Skänkelvikning

H

Helan

Läste i nya numret av Ridsportförbundets tidning att skänkelvikning är en lösgörande övning. I vilken grad kan det vara lösgörande då hästen är helt rak i kroppen förutom lite ställning i nacken? Är det för att det inre benparet korsar framför de yttre? I så fall blir hästen lösgjord i bog och länd, men inte så mycket i övriga delar av kroppen. För mig är en lösgörande övning mer komplex och innefattar större delar av kroppen.
Jag vet att många som rider akademisk dressyr som helt undviker skänkelvikningen, av vilken anledning gör ni inte det? Skulle vara kul att höra vad ni har för tankar om detta.

Sv: Skänkelvikning

Undviks innom AR eftersom hästen trampar över sin balanspunkt samlar sig alltså inte.
Enkelt förklarat.

Jag tycker att det är lösgörande och gymnastiserande för att hästen trampar över, ja, hästen blir rörligare i kroppen, men sen inte minst för att det hjälper till att rakrikta hästen och alltså få den att arbeta mera jämnt och sammanhålllet och med alla delar mera på plats, och mera jämn viktfördelning mellan sina bogar.

Överhuvudtaget är alla sidvärtsrörelser suveräna.:idea: Jag vet att det finns de som inte rider skänkelvikning utan endast skolor, jag tycker skolorna är suveräna också, men att skänkelvikning har en egen plats, så att säga.

Men det där förstår jag inte eftersom jag uppplever att det gör hästen mera välbalanserad i så falll:confused: Självklart ökar det förutsättningarna för samling eftersom hästen blir mer rakriktad. :idea: Men jag vet att andra än de som rider AR inte heller använder det, undrar om jag inte har hört att tyskar till exempel inte rider skänkelvikning, men det kan jag minnas fel:confused:

Skänkelvikningen i sig är inte en samlande rörelse, den töjer bara. Och varför töja ut rörelsen mer än vad man behöver så man kan få en överrörlig häst. Min åsikt är inte säker på att det stämmer. Hur upplever du skänkelvikningen balanserande?
Samling och rakrikning är ju inte samma sak. Även en ställd häst kan vara väl samlad men kanske inte tillräckligt stark för att orka bära lika mycket på båda bakbenen.

Helan Det vet jag faktiskt inte men skulle tro det. Varför utföra en rörelse som inte stärker hästen? Samling=styrka.

Varför utföra en rörelse som inte stärker hästen?
Hur vet du att den inte stärker?

Hur många hästar är överrörliga?

Själv tycker jag att det är en bra övning att lära hästen att flytta sidvärts- innan den har så mkt styrka, men även senare som mjukgörande- mkt lossnar där:banana::bow:
Den måste dessutom tvära lika- fram som bak- för att kunna vara rak. Den måste bära sig lika i förflyttningen- inget fusk.
Det är dessutom en superb övning för ryttaren att koordinera sin kropp, hjälper samt timing.

Nej skänkelvikning är inte samlande som rörelse men den hjälper till med rakriktningen och rakriktningen kommer innan hästen kan samlas:idea:
Överrörlig förstår jag inte hur du menar, jag vill att hästen ska vara så rörlig som den kan vara av naturen, det vill säga röra sig lätt och vara välgymnastiserad. Smidig. Bogfrihet kommer visserligen bakifrån, men skänkelvikningen hjälper till att få bogarna och bakbenen på rätt plats så att säga. Den gymnastiserar båda sidorna och den arbetar jämnare mellan sina bogar.

Tja mina två är det tex... (överrörliga) Dock inte på grund av skänkelvikning om nu någon skulle få för sig de ;)

Vad är det i övningen som stärker?

Bra för ryttaren ja men jag trodde man gjorde skolor för att stärka hästen?

DET beror helt vilken väg du väljer att gå.

Jag tror på att man måste stärka en sida i taget genom samling för att båda sidor ska bli lika starka och sen rakrikta.

Skänkelvikning förbättrar hästens balans och koordination av kroppen. Samt ökar elasticiteten.

Att överhuvudtaget kunna flytta sig sidvärts- med energi- som ger styrka.
Jag ser det såhär.
Skolor är betydligt lättare att göra fel med, så hästen belastar framdelen mer- motsatsen till vad som är tanken i slutändan med övningen.

Dräför är det viktigt att bara ta en yttepytte böjning från början- tänk.
Tappar den drivet bak- ja ovana hästar tappar bjudning när de inte får gå raka- därav man går in på volt- om man inte får stopp på dem.

Tappar den drivet kan den inte längre stoppa in det inre bakbenet mer- böja det- o då blir bakdelen heller inte lägre- noll samling.

Det gör promenad över ett kalhygge också :)

axel Personligen har jag mycket svårare med skänkelvikningarna än med öppna/sluta. Förstår precis vad du menar men det felet sitter ju i ryttaren inte i övningen i sig.

Jag tyckte oxå att skolorna var lättare förr- tills det var dags att förbättra dem.

Om hästen kommer upp o blir bogfri- då bär den med bak.
Det vill man uppnå med skolorna.
Tänk på hur gamla litografier visar hur en skola ska se ut- även att de har en medhjälpare till fots.

Skänkelvikningen kan göra så oerhört mycket.

Den hjälper den unga hästen att förstå sidförande, framåtdrivande och förhållande hjälper. Man kan också genom skänkelvikningen enkelt se hur villig hästen är att följa hjälper eller om den hittar på någon av de (många) fuskvägarna att ta. Man märker då dessutom som ryttare var man brister.

Den hjälper bålstabiliteten och förbättra koordinationen genom att det diagonala benparet arbetar tillsammans (i trav). Hästen kommer igång med det inre bakbenet och kontakten mellan inner bak och ytter hand etableras och förstärks. Rörelsen är också ett utmärkt redskap för att hjälpa hästen hitta magmusklerna och slappna av i överlinjen - d.v.s. hitta sökningen framåt-nedåt.

Man lär också hästen att hålla sig innanför ytterhjälperna, och som ryttare att rida med ytterhjälperna.

Skänkelvikningen hjälper också ryttaren att lära sig rida och kontrollera hästens energi bakifrån. Inte genom att kontrollera enskilda bakben utan genom att känna energins flöde från bakbenen och framåt/åt sidan.

Kort sagt kan skänkelvikningen bidra till väldigt mycket. Därmed inte sagt att den ska nötas i all oändlighet. Det är helt sonika en bra övning av många för att lösgöra och utveckla en häst.

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·
Dressyr Jag misstänker att det är jag som gör något knas, men kan inte komma på vad? I skänkelvikning så hästen är korrekt ställd i nacken...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 577
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud