och gar garna (utan att saga eller gora nagonting) in mellan mig och vad hon kan tyckas vara hotande. Hon ar oerhors sjalvsaker ... hon anser att hon ar, "the leader of the pack" och anser sig inte behova gora annat an att stalla sig "bredbrostat" med hogburet huvud mot andra hundar som visar aggression for att tala om det for dem. Hon vill inte slass och star rotad pa stallet nar andra attakerar ... hon backar inte, men avancerar inte heller.

Vi har haft flera problem i att trana skydd och jag har avbrutit med olika tranare for att jag insett att de inte fungerat for mig och min hund ... jag ar for 'inexperienced' och hon tar det for mycket pa allvar, sa hon har rakat i konflikt mellan alvaret i skyddet och att bita nagon hon kanner och tycker om flera ganger. Vi har haft lite problem att hitta tranare som har kunnat lara henne att det ar en lek och att vi har kul ... inte allvar.

Princess Diva har (tack och lov!) inte ett allvarligt ben i sin kropp. Livet leker och allt har i livet ar KUL ... vilket ocksa har sina sidor. lol

Fast en hund som aldrig blir rädd behöver inte ha dådkraft. Dådkraft är förmåga att övervinna sin rädsla, och då måste man först bli rädd!

Skärpa
Förmåga att bli arg
MYCKET STOR
Kvarstående aggressivitet då hot upphört
STOR
Överdriven aggressivitet, visar aggressivitet utan att vara
hotad
MÅTTLIG
Rätt riktad aggressivitet med balans och tyngd
LITEN
Aggressiva signaler utan tyngd
OBETYDLIG
Få aggressiva signaler i enstaka situationer
VISAR EJ

Vad kallar du en sadan hund da? Sjalvsaker som tar livet och sin uppgift som Rottweiler (vakt instinkt) pa mycket stort allvar, men som inte attakerar eller "drar ivag" da hon ar mycket forar mjuk och bara vill vara till lags och vet att det inte ar okay att vakta utan att jag sager att det ar okay.

Har kallas hon for "sharp" ...

Dådkraft
Förmåga att ta sig fram till retningskälla och övervinna
rädsla
MYCKET STOR
Går fram utan tvekan eller hjälp och övervinner alla
situationer direkt
STOR
Går fram, kan behöva korta tidstillägg, övervinner snabbt
utan förarstöd
MÅTTLIG
Går fram med enstaka förarstöd, övervinner med tidstillägg
LITEN
Går fram men kräver förarstöd i de flesta situationer,
övervinner med förarstöd
OBETYDLIG
Går fram endast med mycket förarstöd, övervinner
tveksamt
MINIMAL
Går ej fram trots mycket förarstöd, övervinner ej

Jag vet inte. Tester är komplexa och inget man bara kan svara på genom att höra en sak. Men kan det kanske vara en hund med mycket god nervkonstitution? En välbalanserad hund som gör få felbedömningar? Sen har du ju temperament, social kamplust, hårdhet och tillgänglighet som jag tror direkt kan spela in.

Ja, men en hund helt utan kamplust kan väl aldrig ha så stor arbetslust att den arbetar outtröttligt i timmar. Kamplusten mäts som ett mått på hur gärna hunden tillkämpar sig ett föremål eller byte men är väl avsett att beskriva om en hund kavlar upp ärmarna när det tar emot eller om den tycker att "nej det är inte värt det". I själva kampen med föremål så kommer ju föremålsintresset in, och en hund kan mycket väl ha kombon lågt föremålsintresse + stort intresse av att ta i med både kropp och käkar (utan att vara aggressiv, det är ju en annan "känsla"). Men så handlar det såklart om motivation också, hur lätt hunden är att motivera och hur stor den aktuella motivationen är. Men en del hundar går igång på själva känslan att det är lite tungt.

En hund med mycket skärpa svara upp snabbt med aggressivitet när den blir rädd. Sen är det annat som avgör om och när hunden blir rädd. En hund som sällan blir rädd visar ju inte sin skärpa. En lättskrämd hund plockar ju fram skärpan hela tiden.

Idealet är ju en hund som svara upp med en balanserad skärpa när det är befogat. Inte överdrivet i tid och otid.

Sen är det inte heller så att för att hunden får en viss siffra på ett test så stämmer det till 100 %. Min jycke fick en 5:a på kampen på MH (rycker och drar tills TL släpper), trots att han har brister i socialiteten. Bytet var alltså så mycket värt att han övervann obehaget att vara nära en främling för att han ville tillkämpa sig trasan. Han gillar verkligen att leka och kampa och har stort föremålsintresse, men jag skulle ändå säga att hans kamplust är måttlig. Andra hunden släpper och tar om i passivitet men har mycket mer kraft att ta till om det behövs. Går man på honom lite i kampleken med dunkar och "lekfulla hotsignaler" så går han igång ordentligt. Jag skulle säga att han har en större kamplust än den andra, trots en lägre siffra på MH. Hans föremålsintresse är inte alls lika stort och jag tror det spelar stor roll i testsituationer!

Ja kombon stor skärpa och lite svajiga nerver är inte en rolig kombo. Lägg på lite "polis mot andra hundar" sen har vi hunden på min avatar… Aggression var alltid förstahandsvalet när hon inte visste hur hon skulle reagera och det gick på två röda från neutral till helt rabiat. Tur att hon inte var särskilt livlig ;)

MH mäter väl egentligen ingenting. Det beskriver ju bara hur hunden agerar.

Jag gjorde ett riktigt mentaltest på min hund (som du träffat). Där gör man ju en samlad bedömning utifrån alla moment. Tex dådkraft bedöms under flera moment. Min rädda hund hade rätt okej dådkraft. Hon blev ofta rädd, men löste upp situationerna varje gång.

Men det är givetvis inga 100% sanningar. Det är ju en mänsklig konstruktion.

Dådkraft
rädsla
MYCKET STOR
Går fram utan tvekan eller hjälp och övervinner alla
situationer direkt

STOR
Går fram, kan behöva korta tidstillägg, övervinner snabbt
utan förarstöd
MÅTTLIG
Går fram med enstaka förarstöd, övervinner med tidstillägg
LITEN
Går fram men kräver förarstöd i de flesta situationer,
övervinner med förarstöd
OBETYDLIG
Går fram endast med mycket förarstöd, övervinner
tveksamt
MINIMAL
Går ej fram trots mycket förarstöd, övervinner ej

Det ser ut som om hon har mycket stor dadkraft :p

När jag tänkte efter kan ju din hund vara hur skarp som helst. Hur ska jag veta det? Jag har ju ingen aning.

Men med dådkraft gäller fortfarande att hunden först måste bli rädd. Ibland behöver man bygga på rädslan genom flera belastningar innan hunden blir rädd.

Dådkraft
rädsla

En hund som lätt blir rädd är ju lättare att bedöma!

Din hund kan ha precis vilken dådkraft som helst, det kan jag inte veta. Utifrån din beskrivning kan ingen veta det. Men att inte backa är inte dådkraft. Kanske en kombination av skärpa och försvarslust? Kanske även social kamplust?

Men en hund som blir rädd hela hela tiden kan ha väldigt stor dådkraft! Du ska se filmen på min hund när hon är så rädd att hon nästan smyger efter backen "som ett vilt djur". Hon jobbade sig ända fram varje gång till det hon var rädd för. Hon övervann sin rädsla och därför var hennes dådkraft okej.

Försvarslust
Förmåga att besvara hotsignaler
MYCKET STOR
Gör attacker även utan anledning
STOR
Besvarar kraftfullt, avvisar med attacker
MÅTTLIG
Besvarar kraftfullt backar ej
LITEN
Besvarare vid några tillfällen, kan avvakta utan att ge upp
OBETYDLIG
Besvarare tveksamt, backar undan eller ger upp
VISAR EJ

Ett tillägg: nerver och temperament hänger ofta ihop (inte alltid men ofta). Nervfasta hundar är ofta mindre livliga medan nervösa hundar brukar ligga högre i temperament.

Ja inte gav hon intryck av att vara särskilt nervös av sig inte :). Jag har inget minne av något avvikande hos din hund. Men så promenerade vi ju i hennes hemområde. Min tik var nog inte helt olik din, hon blev också rädd lätt men tog sig alltid fram. Tyvärr asförbannad ;). Men fram kom hon ju.

Labben var inte rädd för mycket. Men det var nog för att han inte hade förstånd till det eller inte märkte att det hände farliga saker. Han var inte direkt någon reaktiv hund. De gånger han faktiskt blev rädd så var han inte särskilt modig alls!

KL

Jag får erkänna att jag i lite amatörmässiga termer brukar benämna min mors bearded collie som skarp. Hon tänder snabbt till på alla cylindrar och är på det en orädd hund. Själv har jag bara haft långhåriga collier och i jämförelse har mina collier beskrivits som "veka" (ängsliga i situationer där de blivit skrämda) och min mors beardisar som "skarpa" (slänger sig in i blindo). Men jag begriper nu att motsatsordet jag letat efter kanske egentligen borde vara hård, inte skarp?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 633
Senast: Puffindog
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
666
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka