Skarp hund?

Silver Girl

Trådstartare
Har några gånger stött på uttrycket att en hund eller hundras är/kan vara skarp. Inser nu att jag faktiskt inte riktigt vet vad uttrycket betyder.
Hur är egentligen en skarp hund?

Sv: Skarp hund?

Skärpa är ett ord som numera verkar användas om alla möjliga egenskaper, men från början handlade det om hur lätt man fick fram ett aggressivt beteende. En hund med stor skärpa var alltså en hund som lätt blev jättearg.

När jag hör folk prata om "skarp hund" så pratar de oftast om en hund som är... vad ska man säga, motsatsen till mesig? En orädd hund med ganska självklar attityd som inte heller tvekar att säga ifrån om den tycker att den blir felbehandlad.

Har även hört några som pratar om skärpa hos vissa salukis och andra vinthundar. I de fallen brukar det handla om tex hanhundsaggressiva hanar och svårhanterade hundar som ofta har en del rädslor.

När jag hör folk prata om "skarp hund" så pratar de oftast om en hund som är... vad ska man säga, motsatsen till mesig? En orädd hund med ganska självklar attityd som inte heller tvekar att säga ifrån om den tycker att den blir felbehandlad.

Har även hört några som pratar om skärpa hos vissa salukis och andra vinthundar. I de fallen brukar det handla om tex hanhundsaggressiva hanar och svårhanterade hundar som ofta har en del rädslor.

En orädd hund har dådkraft,en hund som kan ta obehag är hård och en hund som kan bli förbannad har skärpa.

egenskaperna behöver inte hänga ihop. Du kan ha en vek och skarp hund (otäck kombo) och en hård hund med stor dådkraft utan skärpa.

Så uppfattar jag ordet inom vår ras (wachtel) också. Kan säkert betyda olika inom olika raser.
En skarp hund är för mig en modig hund med mycket dådkraft. T ex är en wachtel som självständigt spränger en flock vildsvin flera hundra meter från föraren en skarp hund, enligt min uppfattning.

En orädd hund har dådkraft,en hund som kan ta obehag är hård och en hund som kan bli förbannad har skärpa.

egenskaperna behöver inte hänga ihop. Du kan ha en vek och skarp hund (otäck kombo) och en hård hund med stor dådkraft utan skärpa.

Hur skulle du på bäst sätt beskriva dådkraft?

Kan tillägga att jag själv uppfattar min Aysu som en hund med viss skärpa, men inte den där "osäkra skärpan" då utan mer en hund som inte tar skit och.. det är något med hela hennes attityd som för mig är svår att sätta fingret på eftersom hon samtidigt är genomsnäll, extremglad och supermysig.

Det är ju sånt som gör folk förvirrade ;). En modig hund är just modig (har stor dådkraft), den måste inte nödvändigtvis vara arg samtidigt. Men, men, det verkar ju som om man håller på att gå ifrån de begreppen även från SBK's håll.

Hur skulle du på bäst sätt beskriva dådkraft?

Kan tillägga att jag själv uppfattar min Aysu som en hund med viss skärpa, men inte den där "osäkra skärpan" då utan mer en hund som inte tar skit och.. det är något med hela hennes attityd som för mig är svår att sätta fingret på eftersom hon samtidigt är genomsnäll, extremglad och supermysig.

En hund med skärpa behöver väl inte vara dum? Och jag är inte säker på vad du menar med att inte ta skit. Besvarar hon även små retningar med aggressivitet?

Det är ju sånt som gör folk förvirrade ;). En modig hund är just modig (har stor dådkraft), den måste inte nödvändigtvis vara arg samtidigt. Men, men, det verkar ju som om man håller på att gå ifrån de begreppen även från SBK's håll.

Vad säger att det är just SBK:s tolkningar som ska gälla? ;) :p

Som sagt tror jag att det finns skillnader på vad begreppet innebär mellan de olika raserna/bruksområdena.
Dådkraft är för mig inte enbart mod, utan även att hunden slutför det den påbörjat. Den kan vara modig om den går fram och skäller ordentligt på en flock vildsvin, men dådkraften kommer in när hunden spränger flocken.
Utifrån förutsättningarna är hunden olika skarp. En hund som gör jobbet med föraren på 50 meters håll kanske har en del av modet (vågar arbeta med grisarna), viss dådkraft (spränger flocken med stöd av föraren) men ingen skärpa eftersom den inte får vildsvinen att gå loss utan förarstöd.

En hund som gör samma jobb 300 meter från föraren är för mig en hund med mycket dådkraft och skärpa.

Superrörigt känner jag nu, och det kanske var onödigt att jag ens började spekulera i vad jag tänker :D Sorry TS, du får gärna hoppa över mina flummiga kvällsinlägg. Detta är alltså mina egna, högst personliga åsikter.

En hund med skärpa behöver väl inte vara dum? Och jag är inte säker på vad du menar med att inte ta skit. Besvarar hon även små retningar med aggressivitet?

Nej, absolut inte, det jag tänker är mest att många människor som pratar om skärpa egentligen menar en "dum" hund. Och nej, Aysu reagerar inte på små retningar, hon är på tok för positiv för det och dessutom klockren i sitt språk med andra hundar och människor. Hade det inte varit för att många andra hundar är lite.. märkliga, så hade jag lätt kunnat släppa ihop henne med vad som helst utan att oroa mig för att hon skulle bli elak. Hon hade inte gillat det, men hon hade absolut inte gjort något dumt, däremot sagt ifrån (på ett vettigt sätt) om någon betett sig dumt mot henne.

SBK är väl de enda som utför tester och beskrivningar av hundars mentalitet (förutom polis och militär), och är väl de som har tagit fram begreppen? Att fortsätta jobba fast det tar emot brukar kallas kamplust. En hund med stor kamplust tycker om att använda sina muskler och ger sig inte i första taget. Dådkraft och mod är samma sak. Att hunden kan arbeta även utan sin förare ställer krav på att den är självständig men förmodligen också ett större mod. Dvs samma egenskap som i samarbete med föraren men i större grad. Och får den sig några smällar så är det hundens hårdhet (förmåga att skapa minnesbilder) som också påverkar, är den väldigt hård lär den sig "aldrig", är den för vek så kommer den känna obehag för liknande situationer även i framtiden. Ibland är det inte heller så självklart att säga vilken egenskap det är som visar sig. En väldigt livlig hund kanske inte uppvisar några rädslereaktioner för att den inte hinner uppfatta hotet. Men förmågan att känna rädsla är kanske ganska stor egentligen.

Och för att krångla till det ytterligare så kan en hund ha stor viltskärpa dvs kunna visa stor aggression mot vilt och även döda det själv, men hunden behöver inte uppvisa någon skärpa i andra situationer. Jag vet inte om det förekommer annan så specifik skärpa faktiskt.

Senast ändrad:

Så du menar mot andra hundar? Jag tror inte man kan säga att hunden är skarp för att den försvarar sig mot andra hundar när den blir utsatt för obehagligheter. Det gjorde min förra hund också. Han hade typ noll skärpa.

Så du menar mot andra hundar? Jag tror inte man kan säga att hunden är skarp för att den försvarar sig mot andra hundar när den blir utsatt för obehagligheter. Det gjorde min förra hund också. Han hade typ noll skärpa.

Jag vet väl egentligen inte riktigt vad jag menar, därav att jag uttrycker mig luddigt :D Däremot vet jag att hon morrat mot sin förra ägare och när hon kom till mig så morrade hon när jag försökte få ut henne ur bilen, men det var för att hon var så hysteriskt stressad, rädd och helt hade "stängt av" alla vettiga tankegångar.

Nåja. Jag får fundera vidare på hur jag egentligen menar, och om inte annat så ska jag gå BPH med henne senare och då får man se lite hur hon reagerar på tex skrämmande saker åtminstone ;)

Miss Mandy har stor skarpa och dadkraft ... Hon tar mycket har i livet pa mycket stort alvar och gar garna (utan att saga eller gora nagonting) in mellan mig och vad hon kan tyckas vara hotande. Hon ar oerhors sjalvsaker ... hon anser att hon ar, "the leader of the pack" och anser sig inte behova gora annat an att stalla sig "bredbrostat" med hogburet huvud mot andra hundar som visar aggression for att tala om det for dem. Hon vill inte slass och star rotad pa stallet nar andra attakerar ... hon backar inte, men avancerar inte heller.

Vi har haft flera problem i att trana skydd och jag har avbrutit med olika tranare for att jag insett att de inte fungerat for mig och min hund ... jag ar for 'inexperienced' och hon tar det for mycket pa allvar, sa hon har rakat i konflikt mellan alvaret i skyddet och att bita nagon hon kanner och tycker om flera ganger. Vi har haft lite problem att hitta tranare som har kunnat lara henne att det ar en lek och att vi har kul ... inte allvar.

Princess Diva har (tack och lov!) inte ett allvarligt ben i sin kropp. Livet leker och allt har i livet ar KUL ... vilket ocksa har sina sidor. lol

Senast ändrad:

Så uppfattar jag ordet inom vår ras (wachtel) också. Kan säkert betyda olika inom olika raser.
En skarp hund är för mig en modig hund med mycket dådkraft. T ex är en wachtel som självständigt spränger en flock vildsvin flera hundra meter från föraren en skarp hund, enligt min uppfattning.

Det är skillnad på viltskärpa och på den skärpa hund visar mot människa. Tex bedöms skärpa på L-test och mäter då hur arg hunden blir vid hot. Hög viltskärpa är en annan form av skärpa som inte nödvändigtvis innebär att hunden blir arg.

SBK är väl de enda som utför tester och beskrivningar av hundars mentalitet (förutom polis och militär), och är väl de som har tagit fram begreppen? Att fortsätta jobba fast det tar emot brukar kallas kamplust. En hund med stor kamplust tycker om att använda sina muskler och ger sig inte i första taget. Dådkraft och mod är samma sak. Att hunden kan arbeta även utan sin förare ställer krav på att den är självständig men förmodligen också ett större mod. Dvs samma egenskap som i samarbete med föraren men i större grad. Och får den sig några smällar så är det hundens hårdhet (förmåga att skapa minnesbilder) som också påverkar, är den väldigt hård lär den sig "aldrig", är den för vek så kommer den känna obehag för liknande situationer även i framtiden. Ibland är det inte heller så självklart att säga vilken egenskap det är som visar sig. En väldigt livlig hund kanske inte uppvisar några rädslereaktioner för att den inte hinner uppfatta hotet. Men förmågan att känna rädsla är kanske ganska stor egentligen.

Och för att krångla till det ytterligare så kan en hund ha stor viltskärpa dvs kunna visa stor aggression mot vilt och även döda det själv, men hunden behöver inte uppvisa någon skärpa i andra situationer. Jag vet inte om det förekommer annan så specifik skärpa faktiskt.

Ja, jag är helt med på det när man pratar om IPO osv, men att säga att en tax har stor kamplust för att den driver rådjur trots väldigt besvärlig terräng känns… fel?

Jag blandar nog ihop skärpa och viltskärpa och hårdhet låter det som. En "lagom" viltskarp hund blir inte aggressiv (håller med Christensen1 om det hon skriver ovan), men ska helt klart kunna gå på tuffare om det behövs, och även fortsätta trots mindre blessyrer.

Kamplust brukar definieras som hundens medfödda benägenhet att engagera sig i kamp enbart som det synes för kämpandets egen skull utan aggressionsaffekt som underlag.
Det är en del i hundens arbetslust som kommer fram när det tar emot och hunden ändå behöver arbeta vidare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 633
Senast: Puffindog
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
666
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka