Skänka bort häst, våga ta emot??

Sv: Skänka bort häst, våga ta emot??

det kan vara jättesvårt att placera promenad hästar, själv har jag ett fullt friskt sto som jag måste bli av med och det verkar som det slutar med slakt för hennes del för ingen "bra" männinska har varit intresserad....

Ska tillägga att om jag själv hade behövt en sällskapshäst till min fröken så hade jag gärna valt din foderhäst :love: Du vet att jag gillar honom ;)

Tack Görel det värmer. Känner att det är så stort val och får gråten i halsen bara jag tänker på att behöva lämna ifrån mig min lilla älskling. Tror inte att vi kommer att ta emot honom, men jag hoppas på att kunna hitta en lösning så jag kan ha kvar honom på foder. Mina föräldrar vill inte ha en pensionerad häst på halsen sen och det kan jag förstå att de inte vill... :(

Förstår att du har hamnat i ett dilemma :( Jag förstår dina föräldrar också eftersom det är ett stort ekonomiskt åtagande att ha en häst, och om hästen redan då är lite krasslig förstår jag att dom är ännu försiktigare än om det varit en helt frisk häst.

Men han är verkligen en riktig raring! Hoppas att det löser sig på bästa sätt för er!

Med de felen hade jag inte gett en krona för hästen. Jag hade kasnke tagit emot hästen - om jag suttit med egen gård så att en extra häst inte hade svidit så mkt i plånboken. Kostade runt 5.000 kronor att avliva och få kroppen bortfraktad om jag inte minns helt fel.

Doneloge skrev:
Mina föräldrar vill inte ha en pensionerad häst på halsen sen och det kan jag förstå att de inte vill... :(

Men varför måste du pensionera hästen? som jag förstår det är den inte så sjuk att den inte kan ridas normalt. Man kan ju sluta hoppa hästen, men sedan rida den normalt och se till att den rör ordentligt på sig varje dag. Nu vet jag inte hur diagnosen är för de sjukdommar han har, men är prognosen att det inte kommer att bli värre med tiden så hade jag tagit emot den.

Jag förutsätter bara att hästen kommer att pensioneras om några år eller iaf bara skrittas ut i skogen. Visst kan jag nog rida honom några år till ordentligt, men sen lär jag ju få trappa ner väldigt mkt och jag vet inte om jag vill ha en häst som knappt går att rida på, speciellt när man bara haft hästen i några år..!

Jag tycker de är roligt med gamla hästar, man lär sig mkt av deras klokhet på livet, ngt som man aldrig får utav en ung häst. Dessutom ger du han en mkt stor tjänst!

Jo, det är klart att det är kul med gamla hästar, men det känns lite fel att ha en häst i 2 år när den är ridbar och sen ha den kanske i 3 år pensionerad. Det är lite annorlunda om man har haft hästen ett bra tag innan den pensioneras... Jag får se hur jag gör med hästen, för helst vill jag har kvar honom, men inte behöva äga honom...

mm, men du behöver ju inte sluta rida den så snart! Jag rider en 22 åring och hon är hur pigg som helst, rids i snitt lite över en timma per dag och då i vanligt tempo fast hon har shivering!

Jo, det är ju klart att jag inte behöver sluta så snart, men jag förutsätter det värsta, så blir man inte besviken :p! Sen har jag också det problemet att jag går ut gymnasiet nästa år och ej vet sen om jag ska plugga vidare utomlands eller här. Därför tänker jag att jag kanske kan rida i två år till och sen så pluggar jag utomlands och hästen får pensioneras/skickas ut på foder eller liknande..

Jag fick min häst, och jag tvekade inte en sekund. Vi trivs jätte bra ihop:)

Frågan är inte om man vågar ta emot en häst gratis, utan om man vågar ta emot en gammal häst som inte är fullt frisk... :p

Det beror mycket på "vilken" häst det är, hade det varit min nuvarande häst jag rider som är 23 år (har tagit hand om henne i många år) hade jag tagit emot henne utan tvekan. Men hade någon som jag knappt känner frågat om jag ville ta emot dennes häst hade jag undrat varför och iallafall velat kolla på hästen.

Men man kan aldrig vara säker om man inte provar. Och jag hade nog chansat :D även om jag inte hade "känt" hästen i 5 år. Beroende på vem ägaren var också förståss..

Den hästen jag undrar om står beskriven i första inlägget:

*19 år gammal
*utbildad: msv dressyr, tävlad: LA:4 dressyr, msv hopp, deb. fälttävlan
*178 hög
*genom snäll i alla lägen

*har tuppspatt
*har shiverings
*har blåsljud på hjärtat

Tror nog inte att jag ska chansa och ta emot denna häst. Känns som om det kommer bli för mycket problem...

Doneloge skrev:
TILL ALLA: Hur lätt är det att pensionera en häst, hitta något ställe där hästen kan gå i hagen o skrittas ut ibland tex.?

Jättelätt - i teorin. Snudd på omöjligt utan kontakter i verkligheten.

Det svåra är inte hitta ett hem som ERBJUDER det som efterfrågas, det är att hitta ett hem som inte ÖVERSKRIDER det som utlovas.

Finns tyvärr mer än en häst som nya ägarna tyckt 'ja men han är ju så fräsch, lite mer träning måste ju gå bra?'.. och när/om det går bra så lite till och tja..sen är man där igen.

Billiga/gratis hästar ÄR svåra att hitta hem till, de drar till sig fel typ av spekulanter i för hög grad. SJÄLVKLART finns de där 'rätta' spekulanterna med, men att sålla ut vilka de är är hart när omöjligt då det nästan alltid LÅTER bra. Och de 'rätta' hemmen är få, just för det blir egentligen bara en vandrande kostnad. Inget ont om pensionerade hästar, men oftast vill man inte ha ANDRAS sådana på halsen om man inte är i behov av sällskap till sin egen häst, och då brukar devisen 'less is more' bli aktuell, dvs en sällskapshettis är billigare i drift än ett sällskapshalvblod.

Så, tyvärr svårt hitta de där pensionärshemmen..även om de finns..

mm, det är det jag tänker på också. känns lite som om jag får äran av att pensionera nån annans häst och det är inte roligt när man bor i sthlm ;)! blir dyrt i längden...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 957
Senast: Crossline
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5