Sv: skänkelvikning
Härligt känslig häst/hästar du har! Så ska det ju vara egentligen, att hästen bara lyssnar på vikten och att man själv är så duktig att man bara ger en liten (men tydlig för hästen) signal.
Tyvärr tappar ridskolehästar (och många andra hästar för den delen) den känsligheten och det blir mer "dra huvet ditåt, banka på med skänkeln där..."
Jag förstärker inte skänkeln, jag använder inte skänkel eller tygel alls i skänkelvikning. Går in på den tänka linjen, t ex diagonalen, släpper ner ytter sittben, höft. Kanske trampar ner en aaaaaaning, (mer tanke än att göra) i ytter stigbygel för att förstärka och ser min tänka linje. Måste jag lägga på skänkel har jag inte grundat ordentligt med k'nslighet och lyhördhet för skänkeln.
Härligt känslig häst/hästar du har! Så ska det ju vara egentligen, att hästen bara lyssnar på vikten och att man själv är så duktig att man bara ger en liten (men tydlig för hästen) signal.
Tyvärr tappar ridskolehästar (och många andra hästar för den delen) den känsligheten och det blir mer "dra huvet ditåt, banka på med skänkeln där..."