skänkelvikning

Sv: skänkelvikning

Jag förstärker inte skänkeln, jag använder inte skänkel eller tygel alls i skänkelvikning. Går in på den tänka linjen, t ex diagonalen, släpper ner ytter sittben, höft. Kanske trampar ner en aaaaaaning, (mer tanke än att göra) i ytter stigbygel för att förstärka och ser min tänka linje. Måste jag lägga på skänkel har jag inte grundat ordentligt med k'nslighet och lyhördhet för skänkeln.

Härligt känslig häst/hästar du har! Så ska det ju vara egentligen, att hästen bara lyssnar på vikten och att man själv är så duktig att man bara ger en liten (men tydlig för hästen) signal.
Tyvärr tappar ridskolehästar (och många andra hästar för den delen) den känsligheten och det blir mer "dra huvet ditåt, banka på med skänkeln där..." :(

Sv: skänkelvikning

Faktum är att det är först nu jag känner att jag verkligen rider. När jag kan koncentrera mig på vad jag gör och bara be hästen att följa. Det SER otroligt lätt ut men är ganska pilligt att rida såpass känsligt om man inte är van. De flesta blir förvånade när de får sitta på min häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 814
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter